„W kadrze emocji” – cykl zajęć edukacyjnych z elementami biblioterapii

Krosno

W okresie od lutego do maja nauczyciele bibliotekarze Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krośnie przeprowadzili cykl zajęć edukacyjnych z elementami biblioterapii pod tytułem „W kadrze emocji”. Uczestnikami spotkań byli uczniowie klasy 4 Zespołu Szkół Muzycznych w Krośnie. Naszym celem było rozwijanie świadomości emocjonalnej dzieci, dostarczenie im skutecznych strategii radzenia sobie z emocjami, wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz budowanie pozytywnej i wspierającej atmosfery w grupie.
Podczas zajęć wspólnie zgłębialiśmy świat ludzkich emocji, z uważnością przyglądając się uczuciom takim, jak: radość, smutek, złość i strach. Uczniowie doskonalili umiejętność ich rozpoznawania – zarówno u siebie, jak i u innych. Poznawali skuteczne sposoby radzenia sobie z ich intensywnością i różnorodnością w codziennych sytuacjach. Istotnym elementem cyklu były również zajęcia poświęcone budowaniu poczucia własnej wartości. Rozmawialiśmy o tym, czym jest wiara w siebie, jak dostrzegać własne mocne strony oraz doceniać swoje osiągnięcia.
Zajęcia opierały się na różnorodnych metodach aktywizujących, takich jak: dyskusja, burza mózgów, praca w grupach, elementy dramy, a także pracą z ilustracjami i materiałami edukacyjnymi. Dzięki temu uczniowie mogli aktywnie uczestniczyć w spotkaniach, dzielić się swoimi przemyśleniami i uczyć się poprzez działanie.
Cykl zajęć spotkał się z dużym zainteresowaniem ze strony uczniów, którzy chętnie angażowali się w proponowane działania. Uczestnicy otwarcie dzielili się swoimi refleksjami i doświadczeniami, co przyczyniło się do stworzenia atmosfery pełnej bezpieczeństwa i wsparcia, sprzyjającej rozmowom o emocjach.

Autor: Katarzyna Materna