„Dlaczego warto czytać?” - zajęcia edukacyjne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Przemyślu Filia w Lubaczowie

Przemyśl

W PBW w Przemyślu Filii w Lubaczowie przy PZPW w Rzeszowie przeprowadzane są  cykliczne zajęcia czytelnicze, adresowane  do uczniów różnych etapów kształcenia. W marcu w zajęciach brali udział m.in. uczniowie klas siódmych Szkoły Podstawowej im. Marii Moralewicz w Dachnowie oraz grupy dzieci sześcioletnich z Miejskiego Przedszkola nr 1 „Kraina Uśmiechu”  w Lubaczowie. Celem zajęć było rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.

Zajęcia z uczniami klas siódmych dotyczyły motywacji czytelniczych. W pierwszej części młodzież wypowiadała się na temat swoich preferencji czytelniczych i korzyści płynących z czytania książek. Uczniowie stwierdzali, że czytanie dostarcza wiedzy i informacji, ćwiczy koncentrację i skupienie, a książki są naszym oknem na świat. Prowadząca zaprezentowała kilka krótkich recenzji książek dla młodzieży dostępnych  w Bibliotece Pedagogicznej w Lubaczowie. Booktalking  miał za zadanie przekonanie uczniów do sięgnięcia po omawianą literaturę.

Następnym etapem zajęć była zabawa z tekstem „Relacja z mistrzostw świata”, w której uczniowie wyszukiwali wplecione w tekst tytuły książek. Zabawa w „magiczny kapelusz” cieszyła się również dużym zainteresowaniem. Celem tej zabawy było wylosowanie z kapelusza  przedmiotów codziennego użytku i rozwinięcie zdania: „Książka jest jak…, ponieważ… W tym zadaniu młodzież wykazała się inwencją twórczą. Jednym z wielu wymyślonych  było zdanie: „Książka jest jak bateria, ponieważ gdy czytamy możemy naładować swoją energię”. Młodzież zmierzyła się również z escape roomem pt.” Biblioteczne skarby”, grą przygotowaną w aplikacji genially i quizem „Jaka to książka?” stworzoną w aplikacji learnigapps.

Na zakończenie w wypożyczalni uczniowie zapoznali się ze specyfiką naszej placówki i zasadami korzystania z katalogu elektronicznego PROLIB INTEGRO – funkcją wyszukiwania prostego i zaawansowanego. Uczniowie uczyli się samodzielnego wyszukiwania książek.

Celem zajęć z sześciolatkami było promowanie czytelnictwa i  rozbudzanie zainteresowań książką. Dzieci zapoznały się z  pracą w bibliotece oraz z księgozbiorem. Sześciolatki dowiedziały się jak zbudowana jest tradycyjna książka, a także poznały inną  formę książki, jaką jest teatrzyk obrazkowy kamishibai. Dzieci obejrzały bajkę „Kotka Psotka”, co zainspirowało do dyskusji na temat potrzeby czytania. Dzieci żywiołowo odpowiadały na pytania, dotyczące tego, co nam dają książki, czego możemy się z nich dowiedzieć.

Kolejnym etapem zajęć była  podróż w krainę bajek i baśni. Dzieci opowiadały o swoich ulubionych bajkach, odgadywały zagadki, dotyczące postaci z bajek i układały puzzle. Pod koniec zajęć sześciolatki miały za zadanie stworzyć swoją własną zakładkę do książki, używając różnych technik plastycznych.
Zamiłowanie do czytania książek to ważny aspekt w rozwoju dzieci i młodzieży. W  myśl przysłowia: Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci pracownicy biblioteki pedagogicznej podejmują działania zmierzające do zaszczepienia miłości do książek.

Autor: Wiesława Olchowy, Lucyna Zabrońska