„ Jak biblioteka pedagogiczna wspiera rozwój emocjonalny i społeczny uczniów”

Przemyśl

W ramach współpracy ze Szkołą Podstawową im. Świętego Brata Alberta w Studzianie odbył się cykl lekcji z elementami biblioterapeutycznymi, prowadzonych przez Gertrudę Kmiecik, pracownika Biblioteki Pedagogicznej w Przeworsku. Zajęcia te miały na celu wsparcie emocjonalnego oraz społecznego rozwoju uczniów, a także rozwijanie ich umiejętności czytelniczych i krytycznego myślenia.

Dnia 8 i 15 listopada odbyły się zróżnicowane lekcje, które dostosowane były do różnych grup wiekowych uczniów. Tematyka zajęć obejmowała:
  • „Moje zwierzątko” – lekcja skierowana do przedszkolaków (3 i 4 latków, a także dla 5 i 6 latków), podczas których dzieci mogły dzielić się swoimi pasjami i uczuciami związanymi ze zwierzętami, co wpływało na rozwijanie ich empatii.
  •  „Cała prawda o smutku” – lekcja poruszająca tematykę emocji w klasie 1, pomagające młodszych uczniom zrozumieć i nazywać smutek.
  • „Jak pokonać złość” -lekcja w klasie 3, gdzie uczniowie uczyli się technik radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
  • „Duże i małe kłopoty” – temat dla klasy 4, który poruszał kwestie rozwiązywania problemów i radzenia sobie z niewielkimi kryzysami.
  • „Znaczenie wartości niematerialnych” – lekcja w klasie 5, gdzie omawiano istotę wartości niematerialnych, które są kluczowe dla naszego życia i wpływają na nasze decyzje oraz relacje z innymi.
  • „Granica między żartem a wyśmiewaniem” – temat w klasie 6, która miała na celu zaznajomienie uczniów z granicami humoru i empatii wobec innych.
  • „Po co komu plotka?” – lekcja w klasie 7, dotycząca wpływu plotek na społeczność oraz wartości prawdomówności.
  • „Emocjonalny zawrót głowy” - dla klasy 8, co stanowiło podsumowanie cyklu zajęć, pomagający starszym uczniom zrozumieć złożoność emocji i ich wpływ na codzienne życie.

Lekcje biblioterapeutyczne nie tylko sprzyjały rozwijaniu umiejętności czytelniczych, ale także pomogły uczniom w lepszym zrozumieniu siebie i innych. Wprowadzenie literatury jako narzędzia do pracy z emocjami dostarczyło młodym ludziom cennych umiejętności, które z pewnością będą im towarzyszyć przez całe życie, sprzyjając ich osobistemu rozwojowi oraz umiejętnościom interpersonalnym.

Dodatkowo, 8 listopada odbyły się w szkole obchody Międzynarodowego Dnia Zdrowego Śniadania, które przypomniały wszystkim uczniom, jak istotne jest zdrowe odżywianie w codziennej diecie. Podczas tego wydarzenia omówiono, jakie składniki powinny znaleźć się w wartościowym śniadaniu oraz jaki wpływ mają one na zdrowie. W szkole zorganizowano także wystawę książek o zdrowym odżywianiu ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki w Przeworsku. Prezentowane materiały stanowiły doskonałe dopełnienie zajęć, dając uczniom praktyczne oraz teoretyczne wsparcie w tworzeniu zdrowych nawyków żywieniowych.

Ponadto szkoła dołączyła do Ogólnopolskiej  Kampanii ,,Dzieciństwo bez Przemocy!”, która trwała od  8 października do 18 listopada 2024r. pod hasłem ,,Bezpieczeństwo dzieci zależy od każdego z nas”. Klasy I-VIII przygotowały plakaty promujące ,,Dzieciństwo bez Przemocy!”. Wydarzeniom tym towarzyszyła tematyczna  wystawa książek udostępnionych przez Pedagogiczną Bibliotekę w Przeworsku, która miała na celu podniesienie świadomości na temat problemu przemocy wśród dzieci i młodzieży oraz promowanie zdrowych relacji interpersonalnych. W ramach tej inicjatywy uczestnicy zapoznali się z wybranymi pozycjami poruszającymi temat przemocy, a także jej skutków i sposobów radzenia sobie z nią. Akcja ta nie tylko edukuje, ale również tworzy przestrzeń do otwartej rozmowy, co jest niezwykle ważne w zapobieganiu przemocy i budowaniu bezpiecznej społeczności.

Autor: tekst: Gertruda Kmiecik, fot. Szkoła Podstawowa w Studzianie