„Laboratoria przyszłości” a rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów

Przemyśl

„Laboratoria przyszłości” to projekt edukacyjny realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem inicjatywy jest pomoc w unowocześnieniu szkoły, w której prowadzone zajęcia rozwijałyby i umacniały zainteresowania oraz talenty uczniów.

„Laboratoria przyszłości” mają za zadanie wspierać szkoły podstawowe w budowaniu wśród młodych ludzi kompetencji przyszłości, tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach programu szkoły otrzymują od państwa dotacje finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” jest jednym z priorytetów kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023.

Zapraszamy wszystkich nauczycieli do zapoznania się z publikacjami, które mogą okazać się pomocne w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć rozwijających  kompetencje przyszłości.

Zasoby internetowe:
Laboratoria Przyszłości w praktyce – profil na platformie Wakelet - w jednym miejscu zebrano informacje na temat produktów, sprzętu, aplikacji, które zostały zakupione i są wykorzystywane w szkołach w ramach realizacji obowiązkowych (i nie tylko) działań. Znaleźć w nim można poradniki, webinaria, przykłady zastosowań, porady, inspiracje, a także dobre praktyki ze szkół.

Zasoby biblioteki:

Artykuły z czasopism:
  1. Czy roboty dają Steam - parę? / Jan Wierzbicki.// Meritum. - 2018, nr 4, s. 15-17
  2. Od metodyki science do praktyki STEAM w projekcie „BIRDnet” realizowanym za pomocą narzędzi eTwinning / Tomasz Ordza. - 2022. // Biologia w Szkole. - 2022, nr 2, s. 6-9
  3. Steam - edukacja przyszłości / Marlena Plebańska.// Meritum. - 2018, nr 4, s. 2-7
  4. Steam i budowanie relacji kluczem do sukcesu w zdalnej edukacji / Tomasz Ordza. - 2020. // Biologia w Szkole. - 2020, nr 5, s. 45-48
  5. Steam-owe lekcje / Katarzyna Trojanowska.// Meritum. - 2018, nr 4, s. 8-14
  6. Wykorzystanie STEAM-owego projektu w kształtowaniu wybranych pojęć geometrycznych u przedszkolaków / Agnieszka Bojarska-Sokołowska. - 2021.// Problemy Wczesnej Edukacji. - 2021, nr 1, s. 98-112

Wydawnictwa zwarte:
  1. Kompetencje : aspekty teoretyczne i praktyczne / Urszula Jeruszka. - Warszawa : "Difin", 2016.
    GK 52893 (Przeworsk), GP 113125 (Przemyśl)
  2. Kompetencje przyszłości : jak rozwijać zdolności dziecka? / [autorka tekstów:] Monika Biaduń ; [autorstwo zadań i kart pracy: Agnieszka Biela, Natalia i Krzysztof Minge, Monika Sobkowiak, Magdalena Trepczyńska, Anna Zych ; opracowanie graficzne: Monika Domaradzka, Marcin Satro]. - Wydanie I.  - Warszawa : Edgard, 2021.
    GP 115961 (Przemyśl)
  3. Kompetencje przyszłości : obszary : porozmawiajmy o kompetencjach, wyzwania współczesnej edukacji, kompetencje cyfrowe, kompetencje społeczne nauczycieli / red. nauk. Stefan M. Kwiatkowski. - Dodruk wydania 2018.  - Warszawa : Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 2020.
    1J 58015 (Jarosław), GK 54525 (Przeworsk), WL 52142 (Lubaczów), GP 113700 (Przemyśl)
  4. Kreatywność w systemie edukacji / redakcja naukowa Jan Fazlagić ; [współpraca: Agnieszka Rybińska]. - Dodruk wydania 2019.  - Warszawa : Wydawnictwo FRSE, 2020.
    GK 54526 (Przeworsk), GK 54527 (Przeworsk)
  5. Kreatywność w systemie edukacji / redakcja naukowa Jan Fazlagić ; [współpraca: Agnieszka Rybińska]. - Warszawa : Wydawnictwo FRSE, 2019.
    1J 58055 (Jarosław), GP 115247 (Przemyśl)
  6. STEAM-owe przedszkole / Marlena Plebańska, Aleksandra Szyller. - Warszawa: Difin, 2021.
    (w opracowaniu)
  7. Trening superkreatywności dla dzieci / Paulina Mechło i Olga Geppert. - Gliwice : Helion S.A., copyright 2022.
  8. Zafascynowani światem : efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej / Tomasz Knopik. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018.
    1J 58008 (Jarosław), GL 51461 (Lubaczów), GL 51462 (Lubaczów), GP 113541 (Przemyśl), GP 113542 (Przemyśl), 1J 58007 (Jarosław)

Zapraszamy do katalogów biblioteki: Integro, Bibliografia oraz zapoznania się z zasobami Ibuk Libra i Academiki. Kody do Ibuk Libra można otrzymać w agendach Biblioteki lub pobrać ze strony internetowej. Dostęp do Academiki  jest możliwy z terminala w czytelni.

Strategia wyszukiwawcza: kompetencje przyszłości, myślenie twórcze, STEAM, edukacja i pedagogika, 2017-2022.

Autor: Barbara Bak