Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Przemyślu, odpowiadając na zaproszenie Fundacji na Rzecz Psychoprofilaktyki Społecznej PRO-FIL, włączyła się we współpracę w ramach projektu Mobilne Centrum Ochrony.
Celem projektu, realizowanego w partnerstwie z jednostką ONZ - Biurem Wysokiego Komisarza ds. Uchodźców (UNHCR), jest zapewnienie bezpłatnej, mobilnej pomocy psychologicznej m.in. dla uchodźców z Ukrainy przebywających na terenie województwa podkarpackiego.
W ramach projektu prowadzone są warsztaty profilaktyczne dla uczniów w wieku 5 - 18 lat integrujące ukraińskie dzieci uchodźcze z ich polskimi rówieśnikami. Zajęcia odbywają się w grupie społecznej, jaką jest klasa szkolna - działaniami pomocowymi są więc objęte zarówno dzieci ukraińskie, jak i polskie.
Projekt zapewnia również indywidualne konsultacje dla nauczycieli oraz rodziców dzieci – uchodźców z Ukrainy, które odbywają się w kamperze – Mobilnym Centrum Wsparcia, profesjonalnie przystosowanym do niesienia pomocy terapeutycznej.
Biblioteka, korzystając z zaproponowanej współpracy, zgodnie z tegorocznym kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa (pkt 4: doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb…) oraz statutową rolą naszej placówki we wspieraniu pracy szkół, zaoferowała warsztaty i konsultacje psychologiczne nauczycielom, pedagogom oraz psychologom szkolnym na terenie miasta Przemyśla.
W wyniku przeprowadzonej rekrutacji zgłoszonych zostało 10 klas polsko - ukraińskich z następujących przemyskich szkół:
- Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Henryka Sienkiewicza,
- Szkoły Podstawowej Nr 4 im. ks. Jana Twardowskiego,
- Szkoły Podstawowej Nr 6 im. Ojca Św. Jana Pawła II,
- Szkoły Podstawowej Nr 11 im. Henryka Jordana,
- Szkoły Podstawowej Nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. Orląt Lwowskich,
- Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 2 im. Markiana Szaszkewicza.
Zespół psychologów Fundacji Pro-Fil, po raz pierwszy, zawitał w Przemyślu 1 grudnia 2022 r. Przeprowadzili oni warsztaty profilaktyczne, wśród uczniów klas SP Nr 6 (I, II i IV) oraz SP Nr 16 (II, IV i V), integrujące ukraińskie i polskie dzieci. Tematyka zajęć dostosowana była do potrzeb i wieku grupy. Oto ich przykładowe tematy: Jak radzić sobie ze stresem? (warsztat redukcji stresu), Uwalniamy emocje! (warsztat zarządzania emocjami), Siła w jedności (warsztat współpracy w zespole), Komunikacja interpersonalna (warsztat efektywnej komunikacji).
Przykładowo, warsztaty przeprowadzone w kl. IV SP Nr 6 nakierunkowane były na identyfikację w grupie rówieśniczej, współpracę, budowanie jedności w zespole. Zajęcia urozmaicone były grą, zabawą, wyzwaniami typu challenge, chustą animacyjną. Uczniowie poznali również praktyczne ćwiczenia na wyciszenie, uspokojenie, opanowanie stresu i emocji – np. techniki oddychania. Dzieci z otwartością dzieliły się swoimi doświadczeniami, z entuzjazmem uczestniczyły w grach i zabawach, co pozwoliło grupie na lepsze poznanie i zawarcie głębszych więzi.
12 grudnia br. w siedzibie Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Przemyślu odbyła się, tym razem dla uczniów z SP Nr 1 (kl. V) oraz SP Nr 11 (kl. I), kolejna transza zajęć psychoedukacyjnych. Równocześnie edukatorzy Fundacji Pro-Fil przeprowadzili warsztaty na terenie SP Nr 4 (kl. IV) i ZSO Nr 2 (kl. V).
Łącznie w zajęciach wzięło udział ok. 240 uczniów z przemyskich szkół.
Wsparciem, oprócz dzieci, objęci zostali również nauczyciele oraz rodzice dzieci ukraińskich, na których przed szkołą czekał kamper - mobilny gabinet terapeutyczny do indywidualnych konsultacji psychologicznych. Każda osoba zainteresowana mogła skorzystać z rozmowy z psychologiem.
Na koniec kierujemy serdeczne podziękowanie dla p. Marcina Mołonia - Prezesa Zarządu Fundacji na Rzecz Psychoprofilaktyki Społecznej Pro-Fil za zaproszenie naszej placówki do współpracy. Biblioteka, dzięki temu, mogła dołożyć małą „cegiełkę” – swój wkład pracy na rzecz pomocy dzieciom ukraińskim, które trafiając do polskich szkół znalazły się w nowym otoczeniu społecznym, potrzebują zaadaptować się do nowych warunków, zintegrować z polskimi rówieśnikami, osłuchać z językiem, poradzić sobie z traumą wojny…