Radość czytania — wspieranie rozwoju dziecka poprzez czytanie

Przemyśl

W przeciwieństwie do zabawy, czytanie jest tą aktywnością dzieci, która wymaga zaangażowania rodziców i nauczycieli. Czytające dziecko zdobywa i uzupełnia wiadomości, poszerza swoje horyzonty, rozwija wyobraźnię. Czytanie dziecku to inwestycja w jego rozwój.

Pragniemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych dorosłych ludzi. Dlatego – czytajmy dzieciom! Każdy rodzic chce przekazać swojemu dziecku to, co najlepsze. Pragnie, aby dobrze się rozwijało, nie miało problemów w przedszkolu, szkole, a na swojej drodze spotykało wartościowe osoby. Aby tak się stało wcale nie trzeba stosować nowoczesnych metod – należy skorzystać z najprostszego sposobu wpływającego na osobowość dziecka – zachęcić dziecko do czytania książek. Nawyk i potrzeba czytania muszą powstać w dzieciństwie. Lektura jest zatem jedną z pierwszych inwestycji w rozwój dzieci. To właśnie w książkach dziecko znajdzie wskazówki, w jaki sposób zbudować swój własny system wartości.
Wiedza i doświadczenia zgromadzone na tym etapie zaowocują w dorosłym życiu.

Codzienne czytanie dziecku:
  • zapewnia emocjonalny rozwój dziecka,
  • rozwija język, pamięć i wyobraźnię,
  • uczy myślenia, poprawia koncentrację,
  • wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka,
  • poszerza wiedzę ogólną,
  • ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole,
  • uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu,
  • zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów,
  • chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury,
  • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

Zapraszamy do zapoznania się z wybranymi artykułami dotyczącymi zaprezentowanego tematu. Literatura dostępna jest w zasobach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Przemyślu Filia w Jarosławiu przy Podkarpackim Zepole Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie.

  • Aktywizowanie dzieci do uczenia się poprzez czytanie, Monika Połeć. - 2023. Edukacja Wczesnoszkolna. - 2023/2024, nr 1, s. 9-16
  • Bajkoterapia - wychowywanie dzieci poprzez czytanie, Joanna Inglot-Kulas. Edukacja Wczesnoszkolna. - 2018/2019, nr 2, s. 24-43
  • Codzienne czytanie, Joanna Rynek. Wychowanie w Przedszkolu. - 2007, nr 9, s. 42-44
  • Czy tanie czytanie może stać się drogie sercu dziecka?, Małgorzata Wróblewska. - 2019. Życie Szkoły. - 2019, nr 8, s. 6-8
  • Czym jest czytanie?, Marta Komarowska. Wychowawca. - 2013, nr 10, s. 22-23
  • Czytające przedszkolaki, Ewa Bochra. Wychowanie w Przedszkolu. - 2009, nr 2, s. 41-43
  • Czytam sobie : jak zachęcić pierwszoklasistów do czytania, Agata Chodowiec. Biblioteka w Szkole. - 2016, nr 2, s. 20-22
  • Czytamy, rozwijamy język : metoda dynamicznych obrazów systemu Edukacja przez ruch, Dorota Dziamska. - 2021. Wychowanie w Przedszkolu. - 2021, nr 6, s. 6-10
  • Czytanie : najskuteczniejszą metodą wychowawczą, Ewa Frączek, Ewa Pałucka. Biblioteka w Szkole. - 2012, nr 1, s. 19-23
  • Czytanie dzieciom to bardzo dobra inwestycja w ich przyszłość, Tadeusz Pulcyn. - 2021. Remedium. - 2021, nr 5, s. 22-23

Autor: Małgorzata Tuleja