wydarzeniem w historii ludzkości. Niestety może być również wydarzeniem
ostatnim, chyba że nauczymy się, jak unikać ryzyka. [Stephen Hawking]
W dobie szybkiego postępu technologicznego sztuczna inteligencja staje się integralną częścią wielu dziedzin życia, również edukacji. W tym obszarze AI otwiera nowe możliwości dla nauczycieli oraz uczniów, oferuje nie tylko ulepszenie metod dydaktycznych, ale także personalizację procesu edukacyjnego na niespotykaną dotąd skalę.
Jak AI pomaga w edukacji? W jaki sposób wspiera pracę nauczyciela? Jakie stwarza wyzwania i bariery, szanse i zagrożenia, zalety i wady? Jak sprawdzić czy praca jest napisana przez ucznia samodzielnie? Czy AI zastąpi nauczycieli?
Szukając odpowiedzi na powyższe pytania Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Przemyślu 2 kwietnia 2025 r. zorganizowała konferencję pt. Sztuczna inteligencja w edukacji.
Honorowy patronat nad tym wydarzeniem objęli:

Poruszany temat spotkania, zgodny z tegorocznym kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa /pkt 6/, przyciągnął uwagę licznie przybyłych dyrektorów, nauczycieli, bibliotekarzy szkół i placówek oświatowych województwa podkarpackiego – ponad 60 osób.
Konferencję oficjalnie otworzył dr Piotr Pękalski – Wicedyrektor ds. PBW w Przemyślu, który po krótkim wprowadzeniu uzasadniającym wybór tematu przywitał wszystkich zgromadzonych, w tym gości honorowych: Piotra Pilcha - Wicemarszałka Województwa Podkarpackiego, Tomasza Dziumaka - Dyrektora przemyskiej Delegatury Kuratorium Oświaty w Rzeszowie oraz panie Anetę Pacułę i Agatę Pilawę - reprezentujące kolejno Renatę Kochanowicz – Chalicką - Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu Urzędu Miejskiego w Przemyślu i dra Macieja Waltosia - Dyrektora Przemyskiej Biblioteki Publicznej.
Prelegentami konferencji byli przedstawiciele kadry naukowej wiodących uczelni województwa podkarpackiego.
Zgodnie z programem, jako pierwszy wystąpił dr hab. inż. Roman Zajdel – prof. Politechniki Rzeszowskiej, Dziekan Wydziału Elektrotechniki i Informatyki. Wygłosił wykład zatytułowany Sztuczna inteligencja – podstawowe zagadnienia, trendy i zastosowania, podczas którego m.in. przybliżył podstawowe paradygmaty, metody i algorytmy uczenia maszynowego wraz z przykładami zastosowania. Zwrócił uwagę, w jak wielu dziedzinach AI jest już wykorzystywane – od optymalizacji procesów produkcyjnych, przez medycynę, aż po rozrywkę i życie osobiste. Podkreślał również rolę szkoły w kształtowaniu zdolności innowacyjnych, wyobraźni, kreatywnego myślenia, wolności do eksperymentowania, bo „świat przyszłości będzie potrzebował kreatorów (pomysłodawców) nowych rozwiązań”.
Edukacja w dobie transformacji AI to tytuł kolejnego wykładu, który przedstawił podczas konferencji dr Robert Oliwa – prof. Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Przemyślu. Swoje wystąpienie rozpoczął od przeprowadzenia, za pomocą interaktywnej aplikacji Mentimeter, quizu weryfikującego opinie i wiedzę uczestników nt. sztucznej inteligencji. Następnie skoncentrował swoje rozważania wokół wykorzystywania potencjału AI w edukacji (pod kątem praktycznych aspektów nauczania). Zaprezentował szeroką gamę narzędzi i platform, które pozwalają błyskawicznie wygenerować scenariusze lekcji, slajdy prezentacji, sprawdziany, karty pracy lub interaktywne ćwiczenia. Nie zabrakło również w wystąpieniu zademonstrowania najwyższego stopnia SI pozwalającego na interakcję.
Ostatni przewidziany w programie wykład pt. Etyczne i prawne aspekty wykorzystywania AI w środowisku szkolnym wygłosił mgr inż. Marcin Mrukowicz – Asystent badawczo - dydaktyczny Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Na wstępie omówił najważniejsze kwestie dotyczące pojęcia etycznej sztucznej inteligencji. Ponadto prelegent przytoczył najnowsze unijne regulacje prawne dotyczące wytwarzania sztucznej inteligencji. Poruszył problemy związane z prywatnością danych, odpowiedzialnością prawną za decyzje podejmowane przez algorytmy, czy potencjalnym wykorzystywaniem AI do manipulacji. Wszystkie te zagadnienia poparte były rzeczywistymi przykładami. Wykład uświadomił wyzwania, jakie stawia przed nami SI właśnie w kwestiach etyczno – prawnych.
Eksperci zgodnie podkreślali, że nauczyciele nie powinni obawiać się SI, tylko nauczyć się wykorzystywać ją jako wsparcie, które uwolni ich od rutynowych obowiązków i pozwoli skupić się na tym, co naprawdę ważne – uczniach i ich rozwoju. Przyszłość edukacji to współpraca człowieka i maszyny, a nie rywalizacja między nimi. Nauczyciela więc nie zastąpi ani robot, ani algorytm.
Na zakończenie uczestnicy mieli okazję zapoznania się z ekspozycją wydawnictw i zestawieniami bibliograficznymi przygotowanymi pod kątem tematu konferencji.