Sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela – podsumowanie dwóch szkoleń w przeworskiej fili

Przemyśl

12 marca i 9 kwietnia nauczyciele bibliotekarze oraz nauczyciele innych przedmiotów wzięli udział w dwóch szkoleniach dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji. Szkolenia prowadziła Anna Szewczyk – nauczyciel bibliotekarz Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Przemyślu Filia w Przeworsku.  Spotkania odbyły się w ramach Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy szkolnych powiatu przeworskiego.

Pierwsze szkolenie „Sztuczna Inteligencja: jak zacząć i co warto wiedzieć” miało charakter wprowadzający. Uczestnicy poznali podstawowe pojęcia związane ze sztuczną inteligencją – czym jest AI, jakie są jej rodzaje oraz jak działa w praktyce. Dużo uwagi poświęcono również zagrożeniom i wyzwaniom, które niesie za sobą korzystanie z AI, takim jak tzw. „halucynacje AI” (czyli błędne odpowiedzi generowane przez modele) czy kwestie związane z prawem autorskim.
Szkolenie ukazywało również pozytywną stronę nowych technologii. Uczestnicy dowiedzieli się, jak sztuczna inteligencja może wspierać pracę nauczycieli, jak skutecznie z nią rozmawiać i jak konstruować przemyślane prompty, czyli polecenia, które pozwalają uzyskać najbardziej trafne i użyteczne odpowiedzi. Na zakończenie prowadząca zaprezentowała najpopularniejsze konwersacyjne narzędzia AI: ChatGPT, Copilot i Gemini, wskazując ich mocne strony i możliwe zastosowania w pracy nauczyciela.

Drugie szkolenie „Inteligentne lekcje: narzędzia AI dla nauczycieli” miało charakter praktyczny i skupiło się na konkretnych narzędziach, które mogą usprawnić pracę dydaktyczną. Spotkanie zostało podzielone na dwie części.
Część pierwsza poświęcona była pracy z promptami. Nauczycielki biorące udział w szkoleniu ćwiczyły tworzenie efektywnych poleceń do generowania materiałów edukacyjnych. Dzięki temu mogły przekonać się, że dobrze sformułowany prompt to klucz do sukcesu w pracy z AI.
Druga część poświęcona była prezentacji nowoczesnych narzędzi, które mogą znacząco ułatwić pracę nauczyciela. Prowadząca przedstawiła m.in.: Magiczne narzędzia w Canvie, Gammę, Curipod, Diffit for Teachers, Vindoz AI, Suno oraz inne narzędzia AI, które można wykorzystać w szkole.
Oba szkolenia cieszyły się dużym zainteresowaniem i pokazały, że sztuczna inteligencja nie jest już odległą przyszłością, lecz realnym wsparciem w pracy nauczyciela. Uczestnicy nie tylko zdobyli nowe umiejętności, ale również przekonali się, że AI może być cenną pomocą w przygotowywaniu angażujących lekcji oraz wspomaganiu procesu dydaktycznego.

Autor: Anna Szewczyk