Warsztaty polonistyczne z doradcą metodycznym - relacja

Przemyśl

W marcu br. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Przemyślu zorganizowała pierwsze, z planowanego cyklu, warsztaty polonistyczne z doradcą metodycznym. W ofercie biblioteki to nowe przedsięwzięcie mające na celu wspieranie nauczycieli języka polskiego np. w procesie skutecznego radzenia sobie ze współczesnymi wyzwaniami edukacji (dynamiczne zmiany, nowatorskie rozwiązania, nowe trendy, metody, narzędzia), osiąganiu sukcesów w codziennej pracy z uczniami, planowaniu procesów dydaktycznych czy doskonaleniu warsztatu pracy. Inauguracyjne spotkanie poświęcone było metodom pracy z lekturą szkolną.
 
Sztuczki pisaniato temat kolejnych warsztatów polonistycznych, które odbyły się w bibliotece 26 listopada 2024 roku. Szkolenie to poprowadziła Marta Bonarek – Socha, doradca metodyczny języka polskiego przy Podkarpackim Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie.
 
Wzięło w nim udział 16 nauczycieli.
 
Warsztaty oparte były na koncepcji pięciu metod kształcenia sprawności językowej według prof. Anny Dyduchowej, które na wstępie prelegentka szczegółowo omówiła. Do każdej z tych metod (analizy i twórczego naśladowania wzorów, norm i instrukcji, przekładu intersemiotycznego, praktyki pisarskiej, okazjonalnych ćwiczeń praktycznych) przedstawiła szereg gotowych ćwiczeń analitycznych, transformacyjnych, twórczych i praktycznych, które uruchamiają język uczniów, wzbogacają ich słownictwo i sprawność językową. Na podstawie wybranych fragmentów lektur szkolnych zaprezentowała konkretne sposoby, które ułatwią uczniom napisanie dobrego wstępu i zakończenia tekstu oraz pomogą w budowaniu argumentacji (wypowiedzi potwierdzającej lub obalającej tezę). W toku szkolenia zostały zaprezentowane również przykłady ćwiczeń językowych w werbalizacji doznań, emocji, oceny dzieła oraz okazjonalnych ćwiczeń sprawnościowych.
 
Każdy uczestnik szkolenia otrzymał komplet materiałów pomocniczych przygotowanych przez doradcę metodycznego.
 
Uczestniczący w warsztatach poloniści podkreślali ważność poruszanej tematyki. Rozwijanie języka ucznia jest jednym z najistoniejszych zadań szkolnego nauczania. Proces ten, co oczywiste, odbywa się na lekcjach wszystkich przedmiotów. Dyskutując na temat wpływu globalnego ocieplenia na klimat, zastanawiając się nad przyczynami wojen, rozmawiając o anatomii człowieka, uczniowie zawsze używają języka do wyrażenia swoich myśli. Przy okazji wzbogacają także swój język o nowe słowa, które ułatwiają opisywanie świata. Jednak na geografii, historii czy biologii praca nad językiem dzieje się jakby przy okazji. Z zupełnie inną sytuacją spotykamy się na języku polskim. To właśnie na poloniście spoczywa obowiązek celowej, zaplanowanej pracy nad wzbogacaniem kapitału językowego uczniów.

Autor: Agnieszka Biedroń