XIV SPOTKANIE SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI BIBLIOTEKARZY POWIATU LUBACZOWSKIEGO

Przemyśl

Głównymi celami sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli jest wymiana doświadczeń, promowanie skutecznych rozwiązań praktycznych w pracy pedagogicznej, poszerzanie kompetencji. Sieć Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy Powiatu Lubaczowskiego działa od 2015 roku.
23 marca odbyło się XIV spotkanie, na którym przykłady dobrych praktyk prezentowała Marta Brzeziak-Rawska, nauczyciel-bibliotekarz z Publicznej Szkoły Podstawowej w Łukawcu.
Biblioteka szkolna podejmuje szereg działań promujących czytelnictwo: Dzień Postaci z Bajek, Święto Pluszowego Misia, Pasowanie na Czytelnika, Czytanie Łączy Pokolenia. Uczniowie biorą także udział w akcjach ogólnopolskich: Dzień Głośnego Czytania, Cała Polska Czyta Dzieciom, Narodowe Czytanie. W bibliotece  realizowane są  projekty biblioteczne (1000 powodów by czytać, Czytanie na dywanie, Środowe bajanie, Przerwa z książką), konkursy czytelnicze, imprezy okolicznościowe (Literacki Dzień Kobiet, Walentynki - randka w ciemno z książką).
Oprócz akcji, konkursów, projektów bibliotecznych, stałych imprez szkolnych, organizowane są Wieczorki artystyczne, którym przewodzi wybrane hasło tematyczne (np. podróże, czas, anioły). Wieczorki artystyczne promują twórczość lokalnych poetów, pisarzy, malarzy, towarzyszy im czytanie tekstów literackich i wystawa.
Innowacyjnym działaniem podjętym przez polonistkę Iwonę Kudybę we współpracy z biblioteką szkolną jest tworzenie przez uczniów lapbooków tematycznych. Lapbook to ciekawe narzędzie ułatwiające przyswajanie trudnych tematów. To wariant teczki tematycznej pełniącej rolę interaktywnej przestrzeni na zdjęcia, rysunki, terminy, słówka, wykresy, opowiadania. Można zrobić lapbook na dowolny temat i z dowolnego przedmiotu. Lapbook ma w sobie coś z pamiętnika, do którego dzieci tak chętnie zaglądają i który tak chętnie prowadzą. Lapbook to metoda, która ma zachęcić do czytania i sporządzany jest na podstawie książki, która nie jest lekturą szkolną. Uczniowie aktywnie włączają się w działania, podejmowane przez bibliotekę szkolną, co świadczy o efektywności działań pedagogicznych i wychowawczych i może stanowić inspirację dla innych nauczycieli. Zdjęcia przedstawiają lapbooki, wykonane w szkole podstawowej  w Łukawcu.

Autor: Renata Stefanik, fot. Wiesława Olchowy