Zajęcia edukacyjne w lubaczowskiej filii

Przemyśl

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka Filia w Lubaczowie posiada bogatą ofertę edukacyjną dla uczniów szkół podstawowych, celem realizowanych przez nas zajęć jest przygotowanie uczniów do samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji, oraz wzbudzenie zainteresowania książką i czytaniem.

W marcu  podczas ośmiu  godzin zająć uczniowie klas VIII  Szkoły Podstawowej im. gen. Stanisława Dąbka w Lubaczowie zapoznali się zasobami biblioteki, specyfiką pracy naszej placówki, a przede wszystkim z zasadami korzystania z katalogu elektronicznego PROLIB Integro - funkcja wyszukiwania prostego i zaawansowanego.
Uczniowie  nabywali umiejętności samodzielnego wyszukiwania literatury na interesujące tematy za pomocą zadań przygotowanych przez prowadzącą.
W drugiej części zajęć młodzież wypowiadała się również o zaletach czytania książek. Uczniowie stwierdzali, że czytanie dostarcza wiedzy i informacji, ćwiczy koncentrację i skupienie, jest gimnastyką dla mózgu, a książki są dobrym tematem do rozmów - są naszym oknem na świat.
Na zakończenie prowadząca zaprezentowała młodzieży kilkanaście krótkich recenzji wybranych książek i ebooków dostępnych w bibliotece.
Booktalking miał za zadanie przekonanie naszych uczniów do sięgnięcia po omawianą literaturę. Jego  celem było przyciągnięcie uwagi i zmotywowanie do przeczytania konkretnej pozycji. Była to doskonała forma promująca czytanie dla przyjemności wśród młodzieży szkolnej.

W czytelni uczniowie uczestniczyli w warsztatach na temat tolerancji. Celem zajęć było zapoznanie z pojęciami tolerancja, nietolerancja, ksenofobia, stereotyp. Poprzez dyskusję, burzę mózgów i inne formy pracy uczestnicy wyrażali swoje opinie na omawiany temat. Znaczenia poszczególnych słów uczniowie wyszukiwali w  słowniku języka polskiego. Podczas pracy z tekstem Barbary Kosmowskiej „Ukrainka” młodzież dyskutowała na temat zachowań, świadczących o nietolerancji i braku szacunku dla drugiego człowieka. Podczas zabawy ruchowej uczestnicy próbowali wczuwać się w położenie osoby dyskryminowanej i odrzucanej. Po zabawie uczniowie wymieniali się wrażeniami i odczuciami. Na zakończenie zajęć młodzież stworzyła własną definicje tolerancji, posługując się skojarzeniami.

Autor: Lucyna Zabrońska, fot. Wiesława Olchowy