Zajęcia z licealistami w lubaczowskiej filii

Przemyśl

PBW Filia w Lubaczowie prowadzi cykliczne zajęcia z uczniami szkół ponadpodstawowych dotyczących efektywnych metod uczenia się i zapamiętywania oraz poznania warsztatu informacyjnego biblioteki, wykorzystywania różnorodnych źródeł informacji.

W czytelni  przeprowadzono 4 godziny zajęć z uczniami klas pierwszych Liceum Ogólnokształcącego  im. T. Kościuszki w Lubaczowie. Warsztaty „ Jak się uczyć efektywnie”, miały  na celu doskonalenie umiejętności skutecznego uczenia się. Uczestnicy podczas rozmowy moderowanej analizowali własne procesy motywacyjne, określali role, jakie odgrywają emocje w procesie uczenia się. W dalszej części podczas ćwiczeń praktycznych młodzież określała i rozpoznawała swój styl uczenia się na podstawie wypełnianych przez siebie kwestionariuszy. Uczniowie poznawali mnemotechniki, pomocne w procesach zapamiętywania i przetwarzania informacji. Nabyte umiejętności i przyswojona wiedza będą przydatne podczas nauki własnej uczniów. Poznane techniki będą także sprzyjały lepszej i efektywniejszej organizacji pracy umysłowej.
 
W kolejnym cyklu 4 godzin zajęć z licealistami zaprezentowano uczniom  bogatą ofertę  biblioteki pedagogicznej: zdalne wypożyczenia książek, możliwość internetowego zamawiania skanów i kserokopii, możliwość zapisu do biblioteki z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP. Nauczyciel bibliotekarz zaprezentował  także młodzieży   możliwość zainstalowania aplikacji mobilnej na smartfona  do obsługi konta czytelnika w naszym systemie bibliotecznym.

W części warsztatowej uczniowie zapoznali się z  zasobami biblioteki, specyfiką pracy placówki  i zasadami korzystania  z katalogu  elektronicznego PROLIB INTEGRO – funkcja wyszukiwania prostego i zaawansowanego. Młodzież uczyła się samodzielnego wyszukiwania w katalogu,  w oparciu o zadania przygotowane przez prowadzącą.

By rozbudzić i kształtować gusta literackie młodzieży, jak również promować szeroko pojęte czytelnictwo nauczyciel bibliotekarz zareklamował kilka wybranych, wartościowych dla młodzieży książek metodą booktalkingu.

Zajęcia miały na celu rozwijanie kompetencji związanych z uczeniem się, zdobywaniem i wykorzystywaniem informacji oraz innych umiejętności istotnych w społeczeństwie wiedzy.

Aktywny udział młodzieży w zajęciach przyczynił się do wyrobienia nawyku korzystania z biblioteki.

Autor: Wiesława Olchowy