DZIECKO Z DOŚWIADCZENIEM MIGRACJI - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2010-2024

Przemyśl

DZIECKO Z DOŚWIADCZENIEM MIGRACJI
/zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2010-2024;
oprac. na podstawie księgozbioru PBW w Przemyślu oraz filii
w Jarosławiu, Przeworsku i Lubaczowie/
 
WYDAWNICTWA ZWARTE:
1.       Doktor klaun! : terapia śmiechem, wolontariat, edukacja międzykulturowa / Przemysław Paweł Grzybowski. - Kraków : "Impuls" 2012. - ISBN 9788378500315.
Przeworsk WK 51811, Przemyśl WP 106693
2.       Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości / Alina Szczurek-Boruta. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek ; [Cieszyn] : Uniwersytet Śląski. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji 2013. - ISBN 9788377808290.
Lubaczów WL 49104
3.       Dylematy i efekty edukacji wielokulturowej / red. nauk. Maria Żak, Witold Ostafiński. - Jarosław : Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. Bronisława Markiewicza, 2014. - ISBN 9788363909390.
Przemyśl WP 113804
4.       Edukacja dzieci i młodzieży w środowiskach zróżnicowanych kulturowo / red. nauk. Tadeusz Lewowicki, Barbara Chojnacka-Synaszko, Gabriela Piechaczek-Ogierman. - Toruń : "Adam Marszałek", 2014. - ISBN 9788377809853.
Lubaczów WL 52061
5.       Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości : szkice pedagogiczne /Alina Szczurek-Boruta. - Katowice : Uniwersytet Śląski. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji ; Kraków : "Impuls", 2007. - ISBN 9788373089822.
Lubaczów WL 44395
6.   Edukacja małego dziecka. T. 14, Konteksty społeczne i międzykulturowe / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Anny Szafrańskiej. - Kraków : "Impuls", 2019. - ISBN 9788375874686, 9788380955639.
Przeworsk WK 53888, Lubaczów WL 51249, Przemyśl WP 113765
7.   Edukacja międzykulturowa - konteksty : od tożsamości po język międzynarodowy / Przemysław Paweł Grzybowski. - Kraków : "Impuls", 2011. - ISBN 9788375876192.
Przeworsk WK 50864, Przemyśl WP 104092
8.       Edukacja międzykulturowa : dokonania, problemy, perspektywy / pod red. Tadeusza Lewowickiego, Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Aliny Szczurek-Boruty. - Toruń : Adam Marszałek, 2011. - ISBN 9788377800621.
Jarosław WJ 58181
9.       Edukacja międzykulturowa : teorie, poglądy, doświadczenia społeczne / pod red. Tadeusza Lewowickiego, Ewy Ogrodzkiej-Mazur ; Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie. - Toruń : Adam Marszałek, 2010. - ISBN 9788376117508.
Przemyśl WP 102871
10.   Edukacja wielokulturowa : działania podejmowane w Polsce / Izabela Czerniejewska. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2013. - ISBN 9788323131311.
Przemyśl CzP 316, Przeworsk WK 51690
11.   Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji : przykłady praktyczne / pod red. Natalii Klorek i Katarzyny Kubin. - Warszawa : Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej, 2012. - ISBN 9788393227112.
Przeworsk WK 51322
12.   Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych / red. nauk. Jolanta Muszyńska, Wioleta Danilewicz, Tomasz Bajkowski. - Warszawa : "Żak", 2013. - ISBN 9788362015634.
Jarosław WJ 57538
13.   Kultura w edukacji międzykulturowej : konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne / red. nauk. Tadeusz Lewowicki, Alina Szczurek-Boruta, Barbara Grabowska. - Toruń : "Adam Marszałek", 2013. - ISBN 9788377807903.
Przemyśl WP 106760
14.   Międzykulturowość w szkole : poradnik dla nauczycieli i specjalistów / pod red. Kingi Białek. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. - ISBN 9788364915284.
Przeworsk WK 52453, Przeworsk WK 52454, Lubaczów WL 49880, Jarosław WJ 56406, Przemyśl WP 109642
15.   Szkice o wielokulturowości : w kręgu edukacji elementarnej / Ewa Żmijewska. - Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2011. - ISBN 9788372716941.
Przeworsk WK 52020
16.   Śmiech w edukacji : od szkolnej wspólnoty śmiechu po edukację międzykulturową / Przemysław Paweł Grzybowski. - Kraków : "Impuls", 2015. - ISBN 9788378505631.
Przeworsk WK 53039, Lubaczów WL 49476
 
ARTYKUŁY Z CZASOPISM:
1.       "Buty khorobtym" - bądźcie dzielni / Ewa Banach.  // Meritum. - 2022, nr 1, s. 11-12.
2.       "Pod wspólnym dachem". Adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w Polsce : studium przypadku // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 9, s. 58-67.
3.       "Śladami słów i kultur - spacerownik miejski". Narzędzie pomocne w realizacji procesu integracji w edukacji wczesnoszkolnej / Urszula Majcher-Legawiec. // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2023/2024. nr 2, s. 131-138.
4.       A co, gdy przedszkolak z Ukrainy trafi w Polsce na lekcję religii? : najważniejsze jest pierwsze pięć minut... // Meritum. - 2022, nr 1, s. 23-25.
5.       Akcja integracja, czyli jak zintegrować ucznia z Ukrainy z zespołem // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 73-84.
6.       Asystent międzykulturowy podmiotem edukacji kreowanej w środowisku zróżnicowanym kulturowo /Ewa Żmijewska. // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2023/2024, nr 2, s. 47-55.
7.       Badanie podsystemu składniowego u dzieci dwu- i wielojęzycznych. Problemy z doborem narzędzia / Kamila Brzeszkiewicz. // Poradnik Językowy. - 2024, nr 3, s. 87-99.
8.       Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem : scenariusz lekcji dla klas VI-VIII / Anna Klimowicz // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 78-80.
9.       Co robić, by polska szkoła była miejscem spotkań wszystkich? / Maja Wenderlich. // Języki Obce w Szkole. - 2024, nr 2, s. 65-68.
10.   Czego potrzebują dzieci z Ukrainy : (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. // Wychowawca. - 2022, nr 6, s. 26-27.
11.   Czy nauczyciele języka obcego potrafią pracować z uczniami wielojęzycznymi? / Joanna Rokita-Jaśkow. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 39-45.
12.   Destrukcyjny wpływ resentymentu w procesie akulturacji / Mariusz Grzegorz Karbowski // Probacja . -2023, [nr] 2, s. 51-79.
13.   Działamy, wspieramy, integrujemy - głos dyrektora społecznika / Krzysztof Łachmański. // Meritum. - 2022, nr 1, s. 59-61.
14.   Działamy, wspieramy, integrujemy : Trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości w polskiej edukacji // Meritum. - 2022, nr 1, s. 62-68.
15.   Dzieci w obliczu różnorodności / Kaja Chojnacka // Remedium. - 2021, nr 1, s. 4-5.
16.   Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11.
17.   Dziecko w sytuacji kryzysowej : jak wesprzeć przedszkolaka z doświadczeniem traumy wojennej? / Hanna M. Górna. // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 9, s. 2-4.
18.   Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole : problemy i wyzwania / Krystyna Kamińska. // Edukacja. - 2019, nr 3, s. 18-28.
19.   Edukacja uczniów migrujących w perspektywie miejskiej polityki integracyjnej w Gdańsku / Dorota Jaworska. // Edukacja. - 2019, nr 3, s. 29-41.
20.   Edukacja wielokulturowa / Anna Klim-Klimaszewska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2012, nr 7, s. 20-22.
21.   Inny - nie znaczy obcy // Wychowanie w Przedszkolu. - 2011, nr 8, s. 18-19.
22.   Jak rozmawiać z młodzieżą o wyzwaniach współczesnego świata? Szkolny Klub Dobrej Rozmowy o migracjach / Julia Godorowska // Edukacja. - 2019, nr 3, s. 97-101.
23.   Kompetencje potrzebne światu // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 10, s. 74-79.
24.   Książki, które można czytać językiem serca : inspiracje praktyczne / Małgorzata Swędrowska. // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2022/2023, nr 2, s. 111-115.
25.   Kształtowanie umiejętności interakcyjnych u dzieci i młodzieży w nauce słuchania : na przykładzie języka polskiego jako drugiego - poziom A1 / Marta Chyb-Winnicka. // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 2, s. 9-16.
26.   Marzenia młodych migrantów - na przykładzie narracji uczniów klas trzecich szkoły podstawowej / Adrian Biela. // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2023/2024 nr 2, s. 9-26.
27.   Metoda międzykulturowego portfolio. Ku aktywnemu nauczaniu-uczeniu się języka polskiego jako obcego / Anna Młynarczuk-Sokołowska. // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2023/2024, nr 2, s. 117-129.
28.   Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8 / Małgorzata Gębka-Wolak, Małgorzata. // Edukacja. - 2019, nr 3, s. 68-84.
29.   Miejsce języka polskiego w życiu dziecka wielojęzycznego / Marta Jadwiga Kędzia // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2022/2023, nr 2, s. 23-32.
30.   Międzykulturowe uczenie się w szkole. Propozycja narzędzia edukacyjnego / Hanna Rugała // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2024, nr 2, s. 31-38.
31.   Migrujące podmioty. Relacje, konteksty i przyszłość problemu zróżnicowania kulturowego w edukacji / Jarema Drozdowicz // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2020, nr 2, s. 28-38.
32.   Migrujący przedszkolak. Część 1, Dziecko / Hanna M. Górna // Bliżej Przedszkola. - 2020, nr 9, s. 28-31.
33.   Migrujący przedszkolak. Część 2, Rodzina / Hanna M. Górna // Bliżej Przedszkola. - 2020, nr 10, s. 12-15.
34.   Multikulturowość to fakt : uczeń z doświadczeniem migracyjnym - wyzwanie naszych czasów / Halina Drachal // Głos Nauczycielski. - 2018, nr 1-2, s. 16.
35.   Najważniejszy egzamin w życiu? : ten z człowieczeństwa // Meritum. - 2022, nr 1, s. 26-27.
36.   Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej : sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 7-22.
37.   Niepokojące zachowania dzieci / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 75-77.
38.   Odczuwamy ból i brak tchu / Maria Struhanets // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 9, s. 7.
39.   Oddziały przygotowawcze / Joanna Szpilska. // Meritum. - 2022, nr 1, s. 15-18.
40.   Oddziały przygotowawcze jako szansa na przyjazną adaptację i edukację uczniów cudzoziemskich / Katarzyna Pajewska. // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2023/2024, nr 2, s. 101-115.
41.   Pierwsze kroki ku różnorodności w szkole / Magdalena Goetz // Dyrektor Szkoły. - 2014, nr 12, s. 77-80.
42.   Pomóc dzieciom jak najłagodniej zetknąć się z nową rzeczywistością / Joanna Rutka // Meritum. - 2022, nr 1, s. 12-14.
43.   Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 82-85.
44.   Potrzebny jest spokój i dom. Własny, rodzinny, ukraiński. Nauka jest na dalszym planie // Meritum. - 2022, nr 1, s. 37-39.
45.   Praca z obcokrajowcem / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. // Życie Szkoły. - 2021, nr 2-3, s. 59-63.
46.   Profil Rozwoju Emocjonalnego i Społecznego (PREiS) w szkolnej ocenie funkcjonalnej // Edukacja. - 2021, nr 2, s. 53-69.
47.   Propozycje zabaw edukacyjnych dla uczniów cudzoziemskich i nie tylko / Katarzyna Pajewska. // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2023/2024, nr 2, s. 139-152.
48.   Przedszkole otwarte na Innego. Konteksty metodyczne / Anna Młynarczuk-Sokołowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 2, s. 25-29.
49.   Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym // Edukacja. - 2019, nr 3, s. 42-53.
50.   Różnorodność jest fajna : przeciwdziałanie dyskryminacji w polskiej szkole - dobre praktyki / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. - 2015, nr 23, s. 12.
51.   Specyfika przywództwa edukacyjnego : organizowanie procesu edukacyjnego w szkole podstawowej dla dzieci pochodzenia ukraińskiego z doświadczeniem traumy wojennej (studium przypadku) / Anna Hesse-Gawęda, Wioletta Burdek // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2023/2024, nr 2, s. 81-100.
52.   Staniemy na głowie, by pomóc / Urszula Majcher-Legawiec. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 9, s. 13.
53.   Szkoła wielokulturowa w Polsce? Zacznijmy od zmiany sposobu myślenia / Izabela Czerniejewska. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 5-8.
54.   Temat lekcji : współczesne migracje / Julia Godorowska, Patrycja Kopcińska // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 10, s. 80-85.
55.   To oni będą kiedyś decydować o polsko-ukraińskich relacjach / Mariusz Godos // Życie Podkarpackie. - 2016, nr 21 (25 V), s. 17.
56.   Tworzenie przestrzeni na różnojęzyczność w kształceniu językowym dzieci w młodszym wieku szkolnym w celu wspierania integracji szkolnej / Marta Kołodziej, Joanna Dybała, Agnieszka Czekajło, Aleksandra Zagrodna, Barbara Muszyńska // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2023/2024, nr 2, s. 57-80.
57.   Uchodźcy z Ukrainy w polskich klasach / Małgorzata Nowak // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 62-66.
58.   Uczeń cudzoziemski w polskiej szkole. Założenia teoretyczno-badawcze / Edyta Januszewska // Journal of Modern Science. - (2015), T. 4/27, s. 11-31.
59.   Uczeń cudzoziemski w środowisku szkolnym : organizacja adaptacji i nauczania / Marcelina Wnęk // Życie Szkoły. - 2022, nr 2-3, s. 50-54.
60.   Uczeń obcokrajowiec w szkole w opiniach studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna / Jarosław Korczak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2024, nr 4, s. 43-52.
61.   Uczniowie cudzoziemscy / Włodzimierz Kaleta // Dyrektor Szkoły. - 2021, nr 11, s. 52-55.
62.   Ukraińska kultura na wyciągnięcie ręki / Joanna Majewska-Grabowska // Życie Szkoły. - 2022, nr 10, s. 38-41.
63.   Ukraińskie oddziały przygotowawcze / Małgorzata Nowak. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 67-71.
64.   Uśmiech jest jak słońce / z Teresą Iwoną Bartosiewicz rozmawia Alina Karaśkiewicz // Meritum. - 2022, nr 1, s. 28-30.
65.   Uwarunkowania środowiska rodzinnego sprzyjające osiągnięciu sukcesu życiowego dzieci w opiniach uchodźców wojennych z Ukrainy / Tomasz Łączek. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2024, nr 4, s. 53-64.
66.   Widziane z różnych perspektyw / z uczniami polskimi i ukraińskimi rozmawia Monika Morel, komentują Katarzyna Gromek-Kulasza i Alina Karaśkiwicz // Meritum. - 2022, nr 1, s. 31-36.
67.   Współczesne problemy i pomoc rodzinom migracyjnym / Janusz Rusaczyk. // Niebieska Linia. - 2021, nr 2, s. 25-28.
68.   Wyzwania adaptacji dzieci-uchodźców z Ukrainy w polskich przedszkolach i szkołach podstawowych / Iryna Yaremus. // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2023/2024, nr 2, s. 27-46.
69.   Żeby nikt nie stał sam / Olena Naumova // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 10, s. 7.

ROZDZIAŁ W WYDAWNICTWIE ZBIOROWYM
1.       Lektury dla dzieci do edukacji antydyskryminacyjnej, międzykulturowej i równościowej (przewodnik bibliograficzny) / Przemysław Grzybowski. W: Inny : edukacja równościowa : tworzenie przestrzeni i warunków dla innego. - Kraków : Impuls, 2020 S. 643-652.
Przemyśl WP 115592, Przeworsk WK 54604
2.       Mali Obywatele Świata : o coraz większej potrzebie kształtowania kompetencji interkulturowych małych dzieci / Maja Wenderlich. W: Nauczyciel-uczeń w przestrzeniach życia i edukacji : dobre praktyki / redakcja naukowa Anna Borzęcka, Agnieszka Twaróg-Kanus. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021.- S. 223-239.
Lubaczów WL 52179, Przeworsk WK 54890, Przemyśl CzP 37.064.2
3.       Migracja jako wyzwanie dla edukacji (obywatelskiej) - rozważania nad sytuacją w Polsce w kontekście dyskursu edukacyjnego w Niemczech / Dorota Gierszewski. W: Edukacja obywatelska wobec migracji / pod redakcją Ewy Bobrowskiej, Doroty Gierszewski, Julii Kluzowicz. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. - S. 55-70.
Przemyśl WP 114323
4.       Nowe cele edukacji obywatelskiej? : wyzwania i perspektywy w dobie migracji / Christine Zeuner. W: Edukacja obywatelska wobec migracji / pod redakcją Ewy Bobrowskiej, Doroty Gierszewski, Julii Kluzowicz. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. - S. 13-28.
Przemyśl WP 114323
5.       Problemy pracy nauczyciela-wychowawcy w społeczeństwie wielokulturowym i konsumpcyjnym / Tomasz Michalewski. W: Młodzież w społeczeństwie wielokulturowym : od małej ojczyzny do globalnego świata / red. nauk. Daniel Wiśniewski.- Warszawa : "Difin", 2015. - S. 72-89.
Przemyśl WP 109856
6.       Wiedza nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej o międzykulturowości / Ewa Żmijewska. W: Edukacja małego dziecka. T. 16, Pedagogika zmiany w edukacji dziecka : teoria - badania - praktyka w działaniach międzyedukacyjnych. / pod redakcją Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Beaty Oelszlaeger-Kosturek. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2020. -S. 43-57.
Jarosław WJ 58369, Lubaczów WL 51876, Przemyśl WP 115706, Przeworsk WK 54544

Autor: Dział Udostępniania Zbiorów