EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA. Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2015 - 2022.

Przemyśl

EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA
Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2015 - 2022
na podstawie zbiorów PBW w Przemyślu i filiach.



Wydawnictwa zwarte:

1. Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole / redakcja naukowa Iwona Chrzanowska, Grzegorz Szumski ; [współpraca: Agnieszka Rybińska]. - Warszawa : Wydawnictwo FRSE, 2020. - ISBN 978-83-65591-83-8.

Przeworsk WK 54523

Lubaczów WL 52141

Przemyśl WP 115246

Jarosław WJ 58054

2. Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej : pytania, konteksty, dyskusje/ Grażyna Dryżałowska, Magdalena Kuleta-Hulboj, Agnieszka Naumiuk, Monika Skura, Anna Magdalena Steinhagen. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2018. - ISBN 978-83-235-3664-2.

Przemyśl WP 115371

3. Inny : edukacja równościowa : tworzenie przestrzeni i warunków dla innego / redakcja naukowa Małgorzata Obrycka, Grzegorz Piekarski i Marta Anna Sałapata. - Kraków : Impuls, 2020. - ISBN 978-83-8095-588-2.

Przemyśl WP 115592

Przeworsk WK 54604

4. Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej / Iwona Chrzanowska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2019. - ISBN 978-83-01-20462-4.

Jarosław WJ 582301

Lubaczów WL 52075

Przemyśl WP 114399

5. Pedagogika wobec problemów życia w społeczeństwie ryzyka : diagnoza, terapia, profilaktyka = Pedagogy and the challenges of living in a risk society : diagnosis, therapy, prevention / redakcja naukowa Małgorzata Orłowska, Bożena Marzec. - Dąbrowa Górnicza : Wydawnictwo Naukowe Wyższa Szkoła Biznesu, 2017. - ISBN 978-83-65621-17-7.

Jarosław WJ 58061

6. Rewalidacja w ogólnodostępnej szkole ponadpodstawowej : karty pracy / Agnieszka Kołodziej, Emilia Klimiuk. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2021. - ISBN 978-83-8080-419-7.

Przemyśl WP 15874/b

7. Rewalidacja w ogólnodostępnej szkole ponadpodstawowej : program zajęć / Agnieszka Kołodziej. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2021. - ISBN 978-83-8080-365-7.

Przeworsk CzK 54511

Lubaczów WL 52014

Przemyśl CzP 376-056.262/-056.263

8. Specjalne potrzeby edukacyjne : identyfikacja, obszary dostosowania i oddziaływania edukacyjno - terapeutyczne / pod redakcją Beaty Pituły, Jerzego Wolnego ; [recenzent prof. zw. dr hab. Zenon Gajdzica]. - Kraków : Księgarnia Akademicka, 2019. - ISBN 978-83-7638-978-3.

Jarosław WJ 57698

Przemyśl WP 114723

9. Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej : strategie nauczania poparte badaniami / David Mitchell ; przekł. Juliusz Okuniewski. - Gdańsk : "Harmonia Universalis", 2016. - ISBN 978-83-7744-110-7.

Przeworsk WK 52899

Przemyśl WP 112675

10. Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV-VI : w poszukiwaniu modelu pomocy i wsparcia / Karol Bidziński, Anna Ozga, Mirosław Rutkowski. Kraków : Impuls, 2019. - ISBN 978-83-8095-770-1.

Lubaczów WL 51642

Przemyśl WP 115472

11. Szkoła ogólnodostępna w procesie stawania się placówką włączającą : analiza badań ewaluacyjnych / Barbara Skałbania, Karol Bidziński. - Kraków : Impuls, 2021. - ISBN 978-83-66990-79-1.

Przemyśl WP 116800

12. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej : nauczyciele o (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury szkoły inkluzyjnej / Zenon Gajdzica. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN copyright, 2020. - ISBN 978-83-01-21194-3.

Przemyśl WP 114842



Artykuły z druków zwartych:

1. Edukacja równościowa w sporcie / Jacek Kowalczyk, Karolina Laskowska. W: Inny : edukacja równościowa : tworzenie przestrzeni i warunków dla innego. - Kraków : Impuls, 2020. - S. 253-273.

2. Edukacja włączająca w wiejskiej szkole / Andrzej Pery. W: Mała szkoła - problem czy szansa? : poradnik dla samorządowców. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. - S. 126-132.

3. Formuła integracyjna w edukacji osób niepełnosprawnych / Łukasz Kubieniec. W: Szkoła, nauczyciel, uczeń w przestrzeni edukacyjnej. - Warszawa : Difin, 2020. - S. 40-51.

4. Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dzieckiem autystycznym / Michalina Matynia. W: Inny : edukacja równościowa : tworzenie przestrzeni i warunków dla innego. - Kraków : Impuls, 2020. - S. 181-192.

5. Lalka typu "muppet" w procesie dydaktyczno-wychowawczym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Katarzyna Król. W: Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego.. - s. 119-141.

6. Muzykoterapia szansą dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (CAPD) w edukacji wczesnej / Tomasz Dobrowolski. W: Inny : edukacja równościowa : tworzenie przestrzeni i warunków dla innego. - Kraków : Impuls, 2020. - S. 219-249.

7. O pedagogu i (nie)podejmowaniu działania, czyli pytanie o potrzebę edukacji równościowej : warsztatowe doświadczenia studenckie / Marta Anna Sałapata (Akademia Pomorska w Słupsku). W: Inny : edukacja równościowa : tworzenie przestrzeni i warunków dla innego. - Kraków : Impuls, 2020. - S. 123-134.

8. Plan daltoński narzędziem realizacji edukacji równościowej w przedszkolu / Mirosława Mazurkiewicz. W: Inny : edukacja równościowa : tworzenie przestrzeni i warunków dla innego. - Kraków : Impuls, 2020. - S. 193-202.

9. Podwójnie skrzywdzeni : wychowankowie z niepełnosprawnością w systemie pieczy zastępczej / Iwona Gumowska. W: Inny : edukacja równościowa : tworzenie przestrzeni i warunków dla innego. - Kraków : Impuls, 2020. - S. 83-103.

10. Projektowanie uniwersalne w inkluzyjnej edukacji uczniów ze spektrum autyzmu : strategie i rekomendacje / Ewa Domagała-Zyśk. - 2020. W: Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia / red. nauk. Anna Prokopiak. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2020. - S. 139-158.

11. W kierunku normalizacyjnych zmian w obszarze edukacji inkluzyjnej i społecznego włączania uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych / Joanna Skibska. W: Nauczyciel i uczeń w kontekście społecznych przemian i oczekiwań. - Kraków : Impuls, 2019. - S. 137-146.

12. Współdziałanie nauczyciela wiodącego i wspomagającego w klasie integracyjnej w edukacji wczesnoszkolnej / Lidia Grażyna Zielkowska. W: Szkoła, nauczyciel, uczeń w przestrzeni edukacyjnej. - Warszawa : Difin, 2020. - S. 85-97.



Artykuły z czasopism:

1. Adaptacja i walidacja Wielowymiarowej Skali Postaw wobec Edukacji Włączającej / Karolina Mudło-Głagolska // Szkoła Specjalna. - 2021, nr 2, s. 101-112.

2. Bycie razem mimo różnic / Radosław Piotrowicz // Wychowanie w Przedszkolu. - 2016, nr 1, s. 14-18.

3. Czy polska szkoła jest włączająca? / Elżbieta Tołwińska-Królikowska // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 4, s. 70-72.

4. Czym jest edukacja włączająca? / Anna Myśliwiec, Magdalena Medyńska // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 4, s. 36-37.

5. Dobre praktyki szkoły ogólnodostępnej i specjalnej / Magdalena Bełza-Gajdzica, Zenon Gajdzica // Szkoła Specjalna. - 2021, nr 5, s. 325-333.

6. Dokształcanie nauczycieli szkół ogólnodostępnych pracujących z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną - perspektywa dwóch ostatnich dekad / Zenon Gajdzica // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 5 , s. 17-26.

7. Doświadczenia nauczycieli szkół przyszpitalnych w paradygmacie inkluzji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Beata Antoszewska, Małgorzata Moszyńska // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 3, s. 194-206.

8. Dziecko inne w szkole - wyzwanie czy zagrożenie? / Dagna Dropińska, Matylda Nazar // Remedium. - 2021, nr 7-8, s. 50-53.

9. Edukacja dla inkluzji / Tomasz Kozłowski // Dyrektor Szkoły. - 2018, nr 3, s. 14-16.

10. Edukacja inkluzyjna w perspektywie nauczycieli przedszkoli ogólnodostępnych / Elżbieta Paradowska // Szkoła Specjalna. - 2020, nr 2, s. 85-98.

11. Edukacja włączająca / Mariusz Grabowski // Wychowawca. - 2015, nr 3, s. 10-11.

12. Edukacja włączająca - korzyści dla uczniów z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności / Karolina Gniazdowska // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 4, s. 120-134.

13. Funkcjonowanie społeczne uczniów z niepełnosprawnością i pełnosprawnych w klasach integracyjnych / Małgorzata Rozenbajgier // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2020, nr 4, s. 59-70.

14. Gotowość integracyjna a aprobata społeczna uczniów liceum w kontekście wybranych zmiennych demograficznych / Zdzisław Kazanowski, Piotr Alfred Gindrich // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 3, s. 75-90.

15. Historyczne uwarunkowania edukacji włączającej w Japonii / Hanna Grzesiak // Szkoła Specjalna. - 2021, nr 2, s. 140-147.

16. Integracja w przedszkolu / Anna Florek // Bliżej Przedszkola. - 2018, nr 11, s. 18-20.

17. Jak dobrze nauczać dziecko niepełnosprawne? / Małgorzata Łoskot // Życie Szkoły. - 2015, nr 4, s. 2-5.

18. Jak rozmawiać o niepełnosprawności / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 4, s. 74-81.

19. Koncepcja projektowania uniwersalnego w edukacji / Dorota Chimicz, Anna Prokopiak // Szkoła Specjalna. - 2021, nr 1, s. 28-38.

20. Kształcenie uczniów z potrzebami dodatkowego wsparcia w Szkocji : w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań / Katarzyna Ćwirynkało, Urszula Bartnikowska // Szkoła Specjalna. - 2020, nr 3, s. 236-240.

21. Kultura szkoły inkluzyjnej / Elżbieta Tołwińska-Królikowska // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 11, s. 18-22.

22. Między inkluzją a segregacją - badania nad jakością życia uczniów z zaburzeniem spektrum autyzmu / Jacek J. Błeszyński // Edukacja. - 2018, nr 3, s. 75-84.

23. Nie-zwykły świat Leona i jego przyjaciół / Iwona Pietrucha // Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 5, s. 18-20.

24. Nowe technologie a funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie / Ewelina Młynarczyk-Karabin // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 3, s. 239-251.

25. O wątpliwościach moralnych wokół argumentowania i urzeczywistniania idei edukacji integracyjnej / Adam Mikrut // Wychowanie na co Dzień. - 2015, nr 3, s 24-29.

26. Ocena funkcjonalna jako standard współpracy na rzecz kompleksowego wspierania rozwoju uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi / Tomasz Knopik // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 5 , s. 27-41.

27. Placówka wsparcia dziennego jako przestrzeń oddziaływań inkluzyjnych : założenia, obszary, dobre praktyki / Agnieszka Lewko // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2019, nr 5, s. 17-25.

28. Polski system oświaty a edukacja włączająca - bilans otwarcia 2020 w świetle raportu badawczego Ośrodka Rozwoju Edukacji / Dorota Podgórska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022 , nr 5 , s. 5-16.

29. Pomoc TIK dla uczniów z dysfunkcjami / Karolina Zioło-Pużuk // Dyrektor Szkoły. - 2018, nr 5, s. 44-47.

30. Pronormalizacyjne zmiany w obszarze edukacji włączającej w ocenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Joanna Skibska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2020, nr 6, s. 62-76.

31. Przeciwdziałanie budowaniu stereotypów w stosunku do dzieci niepełnosprawnych / Anna Kałuba-Korczak // Wychowanie w Przedszkolu. - 2016, nr 1, s. 2-5.

32. Przeciwdziałanie budowaniu stereotypów w stosunku do dzieci niepełnosprawnych / Anna Kałuba-Korczak // Życie Szkoły. - 2016, nr 2, s. 4-7.

33. Przekonania nauczycieli na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami : raport z badań / Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta // Szkoła Specjalna. - 2015, nr 4, s. 245-259.

34. Refleksja nauczyciela podstawą działań włączających w edukacji / Ewa Skrzetuska // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 3, s. 106-118.

35. Rewolucja na trzech frontach / Monika Mielcarek, Aleksandra Ratajczyk // Psychologia w Szkole. - 2015, nr 1, s. 52-58.

36. "Społeczeństwo dla wszystkich", czy tylko "szkoła dla wszystkich" - opinie nauczycieli szkoły specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej / Monika Skura // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 3, s. 119-138.

37. Szkolne ścieżki ucznia z niepełnosprawnością / Agnieszka Suszko // Wychowawca. - 2020, nr 5, s. 13-15.

38. Szkoła inkluzyjna jako przestrzeń (nie)przyjazna sensorycznie dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w opinii nauczycieli szkół inkluzyjnych / Anna Bombińska-Domżał, Tamara Cierpiałowska, Elżbieta Lubińska-Kościółek, Sylwia Niemiec, Joanna Kossewska // Edukacja. - 2020, nr 2, s. 10-28.

39. Szkoła otwarta na wszystkich / Włodzimierz Kaleta // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 4, s. 82-85.

40. Test Oceny Ręki Asystującej (AHA) jako narzędzie diagnostyczno-terapeutyczne w edukacji włączającej dzieci z jednostronnymi niedowładami ręki / Dorota Podgórska-Jachnik, Jacek Szmalec // Edukacja. - 2019, nr 1, s. 111-130.

41. Uczeń niepełnosprawny w klasie integracyjnej / Anna Rojek // Wychowawca. - 2015, nr 3, s. 16-17.

42. Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w szkole polskiej i irlandzkiej / Wioletta Hajduk-Gawron // Języki Obce w Szkole. - 2018, nr 2, s. 19-25.

43. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni szkoły - wybrane aspekty funkcjonowania / Jolanta Lipińska-Lokś // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2018, nr 5, s. 34-44.

44. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty / Ewelina Krzymowska // Wychowawca. - 2015, nr 3, s. 5-7.

45. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetlicy szkolnej - doniesienia z badań / Beata Gumienny, Kamila Kasprzyk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2018, nr 4, s. 45-55.

46. University education of students with disabilities with the example of Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska / Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin, Ewa Pawłowicz-Sosnowska // Szkoła Specjalna. - 2020, nr 2, s. 108-119.

47. Włączająca edukacja przedszkolna - założenia teoretyczne a perspektywa praktyczna Przedszkola Miejskiego nr 152 w Łodzi / Beata Jachimczak, Grażyna Małachowska // Edukacja. - 2019, nr 2, s.101-111.

48. Wsparcie terapeutyczne ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole integracyjnej i włączającej - procedura interwencji na podstawie praktyki opartej na dowodach (evidence-based practice) / Anna Bombińska-Domżał // Szkoła Specjalna. - 2022, nr 2, s. 96-113.

49. Wsparcie ucznia z niepełnosprawnością w okresie zmian edukacyjnych / Ewa Dyduch // Szkoła Specjalna. - 2020, nr 2, s. 99-107.

50. Wspomaganie uczniów z zaburzeniami mowy, języka i komunikacji w edukacji włączającej / Dorota Podgórska-Jachnik // Edukacja. - 2018, nr 4, s. 8-21.

51. Współnauczanie w polskich szkołach podstawowych - model współpracy i korzyści dla uczniów / Grzegorz Szumski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 5 , s. 54-65.

52. Współpraca nauczycieli oraz nauczycieli specjalistów w kontekście efektywności edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Marzenna Zaorska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 5 , s. 66-76.

53. Wybrane aspekty czasu w dwóch koncepcjach edukacji włączającej uczniów z niepełnosprawnością / Zenon Gajdzica // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 3, s. 42-55.

54. Wykorzystanie technologii wspomagających uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji włączającej / Dorota Chimicz // Szkoła Specjalna. - 2020, nr 3, s. 175-187.

55. Związek między oceną wsparcia zawodowego uzyskiwanego przez nauczycieli a ich opiniami na temat odczuwanych trudności w realizacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów / Karol Bidziński // Wychowanie na co Dzień. - 2015, nr 6, s. 8-14.

Autor: Lilianna Żywutska