Kompetencje kluczowe

Przemyśl

Dorota Grząba
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. G. Pawlikowskiego w Przemyślu
Filia w Jarosławiu
 
Kompetencje kluczowe 

 
Zestawienie to obejmuje dokumenty Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Przemyślu i filiach  w Jarosławiu, Lubaczowie i Przeworsku. Zebrane druki uwzględniają  także rozdziały z wydawnictw zwartych dotyczące ww. zagadnienia oraz adres dostępu w Internecie do Zaleceń Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

Wydawnictwa zwarte:
1.      Agresywność, kompetencje społeczne i samoocena resocjalizowanych nieletnich a ich przestępczość w okresie dorosłości / Zdzisław Bartkowicz. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej 2013.
WP 107581
2.      Akademia Przyszłości : Gimnazjalny Program Kształtowania Kompetencji Kluczowych : wersja po wdrożeniu / [aut. programu: Małgorzata Bartoszewicz i in.]. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2013.
WP 15291/b, WP 15292/b
3.      Akty mowy a kompetencja językowo-komunikacyjna uczniów polskich w języku rosyjskim i niemieckim /Roman Gawarkiewicz. - Szczecin : Uniwersytet Szczeciński 2001.
WK 45295, WK 45294, WL 41443,  WL 42644, WL 42645 ,WL 42646, WP 94233
4.      Baw się i rośnij! : ponad 200 gier i zabaw, które pomogą dziecku z autyzmem zdobyć podstawowe umiejętności społeczne / Tali Field Berman, Abby Rappaport ; przekł. Katarzyna Masłowska. – Gdańsk :"Harmonia Universalis" 2019.
WP 114065
5.      Czas przemian - czas wyzwań : rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka : praca zbiorowa / pod red. Justyny Jasiewicz i Elżbiety Barbary Zybert ; projekt realizowany we współpracy z Fundacją Orange. - Warszawa : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich 2014.
MKsK 02
6.      Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym / Maria Deptuła, Agnieszka Misiuk. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN 2016.
WK 52908, GK - 52908, WL 50366, WJ 57416,  WP 111130
7.      Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa / red. nauk. Maciej Mackiewicz.
WL 42612
8.      Edukacja małego dziecka. T. 14, Konteksty społeczne i międzykulturowe : praca zbiorowa / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Anny Szafrańskiej. - Kraków : "Impuls" 2019.
WP 113765, WK 53888 ,  WL 51249
9.      Edukacja teatralna a rozwój kompetencji społecznych dziecka w wieku wczesnoszkolnym / Mariola Szczepańska. - Słupsk : Wyższa Szkoła Pedagogiczna 1999.
WL 44511
10.   Elementy cyfryzacji edukacji z elementami modyfikacji kształcenia zawodowego / Kazimierz Mikulski. -Toruń : "Adam Marszałek" 2015.
WP 110818
11.   Informatyka : zestawy materiałów. Cz. 2. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji 2017.
WP 15573/b, WP 15574/b, WJ 1608/br, WJ 1610/br
12.   Ja w świecie techniki i technologii informacyjnej : materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną / [oprac. merytoryczne i graficzne Ewa Święcicka]. - Gdańsk :"Harmonia" 2018.
WP 15605/b
13.   Języki obce : zestawy materiałów. Cz. 1. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji 2017.
WP 15568/b
14.   Języki obce : zestawy materiałów. Cz. 2. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji 2017.
WP 15569/b, WP 15570/b
15.   Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym : studium  porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo / Ewa Ogrodzka-Mazur. -  Katowice : Uniwersytet Śląski 2007.
WP 100162,WP 100163,WK 49206,WK 46818,WL 46275,WJ 53321,WJ 53320
16.   Kompetencja komunikacyjna dzieci sześcio-siedmioletnich / Lucyna Smółka. - Kraków : Akademia Pedagogiczna 2004.
WP 92050,WL 42495
17.   Kompetencje : aspekty teoretyczne i praktyczne / Urszula Jeruszka. - Warszawa : "Difin" 2016.
MKsK 37, WK 52893, WP 113125
18.   Kompetencje bez tajemnic : rozwijanie kompetencji to nie czary / Daniel Hunziker ;  przeł. Małgorzata Guzowska. - Słupsk ; Warszawa : "Dobra Literatura" 2018.
WK 53686, WP 113126
19.   Kompetencje coachingowe nauczycieli : jak rozwijać potencjał ucznia w szkole / Lilianna Kupaj,
WK 51708,WL 49213,WP 107265
20.   Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela / pod red. nauk. Danuty Wosik-Kawali, Teresy Zubrzyckiej-Maciąg. - Kraków : "Impuls" 2011.
WL 47366, WL 47367,  CzP 37.012, WK 50543, WK 50187, WJ 55095
21.   Kompetencje emocjonalne nauczyciela / Joanna Madalińska-Michalak, Renata Góralska. - Warszawa: Wolters Kluwer Polska 2012.\
WP 106088, WK 51083,WJ 55096
22.   Kompetencje i satysfakcja : identyfikacja, ocena i znaczenie dopasowania / Agnieszka Springer. -Warszawa : "Difin" 2018.
WP 112646
23.   Kompetencje informacyjne młodzieży : analiza, stan faktyczny, kształcenie na przykładzie Polski,Niemiec i Wielkiej Brytanii / Justyna Jasiewicz. - Warszawa : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich 2012.
WP 107266
24.   Kompetencje informacyjne w kształceniu ustawicznym / Barbara Kędzierska. - Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych 2007.
WL 44749
25.   Kompetencje informatyczno-medialne nauczyciela / Andrzej Serdyński. - Szczecin : Uniwersytet Szczeciński 2007.
WJ 51998
26.   Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży : praktyka edukacyjna / red. nauk. Janina Uszyńska-Jarmoc, Katarzyna Nadachewicz. - Warszawa : "Żak" : Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych 2015.
WP 111395
27.   Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży : teoria i badania / red. nauk. Janina Uszyńska-Jarmoc, Małgorzata Bilewicz. - Warszawa : "Żak" : Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji SpołecznoPedagogicznych 2015.
WP 111396
28.   Kompetencje komunikacyjne nauczycieli jako wyznacznik poczucia podmiotowości uczniów w szkole. Diagnoza - biograficzny wymiar ich uformowania / Joanna Malinowska. - Wrocław : "Atut"- Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe 2008.
WJ 53574, WK 47985, WL 45121,WP 98327
29.   Kompetencje komunikacyjne nieletnich / Anna Wojnarska. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej 2013.
WK 51461
30.   Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka / pod red. nauk. Ireny Adamek i Józefy Bałachowicz. - Kraków : "Impuls" 2014.
WL 49236, WP 108002
31.   Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka / pod red. nauk. Ireny Adamek i Józefy Bałachowicz. - Kraków : "Impuls" 2013.
WL 48690, WK 51351,WJ 55324
32.   Kompetencje menedżera a relacje międzypracownicze w organizacji uczącej się / Monika Bartkowiak. -Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza 2011.
WJ 55287
33.   Kompetencje menedżerów w organizacji uczącej się / pod red. Alicji Sajkiewicz ; [aut. Czechowska Świtaj Teresa i in.]. - Warszawa : "Difin" 2008.
WJ 53575
34.   Kompetencje międzykulturowe / Sławomir J. Magala ; przeł. Jarosław Filip Dąbrowski. – Warszawa: Wolters Kluwer Polska 2011.
WP 106287
35.   Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym : determinanty, zależności, perspektywy rozwoju / Agnieszka Weiner. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej 2010.
WP 103146, WL 46869,WK 49776,WJ 55041
36.   Kompetencje nauczyciela edukacji początkowej / pod red. Kazimierza Żegnałka. - Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej 2008.
WK 48075
37.   Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej / Wacław Strykowski, Justyna Strykowska, Józef Pielachowski. - Poznań : "eMPi2" 2003.
WK 45269, MKsK 37, WK 46027
38.   Kompetencje nauczycieli w reformowanej szkole / pod red. Marii Teresy Michalewskiej ; przy współpracy Piotra Kowolika. - Katowice : Uniwersytet Śląski 2003.
CzJ 37.091/K
39.   Kompetencje przyszłości : obszary : porozmawiajmy o kompetencjach, wyzwania współczesnej edukacji, kompetencje cyfrowe, kompetencje społeczne nauczycieli / red. nauk. Stefan M. Kwiatkowski. -Warszawa : Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji 2018.
WP 113700
40.   Kompetencje przywódcze dyrektorów szkół i placówek w krajach Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych / Jacek Pyżalski. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji 2015.
WK 52493,WL 49879, WP 109644,WJ 56399
41.   Kompetencje społeczne dyrektorów szkół / Bożena Tołwińska. - Kraków : "Impuls" 2011.
WK 49777, WL 47079, WL 47080, WP 102879
42.   Kompetencje społeczne niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków domów dziecka / Beata Gumienny. - Rzeszów Uniwersytet Rzeszowski 2010.
WP 107818, WP 101974
43.   Kompetencje trenerskie w pracy nauczyciela : jak zmotywować ucznia do nauki / Lilianna Kupaj, Wiesława Krysa. - Warszawa : Wolters Kluwer 2015.
WP 108395,WL 49626, WL 49625
44.   Kompetencje współczesnego nauczyciela / pod red. Kazimierza Żegnałka. - Warszawa : Wyższa Szkoła
CzJ 37.091.2,  WK 48076 , CzP 37.091.113/.2
45.   Komputer w procesie kształtowania umiejętności kluczowych / Tomasz Huk. - Warszawa : "Difin" 2008.
WK 47863, WP 100849
46.   Matematyka : zestawy materiałów. Cz. 2. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji 2017.
WP 15565/b, WP 15566/b
47.   Muzykoterapia i wizualizacja w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych studentów pedagogiki / Krzysztof Stachyra. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej 2009.
WL 46514
 
Rozdziały z wydawnictw zwartych:
 
48.   Aktywność czytelnicza uczniów w wieku wczesnoszkolnym w perspektywie budowania ich kompetencji kluczowych / Katarzyna Borawska-Kalbarczyk.//W: Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. - S. 191-204
WL 46380,WL 46381, WK 49085, WP 101351
49.   Być nauczycielem XXI wieku : komputer i środki audiowizualne w zawodzie nauczyciela / Jacek Kulbaka.//W: Kompetencje współczesnego nauczyciela. - Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, 2008. - S. 253-259
CzP 37.091.113/.2, CzJ 37.091.2, WK 48076
50.   Czy kształcenie kompetencji kluczowych w ramach projektu e-Akademia Przyszłości wpłynęło na poziom osiągnięć egzaminacyjnych uczniów szkół uczestniczących w projekcie? / Henryk Szaleniec, Bartosz Kondratek.// W: Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych : XIX Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno, 26-28 września 2013 r. - Kraków : Grupa Tomami, 2013. - S. 84-98
WP 107493
51.   Diagnozowanie kompetencji kluczowej "poczucie inicjatywności i przedsiębiorczość" - narzędzie i wyniki weryfikacji / Josef Malach.// W: Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych : XIX Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno, 26-28 września 2013 r. - Kraków : Grupa Tomami, 2013. - S. 122-136
WP 107493
52.   Edukacja nauczycielska a technologia informacyjna / Bartosz Miodek.//W: Szkoła w nurcie koncepcji , badań i doświadczeń. - Toruń : Adam Marszałek, 2008. - S. 109-125
WP 99164
53.   Inicjatywność i przedsiębiorczość / Emilia Jakubowska.// W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. - Kraków : "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. - S. 159-172
MKsK 37, WP 106848, WJ 55449, WL 49076, WL 49075
54.   Istota i rodzaje kompetencji kluczowych / Barbara Durdel.// W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. - Kraków : "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. - S. 13-26
MKsK 37, WP 106848, WJ 55449, WL 49076, WL 49075
55.   Kompetencja uczenia się / Janina Uszyńska-Jarmoc.// W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. - Kraków : "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. - S. 127-141
MKsK 37, WP 106848, WJ 55449, WL 49076, WL 49075
56.   Kompetencje informatyczne / Elżbieta Hałaburda.// W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. - Kraków : "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. - S. 111-125
MKsK 37, WP 106848, WJ 55449, WL 49076, WL 49075
57.   Kompetencje informatyczne i medialne nauczyciela / Patrycja Sochaczewska.//W: Kompetencje współczesnego nauczyciela. - Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, 2008. - S. 261-265
CzP 37.091.113/.2, CzJ 37.091.2, WK 48076
58.   Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne uczniów klas młodszych / Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska.// W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. - Kraków : "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. - S. 95-110
MKsK 37, WP 106848, WJ 55449, WL 49076, WL 49075
59.   Kompetencje medialne i informacyjne jako nowy typ kompetencji cywilizacyjnych człowieka : ujęcia modelowe / Agnieszka Ogonowska.// W: Współczesna psychologia mediów : nowe problemy i perspektywy badawcze. - Kraków : "Impuls", 2013. - S. 35-48
WP 113652
60.   Kompetencje nauczycieli wobec wymagań reformy systemu edukacji / Eugeniusz Kameduła.//W: Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2006. - S. 339-345
WP 97787
61.   Kompetencje społeczne i obywatelskie / Anna Kienig.// W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. - Kraków : "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. - S. 143-157
MKsK 37, WP 106848, WJ 55449, WL 49076, WL 49075
62.   Kompetencje społeczne uczniów a realizacja zadań rozwojowych w okresie późnego dzieciństwa - studium z pogranicza polsko-czeskiego / Ewa Ogrodzka-Mazur.// W: Edukacja małego dziecka. T. 14, Konteksty społeczne i międzykulturowe. - Kraków : "Impuls". - s. 93-113
WP 113765, WK 53888, WL 51249
63.   Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne uczniów klas młodszych / Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska.// W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. - Kraków : "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. - S. 95-110 
MKsK 37, WP 106848, WJ 55449, WL 49076, WL 49075
64.   Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa teoretyczna nabywania kompetencji kluczowych / Małgorzata Głoskowska-Sołdatow.// W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. - Kraków : "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. - S. 27-40
MKsK 37, WP 106848, WJ 55449, WL 49076, WL 49075
65.   Kształcenie umiejętności kluczowych jako zadanie szkoły / Sławomira Sadowska.//W: Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim : wybrane problemy teorii i praktyki. - Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2006. - S. 47-58
WP 98766, WL 44036, WL 44037
66.   Kształcenie wyższe w kontekście umiejętności kluczowych / Wiesława Walkowska.//W: Oświata w otoczeniu burzliwym : migotliwe konteksty i perspektywy rozwoju współczesnej edukacji. - Katowice : Uniwersytet Śląski, 2008. - S. 451-461
WP 100153, WK 49216, WL 46288, WP 100154
67.   Porozumiewanie się w językach obcych / Grażyna Erenc-Grygoruk.// W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. - Kraków : "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. - S. 73-94
MKsK 37, WP 106848, WJ 55449, WL 49076, WL 49075
68.   Porozumiewanie się w języku ojczystym / Małgorzata Głoskowska-Sołdatow.// W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. - Kraków : "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. - S. 57-71
MKsK 37, WP 106848, WJ 55449, WL 49076, WL 49075
69.   Praca zindywidualizowana z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych / Jolanta Szada-Borzyszkowska.// W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. - Kraków : "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. - S. 217-231
MKsK 37, WP 106848, WJ 55449, WL 49076, WL 49075
70.   Rola diagnozy w Gimnazjalnym Programie Kształcenia Kompetencji Kluczowych / Bartosz Kondratek, Henryk Szaleniec, Marek Legutko.// W: Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych : XIX Krajowa Konferencja
Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno, 26-28 września 2013 r. - Kraków : Grupa Tomami, 2013. - S. 137-147
WP 107493
71.   Rozwojowe i edukacyjne uwarunkowania współpracy jako umiejętności składającej się na kompetencje społeczne niepełnosprawnych uczniów / Jarosław Bąbka.// W: Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością. T. 2. - Kraków : "Impuls" : Uniwersytet Pedagogiczny, 2013. - S. 101-118
WL 48887, WK 51796, WP 107318
72.   Uczenie się dzieci jako warunek ich rozwoju i nabywania kompetencji kluczowych / Janina Uszyńska-Jarmoc.// W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. - Kraków : "Impuls" ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. - S. 41-54
MKsK 37, WP 106848, WJ 55449, WL 49076, WL 49075
73.   Uczenie się jest działaniem podejmowanym przez ucznia : doświadczenia nauczycieli szkoły podstawowej nr 64 im. Władysława Broniewskiego we Wrocławiu / Krystyna Gęsiak-Piątkowska.// W: Jak budować dobrą szkołę? : potencjał i bariery ewaluacji w oświacie. - Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2015. - S. 283-296
WP 109634, WP 109635
 
Wydawnictwa ciągłe:
74.   Bądźmy bezpieczni na drodze : scenariusz zajęć świetlicowych / Monika Walas.// Świetlica w Szkole. - 2019, nr 2, s. 14-15
75.   Bezpieczeństwo to ważna sprawa : scenariusz zajęć świetlicowych / Danuta Piwońska.// Świetlica w Szkole. - 2019, nr 2, s. 12-13
76.   Bezpieczna zima : rozwijanie kompetencji kluczowych w świetlicy / Anna Bielecka-Sternik, Ewelina Walczyk, Weronika Bielska.// Świetlica w Szkole. - 2019, nr 2, s. 22-23
77.   Collegium Futurum odpowiedzią na wyzwania dzisiejszej edukacji / Witold Kołodziejczyk.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 76-79
78.   Cyfrowa szkoła, czyli jaka? / Małgorzata Rostkowska.// Meritum. - 2013, nr 4, s. 22-26
79.   Czad i ogień - obudź czujność : rozwijanie kompetencji kluczowych w świetlicy / Alicja Gansty.// Świetlica w Szkole. - 2019, nr 2, s. 17
80.   Czym skorupka za młodu nasiąknie... czyli rozwijanie kompetencji kluczowych w przedszkolu / Dorota Kamińska.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 22-26
81.   e-Akademia Przyszłości ku skutecznemu kształceniu kompetencji kluczowych / Aleksandra Dadacz, Izabela Kołodziejczyk.// Edukacja i Dialog. - 2010, nr 3/4, s. 71-74
82.   Efektywne wykorzystanie środowiska lokalnego / Elżbieta Tołwińska-Królikowska.// Dyrektor Szkoły. - 2016, nr 10, s. 52-56
83.   eTwinning szansą kształtowania kompetencji kluczowych / Elżbieta Gajek.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 100-105
84.   Gimnazjaliści z Mazowsza grają o sukces : opis projektu "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe - Zagrajmy o sukces" / Joanna Cichosz.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 62-66
85.   Informatyczne kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji a przygotowanie uczniów do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym / Izabela Jaros.// Edukacja. - 2010, nr 4, s. 113-122
86.   Inicjatywność i przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa (nauczyciela) XXI wieku / Joanna Jaworska.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2018, nr 8, s. 3-10
87.   Inteligencja emocjonalna jako kluczowa kompetencja współczesnego nauczyciela / Irena Przybylska.// Chowanna. - T. 1 (2006), s. 85-95
88.   Jak rozwijać kompetencje kluczowe w szkołach podstawowych - projekt "Z małej szkoły w Wielki Świat" / Elżbieta Tołwińska-Królikowska.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 42-46
89.   Jak się doskonalić? / Małgorzata Pomianowska.// Dyrektor Szkoły. - 2014, nr 7, wkł. Niezbędnik Dyrektora, s. 70-75
90.   Kiedy zabawa może być niebezpieczna? : rozwijanie kompetencji kluczowych w świetlicy / Renata Zielińska.// Świetlica w Szkole. - 2019, nr 2, s. 10
91.   Kluczowe (nie) kompetencje? / Anna Raczyńska.// Edukacja i Dialog. - 2011, nr 11/12, s. 3-5
92.   Kochstudio / Barbara Kujawa.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 19
93.   Kompetencja umiejętności czy umiejętność opanowania kompetencji? / Grzegorz Baran.// Język Polski w Gimnazjum. - 2013/2014, nr 2, s. 24-37
94.   Kompetencje cyfrowe dzieci / Anna Brzezińska, Joanna Matejczuk.// Remedium. - 2013, nr 11, s. 6-8
95.   Kompetencje jako podstawa skuteczności / Małgorzata Pomianowska.// Dyrektor Szkoły. - 2013, nr 10, s. 34-39
96.   Kompetencje kluczowe a dyrektorski nadzór / Małgorzata Nowak.// Dyrektor Szkoły. - 2018, nr 9, s. 28-31
97.   Kompetencje kluczowe drogą twórczego rozwoju / Aneta Niewęgłowska.// Meritum. - 2011, nr 3, dod. Oświata Mazowiecka, nr 4, s. 7-9
98.   Kompetencje kluczowe / Jaroslaw Kordziński.// Dyrektor Szkoły. - 2017, nr 7, s. 68
99.   Kompetencje matematyczne na lekcji geografii i przyrody / Barbara Szeptalin, Zofia Szmidt.// Geografia w Szkole. - 2017, nr 2, s. 34-37
100. Kompetencje społeczne w aspekcie kompetencji kluczowych / Katarzyna Leśniewska, Katarzyna Szczepkowska.// Meritum. - 2014, nr 2, s. 4-10
101.  Kompetencje ucznia i nauczyciela / Maria Kielar-Turska.// Psychologia w Szkole. -  2010, nr 2, s. 5-13
102.  Kształcenie kompetencji kluczowych - zajęcia terenowe na Wyżynie Krakowsko- Częstochowskiej : scenariusz z geografii dla klasy VII / Zofia Szmidt, Barbara Szeptalin.// Geografia w Szkole. - 2019, nr 1, s. 26-33
103.  Kształtowanie kompetencji kluczowych gimnazjalistów w programie "e-Akademia Przyszłości" / Anna Okońska-Walkowicz.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 58-61
104.  Kształtowanie kompetencji kluczowych / Małgorzata Nowak.// Dyrektor Szkoły. - 2018, nr 10, s. 25-27
105.  Kształtowanie umiejętności psychospołecznych dzieci. Cz. 2 / Maria Kożuchowska.// Remedium. - 2018, nr 10, s. 18-19
106.  Livelong learning w dążeniu do osiągnięcia kompetencji kluczowych na zajęciach polonisty / Joanna Piasta-Siechowicz.// Język Polski w Szkole IV-VI. - 2009/2010, nr 3, s. 73-93
107.  Model pracy metodą projektu edukacyjnego w gimnazjum / Bożena Kubiczek.// Meritum. - 2013, nr 3, s. 76-81
108.  Monitorowanie kompetencji kluczowych / Małgorzata Nowak.// Dyrektor Szkoły. - 2018, nr 12, s. 22-26
109.  Mydło wszystko umyje : rozwijanie kompetencji kluczowych w świetlicy / Joanna Zegan.// Świetlica w Szkole. - 2019, nr 2, s. 18-19
110.  Nibowe horyzonty czyli nowoczesna edukacja.// Edukacja i Dialog. - 2010, nr 3-4, s. 75 - 76
111.  Nie wszystko złoto, co się świeci : rozwijanie kompetencji kluczowych w świetlicy / Joanna Hoffmann.// Świetlica w Szkole. - 2019, nr 2, s. 20-21
112.  Notre classe - nasza klasa / Agnieszka Zakrzewska.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 18
113.  Nowa koncepcja przedsiębiorczości / Bogdan Bugdalski.// Dyrektor Szkoły. - 2018, nr 11, s. 70-73
114.  Obserwacja kształtowania kompetencji kluczowych / Małgorzata Nowak.// Dyrektor Szkoły. - 2018, nr 11, s. 24-26
115.  Od kompetencji do odpowiedzialności / Łukasz Mrózek.// Wychowawca. - 2014, nr 10, s. 5-8
116.  Odblaskowo, widocznie, bezpiecznie : rozwijanie kompetencji kluczowych w świetlicy / Agnieszka Jaśczak.// Świetlica w Szkole. - 2019, nr 2. S.11
117.  Parlament Europy i Rady Europy przypominają o kompetencjach kluczowych / Janina Zawadowska.// Dyrektor Szkoły. - 2007, nr 9, s. 24-26
118. Podejście kompetencyjne w przygotowaniu człowieka do efektywnego funkcjonowania we współczesnych warunkach cywilizacyjnych Jurij Pavlov.// Wychowanie na co Dzień. - 2013, nr 4-5, s. 3-6
119.  Porozmawiajmy o ocenianiu kompetencji kluczowych / Beata Kossakowska.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 27-33
120.  Poznajemy zasady bezpieczeństwa z pingwinkiem Lolu : rozwijanie kompetencji kluczowych w świetlicy / Monika Strzelbicka.// Świetlica w Szkole. - 2019, nr 2, 24-25
121.  Poznajemy zwyczaje bożonarodzeniowe / Małgorzata Gizak.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 14-15
122.  Przedmioty obowiązkowe i ich udział w kształtowaniu kompetencji kluczowych / Iwona Moczydłowska.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 12-14
123.  Reforma kształcenia nauczycieli a zmiany w strukturze kompetencji / Anna Wiłkomirska.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2010, nr 1, s. 129-150
124.  Rozwijanie kompetencji uczniów klas początkowych z języka obcego / Miroslava Gasparova, Mirosława Parlak, Ruzena Tomkuliakova.// Nauczanie Początkowe. - 2015/2016, nr 2, s. 94-104
125.  Rozwijanie obszarów kompetencji u sześciolatka / Sławomira Załęska.// Bliżej Przedszkola. - 2016, nr 5, s. 18-20
126.  Rozwój kompetencji kluczowych uczniów Zespołu Szkół w Łysowie / Elżbieta Bobryk.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 72-75 Ruch obiegowy Ziemi i jego następstwa / Grzegorz Bzdon.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 17
127.  Samorząd uczniowski jako narzędzie rozwijania kluczowych kompetencji obywatelskich, a szczególnie udziału w podejmowaniu decyzji / Joanna Pietrasik.// Meritum. - 2012, nr 2, s. 2-6
128.  Smak kluczowych kompetencji ucznia / Julian Piotr Sawiński.// Biologia w Szkole. - 2007, nr 6, s. 47-53
129.  Symetria w przyrodzie / Barbara Wierzchucka.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 16
130.  Szkolna wiedza o finansach / Włodzimierz Kaleta.// Dyrektor Szkoły. - 2019, nr 2, s. 76-79
131.  Świadomość i ekspresja kulturalna - kompetencja kluczowa w edukacji wczesnoszkolnej / Zofia Redlarska, Emilia Jakubowska.// Wychowanie na co Dzień. - 2014, nr 5, s. 40-45
132.  Tornister rozwojowy, czyli potrzeby przedszkolaka / Joanna Matejczuk.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2014, nr 8, s. 5-9
133. Układamy rymowanki / Witold Szwajkowski.// Życie Szkoły. - 2013, nr 3, s. 10-14
134. Upodmiotowić ucznia w "szkole umiejętności XXI wieku" przygotowując go na cyfrową przyszłość oraz cyfrowy rynek pracy / Tomasz Łukawski.// Edukacja i Dialog. - 2017, nr 1-2, s. 8-12
135.  W cyfrowym notatniku nauczyciela bibliotekarza, czyli kompetencje kluczowe w cyfrowym wymiarze / Magdalena Brewczyńska.// Biblioteka w Szkole. - 2019, nr 7-8, wkł. Biblioteka Centrum Informacji, nr 3, s. 9-10
136.  W drodze do pedagogiki kompetencji kluczowych / Edward Torończak.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2011, nr 4, s. 65-82
137.  Współpraca z rodzicami w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych dzieci / Magdalena Gajtkowska, Patrycja Wesołowska.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2014, nr 5, s. 47-51
138.  Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE).// Meritum. - 2011, nr 3, s. 3-11  Zasady i sposoby rozwijania kompetencji kluczowych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną / Tadeusz Wolan.// Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s. 41-51 2016
139.  Zestawienie bibliograficzne w wyborze na temat: kompetencje kluczowe / Ewa Pachniak.// Meritum. - 2011, nr 3, s. 108-109
140.  Znaczenie kompetencji miękkich / Grzegorz Więcław.// Dyrektor Szkoły. - 2016, nr 2, s. 66-68

Internet:
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia  
się przez całe życie(Tekst mający znaczenie dla EOG)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&fro

Autor: Dorota Grząba