Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Przemyślu
Wydział Informacyjno – Bibliograficzny i Czytelnia
Oprac. AGNIESZKA BIEDROŃ
NAUCZANIE JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
/zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2008 – 2022;
oprac. na podstawie księgozbioru PBW w Przemyślu oraz filii w Jarosławiu, Przeworsku i Lubaczowie/
WYDAWNICTWA ZWARTE
- ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego / Anna Seretny, Ewa Lipińska. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Uniwersitas", 2022. – ISBN 978-83-242-1044.
Lubaczów WL 52203
- Cześć, jak się masz? : a Polish language textbook. Cz. 1, Spotykamy się w Polsce / Władysław Miodunka. Kraków : "Universitas", 2020. - ISBN 978-83-242-3108-9.
Przemyśl WP 116559
Przeworsk WK 54751
Jarosław WJ 58258
- Cześć, jak się masz? : a Polish language textbook. Cz. 2, Spotkajmy się w Europie / Władysław Miodunka. Kraków : "Universitas", 2012. - ISBN 978-83-242-2213-1.
Przeworsk WK 54752
Jarosław WJ 58259
- Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Przemysław E. Gębal, Władysław T. Miodunka. Wydanie I. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020. - ISBN 978-83-01-21429-6.
Przeworsk WK 54624
Przemyśl WP 116560
- Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy : o glottodydaktycznych aspektach relacji język a kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Anna B. Burzyńska. Wrocław : Uniwersytet Wrocławski, 2002. ISBN 83-229-2265-5.
Przemyśl WP 88797
- Język polski? Chcę i mogę! : podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Cz. 2 / Edyta Gałat, Beata Sałęga-Bielowicz. Kraków : "Universitas", 2019. - ISBN 978-83-242-3189-8.
Przemyśl WP 116564
Lubaczów WL 52212
Jarosław WJ 58267
- Kocham mówić : historyjki obrazkowe z tekstami / Jagoda Cieszyńska ; il. Andrzej Dąbek. Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2008. - 978-83-61009-08-5.
Przemyśl WP 15098/b
Przeworsk WK 52114
- Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej : materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej / pod red. Piotra Garncarka ; Instytut Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców. Polonicum. Warszawa : Uniwersytet Warszawski, 2005. – ISBN 83-235-0209-9.
Lubaczów WL 42715
- Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / pod red. Emilii Kubickiej, Małgorzaty Berend, Michaliny Rittner. Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2017. – ISBN 978-83-231-3883-9.
Przemyśl WP 112655
- Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / pod red. Karoliny Bireckiej, Katarzyny Taczyńskiej. Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2010. – ISBN 978-83-231-2583-9.
Przemyśl WP 104147
- Planowanie lekcji języka obcego : podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych / Iwona Janowska. Kraków : Universitas", 2010. – ISBN 978-83-242-1386-3.
Przemyśl WP 102290
Przeworsk WK 50582
- Po polsku po Polsce : podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego oraz kultury polskiej dla początkujących / Adriana Prizel-Kania, Dominika Bucko, Urszula Majcher-Legawiec, Katarzyna Sowa ; ilustracje Maja Wierzchowska, Katarzyna Wójtowicz. Kraków : Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego, [2016]. - ISBN 978-83-945258-0-4.
Przemyśl WP 116566
Przeworsk WK 54762
Lubaczów WL 52221
Jarosław WJ 58275
- W poszukiwaniu nowych rozwiązań : dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku / pod red. Władysława T. Miodunki i Anny Seretny. Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2008. - 978-83-233-2582-6.
Przemyśl WP 101053
ROZDZIAŁ W WYDAWNICTWIE ZWARTYM
1. Wybrane aspekty nauczania języka polskiego jako obcego w polskiej szkole podstawowej / Marek Kawa // W : Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty : konteksty teoretyczne i praktyka / pod redakcją naukową Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej i Barbary Skałbani. – Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017, s. 231–245.
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
1. Cudzoziemcy w polskich szkołach / Włodzimierz Kaleta // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 11, s. 21–24.
2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji : propozycja programu nauczania dla oddziału przygotowawczego / Bucko Dominika, Mikulska Anna // Języki Obce w Szkole. – 2019, nr 4, s. 43-48.
3. 10-lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców / Władysław Miodunka // Język Polski w Szkole. – 2013, nr 3, s. 16-22.
4. Edukacja dzieci cudzoziemskich w Polsce / Ewa Sowa-Behtane // Edukacja i Dialog. -2015, nr 5/6, s. 49-50.
5. Gatunki naukowe i dydaktyczne w edukacji polonistycznej na Ukrainie / Samanta Busiło // Poradnik Językowy. – 2002, z. 1 [specjalny], s. 226-247.
6. Gramatyczna kategoria czasu w języku polskim i ukraińskim w ujęciu diachronicznym / Mykoła Łesiuk // Poradnik Językowy. – 2022, z. 1 [specjalny], s. 50-70.
7. “Jak ci minęły wakacje?”, czyli propozycja lekcji swobodnej wypowiedzi ustnej w języku polskim dla obcokrajowców. Poziom średnio zaawansowany / Patrycja Kubicha. – Bibliogr. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. – 2021/2022, nr 1, s. 85-101.
8. Jak uczyć cudzoziemca gramatyki języka polskiego / Zygmunt Borowski // Poradnik Językowy. -2012, nr 2, s. 17-32.
9. Język polski jako obcy, czyli przede wszystkim (choć nie tylko) o intensywnych kursach dla studentów / Iwona Słaby-Góral // Języki Obce w Szkole. – 2012, nr 3, s. 88-91.
10. Język polski w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z różnic kulturowych / Marta Krasuska-Betiuk // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 3, s. 45–53.
11. Kształcenie nauczycieli języka polskiego jako obcego : opis sytuacji i propozycje dydaktyczne / Stanisław Dubisz, Beata Katarzyna Jędryka // Poradnik Językowy. – 2012, z. 2, s. 5-162.
12. Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji : język polski w klasach 4-8 / Małgorzata Gębka-Wolak // Edukacja. – 2019, [nr] 3, s. 68-84.
13. Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej : sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2021/2022, nr 1, s. 7-22.
14. Nauczanie języka polskiego jako obcego wspomagane komputerowo – badanie opinii nauczycieli / Adriana Prizel-Kania // Języki Obce w Szkole. – 2017, nr 1, s. 88-92.
15. Nauczanie polszczyzny jako języka obcego w historii języka polskiego / Anna Dąbrowska.// Język Polski. - 2018, z. 2, s. 22-41.
16. Nauka poprzez zabawę. Metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole podstawowej / Anita Skóra // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2021/2022, nr 1, s. 92-106.
17. Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej / Anita Skóra. – Bibliogr. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. – 2021/2022, nr 1, s. 53-67.
18. O potrzebie badania kompetencji leksykalnej dzieci w wieku wczesnoszkolnym w dydaktyce języka polskiego za granicą (na przykładzie Stanów Zjednoczonych i Ukrainy) / Beata Katarzyna Jędryka. – Bibliogr. // Poradnik Językowy. – 2022, nr 1 [specjalny], s. 167-195.
19. O praktycznym wykorzystaniu Internetu w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Ewa Małachowska Pasek // Poradnik Językowy. - 2000, z. 4, s. 57-62.
20. O uczeniu gramatyki polskiej Słowian / Agnieszka Karolczuk // Poradnik Językowy. – 2022, z. 1 [specjalny], s. 214-225.
21. Od słowa do działania, czyli o nauczaniu słownictwa przez tekst / Wojciech Sosnowski // Języki Obce w Szkole. - 2017, nr 3, s. 41–46.
22. Partykuły w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie A1 : na materiale podręczników i słowników przeznaczonych dla uczących się języka polskiego jako obcego / Marta Piasecka // Poradnik Językowy. – 2020, z. 3, s. 49-59.
23. Podcast w nauczaniu JPJO / Jan Oko // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. – 2021/2022, nr 41-52.
24. Podejście naturalne i TPR w praktyce nauczania JPJO / Jan Oko // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2021/2022, nr 1, s. 35-48.
25. Podstawa prawna edukacji cudzoziemców / Monika Sewastianowicz // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 11 s. 44–48.
26. Polszczyzna młodzieży niepolskiego pochodzenia w Polsce na tle zmian w promowaniu wielokulturowości i wielojęzyczności / Władysław T. Miodunka // Język Polski. – 2016, nr 4, s. 32–46.
27. Potrzeby językowe uczniów przybywających z zagranicy w zakresie nauczania języka polskiego / Agata Szybura // Języki Obce w Szkole. – 2016, nr 2, s. 99-105.
28. Problemy z nauczaniem fleksji rzeczownika uczniów białorusko- i rosyjskojęzycznych na poziomie A / Anna Czerwińska-Trzaskoma // Poradnik Językowy. – 2019, z. 6, s. 29-43.
29. Przygody innego : bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich / Red. [Jacek Jackowski] // Nowa Szkoła. – 2016, nr 5, s. 54–55.
30. Rewolucja funkcjonalna. O literackich i kulturowych aspektach nauczania języka polskiego jako obcego / Wiola Próchniak. – Bibliogr. // Poradnik Językowy. – 2022, nr 1 [specjalny], s. 196-213.
31. Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym / Katarzyna Stankiewicz // Edukacja. – 2019, [nr] 3, s. 42-53.
32. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej. Propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2 / Monika Żelazna. – Bibliogr. // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2021/2022, nr 1, s. 67-77.
33. Status języka polskiego jako drugiego oraz obcego w polskiej szkole / Beata Katarzyna Jędryka // Poradnik Językowy. – 2014, z. 10, s. 42-54.
34. Tekst literacki w podejściu zadaniowym : wykorzystanie literatury w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Tamara Czerkies // Języki Obce w Szkole. -2011, nr 3, s. 7-11.
35. Trudności w opanowaniu odmiany liczebników w nauczaniu języka polskiego jako obcego na przykładzie studentów ukraińsko- i rosyjskojęzycznych / Olha Popova // Poradnik Językowy. – 2021, z. 5, s. 23-36.
36. Wątek kultury ludowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Alicja Trukszyn. – Bibliogr. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. – 2021/2022, nr 1, s. 23-40.
37. W ciągłym językowym pogotowiu / Izabela Putz // Biblioteka Publiczna. – 2021, nr 3, s. 36–38.
38. Zrozumieć innego. Międzykulturowa kompetencja w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2016, nr 3, s. 59–60.