NEURODYDAKTYKA. Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000 - 2022.

Przemyśl

NEURODYDAKTYKA
Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000 - 2022
/na podstawie księgozbioru PBW w Przemyślu oraz filii w Jarosławiu, Przeworsku i Lubaczowie/



WYDAWNICTWA ZWARTE:

1. Architektura wiedzy w szkole / Stanisław Dylak. – Warszawa : Difin, 2013. – ISBN 978-83-7930-037-2.
Przemyśl WP 107048
2. Bez ograniczeń : jak rządzi nami mózg / Jerzy Vetulani, Maria Mazurek. - Warszawa : Dom Wydawniczy PWN, 2015. - ISBN 9788377057957.
Przemyśl WP 114235
Przeworsk WK 53869
Lubaczów WL 51988
3. Edukacja i/a mózg : mózg a/i edukacja = Education and brain : brain and education / red. nauk. Mirosław Kowalski, Irena Koszyk, Sławomir Śliwa. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, cop. 2016. – ISBN 9788378509165.
Przemyśl WL 50186
4. Elastyczny mózg : kreatywne myślenie w czasach niepewności i chaosu / Leonard Mlodinow ; przełożyła Magda Witkowska. - Warszawa : Prószyński i S-ka - Prószyński Media, 2019. – ISBN 9788381691185.
Przemyśl WP 113990
Przeworsk WK 53978
Lubaczów WL 51370
5. Empatia : co potrafią lustrzane neurony? / Joachim Bauer. – Warszawa : Wydawnictwa Naukowe PWN, 2015. – ISBN 978-83-01-15571-1.
[Odkrycia neurobiologiczne przydatne w szkole]
Przemyśl WP 97094, 108857
6. Fascynujący mózg / Sofia Anastasiadou, Christopher Meyer zu Reckendorf, Henning Beck ; [tłumaczenie Anna Władyka-Leittretter]. - Warszawa : PWN, copyright 2022. – ISBN 9788301221393.
Przemyśl WP 116904
7. Górny mózg, dolny mózg : sprawdź w jaki sposób myślisz i naucz się robić to lepiej / Stephen M. Kosslyn, G. Wayne Miller ; tł. Natalia Marek i Mateusz Hohol. - Kraków : Copernicus Center Press, 2019. – ISBN 9788378864172.
Przemyśl WP 114379
8. Jak uczy się mózg / Manfred Spitzer. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. – ISBN 978-83-01-15261-1.
Przemyśl WP 110830
9. Jak uczyć się szybko i skutecznie / Christian Drapeau ; z fr. przeł. Hanna Pawlikowska -Gannon. - Warszawa : Klub dla Ciebie. Bauer-Weltbild Media, 2002. – ISBN 83-89076-88-8.
Przemyśl WP 108757
Przeworsk WK 52912
Lubaczów WL 49299
Jarosław WJ 56579
10. Doładuj swój mózg : jak zwiększyć sprawność i efektywność swojego umysłu / James Goodwin ; przekład Dariusz Rossowski. - Wydanie I. - Warszawa : Muza, 2022. – ISBN 9788328722170.
Przemyśl WP 116897
11. Lewy mózg, prawy mózg : z perspektywy neurobiologii poznawczej / Sally P. Springer, Georg Deutsch ; przeł. [z ang.] Iwona Szatkowska. - Warszawa : Prószyński i S-ka, [2004]. – ISBN 8373378308.
Przemyśl WP 110829
12. Mimowolne cyborgi : mózg i wojna przyszłości / Łukasz Kamieński. - Wydanie I. - Wołowiec : Wydawnictwo Czarne, 2022. – ISBN 9788381914857.
Przemyśl WP 117309
Przeworsk WK 54888
13. Mózg dziecka : przewodnik dla rodziców / Álvaro Bilbao ; przeł. z hiszp. Zbigniew Zawadzki. - Wrocław : "Bukowy Las", 2018. – ISBN 9788380741263.
Lubaczów WL 50846
14. Mózg rządzi : twój niezastąpiony narząd / Kaja Nordengen ; il. Guro Nordengen ; przeł. Milena Skoczko. - Warszawa : "Marginesy", 2018. – ISBN 9788365780843.
Przemyśl WP 112728
Lubaczów WL 51260
Przeworsk WK 53875
15. Neurodydaktyka : nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi / Marzena Żylińska. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013. – ISBN 978-83-231-3092-5.
Przemyśl WP 108015
Przeworsk WK 51567
Jarosław WJ 56013
16. Neuroedukacja : praca zbiorowa / pod red. Wiesława Sikorskiego. – Słupsk : Wydawnictwo Dobra Literatura, 2015. – ISBN 978-83-65223-26-5.
Przemyśl WP 109338
Lubaczów WL 49820
Przeworsk WK 52582
Jarosław WJ 56584
17. Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka : fakty i mity / Małgorzata Chojak. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2019. - ISBN 978-83-8085-855-8.
Przemyśl WP 113966,
Lubaczów WL 51379, WL 51262
Przeworsk WK 53877
Jarosław WJ 58175, WJ 57620
18. Podkręć mózg i wejdź na wyższy poziom nauczania : fit narzędziownik nauczyciela / Katarzyna Skolimowska. - Warszawa : Difin, 2020. – ISBN 9788380859630.
Przemyśl WP 115064
Przeworsk WK 54568
Lubaczów WL 51673
19. Rewolucja w uczeniu / Gordon Dryden, Jeannette Vos. – Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2003. - ISBN 83-7298-457-3.
Przemyśl WP 87595, 87995
Przemyśl CzP 159.9
20. Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku : pytania, refleksje, dobre rady : poradnik dla nauczycieli / Julian Piotr Sawiński. – Warszawa : Difin, 2014. – 978-83-7930-486-8.
Przemyśl WP 107575
Jarosław WJ 56289
Przeworsk WK 51911
Lubaczów WL 49280
21. Szczęśliwy mózg : wykorzystaj odkrycia neuropsychologii, by zmienić swoje życie / Rick Hanson ; przekł. Anna Sawicka-Chrapkowicz. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016. – ISBN 9788374896788.
Przemyśl WP 111481
22. Szkoła memów : w stronę dydaktyki ewolucyjnej / Marek Kaczmarzyk. - Gliwice : "Element", 2018. - ISBN 978-83-65532-28-2.
Przeworsk WK 54406
23. Wszystkie dzieci są zdolne : jak marnujemy wrodzone talenty / Gerald Hüther, Uli Hauser ; przeł. Andrzej Lipiński. - Słupsk : "Dobra Literatura", 2014. - 978-83-64184-12-3.
Przemyśl WP 113172
Przeworsk WK 52316
Jarosław WJ 55694
24. Wyloguj swój mózg : jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii / Anders Hansen ; tłumaczenie Emilia Fabisiak. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Znak, 2020. – ISBN 9788324060429.
Przemyśl WP 114731
Lubaczów WL 51560
25. Zalękniony mózg : jak dzięki sile neuronauki pokonać zaburzenia lękowe, ataki paniki i zamartwianie się / Catherine M. Pittman, Elizabeth M. Carle ; tłum. Aleksandra Haduła. - Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2018. – ISBN 9788323344025.
Przemyśl WP 113173
Lubaczów WL 51424
Przeworsk WK 53730

ROZDZIAŁ W WYDAWNICTWIE ZWARTYM:

26. Dydaktyka polonistyczna w kontekstach neuronalnych / Aneta Grodecka.// W: Edukacja polonistyczna : metamorfozy kontekstów i metod. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2017. - S. 121-135.
27. Ewolucja biologiczna a procesy uczenia się i nauczania : dydaktyka ewolucyjna / Marek Kaczmarzyk, Dorota Kopeć.//W: Jakość edukacji : różnorodne perspektywy. Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2012. - S. 203-214, bibliogr.
28. Neurodydaktyka a przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela / Anna Gołębiowska.// W: Edukacja i/a mózg : mózg a/i edukacja. Kraków : "Impuls", 2016. - S. 123 -132.
29. Neurodydaktyka szansą usprawnienia mózgu / Dorota Fitał, Agata Foryt, Martyna Wasserman.// W: Opieka jako kategoria wychowawcza : metody i formy stymulacji dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku lokalnym. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2016. - S. 425-431.
30. W stronę dydaktyki ewolucyjnej : praktyczny wymiar neuronauk w środowisku szkolnym / Marek Kaczmarzyk. // W: Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty. Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2015. - S. 141-157.
31. Zachowania nauczyciela przyjazne neuronom uczniów / Wiesław Sikorski. // W: Neuroedukacja. Słupsk : "Dobra Literatura", 2015. - S. 330-365.

ARTYKUŁY Z CZASOPISM:
32. Budowanie mostów, czyli próba wykorzystania wiedzy z neurodydaktyki w szkole ponadgimnazjalnej / Barbara Jaśniewicz // Meritum. - 2015, nr 1, dod. Oświata Mazowiecka, nr 1, s. 24-25.
33. Czy zakres zmian w naszych szkołach jest wystarczający : neurodydaktyka - moda czy potrzeba? / Julian Piotr Sawiński // Dyrektor Szkoły. - 2005, nr 7/8, s. 111-114.
34. Dlaczego neurodydaktyka / Marzena Żylińska // Psychologia w Szkole. - 2011, nr 3, s. 44-53.
35. Dlaczego priorytetem jest "nauka o ludzkim mózgu"? / Julian P. Sawiński // Nowa Szkoła. - 2005, nr 8, s. 30-32.
36. Dlaczego ściągi są lepsze od zeszytów ćwiczeń / Marzena Żylińska // Psychologia w Szkole. - 2011, nr 4, s. 84-94.
37. Edukacja wykorzystująca zasady neurodydaktyki / Julian P. Sawiński // Geografia w Szkole. - 2012, nr 2, s. 4-6, bibliogr.
38. Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji / Monika Szczygieł, Krzysztof Cipora // Edukacja. - 2014, nr 2, s. 53-66.
39. Innowacja : potrzeba rynku edukacyjnego czy moda? / Wojciech Olszewski, Lucyna Grzelińska // Edukacja i Dialog. - 2019, nr 3-4, s. 20-24.
40. Jak rzeźbić mózgi pokolenia cyfrowych tubylców? / Adrianna Kloskowska // Biologia w Szkole. - 2021, nr 2, s. 28-32.
41. Jak rzeźbić mózgi pokolenia cyfrowych tubylców? / Adrianna Kloskowska // Polonistyka. - 2021, nr 1, s. 46-51.
42. Jak uczy się mózg? : wiedza jawna i utajone uczenie się / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. - 2014, nr 39, s. 8.
43. Jak się uczyć? : scenariusz lekcji języka polskiego z wykorzystaniem strategii neurodydaktycznych / Adriana Kloskowska // Polonistyka. - 2021, nr 6, s. 25-28.
44. Jak zbliżyć się do neurodydaktyki? : scenariusz szkolenia nauczycieli / Julian Piotr Sawiński // Wszystko dla Szkoły. - 2009, nr 1, s. 9-12.
45. Kiedy do szkoły? : czy badania mózgu dają odpowiedź na to pytanie? / Marzena Żylińska // Bliżej Przedszkola. - 2012, nr 3, s. 30-31.
46. Ku przyszłej szkole skoncentrowanej na uczniach / Józef Kuźma // Edukacja i Dialog. - 2013, nr 9-10, s. 74-81.
47. Lubię (się) uczyć wizualnie / Agnieszka Ronduda // Wychowawca. - 2022, nr 7-8, s. 30-32.
48. Materiały opracowane na podstawie wniosków płynących z badań nad mózgiem : fragmenty tekstów i przykładowe zadania w niemieckiej, polskiej i angielskiej wersji językowej / Marzena Żylińska // Języki Obce w Szkole. - 2009/2010, nr 6, s. 204-223.
49. Moje pedagogiczne credo Johna Deweya w świetle założeń neurodydaktyki / Monika Gryboś // Kwartalnik Edukacyjny. - 2014, nr 4, s. 81-92.
50. Mózg idzie do szkoły i... się nudzi / Marzena Żylińska; rozm. przepr. Małgorzata Stańczyk // Życie Szkoły. - 2014, nr 5, s. 4-8.
51. Mózg ucznia to miejsce pracy nauczyciela / Marzena Żylińska // Psychologia w Szkole. - 2014, nr 2, s. 4-12.
52. Neurodydaktyka - czyli droga od subiektywizmu do sprawdzonych faktów / Ewa Weber // Meritum. - 2014, nr 3, s. 91-92.
53. [Neurodydaktyka - recenzja] / Anna Karcz-Czajkowska // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2014, nr 4, s. 205-210.
54. Neurodydaktyka, czy wiedza o mózgu nas zmienia? / Marek Kaczmarzyk, Jacek Francikowski, Dorota Kopeć // Biologia w Szkole. - 2011, nr 5, s. 5-12.
55. Neurodydaktyka, czyli o tym, co wspiera, a co hamuje naturalne procesy uczenia się / Marzena Żylińska // Meritum. - 2014, nr 3, s. 2-10.
56. Neurodydaktyka : dydaktyka przyszłości XXI wieku (zestawienie bibliograficzne w wyborze) / Elżbieta Trojan // Nowa Szkoła. - 2015, nr 3, s. 59-62.
57. Neurodydaktyka języków obcych. Nauczanie języków obcych w świetle badań nad mózgiem / Marzena Żylińska // Języki Obce w Szkole. - 2009/2010, nr 6, s. 5-18.
58. Neurodydaktyka : motywacja, koncentracja i substancje szczęścia / Ewa Jurkiewicz // Życie Szkoły. - 2012, nr 2, s. 4-5.
59. Neurodydaktyka - przyjaciel czy wróg nauczyciela? : refleksje praktyka / Małgorzata Talarczyk // Głos Pedagogiczny. - 2015, nr 9, s. 61-63.
60. Neurodydaktyka w szkole / Magdalena Goetz // Biologia w Szkole. - 2017, nr 5, s. 30-37.
61. Neuroedukacja - nowy obszar zastosowań komputera w kształceniu / Bolesław Jaskuła // Edukacja. - 2010, nr 2, s. 45-50, bibliogr.
62. Neuropedagogika i neurodydaktyka a nauczanie / Erich Petlak // Wszystko dla Szkoły. - 2008, nr 11, s. 12-13.
63. Niedoceniana empatia : co mają wspólnego odkrycia neuronauki z uczeniem się? / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. - 2014, nr 32-33, s. 10.
64. Polskiej szkole potrzeba "edukacji myślenia" / Joanna Inglot-Kulas // Kwartalnik Edukacyjny. - 2016, nr 1, s. 29-39.
65. Potencjał twórczy a nastawienie na rozwój w badaniach Carol Dweck / Kornelia Rybicka // Język Polski w Liceum. - 2014/2015, nr 3, s. 11-24.
66. Szkoła przyszłości : rewolucja w szkole!, uwolnić potencjał umysłu! / Marzena Żylińska // Edukacja i Dialog. - 2011, nr 3/4, s. 70-71.
67. Szkoła szkodzi na mózg / Marzena Żylińska // Polityka. - 2010, nr 36, s. 28-30.
68. Szukając dziury w całym - refleksje o uczeniu się i nauczaniu / Małgorzata Taraszkiewicz // Meritum. - 2014, nr 3, s. 31-36.
69. Tajemnice ludzkiego mózgu, czyli słów kilka o neurodydaktyce / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. - 2014, nr 8, s. 8-11.
70. Uczę się, bo lubię / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. - 2014, nr 37, s. 13.
71. Zasady neurodydaktyki, czyli jak zrozumieć pracę ludzkiego mózgu. Cz. 1 / Julian Piotr Sawiński // Dyrektor Szkoły. - 2012, nr 11, s. 39-46.
72. Zasady neurodydaktyki, czyli jak zrozumieć pracę ludzkiego mózgu. Cz. 2 / Julian Piotr Sawiński // Dyrektor Szkoły. - 2012, nr 12, s. 37-44.

Autor: Agnieszka Biedroń