Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole. Cz. 3

Przemyśl

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Przemyślu

Dział Udostępniania Zbiorów

Oprac. Agnieszka Biedroń 

 

POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE. Cz. 3

/zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2020-2023;

oprac. na podstawie księgozbioru PBW w Przemyślu oraz filii w Jarosławiu, Przeworsku i Lubaczowie/

 

 

WYDAWNICTWA ZWARTE:

  1. Drogi do demoralizacji dzieci i młodzieży : uwarunkowania i diagnoza / Krzysztof Zajdel, Lidia Wawryk. - Wydanie I. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2022. - ISBN 978-83-8095-938-5.
    Przeworsk WK 54688
  2. Nastolatek w kryzysie : karty terapeutyczne i karty pracy psychologiczno-pedagogicznej / Agnieszka Lasota. - Warszawa : Difin, 2022. - ISBN 978-83-8270-141-8.
    Przemyśl WP 16098/b
    Przeworsk WK 55079
    Lubaczów WL 52526
  3. Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze / Justyna Suchecka. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo WAB, 2022. – ISBN 978-83-280-9802-2.
    Przeworsk WK 54891
  4. Pozytywne zachowanie : ćwiczenia dla dzieci : 50 zabaw i angażujących ćwiczeń, które pomogą dzieciom dokonywać dobrych wyborów w domu, szkole i otaczającym je świecie / Stacy Spensley ; zilustrowała Elżbieta Śmietanka-Combik ; Polish translation by Marzena Rączkowska. - Wydanie I. - Warszawa : To tamto, Wydawnictwo Czarna Owca, copyright 2023. - ISBN 978-83-8252-196-2.
    Przemyśl WP 117744
  5. Socjoterapia młodzieży : studium psychologiczno-pedagogiczne / Barbara Jankowiak, Emilia Soroko. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : PWN, 2021. – ISBN 978-83-01-21638-2. Przemyśl CzP 159.9
    Jarosław WJ 58702
    Przeworsk WK 54553
    Lubaczów WL 52589
  6. Teoretyczne i praktyczne wymiary procesu resocjalizacji nieletnich / Joanna Jezierska, Justyna Siemionow. - Gdańsk ; Sopot : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2020. - ISBN 978-83-8206-027-0.
    Przemyśl WP 115476
    Lubaczów WL 51793
  7. Terapia logopedyczna i pedagogiczna w przedszkolu i szkole : porady i ćwiczenia / Anna Radwańska, Aleksandra Sobolewska-Kędzior. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2021. - ISBN 978-83-8085-982-1.
    Przemyśl WP 15879/b
    Przeworsk WK 54811
  8. Wybrane obszary diagnozy, profilaktyki, terapii w teorii i praktyce pedagogicznej / redakcja naukowa Elżbieta Stokowska-Zagdan, Małgorzata Przybysz-Zaremba, Joanna Stepaniuk. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2020. - ISBN 978-83-8085-462-8.
    Przemyśl WP 115076
    Przeworsk MKsK 37
  9. Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły / redakcja naukowa: Agnieszka Burnos, Kamilla Bargiel-Matusiewicz, Grażyna Katra, Ewa Pisula. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe "Scholar", 2021. - ISBN 978-83-66470-68-2.
    Przemyśl CzP 159.9
    Przeworsk WK 54822
    Lubaczów WL 51986

 

ROZDZIAŁ W WYDAWNICTWIE ZWARTYM:

  1. Diagnoza pedagogiczna - studium jednego przypadku. W kierunku "autentycznej" pomocy i wsparcia / Małgorzata Przybysz-Zaremba // W: Szkoła, nauczyciel, uczeń w przestrzeni edukacyjnej. - Warszawa : Difin, 2020. - S. 52-65.
  2. Trening funkcji poznawczych jako forma wsparcia dzieci i młodzieży : funkcje poznawcze / Grzegorz Brzuzy, Jacek Szmalec // W: Metody terapeutyczne stosowane do pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością : rozwój i ruch. - Warszawa : Difin, 2021. - S. 218-234.
  3. Wspomaganie rozwoju dziecka z alkoholowym zespołem płodowym (FAS) i poalkoholowym spektrum zaburzeń rozwojowych (FASD) - kilka propozycji, uwag i wskazówek w tle / Małgorzata Przybysz - Zaremba // W: Edukacja małego dziecka. T. 15, Pedagogika zmiany w edukacji dziecka : teoria - badania - praktyka. - Kraków: "Impuls", 2020. - S. 127-140.
  4. Wybrane formy pomocy pedagogiczno-psychologicznej dla rodzin w Polsce / Agata Matysiak-Błaszczyk, Mirosława Ściupider-Młodkowska // W: Od fascynacji partnerstwem do obowiązku rodzicielskiego. - S. 299-314.

 

ARTYKUŁY Z CZASOPISM:

  1. 8 sposobów na "niegrzeczne dzieci" : wskazówki ułatwiające wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego przedszkolaków / Agnieszka Krupa-Wiśniewska // Bliżej Przedszkola. - 2021, nr 5, s. 16-19.
  2. Aktualne możliwości pomocy psychopedagogicznej w terapii uczniów z dysleksją / Magdalena Zmysłowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2020, nr 4, s. 33-44.
  3. Arkusze kontroli wewnętrznej / Izabela Suckiel // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 1, s. 38-41.
  4. Bajkoterapia metodą pracy z dziećmi w wieku 4-9 lat / Elżbieta Kasprzyszak // Biblioteka w Szkole. - 2021, nr 7-8, s. 27-29.
  5. Biblioteka - tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska // Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 10-11.
  6. Biblioterapia w procesie socjoterapeutycznym dzieci i młodzieży : wykorzystanie potencjału / Jolanta Świątek-Gruszka // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2020, nr 3, s. 23-33.
  7. Brytyjski przykład ochrony nieletnich / Anna Czebiołko // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 9, s. 82-85.
  8. "Buty khorobtym" - bądźcie dzielni / Ewa Banach // Meritum. - 2022, nr 1, s. 11-12.
  9. Co oznacza nieharmonijny rozwój u dziecka? / Agnieszka Wentrych // Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 4, s. 12-14.
  10. Czas pandemii - skutki izolacji dzieci i młodzieży / Marek Michalak // Niebieska Linia. - 2022, nr 1, s. 14-19.
  11. Czego potrzebują dzieci z Ukrainy : (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado // Wychowawca. - 2022, nr 6, s. 26-27.
  12. Cztery filary wsparcia szkoły / Bogdan Bugdalski // Dyrektor Szkoły. - 2021, nr 5, s. 10-14.
  13. Depresja dzieci : skuteczna profilaktyka i wsparcie / Magdalena Lange-Rachwał // Życie Szkoły. - 2023, nr 4, s. 4-9.
  14. Depresja u dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Dorota Zając // Życie Szkoły. - 2021, nr 9, s. 34-40.
  15. Dodatkowe wsparcie dla uczniów / Agata Piszko // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 4, s. 30-32.
  16. Działamy, wspieramy, integrujemy : Trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości w polskiej edukacji / z Kingą Białek rozmawia Hanna Drzewiecka-Krawczyk // Meritum. - 2022, nr 1, s. 62-68.
  17. Działamy, wspieramy, integrujemy - głos dyrektora społecznika / Krzysztof Lechmański // Meritum. - 2022, nr 1, s. 59-61.
  18. Działamy, wspieramy, integrujemy - mamy doświadczenie w pomaganiu / z Agatą Pallasch, Moniką Maślaną oraz Aleksandrą Machurą o ich doświadczeniach w pracy z dziećmi cudzoziemskimi rozmawia Barbara Giża // Meritum. - 2022, nr 1, s. 53-58.
  19. Dzieci i wojna. Jak kompleksowo wspierać dzieci i rodziców w trudnym czasie / Małgorzata Swędrowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 4, s. 6-9.
  20. Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska // Wiadomości Historyczne, nr 3, s. 41-44.
  21. Dzieci z zaburzeniami SI w przedszkolu - co każdy nauczyciel wiedzieć powinien / Marta Baj-Lieder // Wychowanie w Przedszkolu. - 2021, nr 10, s. 12-15.
  22. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : przygotowanie IPET i WOPFU / Dorota Zając // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 7, s. 29-34.
  23. Dziecko autystyczne w przedszkolu - rozpoznawanie i wstępna interwencja / Agnieszka Ludorowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2021, nr 4, s. 12-17.
  24. Dziecko i nastolatek w żałobie : rola nauczycieli i pedagogów / Agnieszka Paczkowska // Życie Szkoły. - 2021, [nr 7], s. 42-43.
  25. Dziecko z mutyzmem wybiórczym w klasie szkolnej / Magdalena Lange-Rachwał // Życie Szkoły. - 2021, nr 6, s. 35-39.
  26. Dziecko z niedokształceniem mowy o typie afazji : zarys problematyki / Karolina Walczak-Człapińska // Szkoła Specjalna. - 2020, nr 4, s. 245-254.
  27. Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w grupie przedszkolnej / Marta Baj-Lieder // Wychowanie w Przedszkolu. - 2021, nr 6, s. 37-40.
  28. Dziecko z zaburzeniami lękowymi w przedszkolu - jak je rozpoznać, jak je wspierać? / Agnieszka Wentrych // Bliżej Przedszkola. - 2021, nr 5, s. 8-11.
  29. Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 20-23.
  30. Gry terapeutyczne - słowo wprowadzenia / Ewelina Prędka-Pawlun // Remedium. - 2022, nr 7-8, s. 4-9.
  31. Integracja poznawcza, emocjonalna i komunikacyjna w edukacji spersonalizowanej / Sławomira Anna Gruszewska // Życie Szkoły. - 2021, nr 4, s. 15.
  32. Jak nauczyć dzieci radzenia sobie z porażkami? / Katarzyna Kamińska-Holc // Życie Szkoły. - 2021, nr 10, s. 35-39.
  33. Jak pracować z dzieckiem obcojęzycznym w przedszkolu? / Hanna M. Górna // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 6, s. 20-22.
  34. Jak to jest z tym ssaniem kciuka? / Marta Baj-Lieder // Wychowanie w Przedszkolu. - 2021, nr 5, s. 38-40.
  35. Jak uchronić dzieci przed wyścigiem szczurów ? / Agnieszka Wentrych // Bliżej Przedszkola. - 2021, nr 4, s. 10-13.
  36. Jak wspierać ucznia w radzeniu sobie z lękiem i napięciem? / Jagoda Sikora // Życie Szkoły. - 2021, nr 10, s. 31-34.
  37. Jak zbudować z uczniami relację opartą na zaufaniu? / Karolina Appelt // Życie Szkoły. - 2021, nr 9, s. 41-44.
  38. Kiedy do poradni, czyli co powinno zaniepokoić nauczyciela wychowania przedszkolnego / Ewelina Pyć // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 6, s. 16-18.
  39. Milczek / Hanna M. Górna // Bliżej Przedszkola. - 2021, nr 7-8, s. 16-19.
  40. Model wielopoziomowego funkcjonowania człowieka / Benedykt Krzysztof Peczko // Remedium. - 2020, nr 3, s. 25-27.
  41. Najważniejszy egzamin w życiu? : ten z człowieczeństwa / z Izabelą Rachowicz rozmawia Małgorzata Gasik // Meritum. - 2022, nr 1, s. 26-27.
  42. Niepokojące zachowania dzieci / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 75-77.
  43. Oddziały przygotowawcze / Jolanta Szpilska // Meritum. - 2022, nr 1, s. 15-18.
  44. Paradoksy kultury terapeutycznej / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 3, s. 48-53.
  45. Pierwsza pomoc psychologiczna / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 2, s. 68-71.
  46. Pilnie potrzebna pomoc uczniom / Bogdan Bugdalski // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 12, s. 14-17.
  47. Podstawa prawna pomocy uczniowi / Michał Łyszczarz // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 2, s. 72-75.
  48. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a RODO / Małgorzata Łoskot // Wychowanie w Przedszkolu. - 2021, nr 6, s. 53-55.
  49. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna przed monitorem komputera / Agnieszka Zielińska-Graf // Meritum. - 2020, nr 3, s. 43-47.
  50. Pomoc uczniowi w kryzysie / Kamila Lenkiewicz, Tomasz Rowiński // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 2, s. 76-79.
  51. Pomoc w kryzysie / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 31-35.
  52. Pomóc dzieciom jak najłagodniej zetknąć się z nową rzeczywistością / Joanna Rutka // Meritum. - 2022, nr 1, s. 12-14.
  53. Praca z dzieckiem zdolnym / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Życie Szkoły. - 2021, nr 6, s. 45-50.
  54. Prawidłowe przeprowadzenie diagnozy psychopedagogicznej : zasady doboru i konstruowania narzędzi diagnostycznych / Małgorzata Łoskot // Życie Szkoły. - 2021, nr 10, s. 40-43.
  55. Profil Rozwoju Emocjonalnego i Społecznego (PREiS) w szkolnej ocenie funkcjonalnej / Tomasz Knopik, Ewa Domagała-Zyśk // Edukacja. - 2021, nr 2, s. 53-69.
  56. Prze - moc … : wybrane konteksty zjawiska z perspektywy uczniów i pedagoga szkolnego / Joanna Rusinkiewicz // Probacja. - 2022, [nr] 1, s. 141-160.
  57. Przemoc rówieśnicza // Życie Szkoły. - 2022, nr 7, s. 44-45.
  58. Psychologiczne wsparcie dla szkół / Cezary Atelak // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 2, s. 80-82.
  59. Realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - założenia systemowe a rzeczywistość edukacyjna / Bożena Kanclerz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 3, s. 16-25.
  60. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak // Matematyka. - 2022, nr 3, s. 42-49.
  61. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2022, nr 3, s. 19-25.
  62. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci w młodszym wieku szkolnym / Anna Ratajczak // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2020/2021, nr 1, s. 77-88.
  63. System wsparcia dziecka z doświadczeniem traumy w środowisku szkolnym a style przywiązania / Renata Gardian-Miałkowska // Remedium. - 2021, nr 5, s. 8-10.
  64. Szkoła wielokulturowa w Polsce? Zacznijmy od zmiany sposobu myślenia / rozmowa z dr Izabelą Czerniejewską ; rozmawiał Maciej Dobrowolski // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 5-8.
  65. TPD marzy o centrum charytatywnym / KiB // Życie Podkarpackie. - 2023, nr 13 (29 III), s. 20.
  66. Trudna rozmowa z uczniem w 6 krokach : przydatny schemat z przykładowymi pytaniami / Małgorzata Łoskot // Życie Szkoły. - 2022, nr 8, s. 23-26.
  67. Uchodźcy z Ukrainy w polskich klasach / Małgorzata Nowak // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 62-66.
  68. Uczeń w sytuacji kryzysowej / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. - 2021, nr 2-3, s. 46-53.
  69. Uczeń zmartwiony i nadmiernie analizujący. Jak można go wspierać? / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. - 2021, nr 1, s. 30-36.
  70. Ukraińskie oddziały przygotowawcze / Małgorzata Nowak // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 67-71.
  71. Vademecum dyrektora szkoły / Michał Łyszczarz // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 8, s. 20-37.
  72. Vademecum dyrektora szkoły / Michał Łyszczarz // Dyrektor Szkoły. - 2021, nr 8, s. 25-42.
  73. W sieci siła / Anna Grabowska // Niebieska Linia. - 2020, nr 5, s. 30-32.
  74. Wielkie ciężary na młodych barkach : dzieci i młodzież w czasie pandemii / Katarzyna Kulesza // Niebieska Linia. - 2021, nr 3, s. 18-21.
  75. Wolność nastolatka: jak zachować równowagę między kontrolą a zaufaniem? / Anna Bajus // Charaktery. - 2022, nr 8 , s. 56-59.
  76. Wsparcie dziecka powracającego z migracji po otwarciu granic - propozycja wykorzystania metody storyline / Dominika Przybyszewska, Katarzyna Tomczak // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2020/2021, nr 1, s. 89-106.
  77. Wsparcie dziecka w trudnym czasie społecznego niepokoju : jak budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci w obliczu codziennych doniesień o agresji Rosji na Ukrainę? / Agnieszka Wentrych // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 6, s. 12-14.
  78. Wsparcie dziecka z mutyzmem wybiórczym : historia Basi - milczącej w przedszkolu dziewczynki / Agnieszka Gazda // Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 3, s. 43-46.
  79. Wsparcie ofiary przemocy seksualnej / Katarzyna Borowska // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 9, s. 74-76.
  80. Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów : checklisty zadań na czas edukacji stacjonarnej, hybrydowej i zdalnej / Małgorzata Łoskot // Życie Szkoły. - 2021, nr 9, s. 45-50.
  81. Wsparcie rozwoju psychospołecznego ucznia - propozycja nowego modelu działań poradni psychologiczno-pedagogicznej / Justyna Siemionow // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2020, nr 4, s. 79-92.
  82. Wspieranie ucznia z dysleksją w codziennej pracy / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. - 2022, nr 8, s. 27-34.
  83. Wyciszanki - pocieszanki / Małgorzata Chudzik-Zawisza // Biblioteka w Szkole. - 2022, [nr] 5, s. 30-31.
  84. Wysoko wrażliwe dziecko : jak najskuteczniej wesprzeć jego funkcjonowanie i rozwój? / Anna Bajus // Wychowanie w Przedszkolu. - 2021, nr 9, s. 6-9.
  85. Wysoko wrażliwy uczeń w klasie : jak najskuteczniej wesprzeć jego funkcjonowanie i rozwój? / Anna Bajus // Życie Szkoły. - 2021, nr 10, s. 27-30.
  86. Założenia metody Montessori wsparciem dla neuroróżnorodności / Łukasz Franków // Polonistyka. - 2023, nr 5, s. 28-32.
  87. Zrozumieć i wspierać ucznia wysoko wrażliwego / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. - 2021, nr 4, s. 22-26.

Autor: Agnieszka Biedroń