Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Przemyślu
Wydział Informacyjno – Bibliograficzny i Czytelnia
Oprac. AGNIESZKA KORDYBACHA
PROMOCJA BIBLIOTEKI
Zestawienie bibliograficzne druków zwartych i artykułów z czasopism za lata 2000 - 2011
„Bibliotekom, jak każdej zorganizowanej instytucji,
potrzebny jest sukces,
który jest celem strategii marketingowej.”
[R. Cybulski]
WYDAWNICTWA ZWARTE:
- Kształtowanie wizerunku biblioteki : praca zbiorowa / pod red. Marii Czyżewskiej. - Białystok : Wyższa Szkoła Ekonomiczna, 2007
Przemyśl WP 94889
- Marketing w bibliotece = Marketing in the library / Jacek Wojciechowski ; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. - Warszawa : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 1993
Przemyśl InfBP 81022
- Marketing wewnętrzny w bibliotece / Joanna Kamińska. - Katowice : Uniwersytet Śląski, 2006
Przemyśl WP 100121, 100122
- Zarządzanie marketingowe biblioteką / [red. Marlena Pigla; aut. Wiesław Babik i in.]. - Poznań : Wyższa Szkoła Bankowa, 2008
Przemyśl CzP 02
WYDAWNICTWA CIĄGŁE:
- Atrakcyjna biblioteka / Adela Kubiak // Poradnik Bibliotekarza. – 2000, nr 6, s. 20-22
- Bal literacki jako forma public relations / Robert Beller // Biblioteka - Szkolne Centrum Informacji . - 2010, nr 1, s. 16-19
Warsztaty dla nauczycieli bibliotekarzy szkół podstawowych. Prezentacja biblioteki szkolnej w środowisku lokalnym. Scenariusz balu literackiego. Szkic budżetu. Szkic listu do sponsorów. Projekt tekstu afisza. Projekt regulaminu konkursu na najciekawszy gadżet literacki.
- Bądź widoczny, czyli jak się promować / Iwona Włodarska // Biblioteka - Szkolne Centrum Informacji . - 2008, nr 1, s. 24-25
Promocja i reklama biblioteki szkolnej Liceum Ogólnokształcącego i Gimnazjum im. Władysława IV w Warszawie.
- Biblioteka a reklama / Mirosława Bogacz // Biblioteka w Szkole . - 2001, [nr] 9, s. 10
Biblioteka szkolna jest klientem wydawnictw książkowych i innych firm składających swą ofertę.
- "Biblioteka. Co to jest? : czyli o reklamie i marketingu bibliotecznym" / Robert Beller // Poradnik Bibliotekarza . - 2007, [nr] 4, s. 13-14
- Biblioteka pedagogiczna : reforma - usługi - promocja / Janina Parysz // Nowe w Szkole . - 2002, [nr] 12, s. 7-9
- Biblioteka pedagogiczna w lokalnym środowisku oświatowym / Janina Parysz // Poradnik Bibliotekarza. - 2007, nr 4, s. 3 – 5
- Działalność kulturalna, edukacyjna i informacyjna bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży / Małgorzata Grodzicka // Poradnik Bibliotekarza. - 2006, nr 12, s. 8 – 12
- Działania marketingowe w Bibliotece Pedagogicznej w Radomiu / Maria Rejmer-Szalla // Poradnik Bibliotekarza . - 2003, [nr] 9, s. 8-11
- Działania marketingowe w bibliotece szkolnej / Alina Adamska // Poradnik Bibliotekarza . - 2002, [nr] 5, s. 28
- Działania public relations i reklamy w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Połańcu / Dagmara Czekaj // Bibliotekarz. – 2003, nr 10, s. 23-25
- Działania z zakresu public relations w Bibliotece Pedagogicznej w Wejherowie / oprac. Alina Hope // Bibliotekarz . - 2003, [nr] 7/8, s. 31-33
- Działanie marketingowe w bibliotece szkolnej / Alina Adamska // Poradnik Bibliotekarza. – 2002, nr 5, s. 28
- Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia : ważne zadania edukacyjne dla biblioteki - szkolnego centrum informacji / Grażyna Gregorczyk // Biblioteka - Centrum Informacji. - 2011, nr 2, s. 6 – 9
- Efektywny marketing SEO witryny bibliotecznej w wyszukiwarkach / Bożena Jaskowska (Z warsztatów badawczych ) // Przegląd Biblioteczny . - R. 77, z. 2 (2009), s. [229]-238
Formy marketingu w placówce bibliotecznej, jak: aktywne promowanie usług bibliotecznych, public relations w bibliotece, badanie satysfakcji użytkowników itp. stanowią standardowe już uzupełnienie trzonu procesów bibliotecznych (jak: gromadzenie, udostępnianie, informacja). W środowisku wirtualnym efektywne działania promocyjne przynosi tzw. SEO (Search Engine Optimizer). Celem działań SEO jest zapewnienie długotrwałej obecności witryny internetowej w popularnych wyszukiwarkach.
- Interaktywne narzędzia internetowe w promocji wizerunku bibliotek publicznych / Agnieszka Korzeń // Zagadnienia Informacji Naukowej . - 2009, nr 1, s. 53-70
Dynamiczny wizerunek biblioteki publicznej. "Klient cyfrowy" w bibliotece publicznej. Biblioteki XXI wieku - Library 2.0. Wirtualne second life bibliotek publicznych. Blogi a promocja biblioteki publicznej w Internecie. Serwisy internetowe warszawskich bibliotek publicznych.
- Jak promować bibliotekę? / Stefan Kubów // Bibliotekarz. – 2006, nr 9, s. 10-15
- Jak wypromować bibliotekę wiejską? / Halina Kucera // Poradnik Biblio-tekarza. – 2005, nr 4, s. 23
- Koncepcja marketing-mix w bibliotece szkolnej / Iwona Cichowska // Biblioteka w Szkole . - 2004, [nr] 1, s. 2-3
- Lobbing na rzecz bibliotek, czyli jak zareklamować własną bibliotekę? / Barbara Lison; tł. Hanna Rogulska // Bibliotekarz . - 2008, [nr] 6, s. 5-9
Metody wspierania działalności lobbystycznej na rzecz bibliotek (konferencje, promocja biblioteki itp.).
- Marketing w bibliotece a kompleksowe zarządzanie jakością usług bibliotecznych / Ewa Głowacka // Przegląd Biblioteczny . - 2001, z. 4, s. 347-355
- Marketing w bibliotece szkolnej / Hanna Trybińska, Maria Klimiuk // Biblioteka w Szkole. - 2003, nr 6, s. 20-21
- Marketing w bibliotece szkolnej - czyli jak zdobyć fundusze na powiększenie księgozbioru? / Ewa Szyguła // Wychowanie na Co Dzień . - 2005, nr 6
Imprezy urządzane w bibliotece, takie jak : loterie fantowe, kiermasze książki, zbiórki makulatury, wernisaże.
- Marketing w bibliotece szkolnej : na przykładzie Zespołu Szkół nr 1 w Elblągu / Maria Klimuk, Hanna Trybińska // Biblioteka w Szkole . - 2003, [nr] 6, s. 20-21
- Marketing w bibliotekach publicznych : bariery i wyzwania / Michał Zając // Poradnik Bibliotekarza . - 2005, [nr] 12, s. 4-9
- "Marketing wewnętrzny w bibliotece" : Ogólnopolska Konferencja Naukowa (Białystok, 24-26 czerwca 2009 r.) / Halina Brzezińska-Stec -- (Sprawozdania) // Przegląd Biblioteczny . - R. 77, z. 3 (2009), s. 388-391
- O promocji biblioteki /Agnieszka Zawada // W: EBIB Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. – 2002, nr 3
Tryb dostępu: http://ebib.oss.wroc.pl/2002/32/zawada.php
- Powiatowe Targi Edukacyjne promocją Biblioteki Pedagogicznej w Zawierciu / Jolanta Kasperek, Dorota Walus -- (Biblioteka Środowisko ) // Poradnik Bibliotekarza . - 2009, [nr] 5, s. 26-27
- Projektowanie strategii marketingowej w organizacjach niekomercyjnych na przykładzie biblioteki. [Cz. 1] / Hanna Hall // Poradnik Bibliotekarza . - 2007, [nr] 7/8, s. 5-9
Struktura procesu projektowania strategii marketingowej w organizacjach typu non profit. Bariery wdrażania marketingu w organizacjach niekomercyjnych.
- Projektowanie strategii marketingowej w organizacjach niekomercyjnych na przykładzie biblioteki. [Cz. 2] / Hanna Hall // Poradnik Bibliotekarza . - 2007, [nr] 12, s. 3-7
Czynniki warunkujące poziom zadowolenia użytkowników biblioteki.
- Projektowanie strategii marketingowej w organizacjach niekomercyjnych na przykładzie biblioteki. [Cz. 3] / Hanna Hall // Poradnik Bibliotekarza . - 2008, [nr] 6, s. 9-13
Analiza SWOT, wizja i misja strategiczna biblioteki.
- Projektowanie strategii marketingowej w organizacjach niekomercyjnych na przykładzie biblioteki. [Cz. 4] / Hanna Hall // Poradnik Bibliotekarza . - 2008, [nr] 11, s. 9-11
Specyfika, elementy i znaczenie poszczególnych instrumentów marketingowych w strategii marketingowej biblioteki.
- Promocja biblioteki pedagogicznej - współpraca ze środowiskiem / Halina Rygiel // Poradnik Bibliotekarza . - 2005, [nr] 10, s. 21-22
- Promocja, usługi i komunikacja w bibliotece naukowej : doświadczenia Biblioteki Głównej Politechniki Poznańskiej / Emilia Lepkowska // Bibliotekarz. - 2009, nr 11, s. 9 – 12
- Promocja zbiorów i usług / oprac. Małgorzata Lubieniecka - Siadaczka // Biblioteka - Szkolne Centrum Informacji . - 2009, nr 2, s. 32-36
Marketing niekomercyjny w bibliotekach pedagogicznych. Założenia ogólne i realizacja programu w PBW w Zielonej Górze.
- Promocja zbiorów i usług biblioteki: program opracowany do realizacji w Bibliotece Pedagogicznej Filia w Wieruszowie / Mirosława Żyła // W: Nowe w Szkole [Dokument elektroniczny] 2004, nr 6. – Tryb dostępu:
http://vulcan.edu.pl/nowewszkole/publikator/nowatorstwo/promocja.html
- Public relations bibliotek / Robert Beller // Poradnik Bibliotekarza. – 2006, nr 12, s. 13-15
- Public Relations bibliotek naukowych w Internecie / Małgorzata Jaskowska -- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2007
- Public relations biblioteki. Zewnętrzne public relations / Robert Beller // Poradnik Bibliotekarza . - 2006, [nr] 12, s. 13-15
- Public relations w Bibliotece Narodowej / Wojciech Tyszke // Bibliotekarz. – 2000, nr 12, s. 16-18
Kreślenie wizerunku biblioteki.
- Rola biblioteki w kreowaniu wizerunku szkoły / Elżbieta Pawełka // Biblioteka w Szkole . - 2007, [nr] 9, s. 4-5
Szkoły, które chcą przyciągać uczniów, powinny dbać o swój wizerunek. Warto wykorzystać w tym celu public relations, czyli działalność służącą budowaniu więzi organizacji z otoczeniem oraz pozyskaniu społecznej akceptacji wobec jej poczynań. Duża w tym rola biblioteki szkolnej.
- Usługi bibliotek akademickich a marketing / Maria Rekowska // Przegląd Biblioteczny . - 2000, z. 3, s. 159-164
- W stronę marketingu / Maria Rydz // Bibliotekarz . - 2000, nr 2, s. 18-22
Formy promocji nowych działań biblioteki.
- Zarządzanie marketingowe biblioteką / Elżbieta Frankiewicz // Poradnik Bibliotekarza . - 2008, [nr] 4, s. 16-18