Radzenie sobie ze stresem przez dzieci i młodzież

Przemyśl

Radzenie sobie ze stresem przez dzieci i młodzież –
zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2010-2020 (marzec)
na podstawie zasobów połączonych katalogów BN, BJ, WBPLublin, WBP Kielce oraz katalogu INTEGRO Podkarpackich Bibliotek Pedagogicznych


Książki:

  1. Kierunek dojrzałość / William Stixrud Ph.D. i Ned Johnson ; tłumaczenie Agnieszka Jarosz. - Warszawa : CeDeWu, 2019.
  2. Kryzys psychologiczny: poradnik dla rodziców i dzieci / Ewa Odachowska. - Warszawa: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Wydział ds. Wdrażania Programów Społecznych, 2018.
  3. Nowe obszary wolności i zniewolenia człowieka : wybrane aspekty biologiczno-społeczno-edukacyjne / Katarzyna Potyrała, Ilona Żeber-Dzikowska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2019.
  4. Zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia / red. nauk. Nina Ogińska-Bulik. - Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2010. 
  5. Podmiotowe uwarunkowania radzenia sobie ze stresem w środowisku szkolnym młodzieży uzdolnionej artystycznie / Małgorzata Kuśpit. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018.
  6. Przepis na zdrowie / Julita Bator. - Kraków: Wydawnictwo Znak, 2019.
  7. Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych / Danuta Borecka-Biernat, Paweł Kurtek, Agata Woźniak-Krakowian. -  Warszawa: Difin, 2018.
  8. Radzenie sobie ze stresem społecznie nieprzystosowanych szkół ponadgimnazjalnych / Małgorzata Kiedrowska. - Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016. 
  9. Schematy poznawcze a regulacja emocjonalna i radzenie sobie ze stresem u młodzieży i studentów uprawiających sport / Joanna Basiaga-Pasternak ; Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie. Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu. - Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha, 2015.
  10. Self-reg: opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę / Agnieszka Stążka-Gawrysiak; ilustracje Anna Teodorczyk. - Kraków: Znak Emotikon, 2019.
  11. Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym : objawy, przyczyny, możliwości przeciwdziałania / Małgorzata Cywińska. -  Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2017. 
  12. Stresoodporne / Shelley Davidow; [przekład Jakub Kowalczyk]. -  Warszawa: Buchmann, 2015 (dostępna również jako e-book)
  13. Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu, edukacji i terapii : scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżą / Gabriela Dobińska, Angelika Cieślikowska-Ryczko. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.
  14. Wybrane obszary edukacyjnej, zawodowej i społecznej aktywności człowieka / pod redakcją Marka Lewandowskiego ; [recenzent dr hab. Piotr Oleśniewicz, prof. WSB].Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza "Humanitas". Wyższa Szkoła Humanitas, 2018.
  15. Wypalone dzieci : o presji osiągnięć i pogoni za sukcesem / Michael Schulte-Markwort ; przełożyła Małgorzata Guzowska. - Słupsk : Wydawnictwo Dobra Literatura - Grupa Wydawnicza Literatura Inspiruje, 2017.
  16. Zabawa w uważność : mindfulness i medytacja dla dzieci, młodzieży i rodzin / Susan Kaiser Greenland ; opracowanie zabaw Annaka Harris ; przekład Jerzy Bokłażec. - Łódź : Galaktyka, 2019.
  17. Zdrowie emocjonalne młodzieży / Ireneusz Kowalewski, Jan L. Franczyk. - Kraków: Wydawnictwo Petrus, 2017.

Artykuły oraz rozdziały z książek:

  1. Alarm dla telefonu zaufania : połączenie z numerem 116 111 jest często kwestią życia albo śmierci dzieci i nastolatków / Katarzyna Wierzbicka. // Przegląd (Warszawa , 1999). 2019, nr 8, s. 18-20
  2. Bezbronni / Lucyna Kicińska w rozmowie z Katarzyną Jabłońską. // Więź. 2019, nr 1, s. 47-55
  3. Czy Facebook, Twitter, Instagram wpływają na dobre samopoczucie i poczucie własnej wartości wśród wczesnych nastolatków? / Janusz Mierzwa, Hubert Jurjewicz; Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. // Studia Socialia Cracoviensia. [R.] 8, nr 1 (2016), s. 137-152
  4. Dysfunctional use of digital space by the youth : pedagogic implications of addiction to e-activities = Dysfunkcjonalne korzystanie z przestrzeni cyfrowej przez młodzież : implikacje wychowawcze uzależnienia od e-czynności = Disfunkcional'noe ispol'zovanie cifrovogo prostranstva molodež'û : pedagogičeskie pośledstviâ zavisimosti ot interneta / Agnieszka Kolek, Adam Andrzejewski ; The Maria Skłodowska-Curie Warsaw University, The Maria Grzegorzewska University. // Journal of New Economics and Social Sciences. 2018, nr 1, s. 276-277
  5. Dyspozycyjne i sytuacyjne radzenie sobie studentów ze stresem / Stanisława Byra // Edukacja Dorosłych 2015, nr 2, s. 107-121 
  6. Dzieci pod presją / Dorota Łosiewicz. // Sieci (Gdynia , 2017). 2020, nr 7, s. 50-52
  7. Elastyczność nastroju i radzenia sobie w grupie młodzieży stosującej marihuanę = Nastrój a Elastyczne Radzenie Sobie Ze Stresem w Grupie Młodzieży Sięgającej Po Marihuanę / Agnieszka Kruczek; Instytut Psychologii. Zakład Psychopatologii i Diagnozy Klinicznej. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.// Alkoholizm i Narkomania. T. 30, nr 2 (2017), s. 85–102
  8. Gdy dorośli nie stawiają granic / Dorota Łosiewicz. // Sieci (Gdynia , 2017). 2019, nr 20, s. 68-69
  9. Jak spełnić marzenia? / Magdalena Goetz. // Głos Nauczycielski: organy Zrzeszenia Nauczycielstwa Polskich Szkół Początkowych. 2018, nr 26, s. 8
  10. Metody pracy z dziećmi wspomagające radzenie sobie ze stresem. Cz. 1 / Marta Komorowska. // Remedium 2018, nr 7-8, s. 16-17
  11. Metody pracy z dziećmi wspomagające radzenie sobie ze stresem. Cz. 2 / Marta Komorowska // Remedium 2018, nr 9, s. 16-17
  12. Muzyka i muzykoterapia a zdrowie i rozwój dzieci / Ilona Poćwierz-Marciniak (Instytut Psychologii. Wydział Nauk Społecznych. Uniwersytet Gdański). // Aspekty Muzyki : AM. T. 8 (2018), s. 235-261
  13. Negatywne wydarzenia w życiu dzieci i młodzieży : między ryzykiem wystąpienia depresji a wzrostem potraumatycznym = Negative events in children's and adolescents lives : between the risk of depression and posttraumatic growth / Wioletta Radziwiłłowicz (Instytut Psychologii. Uniwersytet Gdański). // Polskie Forum Psychologiczne. T. 23, nr 3 (2018), s. 543-556
  14. Niszcząca presja sukcesu / Magdalena Goetz. // Głos Nauczycielski: organy Zrzeszenia Nauczycielstwa Polskich Szkół Początkowych. 2017, nr 45, s. 17
  15. Osobowość typu D a negatywne i pozytywne następstwa ekspozycji na traumę u nastolatków = Osobowość typu D oraz negatywne i pozytywne konsekwencje narażenia na traumę u młodzieży / Nina Ogińska-Bulik (Instytut Psychologii. Uniwersytet Łódzki). // Czasopismo Psychologiczne. T. 25, nr 1 (2019), s. 17–25
  16. Poczucie koherencji i style radzenia sobie ze stresem u młodzieży wychowywanej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w domach rodzinnych / Dżesika Jaroń. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2019, nr 10, s. 35-53
  17. Postive reappraisal of stressful situations by children of younger school age / Małgorzata Cywińska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). // Kultura, Społeczeństwo, Edukacja : czasopismo naukowe Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu wydawane w formie półrocznika. 2018, nr 1, s. 63-70
  18. Promocja zdrowia psychicznego w edukacji dzieci i młodzieży / Katarzyna Chotkowska ; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. // W: Wybrane problemy społeczne : teraźniejszość - przyszłość. s. 177-187
  19. Psychical well-being and the family relation system (development, crisis, evolution) / Marcin Kania. // Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. 2018, nr 13, s. 316-330
  20. Psychologiczne aspekty rozwoju w rozwoju dziecka / Aleksandra Borkowska.// W: Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku: aspekty rozwoju i edukacji w kontekście specyfiki różnic kulturowych. s. 101-123
  21. Radzenie sobie ze stresem przez młodzież gimnazjalną / Bogumiła Bobik. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2011, nr 10, s. 44-50
  22. Radzenie sobie ze stresem przez młodzież z lekkim upośledzeniem umysłowym / Beata Szabała. // W: Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata : in memoriam doktor Grażyna Tkaczyk. s. 101-114
  23. Rola oceny poznawczej, emocji i modelowania wpływu rodziców na kształtowanie agresywnej strategii radzenia sobie młodych w sytuacjach konfliktu społecznego / Danuta Borecka-Biernat; Uniwersytet Wrocławski. Instytut Psychologii. // Psychologia Wychowawcza: dawniej Polskie Archiwum Psychologii. 2016, nr 10, s. 32–50
  24. Strategia agresywnego radzenia sobie młodzieży dorastającej w sytuacji konfliktu społecznego : analiza osobowościowych i rodzinnych uwarunkowań = Aggressive coping strategy of adolescents in social conflict situation : analysis determinants / Danuta Borecka-Biernat of personality and family (Instytut Psychologii. Uniwersytet Wrocławski).// Psychologia Rozwojowa. T. 23, nr 4 (2018), s. 25-40
  25. Strategia agresywnego radzenia sobie w sytuacji konfliktu u rodziców i ich dorastających dzieci / Danuta Borecka-Biernat. // W: Rodzicielstwo w różnych fazach rozwoju rodziny. s. 237-248
  26. Strategie radzenia sobie ze stresem stosowane w rodzinach pochodzenia osób zdecydowanych na emigrację / Elżbieta Kornacka-Skwara.// Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. T. 25, nr 2 (2016), s. 233-243
  27. Stres a zaburzenia snu wśród młodzieży szkół średnich / Janusz Kasperczyk, Jolanta Kasperczyk, Jadwiga Jośko; Katedra i Zakład Medycyny i Epidemiologii Środowiskowej. Wydział Lekarski z Oddziałem Lekarsko-Dentystycznym w Zabrzu. Śląski Uniwersytet Medyczny.  // Problemy Higieny i Epidemiologii: organ Polskiego Towarzystwa Higienicznego. T. 93, nr 1 (2012), s. 105–109
  28. Terapeuta na obozie / Doug Belkin ; tłum. Grzegorz Maziarski.// Gazeta Wyborcza (Wyd. zasadnicze). 2018, nr 174, dod. The Wall Street Journal nr 29[30], s. 8
  29. Trema a zdrowie holistyczne u młodzieży uzdolnionej muzycznie / Helena Wrona-Polańska, Patrycja Curyło-Sikora; Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. // W: Psychologia w promowaniu zdrowia: muzyka, sztuka, media. s. 153–164
  30. Wpływ środowiska na zdrowie psychospołeczne młodego pokolenia = Environmental influences on the psychosocial health of the young generation / Hanna Fiołka (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie). // Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna : czasopismo Instytutu Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Vol. 7, nr 1 (2019), s. 73-83
  31. Współczesne problemy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży / Anna Wawrzyniak. // Poradnik Bibliograficzno-Metodyczny. R. 52, [nr] 4 (2019), s. 25-44
  32. Wychowanie do empatii jako sposób na redukcję stresu i jego szkodliwych skutków u dzieci i młodzieży / Maciej. Uniwersytet Ciechomski ; Wydział Nauk Pedagogicznych Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa. // Forum Pedagogiczne. 2017, [nr] 2, s. 49-61
  33. Zaszczep się na przeciwności: z Iwona Sikorską, psycholożką rozmawia Katarzyna Pawłowska. //Wysokie Obcasy: dodatek do Gazety Wyborczej. 2019, nr 29, s. 18–19
  34. Zdrowie młodzieży uzdolnionej muzycznie w kontekście radzenia sobie z tremą = Zdrowie uzdolnionych muzycznie młodych ludzi w kontekście radzenia sobie ze scenicznym przerażeniem / Patrycja Curyło-Sikora (Katedra Psychologii Zdrowia. Instytut Nauk o Wychowaniu. Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków), Helena Wrona-Polańska (Katedra Psychologii Zdrowia. Instytut Nauk o Wychowaniu. Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków). // Psychologia Rozwojowa. T. 23, nr 1 (2018), s. 89–101
  35. Znaczenie dysfunkcji w sferze zdrowia psychicznego i fizycznego rodziców i dzieci w sprawach o pozbawienie władzy rodzicielskiej w świetle wyników badań własnych - aktowych = The importance of psychological and physical dysfunction of parents and children in the judgements on parental rights termination in light of the author's judicial records investigation / Hubert Żukowski (Akademia Leona Koźmińskiego). // Krytyka Prawa : niezależne studia nad prawem. T. 11, nr 2 (2019), s. 330-348

oprac. B.Bak

Autor: PBW Przemyśl