Storytelling w praktyce edukacyjnej

Przemyśl

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Przemyślu
Wydział Informacyjno – Bibliograficzny i Czytelnia
Oprac. AGNIESZKA BIEDROŃ

STORYTELLING W PRAKTYCE EDUKACYJNEJ
Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2006 - 2020

Storytelling to umiejętność opowiadania ciekawych historii. Schopenhauer mawiał, że „nie ma nic trudniejszego niż przekazywanie istotnych myśli w taki sposób, aby były zrozumiałe dla każdego”. Dobrze opowiedziane historie są więc odpowiedzią na potrzeby uczniów – są zarówno proste w przekazie, jak i inspirują ich do rozwoju i działania. Zamiast suchych faktów, teorii, definicji oraz schematów warto wpleść w lekcję narrację oraz emocje. Nauka jest wówczas dużo przyjemniejsza i skuteczniejsza.[Renata Myczka]


DRUKI ZWARTE:

  1. Digital storytelling w polskiej edukacji / Laura Szczepaniak-Sobczyk.// W: Wyzwania współczesnej pedagogiki. - Gdańsk : Warszawa : Wyższa Szkoła Bankowa ; "CeDeWu", 2015. - S. 265-276
    Lubaczów CzL 49966
  2. Dziecko jako twórca : opowiadania tworzone przez dzieci kończące edukację przedszkolną / Sławomira Pusz // W: Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka / redakcja naukowa Alicja Ungeheuer-Gołąb i Urszula Kopeć. – Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2016.- S. 330-338
    Przemyśl WP 112705
  3. Edukacyjne aspekty opowiadania cyfrowych historii w przestrzeni miejskiej / Laura Szczepaniak-Sobczyk.// W: Aktualne problemy pedagogiczne : konteksty i wyzwania. - Gdańsk : Wyższa Szkoła Bankowa ; Warszawa : "CeDeWu", 2016. - S. 85-100
    Przemyśl WP 111157
  4. Między tekstem a czytelnikiem : żywe słowo w bibliotece – tradycja i współczesność / Małgorzata Pietrzak. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne “Akapit”, 2012. – 526 s. : il. ; 24 cm.
    Tarnobrzeg TG 102538
    Rzeszów WypRz 239347
    Krosno M 132990
  5. Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania / David M. Boje, Nazanin Tourani.// W: Badania jakościowe. T. 1, Podejścia i teorie. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. - S. 215-241
    Przemyśl WP 107541

ARTYKUŁY Z CZASOPISM:

  1. Czym jest opowiadanie? : scenariusz lekcji w szkole podstawowej / Magdalena Piasecka // Polonistyka. – 2017, nr 2, s. 40-41
  2. Czytelnictwo, opowiadanie bajek, baśni i legend w świetlicy / Joanna Hoffmann // Świetlica w Szkole. – 2015, nr 2, s. 3-5
  3. Ćwiczenia typu storytelling w nauczaniu języka angielskiego / Janina Skrzypczyńska // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 3, s. 127-130
  4. Do lamusa? : (o opowiadaniu na lekcjach języka polskiego) / Bożena Olszewska // Wszystko dla Szkoły. – 2006, nr 12, s. 5-8
  5. Dzieci tworzą bajki i opowiadania : kreatywna działalność przedszkolaków / Maria Molicka // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 3/4, s.72-76
  6. Jak opowiadać wciągające historie? : podstawy storytellingu. Cz. 1, Zarządzanie emocjami / Michał Larek // Polonistyka. – 2019, nr 2, s. 42-43
  7. Jak opowiadać wciągające historie?: podstawy storytellingu. Cz. 2, Najskuteczniejsze emocje / Michał Larek.// Polonistyka. - 2019, nr 3, s. 35-37
  8. Jak opowiadać wciągające historie? : podstawy storytellingu. Cz. 3, Wizualność opowieści / Michał Larek. - 2019.// Polonistyka. - 2019, nr 4, s. 33-36
  9. Jak opowiadać wciągające historie? : podstawy storytellingu. Cz. 4, Montaż / Michał Larek.// Polonistyka. - 2019, nr 5, s. 36-39
  10. Jak opowiadać wciągające historie?: podstawy storytellingu. Cz. 5, Projektowanie wspomnień / Michał Larek.. - 2019.// Polonistyka.-. - 2019, nr 6, strony 32-34
  11. Jak zaplanować opowieść? / Michał Larek // Polonistyka. – 2017, nr 1, s. 48-49
  12. Metody w profilaktyce zdrowia psychicznego / Zuzanna Sentkowska // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 12, dod. ” Myślę pozytywnie. Profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży”, s. 5-6
  13. Metodyka przekazu ustnego / Mariusz Malinowski // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 11, s. 57-60
  14. Nauczanie sztuki mówienia /Mariusz Malinowski // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 12, s. 60-63
  15. Nauka z opowieści – storytelling / Mariusz Malinowski // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 10, s. 56-60
  16. Nowa metoda aktywizacji zawodowej młodzieży – Story Cheering // Doradca Zawodowy. – 2015, nr 4, s. 52-53
  17. O (nie)zbędności opowiadania : refleksje teoretyczno-krytyczne na temat badań narracyjnych i perspektywy storytelling / Dorota Rancew-Sikora, Katarzyna Skowronek.// Studia Humanistyczne AGH. – T. 14/1 (2015), s. 7-24
  18. O słuchaniu słuchającego : storytelling w edukacji / Mateusz Świstak // Życie Szkoły. – 2015, nr 5, s. 29-32
  19. Opowiadanie – jak rozwijać kompetencje czwartoklasisty / Ewa Nowel // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2017/2018, nr 1, s. 39-52
  20. Opowiadanie jako środek wzmacniający język dziecka / Mariola Chowaniec // Życie Szkoły. – 2013, nr 1, s. 4-6
  21. Opowiadanie w społecznym układzie stołu : analiza konwersacyjna spotkań rodzinnych / Dorota Rancew-Sikora // Studia Humanistyczne AGH. – T. 14/1 (2015), s. 25-43
  22. Republika książek. Biblioteki. Lektury. Czytanie. Wpływ świata nadrealnego na rozwój świadomości / Jaśmina Erna Morawiecka // Biblioterapeuta. – 2018, nr 1, s. 38-45
  23. Słowo jest twórcze : o storytellingu w pracy z dziećmi / Mateusz Świstak // Głos Nauczycielski. – 2015, nr 10, s. 12
  24. Storytelling w nauczaniu języków obcych / Natalia Zduńczyk / Przedszkolne ABC : magazyn dla wychowawców i rodziców. – 2017, nr 3, s. 24-25
  25. Storytelling w wersji cyfrowej / Magdalena Brewczyńska// Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 7-8, wkł. Biblioteka – Centrum Informacji, nr 3, s. 3-5
  26. Sztuka opowiadania baśni dzieciom : bajarstwo w Polsce – garść refleksji /Anna Nosek // Guliwer. – 2018, nr 3, s. 86-90
  27. Sztuka opowiadania w szkole / Edyta Ślączka-Poskrobko // Biblioteka w Szkole. – 2018, nr 4, s. 16-17
  28. Umiejętność tworzenia opisu i opowiadania przez dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego / Marlena Kurowska // Poradnik Językowy. – 2009, z. 8, s. 68-82
  29. Użycie krótkiego opowiadania do rozwoju kompetencji literackiej ucznia / Darius Langhoff // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 5, s. 152-156
  30. Wybrane aspekty sprzyjające dobru dziecka / Krystyna Lubomirska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2016, nr 4, s. 186-196
  31. Zakoduj się na czytanie / Magdalena Brewczyńska // Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 5, wkł. Biblioteka – Centrum Informacji, nr 2, s. 3-6
DOKUMENTY ELEKTRONICZNE:
  1. Digital storytelling: podręcznik dla edukatorów / Agnieszka Świątecka. - Warszawa: Fundacja Ad Hoc, 2013 https://fr.slideshare.net/fundacjaadhoc/digital-storytelling-podrcznik-dla-edukatorw (dostęp 20.03.2020 r.)
  2. Gwarna Biblioteka : zajęcia czytelnicze wspomagane storytellingiem / Mariusz Malinowski. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018 file:///C:/Users/anagb/Downloads/gwarna-biblioteka.pdf (dostęp 20.03.2020 r.)

Autor: Agnieszka Biedroń