Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Przemyślu
Wydział Informacyjno – Bibliograficzny i Czytelnia
oprac. Elżbieta Krupa
WSPOMAGANIE UZDOLNIEŃ I TWÓRCZOŚCI UCZNIÓW
Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000–2010
Wydawnictwa zwarte:
- Aktywność estetyczna dziecka w zintegrowanym systemie nauczania / Sylwia Jakubiec. - Kraków : "Impuls", 2004.
WP 89482 - Bajkoterapia czyli Jak z Guziolkiem tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka w wieku przedszkolnym : ogólnopolski konkurs literacki pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki : 2007/2008 / red. Katarzyna Szeliga. - Wyd. 2 popr. - Kraków : "Impuls", 2008.
WL 45344 - Dwa światy : ruch dyrektywny i niedyrektywny jako wizualizacja - odkrywanie - poznawanie / Katarzyna Krasoń, Grażyna Szafraniec. - Kraków : "Impuls", 2002.
WP 87771 - Dyrektor i szkoła, wspomaganie rozwoju ucznia / red. nauk. Krzysztof Polak. - Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2001.
CzP 37.091.113/.2 - Dzieci zdolne / Mirosława Partyka. - Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, 2000
WJ 1152/b, WK 2910 B - Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane / Janet Bates, Sarah Munday ; [tł. z ang. Robert Waliś]. - Warszawa : K. E. Liber, 2005.
WJ 51025 - Dziecko, teksty, znaczenia : konteksty edukacyjne i rozwojowe / pod red. Anny Wasilewskiej. - Gdańsk : Uniwersytet Gdański, 2007.
WP 97780 - Edukacja przez sztukę : o edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka / Hanna Krauze-Sikorska. - Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2006.
WJ 51979 - Inteligencja emocjonalna a uzdolnienia twórcze i funkcjonowanie szkolne młodzieży / Irena Przybylska. - Katowice : Uniwersytet Śląski, 2007.
WJ 51992 - Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji : rozpoznawanie i kształcenie / Danuta Czelakowska. - Kraków : "Impuls", 2007
WK 47344 - Jak nie tracić głowy w szkole : o zdolności do nauki i zaburzeniach uczenia się / Mel Levine ; przeł. [z ang.] Beata Horosiewicz. - Poznań : "Media Rodzina", cop. 2004.
WP 89414 - Jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia u dzieci : każde dziecko ma talent / Christoph Perleth, Tania Schatz, Martina Gast-Gampe ; we współpr. z Danielem Ringhandem ; z niem. tł. Maria Skalska. - Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2003.
WK 44650 - Jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia u dzieci : nie jesteś sam / Christoph Perleth, Tania Schatz, Martina Gast-Gampe ; we współpr. z Danielem Ringhandem ; z niem. tł. Maria Skalska. - Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2003.
WJ 51864 - Jak wspierać zdolnego ucznia? / Małgorzata Taraszkiewicz, Agnieszka Karpa. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2009.
WL 45731 - Jak wychować geniusza przez zabawę / Katarzyna Mitros. - Poznań : "Publicat", [2007].
WP 97111 - Konstelacje zdolności : typy inteligencji a kreatywność / Maciej Karwowski. - Kraków : "Impuls", 2005.
WK47753 - Nauczyciel i rodzina w świetle specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka : (szkic monograficzny) / pod red. nauk. Adama Stankowskiego. - Katowice : Uniwersytet Śląski, 2008.
WP 100149 - Nauczycielskie rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego / Krystyna Bieluga. - Kraków : "Impuls", 2003.
WP 12508/b - Nowe teorie twórczości ; Nowe metody pomocy w tworzeniu : materiały z I Sesji Naukowo-Metodycznej Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności, 12-14 X 2001, Kraków / pod red. Krzysztofa J. Szmidta, Krzysztofa T. Piotrowskiego. - Kraków : "Impuls", 2002.
WP 88685 - Odkrywanie zdolności dziecka : koncepcja wielorakich inteligencji w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej / Iwona Czaja-Chudyba. - Kraków : Akademia Pedagogiczna, 2005.
WP 93085 - Osiągnięcia uczniów zdolnych / Andrzej E. Sękowski. - Wyd. 2 rozsz. - Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001.
WP 88364 - Profile uzdolnień : intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych / Michał Hubert Chruszczewski. - Warszawa : Uniwersytet Warszawski, cop. 2009.
WP 100869 - Psychologia zdolności : współczesne kierunki badań / red. nauk. Andrzej Edward Sękowski. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
WP 92190 - Rozpoznawanie i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i szkole / Krystyna Bieluga. - Wyd. 2 zm. - Kraków : "Impuls" 2009.
WP 100020 - Rozwijanie kompetencji twórczych / Agnieszka Wojtczuk-Turek. - Warszawa : Szkoła Główna Handlowa, 2008.
WP 95877 - Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży : poradnik dla wychowawców i nauczycieli / Beata Dyrda (red.). - Kraków : "Impuls", 2004.
WK 45103 - Rozwój aktywności twórczej dzieci w sferze języka / Joanna Laskowska. - Kraków : "Impuls", 2007.
WP 96905 - Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole / Teresa Giza. - Kielce : Akademia Świętokrzyska, 2006.
WL 46643 - Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych / red. Wiesława Limont. - Kraków : "Impuls", 2004.
WP 92129 - Trening twórczości / Edward Nęcka, Jarosław Orzechowski, Aleksandra Słabosz, Błażej Szymura. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
WJ 52388/10d - Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej / Dorota Kubicka. - Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2003.
WL 41591 - Umiejętności manualne dzieci w wieku 5-7 lat / Beata Grabowska. - Kraków : "Petrus", cop. 2009
WP 99815 - W poszukiwaniu matematycznych talentów / Sławomir Kopański. - Wilkowice : "Dla Szkoły", cop. 2003.
WL 42462 - Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej : teoria i praktyka : praca zbiorowa / pod red. Ireny Stańczak. - Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2008.
WP 98238 - Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. T. 1, Zdolności i stymulowanie ich rozwoju / pod red. nauk. Wiesławy Limont i Joanny Cieślikowskiej. - Kraków : "Impuls", 2005.
WP 95217 - Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. T. 2, Uczeń, nauczyciel, edukacja / pod red. nauk. Wiesławy Limont i Joanny Cieślikowskiej. - Kraków : "Impuls", 2005.
WP 95218 - Wychowanie intelektualne w teorii dydaktycznej i praktyce edukacyjnej / Marta Myszkowska-Litwa. - Kraków : "Impuls", 2007.
WP 97171 - Zabawy ze sztuką : podręcznik metodyczny dla nauczycieli : praca z dzieckiem uzdolnionym, wrażliwym lub nieśmiałym w małych grupach : grupy wiekowe: 5-7 lat, 7-9 lat i 9-13 lat (ponad 100 tematów plastycznych) / Anna Kalbarczyk. - Wyd. 3. - Kraków : "Impuls", 2006.
CzP 373.3.046-021.64 - Zaspokajanie potrzeb ucznia zdolnego w szkole / Małgorzata Stańczak. - Olsztyn : Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, 2009.
WP 101621 - Zdolny uczeń : metody planowania samodzielnej nauki : poczucie własnej skuteczności ucznia / B. J. Zimmerman, S. Bonner, R. Kovach ; przekł. Magdalena Polaszewska-Nicke. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
WP 98262 - Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych : rozpoznawanie i przeciwdziałanie / Beata Dyrda. - Kraków : "Impuls", 2007.
WJ 51789
Artykuły z czasopism:
- Biblioteka dla ucznia zdolnego / Anna Biernacka - Bryk // BIBLIOTEKARZ. - 2009, nr 10, s. 8 - 11
- Czy mamy system opieki dla uczniów wybitnie uzdolnionych? / Janusz Abramczyk. - Bibliogr. // NOWA SZKOŁA. - 2003, nr 5, s. 18-22
- DiAMEnT : budowanie systemu pracy z uczniami zdolnymi w Małopolsce w ramach Projektu DiAMEnT - dostrzec i aktywizować możliwości, energie, talenty / Krystyna Dynowska-Chmielewska [i in.]. - (Programy wspierania talentów) // DYREKTOR SZKOŁY. - 2010, nr 5, dod. "Niezbędnik Dyrektora" s. 3-7
- Dostrzec geniusz świetności / Zbigniew Ignacy Paśko // DYREKTOR SZKOŁY. - 2010, nr 3, dodatek Niezbędnik Dyrektora s. 3-8
- Droga do zdolności / Aneta Rylska - Juruś // EDUKACJA I DIALOG. - 2010, nr 3 - 4, s. 34 – 36
- Dzieci zdolne są w każdej klasie - aktywizująca rola dialogu / Beata Karus // NAUCZANIE POCZĄTKOWE. - 2009/2010, nr 3, s. 59 - 71
- Dziecko zdolne / Paulina Białobrzeska // ŻYCIE SZKOŁY. - 2010, nr 2, s. 21-26
- Dziecko zdolne w szkole - prawda czy mit? / Paulina Szachniuk - Albowicz // DYREKTOR SZKOŁY. - 2007, nr 6, s. 20-21
- Edukacja talentu Shinichi Suzuki : z doświadczeń pedagoga / Halina Brodziak // ŻYCIE SZKOŁY. - 2006, nr 3, s. 16(144)-19(148)
- Edukacja ucznia zdolnego / Magdalena Dobrzańska // EDUKACJA I DIALOG. - 2006, nr 2, s. 51-55
- Gdy uczeń zdolny słabo się uczy / Beata Dyrda // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2010, nr 2, s. 68 - 74
- Inwestycja w uczniowskie talenty / Klemens Stróżyński // NOWA SZKOŁA. - 2008, nr 6, s. 14-18
- Jak rozwijam zdolności i zainteresowania uczniów / Anna Magdalena Glinka // ŻYCIE SZKOŁY. - 2010, nr 2, s. 43-46
- Jak rozwijam zdolności i zainteresowania uczniów cz. 2 / Anna Magdalena Glinka // ŻYCIE SZKOŁY. - 2010, nr 3, s. 44-47
- Jak w przedszkolu wychowywać zdolne dzieci? / Cecylia Mirela Nawrot // DYREKTOR SZKOŁY. - 2006, nr 11, s. 51-53
- Jak wyhodować wychuchola - czyli jak nauczać twórczości / Krzysztof J. Szmidt. - Bibliogr. // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2008, nr 2, s. 77-86
- Kiedy uczeń zdolny słabo się uczy / Beata Dyrda // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2009, nr 4, s. 46 - 55
- Klub medialny jako forma pracy z uczniem zdolnym w internetowym centrum informacji multimedialnej / Izabela Rudnicka // BIBLIOTEKA - CENTRUM INFORMACJI. - 2009, nr 4, s. 16 – 18
- Kształcenie uczniów uzdolnionych / Ryszarda E. Bernacka // REMEDIUM. - 2002, nr 10, s. 10-11
- Kto odkryje mój talent? / Renata Gut // EDUKACJA I DIALOG. - 2008, nr 1, s. 17 – 20
- MacGyver i Bill Gates w szkolnej ławce / Krzysztof J. Szmidt ; rozm. przepr. Jolanta Białek // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2009, nr 4, s. 16-25
- Młode talenty / Jolanta Wawoczny // BIBLIOTEKA W SZKOLE. - 2009, nr 2, s. 21
- Młodzieżowa e-Akademia / Lidia Wasyłyszyn // WYCHOWAWCA. - 2009, nr 9, s. 26-27
- Na przekór schematom : rozmowa z dr Adamem Jagiełło-Rusiłowskim, pracownikiem Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego, edukatorem dramy, działaczem społecznym / rozm. przepr. Beata Igielska // PROBLEMY OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE. - 2009, nr 2, s. 3-8
- Nauczyciel - mistrz / Ryszarda Ewa Bernacka // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2007, nr 2, s. 13-20
- Nie przegap uzdolnień / Ryszarda Ewa Biernacka // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2009, nr 1, s. 99 - 108
- Niezwykłe dzieci w zwykłej szkole : rozmowa z dr Beatą Dyrdą, pedagogiem z Uniwersytetu Śląskiego / rozm. przepr. Beata Igielska // PROBLEMY OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZE. - 2009, nr 1, s. 6-11
- O niektórych mitach na temat uczniów zdolnych / Maria Ledzińska // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2008, nr 4, s. 39 - 46
- O specyfice pracy z uczniem zdolnym / Anna Winiarczyk // NAUCZANIE POCZĄTKOWE. - 2009/2010, nr 3, s. 14 – 20
- Od okienka z poezją do DTP / Renata Otolińska // BIBLIOTEKA W SZKOLE. - 2010, nr 2, dod. "Biblioteka : Centrum Informacji" nr 1, s. 9-11
- Odpowiedzialność szkoły za kształcenie uczniów zdolnych wyzwaniem dla edukacji XXI w. / Teresa Kosiarek // DYREKTOR SZKOŁY. - 2010, nr 3, dodatek Niezbędnik Dyrektora s. 11-16
- Odyseja umysłu / Aleksandra Sommerfeld // ŻYCIE SZKOŁY. - 2010, nr 2, s. 32-39
- Opis i analiza przypadku pedagogicznego: "Praca z uczniem zdolnym, lecz trudnym" / Jolanta Mańka // JĘZYK POLSKI W LICEUM. - 2005/2006, nr 2, s. 103-109
- Pokarało mnie geniuszem... / Magdalena Marzec // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2008, nr 2, s. 67 – 76
- Pomoc pedagogiczno - psychologiczna dla dzieci zdolnych / Teresa Giza // NAUCZANIE POCZĄTKOWE. - 2009/2010, nr 3, s. 86 - 90
- Praca z uczniem zdolnym / Anna Piechal // EDUKACJA I DIALOG. - 2005, nr 3, s. 27-30
- Praca z uczniem zdolnym / Irena Lewicka, Kazimierz Olejniczak // WYCHOWAWCA. - 2006, nr 1, s. 14 -15
- Praca z dzieckiem zdolnym / Dorota Mróz // PRZEWORSKIE FORUM OŚWIATOWE. - 2009, nr 13, s.21-22
- Praca z dzieckiem zdolnym w świetle praktyki nauczycielskiej / Monika Wieczorek // NOWA SZKOŁA. - 2009, nr 6, s. 36-41
- Rola wychowawcy w pracy z uczniem zdolnym / Grażyna Łabecka // DYREKTOR SZKOŁY. - 2005, nr 2, s. 51-53
- Ryzyko twórczości w szkole / Krzysztof T. Piotrowski. - Bibliogr. // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2008, nr 4, s. 113-121
- Specjalne potrzeby edukacyjne do kwadratu, czyli o poszukiwaniu zdolności twórczych uczniów z dysleksą / Aneta Jałowiecka // NAUCZANIE POCZĄTKOWE. - 2009/2010, nr 3, s. 48 – 58
- Standardy kształcenia uczniów zdolnych / Jerzy Janowicz // MATEMATYKA. - 2005, nr 1, s. 19 – 25
- Sukces ucznia zależy od ciebie / Kazimierz Kotlarski // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2009, nr 1, s. 79 – 89
- System ucznia zdolnego / Maciej Karasiński // PRZEWORSKIE FORUM OŚWIATOWE. - 2009, nr 13, s. 7-9
- Szkolne perełki : o pracy z uczniem zolnym / Ewa Grodecka // DYREKTOR SZKOŁY. - 2008, nr 5, s. 49-50
- Szkolny system wspierania zdolności talentów / Julian Piotr Sawiński. - Bibliogr. // WSZYSTKO DLA SZKOŁY. - 2008, nr 2, s. 21-22
- Szybko, więcej, twórczo... / Ryszarda Ewa Bernacka // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2009, nr 4, s. 113 - 122
- Trzeba pomóc zdolnym i uzdolnionym! / Ryszarda Ewa Biernacka // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2009, nr 2, s. 107 - 115
- Uczeń wybitnie zdolny / Maria Witkoś // WYCHOWAWCA. - 2006, nr 1, s. 18 – 20
- Uczeń zdolny w szkole / Grażyna Łabecka // DYREKTOR SZKOŁY. - 2005, nr 2, s. 50
- Uczeń zdolny... niespecjalnej troski / Magdalena Marzec // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2008, nr 1, s. 45-54
- Uniwersytet Dzieci / oprac. Anna Rękawek. - (Programy wspierania talentów) // DYREKTOR SZKOŁY. - 2010, nr 5, dod. "Niezbędnik Dyrektora" s. 13-16
- W tych dzieciach jest muzyka / Daniel Zych ; rozm. przepr. Halina Drachal // GŁOS NAUCZYCIELSKI. - 2010, nr 14, s. 10
- WARS i SAWA : Warszawski system wspierania uzdolnionych / Krystyna Kozak. - (Programy wspierania talentów) // DYREKTOR SZKOŁY. - 2010, nr 5, dod. "Niezbędnik Dyrektora" s. 8-12
- Wszystko w jednym, czyli jak pracować w ICIM z młodzieżą uzdolnioną / Anna Tomczyk-Churska // BIBLIOTEKA - CENTRUM INFORMACJI. - 2009, nr 2, s. 12-14
- Wybrane aspekty funkcjonowania społecznego zdolnych uczniów o zróżnicowanych osiągnięciach szkolnych / Anna Wołpiuk-Ochocińska, Andrzej Sękowski. - Summ. - Bibliogr. // CZASOPISMO PSYCHOLOGICZNE. - 2009, nr 1, s. 57-69
- Zdolne dziecko / Agnieszka Olczak // WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU. - 2007, nr 11, s. 9 – 13
- Zdolni także ci mniej zdolni / Magdalena Pitala // PSYCHOLOGIA W SZKOLE. - 2007, nr 2, s. 53 – 65
- Zdolności twórcze uczniów - jak je wspierać? / Beata Rechnio-Kołodziej. - Bibliogr. // WSZYSTKO DLA SZKOŁY. - 2009, nr 1, s. 13-15