W dniach 14 - 21 listopada 2023 r. obchodziliśmy Ogólnopolski Tydzień Biblioterapii, który w tym roku upłynął pod hasłem: „Czytanie daje siłę! Biblioterapia we wzmacnianiu rezyliencji”.
Czym jest biblioterapia i dlaczego warto ją stosować w pracy z uczniem?
Literatura pomaga żyć i prawidłowo funkcjonować w świecie. Celem używania literatury jest przede wszystkim umacnianie poprzez książkę. Ma ona ogromne znaczenie w rozwoju tożsamości dzieci i młodzieży, uczy strategii zachowania, wiary w siebie, poznawania siebie. Wszystko to w odniesieniu do swoich doświadczeń. Biblioterapia kierowana jest do wszystkich, którzy za pomocą literatury szukają pomocy. Biblioterapeuta zaś jest pośrednikiem pomiędzy dobrze dobraną książką a dzieckiem, nastolatkiem czy osobą dorosłą. Czytanie zawsze procentuje i jest jednym z najlepszych i najtrwalszych sposobów budowania mocnego systemu wartości młodego człowieka, który ucząc się pewnych zasad i norm postepowania poprzez książkę nie jest już tak łatwym celem dla wpływu środowiska, mediów czy rówieśników.
Z tej okazji zachęcamy do skorzystania z propozycji zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów oraz szkoleń dla nauczycieli, wychowawców, bibliotekarzy oraz wszystkich zainteresowanych dobroczynnym, terapeutycznym oddziaływaniem książek. Zapraszamy do kontaktu.
Szkolenia dla nauczycieli:
- „Biblioterapia w sytuacjach kryzysowych - jak budować odporność psychiczną dzieci i młodzieży”.
- „Książka jako narzędzie wsparcia”.
- Apteczka biblioterapeutyczna – jak dbać o siebie i uczniów?
- „Kształtowanie zdolności rezyliencji”.
Warsztaty dla młodzieży:
- „Burz mury, buduj mosty czyli o tym, co najważniejsze w stosunkach międzyludzkich” (zajęcia biblioterapeutyczne).
- „Bo w życiu chodzi o to, aby odnaleźć swoją bajkę… Jak dokonywać ważnych wyborów i podejmować decyzje”.
- „Co robisz z pomysłem” – rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności młodzieży.
- „Od słowa do słowa”. Zajęcia z elementami biblioterapii o sile słów (odpowiedzialność za słowo).
- „Szacunek”. Zajęcia z elementami biblioterapii.
- „Tolerancja”. Zajęcia z elementami biblioterapii.
- „Może to właśnie ciebie szukam – przyjaźń i jej znaczenie w życiu młodego człowieka”.
- „Myślenie i kreatywność nie jest stacją, do której się jedzie, tylko sposobem podróżowania” – rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności młodzieży.
- „Książka lekiem na całe zło” – warsztaty biblioterapeutyczne.
- „Mam moc, mogę zmienić świat” – rozwijanie poczucia sprawstwa i odpowiedzialności za siebie i innych – warsztaty biblioterapeutyczne.
- „Czytam wędrując ku dorosłości – warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego z elementami biblioterapii” (warsztaty biblioterapeutyczne).
- „Odrzucenie w grupie rówieśniczej” (warsztaty biblioterapeutyczne).
- „Znamy swoje prawa i obowiązki” (warsztaty biblioterapeutyczne).
- „Jestem niepowtarzalny i potrafię rozwinąć skrzydła” - (warsztaty biblioterapeutyczne).
- „Jakie karmisz emocje? – emocjonalność jako naturalna wartość człowieka” (zajęcia biblioterapeutyczne).
- „Licho nie śpi? Pal licho! – zajęcia o lękach i obawach (zajęcia biblioterapeutyczne).
- „Kierunek: Dorosłość” nastoletnie wyzwania a książkowe wspomaganie (zajęcia biblioterapeutyczne)
- „Były już inne króliki przed nami, które czuły podobnie” – akceptacja własnych emocji i siebie w okresie dojrzewania (warsztaty biblioterapeutyczne).
- Naucz się mówić NIE, nie odlatuj na samo dno! (warsztaty biblioterapeutyczne).
- „Prosty sposób na depresję” – (warsztaty biblioterapeutyczne).
Zestawienia bibliograficzne w wyborze:
Biblioterapia w sytuacjach kryzysowych
Dobrostan Nauczyciela - jak dbać o siebie i uczniów