Gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole

Rzeszów

WCAG

Slajd 1

Tekst: Gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole

Grafika: dwoje dzieci stojące tyłem z plecakami na plecach

Slajd 2

Tekst: Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju dziecka, który jest niezbędny do podjęcia obowiązków związanych z rozpoczęciem nauki w szkole. To zespół cech psychofizycznych, ukształtowanych w okresie pierwszych sześciu lat życia, które umożliwiają przystosowanie się do nauki w szkole. Dojrzałe do podjęcia nauki  jest dziecko o takim stopniu rozwoju, który umożliwi mu naukę czytania, pisania i liczenia, poprawne funkcjonowanie w grupie rówieśniczej i kontynuowanie z powodzeniem nauki w pierwszej klasie. Nie jest to więc tylko ogólna sprawność intelektualna. To także wieloaspektowy rozwój i przystosowanie fizyczne, motoryczne, emocjonalne i społeczne dziecka.

Grafika: uśmiechnięta dziewczynka trzymająca kolorowe książki.

Źródło

Slajd 3

Tekst: Gotowość szkolna określa poziom rozwoju dziecka, który pozwoli mu sprostać wymaganiom szkoły. Można ją rozpatrywać w następujących obszarach: gotowość fizyczna, gotowość emocjonalno-społeczna, gotowość umysłowa (w tym gotowość do nauki czytania i pisania oraz gotowość do nauki matematyki).

Grafika: Chłopiec siedzący na podłodze w bibliotece, czytający książkę.

Źródło

Slajd 4

Tekst: Dyrektorzy przedszkoli są odpowiedzialni za analizę gotowości szkolnej wszystkich sześciolatków w danym roku. Powinni dopilnować, aby do końca kwietnia rodzice dziecka otrzymali odpowiednią dokumentację związaną z diagnozą przedszkolną.

Diagnozę dzieci pod kątem analizy gotowości szkolnej należy przeprowadzić dwukrotnie. Wstępna obserwacja powinna odbyć się w październiku lub listopadzie, kiedy uczniowie zaaklimatyzują się w środowisku przedszkolnym. Na podstawie tej diagnozy nauczyciele mają obowiązek opracować i wdrożyć indywidualny plan wsparcia rozwojowego i korekcyjnego dla każdego dziecka, które tego potrzebuje. W ciągu roku dyrektor powinien zwracać uwagę na to, czy nauczyciel modyfikuje program nauczania w zależności od postępów dziecka.

Grafika: Trójka dzieci w klasie, stojąca przy biurku. Dziewczynka w środku pisze w zeszycie.

Źródło

Slajd 5

Tekst: Diagnoza w szkole ma przede wszystkim za zadanie wskazać na trudności dziecka np. w nauce czytania czy liczenia lub też na jego wybitne uzdolnienia. Pozwala ona na odkrycie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, jak i podkreślenie talentów ucznia. Ocena pedagoga i nauczyciela może pomóc rodzicom odpowiednio wspierać rozwój swojej pociechy i zapobiec pogłębianiu się problemów. Dzięki diagnostyce w szkole otrzymuje się także informacje na temat funkcjonowania dziecka jako jednostki oraz jako członka społeczności szkolnej. Wówczas można zwiększyć efektywność nauczania i wdrożyć odpowiednie metody opiekuńcze i wychowawcze. Słowem – diagnoza pozwala lepiej poznać ucznia i dostosować się do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych.

Grafika: Dziewczynka z okularami na czole, opierająca głowę na ręce położonej na książce.

Źródło

Slajd 6

Tekst: Gotowość szkolna zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie

Grafika: Okładki trzech książek

Sześciolatek w roli ucznia : praca zbiorowa / pod red. Małgorzaty Kwaśniewskiej i Joanny Lendzion. - Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2016.

Dziecko u progu szkoły : dojrzałość szkolna dzieci a ich gotowość do nauki / Leokadia Wiatrowska, Halina Dmochowska. - Kraków : "Impuls", 2013.

Oblicza gotowości szkolnej / red. nauk. Krystyna Kusiak, Beata Bednarczuk. - Gdańsk : "Harmonia", 2015.

Slajd 7

Tekst: Gotowość szkolna zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie

Grafika: Okładki trzech książek

Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole / Małgorzata Chojak. - Wydanie pierwsze.  - Warszawa : Difin, 2021.

Diagnoza dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej / Iwona Rokicińska. - Gdańsk : "Harmonia", 2010.

Gotowi do szkoły? Start! / Lynn Jenkins ; [przekł. Aleksandra Gietka-Ostrowska, Jerzy Malinowski]. - Warszawa : "Buchmann", 2015.

Slajd 8

Tekst: Gotowość szkolna zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie

Grafika: Okładki trzech książek

Czy moje dziecko osiągnęło dojrzałość szkolną? : zawiera praktyczne teksty / Frauke Meinders-Lucking , Susanne Loy ; [przeł. z jęz. niem. Edyta Brudnik]. - Kielce : "Jedność", 2009.

Przed progiem : jakie umiejętności są potrzebne do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie i jak je rozwijać? / Małgorzata Skura & Michał Lisicki, Dorota Sumińska. - Wyd. 2.  - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015.

Diagnoza przedszkolna dziecka w ostatnim roku wychowania : materiały dla dziecka / [Elżbieta Tokarska, Joalnta Kopała] - Warszawa : "Edukacja Polska", 2011.

Slajd 9

Tekst: Gotowość szkolna zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie

Grafika: Okładki trzech książek

Przygotowanie przedszkolaka do szkoły / Beata Nadolna. - Poznań : Drukarnia i Księgarnia Św. Wojciecha, 2009.

Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej : jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska. - Kraków : "Bliżej Przedszkola", 2011.

Między przedszkolem a szkołą : rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole / Danuta Waloszek. - Warszawa : "Żak", 2014.

Slajd 10

Tekst: Tekst: Gotowość szkolna zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie

Artykuły

Autor: Agnieszka Stawarz