WCAG
Slajd 1
Tekst: Gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole
Grafika: dwoje dzieci stojące tyłem z plecakami na plecach
Slajd 2
Tekst: Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju dziecka, który jest niezbędny do podjęcia obowiązków związanych z rozpoczęciem nauki w szkole. To zespół cech psychofizycznych, ukształtowanych w okresie pierwszych sześciu lat życia, które umożliwiają przystosowanie się do nauki w szkole. Dojrzałe do podjęcia nauki jest dziecko o takim stopniu rozwoju, który umożliwi mu naukę czytania, pisania i liczenia, poprawne funkcjonowanie w grupie rówieśniczej i kontynuowanie z powodzeniem nauki w pierwszej klasie. Nie jest to więc tylko ogólna sprawność intelektualna. To także wieloaspektowy rozwój i przystosowanie fizyczne, motoryczne, emocjonalne i społeczne dziecka.
Grafika: uśmiechnięta dziewczynka trzymająca kolorowe książki.
Slajd 3
Tekst: Gotowość szkolna określa poziom rozwoju dziecka, który pozwoli mu sprostać wymaganiom szkoły. Można ją rozpatrywać w następujących obszarach: gotowość fizyczna, gotowość emocjonalno-społeczna, gotowość umysłowa (w tym gotowość do nauki czytania i pisania oraz gotowość do nauki matematyki).
Grafika: Chłopiec siedzący na podłodze w bibliotece, czytający książkę.
Slajd 4
Tekst: Dyrektorzy przedszkoli są odpowiedzialni za analizę gotowości szkolnej wszystkich sześciolatków w danym roku. Powinni dopilnować, aby do końca kwietnia rodzice dziecka otrzymali odpowiednią dokumentację związaną z diagnozą przedszkolną.
Diagnozę dzieci pod kątem analizy gotowości szkolnej należy przeprowadzić dwukrotnie. Wstępna obserwacja powinna odbyć się w październiku lub listopadzie, kiedy uczniowie zaaklimatyzują się w środowisku przedszkolnym. Na podstawie tej diagnozy nauczyciele mają obowiązek opracować i wdrożyć indywidualny plan wsparcia rozwojowego i korekcyjnego dla każdego dziecka, które tego potrzebuje. W ciągu roku dyrektor powinien zwracać uwagę na to, czy nauczyciel modyfikuje program nauczania w zależności od postępów dziecka.
Grafika: Trójka dzieci w klasie, stojąca przy biurku. Dziewczynka w środku pisze w zeszycie.
Slajd 5
Tekst: Diagnoza w szkole ma przede wszystkim za zadanie wskazać na trudności dziecka np. w nauce czytania czy liczenia lub też na jego wybitne uzdolnienia. Pozwala ona na odkrycie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, jak i podkreślenie talentów ucznia. Ocena pedagoga i nauczyciela może pomóc rodzicom odpowiednio wspierać rozwój swojej pociechy i zapobiec pogłębianiu się problemów. Dzięki diagnostyce w szkole otrzymuje się także informacje na temat funkcjonowania dziecka jako jednostki oraz jako członka społeczności szkolnej. Wówczas można zwiększyć efektywność nauczania i wdrożyć odpowiednie metody opiekuńcze i wychowawcze. Słowem – diagnoza pozwala lepiej poznać ucznia i dostosować się do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Grafika: Dziewczynka z okularami na czole, opierająca głowę na ręce położonej na książce.
Slajd 6
Tekst: Gotowość szkolna zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie
Grafika: Okładki trzech książek
Slajd 7
Tekst: Gotowość szkolna zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie
Grafika: Okładki trzech książek
Slajd 8
Tekst: Gotowość szkolna zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie
Grafika: Okładki trzech książek
Slajd 9
Tekst: Gotowość szkolna zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie
Grafika: Okładki trzech książek
Slajd 10
Tekst: Tekst: Gotowość szkolna zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie
Artykuły
- Adaptacja dziecka do warunków szkolnych / Aleksandra Kruszewska.// Nowa Szkoła. - 2015, nr 10, s. 22-29
- Arkusz pomocny w opracowaniu informacji o gotowości dziecka do szkoły / Wiesława Mądrowska. - 2020.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2020, nr 3, s. 30-31
- Dylematy definiowania i diagnozowania gotowości szkolnej / Aldona Kopik. - 2023. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 9, s. 37-47.
- Dzieci gotowe do szkoły / Kaja Chojnacka.// Remedium. - 2019 nr 3, s. 19-21
- Gotowość szkolna w perspektywie wczesnodziecięcych doświadczeń / Renata Michalak. - 2022.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2022, nr 3, s. 71-91
- Kształtowanie dojrzałości szkolnej / Beata Nadolna. - 2024.// Wychowawca. - 2024, nr 7-8, s. 23-25
- Narzędzie pomocne w przygotowaniu informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole - 2020.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2020, nr 4, s. 33-36
- Odroczenie obowiązku szkolnego / Aneta Buczkowska. - 2021.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2021, nr 4, s. 12-15, 36-38
- O przedszkolnej opinii w sprawie gotowości szkolnej dziecka słów kilka / Magdalena Christ.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2016, nr 5, s. 50-54
- Procedury diagnozowania gotowości szkolnej dzieci w opiniach nauczycieli wychowania przedszkolnego : doniesienia z badań porównawczych w Polsce i w Republice Czeskiej / Ewa Kochanowska.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2017, nr 9, s. 43-53
- Przykład testu dojarzałości dziecka do podjęcia nauki w szkole / Aneta Buczkowska. - 2021.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2021, nr 4, s. 39-42
- Wiek szkolny : które sześciolatki usiadą w szkolnych ławkach? / Joanna Lesińska.// Monitor Dyrektora Szkoły. - 2016, nr 3, s. 18-20
- Wielowymiarowa gotowość szkolna. Jak wspierać starszaka w przekroczeniu progu szkoły? / Zuzanna Jastrzębska-Krajewska. - 2022.// Remedium. - 2022, nr 6, s. 2-4
- (Zdolny) sześciolatek w szkole - dlaczego czasem to nie wypala? / Anna Kałuba-Korczak.// Głos Pedagogiczny. - 2018, nr 2, s. 25-28Znaczenie diagnozy gotowości szkolnej w zakresie matematyki w kontekście diagnozy umiejętności matematycznych po klasie I / Magdalena Marekwia, Irena Polewczyk.// Chowanna. - 2018, t. 1, s. 131-148