WCAG do prezentacji
Slajd 1
Tekst:
Jak uczyć w dobie FOMO?
Slajd 2
Tekst:
Czym jest FOMO i dlaczego dotyczy uczniów?
FOMO (Fear of Missing Out) to lęk przed tym, że omija nas coś ważnego – nowe posty, wydarzenia czy wiadomości. Wpływa to na uczniów, powodując trudności z koncentracją, nadmierne korzystanie z telefonów i zwiększony poziom stresu.
Slajd 3
Tekst:
Jak FOMO wpływa na edukację?
Ciągłe sprawdzanie mediów społecznościowych sprawia, że uczniowie mają problemy ze skupieniem się na lekcjach i zapamiętywaniem treści. Presja bycia „na bieżąco” może również prowadzić do zmęczenia, pogorszenia nastroju i obniżonej motywacji do nauki.
Slajd 4
Tekst:
Jak ograniczyć FOMO wśród uczniów?
Jednym ze skutecznych sposobów jest wprowadzenie „stref offline” – np. pudełek na telefony podczas lekcji. Pomocne może być także zachęcanie uczniów do korzystania z techniki Pomodoro, czyli krótkich sesji intensywnej nauki bez rozpraszaczy.
Slajd 5
Tekst:
Cyfrowy detoks – dlaczego warto?
Ograniczenie czasu spędzanego online poprawia koncentrację, jakość snu i ogólne samopoczucie. Regularne „przerwy od ekranu” uczą świadomego korzystania z technologii i pomagają lepiej zarządzać czasem.
Slajd 6
Tekst:
Jak szkoła może pomóc uczniom w walce z FOMO?
Warto organizować dni bez telefonu. Zachęcać do offline’owych aktywności oraz rozmawiać z uczniami o świadomym korzystaniu z mediów społecznościowych.
Jak zerwać ze swoim smartfonem / Catherine Price
Dziecko na cyfrowym odwyku : jak bez krzyku oderwać dziecko od komputera i smartfona / Małgorzata Majewska
Slajd 7
Tekst:
JOMO – radość z bycia offline
JOMO (Joy of Missing Out) to przeciwieństwo FOMO – oznacza świadome cieszenie się chwilą bez presji bycia online. Aby pomóc uczniom odkryć zalety offline, warto organizować zajęcia, takie jak „Dzień bez telefonu”, lekcje plenerowe, gry planszowe na przerwach czy eksperyment „24 godziny bez social mediów”.
Slajd 8
Tekst:
Zaburzenia behawioralne i zaburzenia nawyków / redakcja naukowa: Sławomir Jakima, Anna Mosiołek.
Wyzwania wychowania w świetle problemów dzieci i młodzieży / redakcja naukowa Beata Ziółkowska, Magdalena Miotk-Mrozowska, Jarosław Ocalewski.
Kto wychowuje nasze dzieci? : big tech, big business a życie naszych dzieci / Susan Linn ; tłumaczenie Agnieszka Jarosz.
Slajd 9
Tekst:
Młdzież w sieci : (nie)bezpieczna komunikacja w internecie / Iryna Surina, Małgorzata Chrzanowska-Gancarz.
Patologia fonoholizmu : przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego / Stanisław Kozak.
Epidemia smartfonów : czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa? / Mannfred Spitzer ; przełożyła Małgorzata Guzowska.
Z nosem w smartfonie : co nasze dzieci robią w internecie i czy na pewno trzeba się tym martwić? / Karol Jachymek.
Slajd 10
Tekst:
Przebodźcowani : szukając siebie w świecie nadmiaru / Urszula Sołtys-Para.
Cyfrowe szaleństwo : jak media społecznościowe napędzają kryzys zdrowia psychicznego i jak odzyskać równowagę / Nicholas Kardaras.
Zjadani przez ekrany! : jak odzyskać czas, przestrzeń i relacje / Jean-Baptiste Bienvenu.
Wybrane publikacje o FOMO i nadużywaniu nowych technologii w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie
Slajd 11
Tekst:
NO FOMO - LOVE JOMO