WCAG:
Slajd 1
Tekst: KOMPETENCJE CYFROWE NAUCZYCIELI
Zdjęcie: PBW W RZESZOWIE FILIA W STRZYŻOWIE
Slajd 2
Tekst: Dynamiczny rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych globalnie wpływa na przemiany w edukacji, specjalistyczne badania oraz innowacyjne działania nauczyciela i ucznia. Kształcenie z wykorzystaniem środków medialnych stwarza duże możliwości. Skuteczne wdrożenie edukacji cyfrowej zależy w dużej mierze od podniesienia kompetencji nauczycieli i dyrektorów szkół.
Źródło: Kompetencje przyszłości, pod red. S. M. Kwiatkowskiego, Warszawa 2020, Seria Naukowa, t. 3, rozdział 3, s. 378.
Slajd 3, 4 i 5
Tekst: Typowe zastosowania urządzeń elektronicznych w procesie dydaktycznym obejmują:
- uatrakcyjnienie metody podawczej poprzez wykorzystanie przez nauczyciela prezentacji multimedialnych, filmów, animacji, zdjęć itp.,
- samodzielne wyszukiwanie informacji przez uczniów, np. w naukowej bazie danych,
- quizy i ćwiczenia utrwalające zdobytą wiedzę,
- wykorzystanie narzędzi komunikacyjnych do wykonywania wspólnych ćwiczeń i zadań z inną szkołą, np. w programach eTwinning,
- wykonanie wirtualnego eksperymentu (fizyka lub chemia), który w normalnych warunkach szkolnych nie jest możliwy do przeprowadzenia lub byłby zbyt czasochłonny,
- pracę wspólną grupową, podczas której każdy wykonuje fragment całego zadania,
- poznawanie otaczającego świata, np. podróż w specjalnych okularach przez Układ Słoneczny, wnętrze organizmu, obserwacja powstawania związków chemicznych,
- samodzielne tworzenie programów ukierunkowanych tematycznie (po uprzednich zajęciach z programowania),
- przyspieszenie dojścia do konkluzji w danym temacie dzięki zastosowaniu tablicy interaktywnej.
Po właściwym przygotowaniu scenariusza lekcji i precyzyjnym określeniu celów, które nauczyciel pragnie osiągnąć, można przystąpić do właściwego przeprowadzenia zajęć. Warta polecenia jest również publikacja Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach. Przedstawione są w niej kategorie strategii nauczania, które wspomagane są przez konkretne narzędzia TIK (takie jak edytory tekstu, aplikacje multimedialne, oprogramowanie do przeprowadzania burzy mózgów, media edukacyjne, oprogramowanie do komunikacji i współpracy).
Źródło: Kompetencje przyszłości, pod red. S. M. Kwiatkowskiego, Warszawa 2020, Seria Naukowa, t. 3, rozdział 3, s. 343.
Slajd 6
Tekst: Technologia - szansa i zagrożenie
Pomimo dobrego przygotowania się i zaplanowania zajęć, wykorzystanie urządzeń elektronicznych wiąże się zawsze z pewnym ryzykiem. Każdy sprzęt może się zepsuć, dlatego warto mieć scenariusz awaryjny.
Źródło: Kompetencje przyszłości, pod. red. S. M. Kwiatkowskiego, Warszawa 2020, Seria Naukowa, t. 3, rozdział 3, s. 344.
Slajd 7
Tekst: Technologie i urządzenia spotykane w szkole
W klasycznym modelu lekcji (głównie podawczym) dużą rolę odgrywa rzutnik, mobilny monitor lub odbiornik TV z opcją 3D o odpowiednio dużym ekranie. W młodszych klasach sprawdzi się rzutnik wyświetlający obraz na podłodze (tzw. magiczny dywan). Kiedy część lub całość prezentowanych treści pobierana jest bezpośrednio z Internetu, ważne jest szybkie i pewne łącze. Warto zauważyć również intensywny rozwój mikroprojektorów oraz projektorów trójwymiarowych/holograficznych. Urządzeniami obecnymi w szkole są również prywatne tablety i smartfony uczniów. W przedmiotach ścisłych , takich jak matematyka i fizyka, większe zastosowanie będą miały narzędzia obliczeniowe i symulacyjne, w biologii i chemii - wizualizacyjne i demonstracyjne.
Źródło: Kompetencje przyszłości, pod. red. S. M. Kwiatkowskiego, Warszawa 2020, Seria Naukowa, t. 3, rozdział 3, s. 340 - 343.
Slajd 8
Tekst: Kampania ,,Programowanie z eTwinning’’
1 września 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło w szkołach Pilotaż Programowania. Jego realizacja została wsparta przez program eTwinning, który 1 października 2016 r. rozpoczął kampanię ,,Programowanie z eTwinning”. W ramach kampanii w całej Polsce zorganizowano seminaria szkoleniowo-kontaktowe. Dla wszystkich, którzy zdecydowali się realizować projekt poświęcony programowaniu, przygotowano specjalną kategorię ,,Programowanie z eTwinning” w ogólnopolskim konkursie ,,Nasz projekt eTwinning 2017". Celem było nagrodzenie najbardziej kreatywnych , innowacyjnych projektów.
Źródło: Kompetencje przyszłości, pod red. S. M. Kwiatkowskiego, Warszawa 2020, Seria Naukowa, t. 3, rozdział 3, s. 331-332.
Slajd 9 i 10
Tekst: Dla nauczycieli polecamy nowości tematyczne ze zbiorów
Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie
- Kompetencje przyszłości : obszary : porozmawiajmy o kompetencjach, wyzwania współczesnej edukacji, kompetencje cyfrowe, kompetencje społeczne nauczycieli
- Postaw na charakter i kompetencje : stanowisko i władza nie zrobią z ciebie lidera
- Q edukacji cyfrowej
- Media cyfrowe wspierające procesy dydaktyczne
- Społeczeństwo 4.0 a edukacja : szanse, wyzwania, zagrożenia
- Cyfrowy tubylec w szkole - diagnozy i otwarcia. T. 2, Nauczyciel a nowe technologie w szkole
- Nowe technologie w eduk@cji : przygotowanie akademickie przyszłych nauczycieli w zakresie wykorzystania TIK
- Krajobraz (po) rewolucji : przemiany społeczne jako konsekwencja rozwoju technologii informacyjnych i komunikacyjnych
- Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych
- Cyberzaburzenia : cyberuzależnienia