Kompetencje cyfrowe nauczycieli

Rzeszów


WCAG:

Slajd 1

Tekst: KOMPETENCJE CYFROWE NAUCZYCIELI

Zdjęcie: PBW W RZESZOWIE FILIA W STRZYŻOWIE

Slajd 2

Tekst: Dynamiczny rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych globalnie wpływa na przemiany w edukacji, specjalistyczne badania oraz innowacyjne działania nauczyciela i ucznia. Kształcenie z wykorzystaniem środków medialnych stwarza duże możliwości. Skuteczne wdrożenie edukacji cyfrowej zależy w dużej mierze od podniesienia kompetencji nauczycieli i dyrektorów szkół.

Źródło:  Kompetencje przyszłości, pod red. S. M. Kwiatkowskiego, Warszawa 2020, Seria Naukowa,  t. 3, rozdział 3, s. 378.

Slajd 3, 4 i 5

Tekst: Typowe zastosowania urządzeń elektronicznych w procesie dydaktycznym obejmują:

  • uatrakcyjnienie metody podawczej poprzez wykorzystanie przez nauczyciela prezentacji multimedialnych, filmów, animacji, zdjęć itp.,
  • samodzielne wyszukiwanie informacji przez uczniów, np. w naukowej bazie danych,
  • quizy i ćwiczenia utrwalające zdobytą wiedzę,
  • wykorzystanie narzędzi komunikacyjnych do wykonywania wspólnych ćwiczeń i zadań z inną szkołą, np. w programach eTwinning,
  • wykonanie wirtualnego eksperymentu (fizyka lub chemia), który w normalnych warunkach szkolnych nie jest możliwy do przeprowadzenia lub byłby zbyt czasochłonny,
  • pracę wspólną grupową, podczas której każdy wykonuje fragment całego zadania,
  • poznawanie otaczającego świata, np. podróż w specjalnych okularach przez Układ Słoneczny, wnętrze organizmu, obserwacja powstawania związków chemicznych,
  • samodzielne tworzenie programów ukierunkowanych tematycznie (po uprzednich zajęciach z programowania),
  • przyspieszenie dojścia do konkluzji w danym temacie dzięki zastosowaniu tablicy interaktywnej.

Po właściwym przygotowaniu scenariusza lekcji i precyzyjnym określeniu celów, które nauczyciel pragnie osiągnąć, można przystąpić do właściwego przeprowadzenia zajęć. Warta polecenia jest również publikacja Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach. Przedstawione są w niej kategorie strategii nauczania, które wspomagane są przez konkretne narzędzia TIK (takie jak edytory tekstu, aplikacje multimedialne, oprogramowanie do przeprowadzania burzy mózgów, media edukacyjne, oprogramowanie do komunikacji i współpracy).

Źródło:  Kompetencje przyszłości, pod red. S. M. Kwiatkowskiego,  Warszawa 2020, Seria Naukowa,  t. 3, rozdział 3, s. 343.

Slajd 6

Tekst: Technologia - szansa i zagrożenie

Pomimo dobrego przygotowania się i zaplanowania zajęć,  wykorzystanie urządzeń elektronicznych wiąże się zawsze z pewnym ryzykiem. Każdy sprzęt może się zepsuć, dlatego warto mieć scenariusz awaryjny.

Źródło:  Kompetencje przyszłości, pod. red. S. M. Kwiatkowskiego, Warszawa 2020, Seria Naukowa,  t. 3, rozdział 3, s. 344.

Slajd 7

Tekst: Technologie i urządzenia spotykane w szkole

W klasycznym modelu lekcji (głównie podawczym) dużą rolę odgrywa rzutnik, mobilny monitor lub odbiornik TV z opcją 3D o odpowiednio dużym ekranie. W młodszych klasach sprawdzi się rzutnik wyświetlający obraz na podłodze (tzw. magiczny dywan). Kiedy część lub całość prezentowanych treści pobierana jest bezpośrednio z Internetu, ważne jest szybkie i pewne łącze. Warto zauważyć również intensywny rozwój mikroprojektorów oraz projektorów trójwymiarowych/holograficznych. Urządzeniami obecnymi w szkole są również prywatne tablety i smartfony uczniów. W przedmiotach ścisłych , takich jak matematyka i fizyka, większe zastosowanie będą miały narzędzia obliczeniowe i symulacyjne, w biologii i chemii - wizualizacyjne i demonstracyjne.

Źródło:  Kompetencje przyszłości, pod. red. S. M.  Kwiatkowskiego,  Warszawa 2020, Seria Naukowa,  t. 3, rozdział 3, s. 340 - 343.

Slajd 8

Tekst: Kampania ,,Programowanie z eTwinning’’

1 września 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło w szkołach Pilotaż Programowania. Jego realizacja została wsparta przez program eTwinning, który 1 października 2016 r. rozpoczął kampanię ,,Programowanie z eTwinning”. W ramach kampanii w całej Polsce zorganizowano seminaria szkoleniowo-kontaktowe. Dla wszystkich, którzy zdecydowali się realizować projekt poświęcony programowaniu, przygotowano specjalną kategorię ,,Programowanie z eTwinning” w ogólnopolskim konkursie ,,Nasz projekt eTwinning 2017". Celem było nagrodzenie najbardziej kreatywnych , innowacyjnych projektów.

Źródło:  Kompetencje przyszłości, pod red. S. M. Kwiatkowskiego,  Warszawa 2020, Seria Naukowa,  t. 3, rozdział 3, s. 331-332.

Slajd 9 i 10

Tekst: Dla nauczycieli polecamy nowości tematyczne ze zbiorów

Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie

Autor: Halina Żyła