W trakcie zajęć uczniowie poznali kulturę ubioru Rzymian, znaczenie jego fasonu i kolorystyki. Dowiedzieli się dlaczego Rzymian nazywano „tunicatus populus”(ludem noszącym tuniki), „gens togati” (rodem ubranym w togi) oraz kim był wspomniany w temacie lekcji Sagarius. Prześledziliśmy trendy w kosmetyce i pielęgnacji ciała na przykładzie fragmentu dzieła Owidiusza „O kosmetyce twarzy kobiecej” . Poznaliśmy również zakres cen zakres cen poszczególnych elementów ubioru czy barwników analizując fragmenty Edyktu Dioklecjana o cenach maksymalnych. W drugiej części zajęć uczniowie wzięli udział w grze bibliotecznej „W poszukiwaniu frazeologizmów mitologicznych” wcielając się w towarzyszy Odyseusza zmierzającego do Itaki. Kultura europejska jest wspólnotą myśli, a jednym z elementów tej kultury jest język - wspólny w swej frazeologii. Uczniowie szybko rozwiązywali zadania i pokonywali przeszkody poszukując związków frazeologicznych o proweniencji mitologicznej, które są świadectwem ciągłości kulturowej Europejczyków stanowiąc językowy zapis kultury początków Europy.2
Zachęcam czytelników do sprawdzenia swojej wiedzy i wzięcia udziału w quizach dotyczących związków frazeologicznych:
1 Opowieść sandałowa/koturnowa
2 Podobnie związki frazeologiczne o proweniencji biblijnej.