WCAG:
Slajd 1
Tekst: Międzynarodowy Dzień Niewidomych
Slajd 2
Tekst: 13 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Niewidomych.
Intencją obchodów Międzynarodowego Dnia Niewidomych jest przybliżenie społeczeństwu problemów z jakimi borykają się osoby niewidome i słabowidzące oraz uwrażliwienie go na potrzeby tych osób. Święto to jest także okazją do zauważenia i docenienia rodzin, przyjaciół, opiekunów, instytucji, organizacji oraz wszystkich tych, którzy na co dzień pomagają niewidomym i słabowidzącym.
Slajd 3
Tekst: Międzynarodowy Dzień Niewidomych obchodzony jest od 1943 roku. Data święta upamiętnia rocznicę urodzin Valentina Haüya założyciela pierwszej szkoły dla niewidomych w Paryżu.
W Polsce ten dzień oficjalnie po raz pierwszy obchodzony był w 1993 roku (decyzją IV Zgromadzenia Ogólnego Europejskiej Unii Niewidomych).
Według danych statystycznych na całym świecie żyje około 37 mln osób niewidomych i niedowidzących. W Polsce liczbę szacuje się na ponad 100 tys., zaś większość z nich zrzeszona jest w Polskim Związku Niewidomych. To organizacja powołana przez osoby niepełnosprawne, która działa na rzecz osób niewidomych i słabowidzących. Przykładem jest projekt skierowany do osób w wieku 60+, którego celem jest zaktywizowanie starszych osób oraz zapoznanie i zintegrowanie ich z niewidomymi i słabowidzącymi w różnym w wieku - od juniorów do seniorów.
Zdjęcie Valentina Haüya
Slajd 4
Tekst: Międzynarodowy Dzień Niewidomych zwany jest również Międzynarodowym Dniem Białej Laski.
Przy okazji tego dnia, warto poznać więc jej historię:
Laska to po prostu zwykły kij, który był od dawna używany przez osoby niewidome jako narzędzie poruszania się. Historia białej laski jako symbolu osób niewidomych zaczyna się dopiero w roku 1921, kiedy to pewien młody fotograf mieszkający w Wielkiej Brytanii uległ nieszczęśliwemu wypadkowi i stracił wzrok. Był tym faktem bardzo załamany, ale szczęśliwie dla niego spotkał on pewnego ociemniałego żołnierza, który przywrócił mu wiarę w siebie i pomógł rozpocząć nowe życie. Jedna z rad, jaką otrzymał od żołnierza była następująca:
"Staraj się kultywować samodzielność. Wychodź sam z domu jak najczęściej. Jeśli będziesz chodził razem z innymi będziesz tracił nerwy."
Posłuchał on swojego ociemniałego kolegi i zaczął samodzielnie wychodzić z domu ze swoją zwykłą laską, lecz stwierdził, że nie zapewnia ona dostatecznego bezpieczeństwa i stwarza niebezpieczeństwo dla innych użytkowników ulic. Okazało się, że jego laska nie zawsze jest dostrzegana przez innych i wówczas wpadł na pomysł pomalowania jej na biały kolor, aby była lepiej widoczna i zwracała uwagę innych osób. Pomysł okazał się bardzo skuteczny i w związku z tym zalecał swoim niewidomym kolegom, aby uczynili to samo.
7 ciekawych rzeczy, które warto wiedzieć o niewidomych
Slajd 5
Tekst: Wybrana literatura ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie
Zamów i wypożycz:
Bursztyn : dziecko niewidome / Aleksandra Chmielewska. - Wyd. 2. - Szklarska Poręba : Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych "Światełko", 2016.
Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej / Beata Papuda-Dolińska. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2017.
Dziecko z zaburzeniami w rozwoju a muzykoterapia / Karolina Kantyka-Dziwisz. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2023.
Edukacja małego dziecka. T. 18, Wsparcie pedagogiczne w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych / pod redakcją Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Anny Szafrańskiej. - Wydanie I. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls" ; Cieszyn : Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, 2023.
Kluczowe zagadnienia tyflopedagogiki i nauk pokrewnych / pod redakcją naukową Jadwigi Kuczynskiej-Kwapisz, Marzeny Dycht, Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij. - Wydanie I. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2020.
Książki literackie : dla niewidomych dzieci w młodszym wieku szkolnym ; perspektywa dorosłych pośredników / Emilia Śmiechowska-Petrovskij. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2017.
Matka Elżbieta Róża Czacka : życie, duchowość, modlitwy / Dorota Mazur OV. - Wydanie I. - Kraków : eSPe, 2021.
Meandry widzenia i niewidzenia / Alina Bernadetta Jagiełłowicz, Andrzej Bałandynowicz, Marcin Pleśniak. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2021.
Moje życie w "Trakcie" / Iza Galicka. - Warszawa : Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt", 2019
Slajd 6
Tekst: Wybrana literatura ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie
Niepełnosprawność - edukacja - dorosłość : studium przypadku osoby ociemniałej / Joanna Belzyt. - Kraków : "Impuls", 2012.Niewidzialny Wszechświat / Robert Szaj, Przemysław Rudź, Maciej Mikołajewski. - Truszczyny : Fundacja Nicolaus Copernicus : Robert Szaj, 2020.
Pismo Braille'a : z tradycją w nowoczesność / pod redakcją Małgorzaty Paplińskiej. - Warszawa : Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt", 2016.
Praca z młodzieżą niewidomą i słabowidzącą : metoda pracy sekwencjami na lekcjach plastyki / Agnieszka Żabińska. - Warszawa : "Difin", 2011.
Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa / Joanna Konarska. - Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2010.
Skróty brajlowskie w tydzień : program do samodzielnej nauki polskich ortograficznych skrótów brajlowskich I stopnia / Małgorzta Paplińska. - Warszawa : Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt", 2016.
Tyflopsychologia : realizacja zadań rozwojowych w biegu życia przez osoby z niepełnosprawnością wzroku / Kornelia Czerwińska, Izabella Kucharczyk. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.
Wkład Matki Elżbiety Róży Czackiej w rozwój tyflologii w kontekście współczesnej recepcji jej myśli / Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz. - Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2011.
Zapiski niewidomego taty / Ryan Knighton ; przeł. Anna Nowak. - Warszawa : "Nasza Księgarnia", 2011.