W dniach 11-16.04 2025 roku w Bibliotece Pedagogicznej w Rzeszowie i jej dwóch filiach Leżajsku i Łańcucie obchodziliśmy Światowy Dzień Rekonstrukcji Historycznej.
Jest to inicjatywa mająca popularyzować wyjątkowe hobby, jakim jest odtwarzanie wydarzeń, przedmiotów i realiów życia minionych epok na podstawie interpretacji zachowanych zabytków i źródeł historyczno-archeologicznych.
Każdego roku 14 kwietnia rekonstruktorzy, w miarę możliwości, pojawiają się w swoich miejscach pracy, podczas wykonywania codziennych obowiązków w historycznych strojach. Nikogo więc nie dziwi widok rzymskiego legionisty przyjmującego interesantów w urzędzie, czy nauczycielki-bibliotekarki w stroju rzymskiej matrony, prowadzącej lekcje dla uczniów.
W tych dniach 118. uczniów klas 3-5 ze szkół: Międzynarodowej Szkoły Podstawowej WR School w Rzeszowie, Szkoły Podstawowej Nr 28 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. płk. Łukasza Cieplińskiego w Rzeszowie, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 2 w Leżajsku oraz Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łańcucie mogli dowiedzieć się jak wyglądała rzymska szkoła, czym różnił się antyczny program nauczania polegający na doskonaleniu umiejętności w ramach siedmiu sztuk wyzwolonych od współcześnie kształtowanych kompetencji. Uczniowie mieli szansę obejrzeć i porównać przydatność poszczególnych materiałów piśmienniczych w postaci tabliczek woskowych oraz papirusowych i pergaminowych zwojów. Mogli również wcielić się w rolę rzymskiego skryby, kopiując czcionką „capitalis rustica” część manuskryptu z IV w. n. e. przy użyciu pióra i specjalnie zrekonstruowanego na tę okazję atramentu żelazowo-galasowego, który był powszechne używany od starożytności do XX wieku.1
Na zakończenie warsztatów uczniowie mogli własnoręcznie odtworzyć capsę stanowiącą tzw. „plecak” rzymskiego ucznia, który mogli zabrać do domu planując jego kreatywne wykorzystanie w przyszłości. Cieszymy się, że niektórzy uczniowie od razu zapełnili capsy rysunkami, kolekcjonerskimi kartami z piłkarzami oraz innymi dziecięcymi „skarbami”.
Dzięki takim działaniom rekonstrukcja historyczna nie jest zwykłym powrotem do przeszłości ale jednym ze sposobów na przeżywanie teraźniejszości, zrozumienie procesu historycznego i naukę przez zabawę.
1. O historii, produkcji i wykorzystaniu tych atramentów: Sobucki Władysław / Atramenty żelazowo-galusowe.//Ochrona Zabytków, 1996, 49/3 (194), s. 281-291 [dostęp: 15.04.2025]