WCAG DO PREZENTACJI: PIERWSZY DZIEŃ KALENDARZOWEGO LATA
Slajd 1
PIERWSZY DZIEŃ KALENDARZOWEGO LATA
Slajd 2
Tekst: 21 czerwca rozpoczyna się kalendarzowe lato. Jeden obieg Ziemi dookoła Słońca wynosi 365,25 dnia, jest to podstawowa jednostka czasu - rok. Pory roku są wynikiem nachylenia osi obrotu względem orbity. Z powodu tego nachylenia jedna z półkul Ziemi jest zwykle skierowana ku Słońcu. Otrzymuje ona więcej światła i jest dlatego cieplejsza. Co roku największe nachylenie półkuli północnej w kierunku Słońca występuje ok. 21 czerwca. Jest to letnie przesilenie na półkuli północnej, a zimowe - na południowej. W tym okresie północne obszary polarne są oświetlone przez całą dobę, a południowe pogrążone w ciemności. Natomiast 21 grudnia sytuacja się odwraca. 21 czerwca uczniowie i nauczyciele rozpoczynają również letni wypoczynek.
Slajd 3
Tekst: Terminologia, definicje rekreacji i czasu wolnego.
Słowo ,,rekreacja” wywodzi się z języka łacińskiego, w którym recreatio (od recreo - ożywić, odnowić, pokrzepić, na nowo stworzyć) oznacza powrót do zdrowia, sił.
W języku angielskim słowo recreation używane było już w XVI wieku w znaczeniu mentalnej lub duchowej pociechy (The New Oxford Dictionary of English 2001, s.1552). W XVII i XVIII wieku stosowano je do określenia aktywności dostarczającej odpoczynku fizycznego i psychicznego po uciążliwej i destrukcyjnej pracy.
W Polsce termin ten pojawił się w drugiej połowie XVI wieku i oznaczał ,,przerwę w wykonywaniu jakichś obowiązków, bądź też służące odpoczynkowi zajęcia, którymi tę pauzę wypełniano. [...] Od początku zatem wiązano rekreację z czasem wolnym i wytchnieniem od obowiązków, przy czym nie oznaczała ona bynajmniej bezczynności, a właśnie specyficzną formę aktywności. “
Slajd 4
Tekst: Terminologia, definicje rekreacji i czasu wolnego.
Podejmowano wiele prób ścisłego zdefiniowania rekreacji i czasu wolnego. Zdaniem Richarda Krausa (2001, s.39) różne definicje rekreacji występujące w literaturze fachowej zawierają następujące elementy: aktywność (fizyczną, umysłową, społeczną i emocjonalną), dobrowolne uczestnictwo, wewnętrzną motywację uczestników oraz pożądane rezultaty uczestnictwa (przyjemność, zadowolenie, satysfakcję). O tym czy coś jest rekreacją , decyduje postawa i stan umysłu człowieka.
W piśmiennictwie polskim autorzy w definicjach rekreacji często nawiązują do koncepcji czasu wolnego (loisir) francuskiego socjologa Joffre’a Dumazediera (1962, s.26), który wymienia trzy podstawowe jego funkcje: wypoczynkową, rozrywkową i rozwojową. Maciej Demel i Włodzimierz Humen, w podręczniku Wprowadzenie do rekreacji fizycznej (1970, s.7) proponują, aby termin rekreacja określać ,,różnorakie formy aktywności, podejmowane poza obowiązkami zawodowymi, domowymi i społecznymi dla odpoczynku, rozrywki i samodoskonalenia”.
Z kolei Teresa Wolańska (1997, s.59) pojęcie to odnosi do ,,różnego rodzaju zajęć, podejmowanych w czasie wolnym, dobrowolnie, dla przyjemności, autoekspresji, formacji własnej osobowości, odnowy i pomnażania sił psychofizycznych”. Elżbieta Tarkowska (2001, s.27) uważa, że czas wolny jest kategorią historyczną, odnoszącą się do zjawisk z niezbyt odległej przeszłości, ,,związaną ze społeczeństwem przemysłowym, powstałą wraz z nim i zanikającą - czy też przekształcającą się wraz z jego przekształceniami”.
Slajd 5
Tekst: Odpoczynek - przepis doskonały.
Odpoczynek jest ważny, powinniśmy do niego poważnie podchodzić. Odpoczynek, podobnie jak sen to nie luksus. Jeśli mamy być zdrowi i szczęśliwi, musimy odpoczywać. O tym, co jest najlepszym odpoczynkiem, decydują upodobania i zainteresowania. Co zrobić, żeby odpoczynek przynosił jak najwięcej korzyści?
- Zadbaj o odpowiednią ilość wypoczynku.
- Zbierz odpowiednie składniki relaksu np. odciągnięcie myśli od codziennych trosk, odpoczynek dla ciała i umysłu, przyzwolenie na swobodne błądzenie myśli.
- Pozwól sobie na odpoczynek.
- Jeśli jesteś zestresowany, zaleć sobie piętnaście minut relaksującego zajęcia.
- Dopatruj się odpoczynku tam, gdzie go pozornie nie widać.
- Przestań wychwalać zapracowanie.
- Oprócz spotkań zaplanuj w kalendarzu przerwy.
- Wzbogać życie o małe chwile relaksu.
- Nie pozwól, by poszukiwanie odpoczynku wiązało się z napięciem.
Slajd 6
Tekst: Wakacje ucznia - inspiracje dla nauczycieli, wychowawców i rodziców.
Czas wolny jako środowisko życia : perspektywa pedagogiczna : wybrane problemy / Małgorzata Orłowska, Jacek Jarosław Błeszyński. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, cop. 2016.
Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym / red. nauk. Aneta Jegier. Warszawa : "Difin", 2016.
Czas wolny... od nudy : zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych / Tomasz Knopik. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014.
Czas wolny : refleksje, dylematy, perspektywy / red. Dorota Mroczkowska. - Warszawa : "Difin", 2011.
Czas wolny : przeszłość - teraźniejszość - przyszłość / red. Jadwiga Daszykowska, Roman Pelczar. - Stalowa Wola : Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie, 2009.
Dziecko a zmianowość nauki szkolnej : opieka rodzicielska, realizacja potrzeb biologicznych, obowiązków i wartość wypoczynku ucznia klasy trzeciej ze zmiany rannej lub południowej / Anna Zawadzka. - Wrocław : Uniwersytet Wrocławski, 1991.
Kultura fizyczna w środowisku przyrodniczym w okresie letnim / pod red. Ryszarda Błachy i Wojciecha Bigiela. - Wyd. 2 uzup. - Wrocław : Akademia Wychowania Fizycznego, 2005.
Młodzież w czasie wolnym : między przyjemnością a obowiązkami / red. nauk. Ewa Narkiewicz-Niedbalec, Maria Zielińska. - Toruń : "Adam Marszałek", 2011.
Slajd 7
Tekst: Wakacje ucznia - inspiracje dla nauczycieli, wychowawców i rodziców.
Nauka i czas wolny uczniów szkół podstawowych i średnich / Anna Łukawska. Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 1991.
Rekreacja na wakacjach : poradnik dla wychowawców kolonijnych, rodziców, organizatorów wypoczynku letniego dzieci w wieku 7-12 lat / Jolanta Salita, Małgorzata Zawodniak. - Warszawa : "Interspar", 1998
Pedagogiczne aspekty rekreacji, turystyki i wypoczynku dzieci i młodzieży w przedszkolu, szkole i poza szkołą : praca zbiorowa / pod red. nauk. Mirosława Kisiela. - Dąbrowa Górnicza : Wyższa Szkoła Biznesu, 2010.
Pedagogika czasu wolnego /Jan Pięta. - Warszawa : Wyższa Szkoła Ekonomiczna, 2004.
Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii : scenariusze zajęć wychowawczych : programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków / Grażyna Gajewska, Anna Szczęsna, Elżbieta Rewińska. - Zielona Góra : "Gaja", 2008.
Turystyka wśród form czasu wolnego młodzieży szkolnej pokolenia Z / Agata Niemczyk, Renata Seweryn, Katarzyna Klimek. - Warszawa : Difin, 2020.
Bezpośrednie funkcje rekreacji / pod red. Marii Kwileckiej ; [aut. tomu i red. nauk. Zuzanna Brożek, Maria Kwilecka]. - Warszawa : "AlmaMer", 2006.
Slajd 8
Slajd 9
Slajd 10
Tekst: Na wakacje tylko z naszym przewodnikiem (zestawienie bibliograficzne na podstawie zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie).