Podsumowanie realizacji I edycji „Programu wsparcia dwujęzyczności w podkarpackich przedszkolach” w roku szkolnym 2022/2023

Rzeszów

Pierwsza edycja „Programu wsparcia dwujęzyczności w podkarpackich przedszkolach”, finansowanego przez Departament Edukacji, Nauki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, miała charakter pilotażowy i realizowana była w 25 placówkach w naszym województwie. Ideą projektu było wprowadzanie dziecka w świat języka angielskiego równolegle do języka polskiego, jego naturalne przyswajanie w trakcie zabawy i codziennych czynności w przedszkolu oraz w domu, co wymagało współpracy i zaangażowania rodziców. Materiały wykorzystywane w programie opracowane zostały przez znaną lingwistkę – Claire Selby, która stworzyła Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci / Bilingual Future”.

Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Rzeszowie przy PZPW w Rzeszowie powierzono wsparcie i monitorowanie przebiegu programu w 10 poniższych przedszkolach:
  • Publiczne Przedszkole Nr 5 w Dębicy
  • Publiczne Przedszkole w Górze Ropczyckiej
  • Przedszkole Publiczne Nr 1 w Kolbuszowej
  • Przedszkole Miejskie Nr 2 „Promyczek” w Leżajsku
  • Przedszkole Miejskie Nr 1 w Łańcucie
  • Przedszkole Miejskie Nr 16 im. „Jasia i Małgosi” w Mielcu
  • Publiczne Przedszkole Nr 1 im. Marii Konopnickiej w Ropczycach
  • Przedszkole Publiczne Nr 11 w Rzeszowie
  • Przedszkole Publiczne Nr 43 w Rzeszowie
  • Przedszkole Samorządowe „Michałki” w Strzyżowie

Podczas systematycznych wizyt monitorujących pracownicy biblioteki obserwowali postępy w przyswajaniu języka angielskiego przez dzieci oraz niesamowite zaangażowanie dyrekcji i kreatywność nauczycieli. Po pierwszym roku realizacji programu widać jego pozytywne efekty. Przedszkolaki ze wszystkich grup posługują się swobodnie pewnym zakresem słownictwa - rozumieją proste polecenia i zaprzyjaźniły się z żuczkami „Baby Beetles”.

W opinii rodziców i nauczycieli program daje nadzieję, że tak rozpoczęta nauka języka angielskiego pozwoli w przyszłości przedszkolakom osiągnąć wysokie wyniki w nauce, ułatwi komunikację, korzystanie z nowych technologii, a także funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Biblioteka, z myślą o wsparciu rodziców i nauczycieli w realizacji dwujęzycznego wychowania, stara się zapewnić dostęp do literatury dwujęzycznej dla młodszych i starszych dzieci oraz poradników i materiałów dydaktycznych:

Autor: Izabela Tomoń-Bąk, Małgorzata Smulska, Renata Bąk