Śladami kultury lasowiackiej – spotkania edukacyjne w bibliotece i w teatrze
W ramach prowadzonych przez Samorząd Województwa Podkarpackiego działań związanych z ochroną i popularyzacją kultury lasowiackiej Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Rzeszowie przy Podkarpackim Zespole Placówek Wojewódzkich, współdziałając z Departamentem Edukacji, Nauki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, zrealizowała pierwszą część warsztatów: „Lasowiacy, Lesioki – znacząca grupa etnograficzna w widłach Wisły i Sanu”.
Podczas spotkania w dniu 28 listopada br. odbyła się gra terenowa „Lasowiackie serduszko”. Nauczyciele, podążając śladami wzorów z lasowiackich strojów ludowych, rozwiązywali łamigłówki i szyfry, poznawali obszar kulturowy zamieszkiwany przez Lasowiaków, a także legendę o „Lasowiackim Sercu”. Wszyscy biorący udział w warsztatach mogli poczuć przywołaną, dziecięcą radość podczas malowania czerwoną kredą motywu lasowiackiego serduszka na patio naszej biblioteki. Edukacyjny wymiar gry połączony z elementami rozrywki spotkał się z ogromnym entuzjazmem uczestników.
Gra „Lasowiackie serduszko” zostanie włączona do oferty edukacyjnej biblioteki.
Ponadto, tego dnia uczestnicy warsztatów zostali zaproszeni do Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie na spotkanie z profesorem Uniwersytetu Rzeszowskiego, wybitnym językoznawcą, niedawno uhonorowanym odznaczeniem państwowym dla zasłużonych mieszkańców Podkarpacia. Pan prof. dr hab. Kazimierz Ożóg, rodowity Lasowiak (Lesiok) z Górna i „nosiciel gwary”, jak zwykle z pasją i charakterystycznym dowcipem, podzielił się ze słuchaczami swoimi uwagami, przemyśleniami oraz wspomnieniami związanymi z badaniem języka pierwotnego i wtórnego. Odwołując się do osobistych doświadczeń, Pan profesor opowiedział o drodze „dziecka wsi rzeszowskiej”, dostrzegającego zróżnicowanie językowe w swoim otoczeniu, do kariery naukowej i pozycji eksperta w dziedzinie językoznawstwa. Przedstawił również zarys historii osadnictwa na terenach Puszczy Sandomierskiej oraz cechy charakterystyczne, takie jak mazurzenie, wewnętrznie zróżnicowanej gwary lasowiackiej.
Pan profesor podkreślił znaczenie lokalnych gwar ludowych, które pozwalają zrozumieć procesy zachodzące w systemie języka ogólnego oraz są elementem naszej tożsamości, historii i dziedzictwa narodowego. Na koniec zaapelował do zgromadzonej młodzieży szkolnej i nauczycieli o zbieranie i notowanie słownictwa gwarowego w swoim otoczeniu.
Za tydzień kolejna – taneczna – odsłona kultury lasowiackiej podczas drugiej części warsztatów, na które serdecznie zapraszamy.