WCAG do prezentacji
Slajd 1
Tekst: Uczeń zdolny
Grafika: Chłopiec w okularach piszący na tablicy.
Slajd 2
Tekst: “Uczeń zdolny to taki, który wyróżnia się w klasie szkolnej łatwością przyswajania wiedzy oraz rozwiązywania zadań, a także problemów stawianych przez nauczyciela.
Ma umiejętność selekcjonowania danych na etapie ich odbioru. Łatwo posługuje się symbolami. Jest biegły w dostrzeganiu zależności oraz wykorzystywaniu ich w swoich działaniach.
Czasami przeszkadza na lekcjach, gdyż zbyt szybko (na tle klasy) podaje dobry wynik, trafnie ocenia, czy też skutecznie działa. Otwarta na rozwój i potrzeby ucznia szkoła, odkryje i rozwinie różnorodne uzdolnienia umysłowe, społeczne i praktyczne.”
Slajd 3
Tekst: Cechy charakteryzujące ucznia zdolnego:
W zakresie możliwości intelektualnych:
- dobra koncentracja
- szybkie tempo pracy
- efektywne przyswajanie złożonych i trudnych treści
- logiczne myślenie w sytuacjach problemowych
W zakresie wiedzy i umiejętności:
- wytrwałość w dążeniu do zamierzonego celu
- umiejętność dostosowywania metod do rozwiązywanych zadań
i problemów
- swoboda i przejrzystość w komunikowaniu się z innymi osobami
- samodzielność w uczeniu się
W zakresie osobowości, charakteru:
- solidność i odpowiedzialność w realizacji zadań
- silna motywacja w dążeniu do podejmowania nowych wyzwań
- łatwość adaptacji w nowych warunkach
- samoakceptacja i poczucie własnej wartości
Slajd 4
Tekst: Jak nauczyciel rozwija uzdolnione dziecko?
“Nauczyciel wzmacnia mocne strony dziecka, gdyż stanowią podstawę budowania w nim siły wewnętrznej, a także własnej wartości. Pozwala upewnić się, że różnimy się w grupie, ale ja jestem mocny w mojej ulubionej dziedzinie. To pozwala też zauważyć swoje słabsze strony, które można i trzeba rozwijać na możliwy wyższy poziom.
Każdy uczeń może odnieść sukces, jeśli będzie zachęcany, motywowany i doceniany, gdyż to jest źródłem intensywniejszej pracy. Szkoła twórcza ma możliwości i sposoby, aby indywidualne uzdolnienia dziecka wzmacniać i prowadzić do sukcesu.
Edukacja wczesnoszkolna jest tym etapem nauczania, w którym mądry nauczyciel podejmuje różnorodne działania, często niestandardowe, aby odkryć i rozwijać indywidualne zdolności dziecka.”
Slajd 5
Tekst: Jak wspierać ucznia zdolnego w rozwoju?
- dostosuj metody i formy pracy do potrzeb, predyspozycji i uzdolnień;
- indywidualizuj i różnicuj pracę na lekcji oraz podczas zajęć pozalekcyjnych;
- motywuj do udziału w olimpiadach, kursach, turniejach, warsztatach (także e-learningowych), obozach naukowych, projektach i programach przeznaczonych dla uczniów zdolnych, w tym stypendialnych i grantowych;
- opracuj indywidualny plan rozwoju dla ucznia zdolnego, w tym np. Indywidualny Program Nauki (IPN) i/lub Indywidualny Tok Nauki (ITN);
- organizuj konsultacje i zapraszaj na zajęcia ekspertów spoza szkoły, np. pracowników uczelni wyższych, nauczycieli z innych szkół, specjalistów, instruktorów itp.;
Slajd 6
Tekst: Jak wspierać ucznia zdolnego w rozwoju?
- proponuj naukę w ramach międzynarodowych wymian młodzieży;
- wskazuj kierunki rozwoju, współpracuj z innymi podmiotami i osobami, m.in. z rodzicami i instytucjami;
- pozyskuj ekspertów, tutorów, opiekunów dla ucznia zdolnego;
- stymuluj samokształcenie, inspiruj do pracy własnej, np. czytania literatury obcojęzycznej, udziału w projektach, pracy badawczej itp.;
- poszerzaj swoje kompetencje w zakresie kształcenia uczniów zdolnych poprzez wymianę doświadczeń, dobrych praktyk, tworzenie sieci wsparcia;
- pozyskuj środki finansowe na realizację projektów, programów, ciekawych zajęć.
Slajd 7-9
Tekst: Uczeń zdolny w zbiorach PBW w Rzeszowie
Grafika: Okładki książek dostępnych w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Rzeszowie.
Slajd 10
Tekst: Uczeń zdolny w zbiorach PBW w Rzeszowie:
Jak wspomagać dziecko o ponadprzeciętnym potencjale? : działania Pomorskiej Biblioteki Pedagogicznej w Gdańsku wspierające ucznia zdolnego / Justyna Malinowska. - 2024.// Poradnik Bibliotekarza. - 2024,nr 2, s. 27-30
Trajektorie rozwoju zdolności dzieci podwójnie wyjątkowych : analiza przypadków kluczowych / Joanna Łukasiewicz-Wieleba. - 2024. // Szkoła Specjalna. - 2024, nr 1, s. 25-38
Uczeń zdolny w percepcji nauczycieli i nauczycielek : raport z badań / Dominika Bardzińska. - 2024. // Szkoła Specjalna. - 2024, nr 1, s. 39-50
Biblioteka Uskrzydla – uczeń zdolny w Poczytajkotece / Patrycja Karykowska. - 2023. // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 11, s. 20-23
"Mały Einstein" w przedszkolu / Agnieszka Wentrych. - 2023. // Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 5, s. 12-14
"Mamo chcę się uczyć języka angielskiego" - asynchroniczny rozwojowo, uzdolniony językowo uczeń klasy I w procesie kształcenia z zakresu języka angielskiego / Kinga Lisowska. - 2023.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 6, s. 38-47
Rozwijanie uzdolnień matematycznych osoby uczącej się poprzez praktykę tutoringu szkolnego. Część 1, Podstawy teoretyczne / Magdalena Wałachowska. - 2024. // Szkoła Specjalna. - 2024, nr 3, s. 204-213
Uczeń szczególnie uzdolniony w bibliotece szkoły średniej / Anna Haman. - 2023. // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 11, s. 18-19