3 MARCA – ŚWIATOWY DZIEN SŁUCHU

Rzeszów

3 MARCA – ŚWIATOWY DZIEN SŁUCHU

Książki:

  1. Dar języka : podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu / Kazimiera Krakowiak. - Lublin : Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2012.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 240686
    Filia Mielec Sygnatura: BMWyp 66465
  2. Dziecko z wadą słuchu w szkole podstawowej / wybór i oprac. Janina Wyczesany. - Kraków : "Sponsor", 1992.
    Filia Łańcut Sygnatura: BŁWyp 31079
    Filia Strzyżów Sygnatura: BStWy 29079
  3. Edukacja i rehabilitacja osób z wadą słuchu - wyzwania współczesności : heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji / nauk. Marta Wójcik. - Toruń : "Akapit", 2010.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 235244
  4. Edukacja niesłyszących : wczoraj, dziś i jutro / red. nauk. Elżbieta Woźnicka. - Łódź : Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, 2017.
    Filia Sędziszów Sygnatura: BSdzW 47106
  5. Effatha! : język migowy / Bogdan Szczepankowski [i in.]. - Warszawa : Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2008.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 235060
  6. Głusza / Anna Goc. - Warszawa : Dowody na Istnienie Wydawnictwo, 2022.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 251274
  7. Integracja edukacyjna a integracja społeczna : satysfakcja z życia osób niedosłyszących / Grażyna Dryżałowska. - Warszawa : Uniwersytet Warszawski, 2015.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 244262
    Filia Strzyżów Sygnatura: BStWy 37451
  8. Język migany w szkole. [T.] 1 / Bogdan Szczepankowski. - Wyd. 3 zm. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1988.
  9. Język migany w szkole. %n [T.] 2 / Włodzimierz Pietrzak. - Wyd. 2 zm. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, [2001].
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 224660
  10. Język migany w szkole. [T.] 2 / Włodzimierz Pietrzak. - Wyd. 2 zm. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 238142
  11. Język migany w szkole. [T.] 3 / Izabela Prałat-Pyrzewicz, Jadwiga Bajewska. - Wyd. 2 zm. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 238143
  12. Język migany w szkole. [T.] 3 / Izabela Prałat-Pyrzewicz, Jadwiga Bajewska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, [2001].
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 224689
  13. Leksykon polskich olimpijczyków niesłyszących 1924-2009 / Jarosław Janiec, Wojciech Stempurski. - Lublin : Polska Federacja Sportu Niesłyszących, [2011].
    Filia Sędziszów Sygnatura: BSdzW 48526
  14. Mamo, naucz mnie rozumieć : poradnik dla rodziców dzieci niedosłyszących (od 1 do 30 miesiąca życia) / Armin Lowe ; [z niem. tł. Benon Wasielewski]. - Warszawa : Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1981.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 24895 B - 24896 B
    Filia Mielec Sygnatura: BMWyp 39744 ; BMWyp 39731
    Filia Strzyżów Sygnatura: BStWy 21143
  15. Maska dobroczynności : deprecjacja społeczności głuchych / Harlan Lane ; tł. [z ang.] Tadeusz Gałkowski, Joanna Kobosko. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996.
    Filia Kolbuszowa Sygnatura: BKWyp 43758
  16. Multimedia w komunikacji, czytelnictwie i życiu kulturalnym osób z dysfunkcją słuchu / Bronisława Woźniczka-Paruzel. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2016.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 245371
    Filia Kolbuszowa Sygnatura: BKWyp 50377
    Filia Łańcut Sygnatura: BŁWyp 37274
    Filia Sędziszów Sygnatura: BSdzW 46274
  17. Niesłyszący - głusi - głuchoniemi : wyrównywanie szans / Bogdan Szczepankowski. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 222246
    Filia Leżajsk Sygnatura: BLżWy 33258
    Filia Łańcut Sygnatura: BŁWyp 35625
    Filia Mielec Sygnatura: BMCzy 54935
  18. Osoby z wadą słuchu wobec wybranych problemów integracji psychospołecznej / Małgorzata Zaborniak-Sobczak. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2009.
    Filia Mielec Sygnatura: BMWyp 58895
    Filia Strzyżów Sygnatura: BStWy 33786
  19. Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu / Maria Góralówna, Bożena Hołyńska. - Warszawa : Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1993.
    Filia Leżajsk Sygnatura: BLżWy 33224
  20. Podmiotowe uwarunkowania radzenia sobie ze stresem osób z uszkodzonym słuchem / Anna Czyż. - Kraków : "Impuls", 2019.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 248039
  21. Powodzenie szkolne w klasie I dzieci niedosłyszących / Maria Dubczyńska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.
    Filia Mielec Sygnatura: BMWyp 52095
  22. Rozwijanie mowy uczniów głuchych w procesie dydaktycznym klas 5-8 / Jadwiga Baran. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1981.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 182399-182401; WypRz 183092
    Filia Leżajsk Sygnatura: BLżWy 25203
    Filia Mielec Sygnatura: BMWyp 40692
  23. Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców / Urszula Bartnikowska. - Toruń : "Akapit", 2010.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 235825
    Filia Leżajsk Sygnatura: BLżWy 33465
    Filia Mielec Sygnatura: BMWyp 60983
  24. Surdologopedia : teoria i praktyka / red. nauk. Ewa Muzyka-Furtak. - Gdańsk : "Harmonia Universalis", 2015.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 244310
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 244273
    Filia Leżajsk Sygnatura: BLżWy 35230
    Filia Mielec Sygnatura: BMCzy 66644
    Filia Sędziszów Sygnatura: BSdzC 47762
    Filia Strzyżów Sygnatura: BStCz 37450
  25. Wychowanie i nauczanie dzieci głuchych w internacie / Jadwiga Baran, Lidia Ritzke, Irena Stawowy-Wojnarowska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1983.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 190572
  26. Wychowanie słuchowe : historia - metody - możliwości / Armin Lowe ; [przeł.z niem. Dorota Lewandowska]. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1995.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 218088
    Filia Łańcut Sygnatura: BŁWyp 31875

 

Artykuły:

  1. Aktywność sportowa osób z uszkodzeniami narządów wzroku i słuchu / Mirosław Górny.//W: Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością : [dostosowana aktywność ruchowa]. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009. - S. 396-425.
  2. Bariery i przykłady wsparcia w procesie edukacji w środowisku osób z wadami słuchu / Beata Iwanicka.// Studia Edukacyjne. - Nr 43 (2017), s. 247-261.
  3. Bariery komunikacyjne pomiędzy niesłyszącymi a słyszącymi / Iwona Jagoszewska.//W: Komunikacja społeczna w świecie realnym. - Toruń : Adam Marszałek, 2008. - S. 158-166.
  4. Bogactwo w świecie ciszy / Dagmara Nowak-Adamczyk.// Edukacja i Dialog. - 2006, nr 8, s. 36-41.
  5. "Co wyraża twarz?" - rozpoznawanie ekspresji emocjonalnej twarzy przez osoby głuche i słyszące = "What does the Face Express?" - Recognition of Emotional Facial Expressions in Deaf and Hearing People / Katarzyna Buluk, Celina Timoszyk-Tomczak. - 2020.// Psychologia Rozwojowa. - T. 25, nr 4 (2020), s. 101-110.
  6. Czynniki determinujące sytuację społeczną młodych kobiet z uszkodzeniami słuchu / Renata Kołodziejczyk.// Szkoła Specjalna. - 2016, nr 5, s. 338-349.
  7. Ćwiczenia emisji głosu dla osób z zaburzeniami słuchu / Anna Walencik-Topiłko.// W: Surdologopedia : teoria i praktyka. - Gdańsk : "Harmonia Universalis", 2015. - S. 354-370.
  8. Deaf culture, hearing culture : the trust on group boundary concepts of intercultural frictions / Mariusz Sak.// Człowiek i Społeczeństwo. - T. 31 (2010), s. 131-137.
  9. Diagnozowanie gotowości szkolnej dziecka z wadą słuchu w świetle nowej rzeczywistości edukacyjnej / Katarzyna Bieńkowska.// Szkoła Specjalna. - 2013, nr 3, s. 174-183.
  10. Dostęp osób niesłyszących do świadczeń zdrowotnych / Barbara Gugała, Halina Rochecka, Lucyna Boratyn-Dubiel.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - 2012, nr 2, s. 47-54.
  11. Dostosowanie lekcji języka angielskiego jako obcego do potrzeb uczniów z dysfunkcją słuchu w nauczaniu wczesnoszkolnym / Ewa Domagała-Zyśk.// Szkoła Specjalna. - 2018, nr 1, s. 12-20.
  12. Działalność szkół i zakładów dla dzieci głuchoniemych i niewidomych założonych z inicjatywy Żydów lwowskich w latach 1871-1939 / Mirosław Łapot.// Szkoła Specjalna. - 2018, nr 4, s. 259-271.
  13. Dziecko słyszące rodziców niesłyszących : kontekst rozwojowy, możliwości wspierania / Dominika Wiśniewska. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 4, s. 157-165.
  14. Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu rehabilitowane metodą audytywno-werbalną. Opis przypadku / Katarzyna Bieńkowska.// W: Metody terapii logopedycznej. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2018. - S.734-744.
  15. Dzieje Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Raciborzu we wspomnieniach ks. Jana Szywalskiego, duszpasterza niesłyszących / Wywiad przeprowadziła i spisała Agata Śliwicka. - 2022. // Wychowawca. - 2022, nr 5, s. 23-26.
  16. Edukacja głuchych i niedosłyszących wyzwaniem dla szkolnictwa wyższego w Polsce : wybrane zagadnienia i przykłady / Katarzyna Rabsztyn.// Nauczyciel i Szkoła. - 2015, nr 1, s. 61-70.
  17. Film jako migotliwe medium : profilaktyka dyskryminacji osób głuchych i słobosłyszących / Ewelina Waląg.// W: Na tropach psychologii w filmie. Cz. 1, Film w edukacji i profilaktyce. - Warszawa : "Difin", 2018. - S. 250-262.
  18. Fluktuacja zakresu oddziaływań surdopedagogiki / Urszula Eckert.// W: Tradycja, osiągnięcia, perspektywy pedagogiki specjalnej w kontekście zmian edukacyjnych. - Kraków : Akademia Pedagogiczna, 2007. - S. 76-81.
  19. Funkcjonowanie językowo-kulturowe osób niesłyszących w słyszącym społeczeństwie / Justyna Leszka.// Szkoła Specjalna. - 2008, nr 3, s. 192-220.
  20. Geografia i język migowy : przekazywanie wiedzy przyrodniczej osobom z wadą słuchu / Anna Stasiak.// Geografia w Szkole. - 2005, nr 1, s. 44-46.
  21. "Głód informacyjny" - człowiek z wadą słuchu a środki masowego przekazu : równouprawnienie czy dyskryminacja? / Dagmara Nowak-Adamczyk.// W: Media - komunikacja : zdrowie i psychologia. - Toruń : Adam Marszałek, cop. 2007. - S. 266-282.
  22. Głusi coraz młodsi / Henryk Skarżyński ; rozm. przepr. Katarzyna Klimek-Michno.// Charaktery. - 2019, nr 1, s. 62-65.
  23. Głusi rodzice w oczach swych słyszących dzieci / Urszula Bartnikowska.//W: Pedagogika specjalna : różne poszukiwania - wspólna misja. - Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2009. - s. 350-358.
  24. Internet i Głusi : kompetencje, użytkowanie i znaczenie w codziennym życiu / Joanna Bierówka. - 2024. // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2024, nr 2, s. 27-51.
  25. Jak zapobiegać wykluczeniu społecznemu osób niemówiących lub z poważnymi zaburzeniami mowy? / Anna Lechowicz.// Meritum. - 2011, nr 1, s. 74-76.
  26. Jeśli słabe jest jedno ogniwo... / Konrad Jakubowski; rozm. przepr. Piotr Gronek.// Sport Wyczynowy. - 2013, nr 2, s. 46-49
  27. Język i kultura społeczności g/Głuchych / Monika Lach.// Poradnik Bibliotekarza. - 2019, nr 2, s. 9-10.
  28. Kilka uwag o notacji sindwriting, czyli tzw. piśmie migowym / Iwona Grzesiak.// Poradnik Językowy. - 2006, nr 1, s. 57-67.
  29. Klucz do wejścia w świat książek / Monika Grojs. - 2020. // Biblioterapeuta. - 2020, nr 1, s. 83-84.
  30. KODA - niewidoczne specjalne potrzeby uczniów w systemie edukacji / Dorota Podgórska-Jachnik. - 2020.// Edukacja. - 2020, nr 2, s. 59-72.
  31. Kohabitacja a jakości życia młodzieży niesłyszącej / Katarzyna Plutecka.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - 2013, nr 3, s. 160-170.
  32. Kompetencje dzieci głuchych w posługiwaniu się językiem migowym - metody oceny i jej kliniczne znaczenie / Piotr Tomaszewski, Alicja Niedźwiecka, Marta Majewska.// Edukacja. - 2018, nr 4, s. 136-148.
  33. Kompetencje w polskim języku migowym i umiejętność rozumienia czytanego tekstu u uczniów G/głuchych / Justyna Kotowicz. - 2020. // Szkoła Specjalna. - 2020, nr 3, s. 165-174.
  34. Komunikacja alternatywna i wspomagająca w teorii logopedycznej dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową / Grażyna Gunia.// Forum Logopedy. - 2017, nr 19, s. 9-12.
  35. Komunikacja osób głuchych z autyzmem / Iwona Jagoszewska.// W: Autyzm i AAC : alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. - Kraków : "Impuls", 2015. - S. 317-329.
  36. Kontekst społeczno-polityczny problemu głuchoty we Francji / Saskia Mugnier, Isabelle Estéve, Agnès Millet.// W: Wybrane problemy wsparcia wczesnorozwojowego i edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu na przykładzie pięciu krajów europejskich. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2016. - S. 92-112.
  37. Kreatywne spojrzenie pracownika socjalnego na klienta z wadą słuchu / Anna Dąbrowska.// W: Stereotypy a starość i niepełnosprawność : perspektywa społeczno-pedagogiczna. - Toruń : "Akapit", 2012. - S. 215-233.
  38. Kształtowanie kompetencji socjokulturowej w nauczaniu polskiego języka migowego / Piotr Tomaszewski.// W: Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności. - Warszawa : Uniwersytet Warszawski, 2015. - S. 21-40
  39. Kultura dopasowania większości - kierunek niemożliwy? / Rafał Dziurla.// W: Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności. - Warszawa : Uniwersytet Warszawski, 2015. - S. 41-69
  40. Kultura tudzież rehabilitacja : ku zmianie paradygmatu w edukacji głuchych i słabosłyszących w Polsce / Piotr Tomaszewski, Ewelina Moroń, Mariusz Sak.// Kultura i Edukacja. - 2018, nr 1, s. 99-114.
  41. Ludzie zamiast technologii / Paulina Celińska. - 2019.// W: Osoby z niepełnosprawnością i sztuka : udostępnianie, percepcja, integracja. - Łódź : Uniwersytet Łódzki, 2019. - S. 163-176.
  42. Metoda Warnkego w terapii pacjenta z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego / Anna Kruczyńska.// W: Metody terapii logopedycznej. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2018. - S. 745-757.
  43. Między młotem i kowadłem, czyli o sytuacji studenta głuchego / Dorota Grądalska.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - 2012, nr 2, s. 55-63.
  44. Między światem a ciszą / Beata Kołakowska.// Charaktery. - 2013, nr 1, s. 76-81.
  45. Motywacja do uczenia się języka obcego studentów niesłyszących lub słabosłyszących = Deaf and hard of hearing students' motivation to learn a foreign language / Ewa Domagała-Zyśk. - 2019. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - 2019, nr 2, s. 28-34.
  46. Możliwości i granice inkluzji społecznej osób niesłyszących / Grażyna Gunia.// Wychowanie na co Dzień. - 2015, nr 2, s. 27-31.
  47. Możliwości samorealizacji osób z uszkodzonym słuchem w obrębie Kultury Głuchych / Urszula Bartnikowska.// Wychowanie na co Dzień. - 2010, nr 7/8, s. 44-48.
  48. Mówić czy migać? / Karina Szafrańska. - 2021.// Forum Logopedy. - 2021, nr 44, s. 51-57.
  49. Muzeum chce Cię poznać - czego muzeum może nauczyć się od osób niepełnosprawnych / Paulina Długosz. - 2019.// W: Osoby z niepełnosprawnością i sztuka : udostępnianie, percepcja, integracja. - Łódź : Uniwersytet Łódzki, 2019. - s. 177-194.
  50. Muzyka w świecie osób niesłyszących i słabosłyszących / Wioleta Oziemczuk. - 2019.// Wychowanie Muzyczne. - 2019, nr 5, s. 25-33.
  51. Nabywanie niemanualnych elementów języka migowego / Justyna Kotowicz.// Psychologia Rozwojowa. - T. 21, nr 1 (2016), s. 9-18.
  52. (Nad)używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież głuchą oraz słabosłyszącą - sytuacja Polski na tle badań amerykańskich / Marcin Jewdokimow. - 2019.// Serwis Informacyjny Uzależnienia. - 2019, nr 3, s. 32-35.
  53. Nauczanie uczniów z wadą słuchu z Ukrainy : doświadczenia nauczycieli z Instytutu Głuchoniemych / Agnieszka Bednarska, Małgorzata Czajkowska-Kisil, Maksymilian Wiechetek, Bartosz Wilimborek. - 2023. // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 3, s. 121-127.
  54. Niepełnosprawność - czy naprawdę tak wiele nas różni? : scenariusz zajęć warsztatowych z elementami biblioterapii / Iwona Czesiul-Budkowska. - 2020.// Biblioteka w Szkole. - 2020, nr 10, s. 32-34.
  55. Niesłyszący a odbiór dźwięków / Martyna Jamróz.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - 2018, nr 1, s. 98-104.
  56. Niesłyszący jako grupa mniejszościowa / Iwona Jagoszewska.//W: Wielokulturowość - międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień. - Kraków : "Impuls", 2005. - S. 327-341.
  57. (Nie)słyszący jako nowy podmiot sudropedagogiki / Helena Liwo.// W: Stereotypy a starość i niepełnosprawność : perspektywa społeczno-pedagogiczna. - Toruń : "Akapit", 2012. - S. 193-213.
  58. Nieznane oblicza kultury Głuchych - sztuka / Anna Lewandowska. - 2019.// W: Osoby z niepełnosprawnością i sztuka : udostępnianie, percepcja, integracja. - Łódź : Uniwersytet Łódzki, 2019. - S. 111-121.
  59. Nowoczesne technologie i Internet w komunikacji osób z uszkodzonym narządem słuchu / Karolina Przybylska.// Szkoła Specjalna. - 2006, nr 1, s. 62-66.
  60. O barierach w kształceniu akademickim osób niesłyszących i słabosłyszących / Mariusz Sak.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2011, nr 4, s. 157-169.
  61. Ocena poziomu systemów bazowych u osób z dysfunkcją słuchu powyżej 60 r.ż. / Weronika Miklińska. - 2021.// Integracja Sensoryczna. - 2021, nr 4, s. 39-43.
  62. Oczekiwania rozmówców niesłyszących i słyszących wobec siebie jako przesłanki do programów pracy logopedycznej / Kazimiera Krakowiak, Ewa Muzyka, Piotr Wojda.// Logopedia. - [T.] 30 (2002), s. 67-85.
  63. Oczekiwania versus rzeczywistość - waluacja satysfakcji życiowej osób z uszkodzonym narządem słuchu / Anna Czyż.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - 2015, nr 1, s. 117-133.
  64. Od dyskryminacji do integracji niesłyszących / Aniela Korzon.//W: Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości : teoria i praktyka pedagogiczna. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2006. - S. 241-248.
  65. Osoba z dysfunkcją narządu słuchu w literaturze / Małgorzata Arendarczyk.// Biblioterapeuta. - 2013, nr 2, s. 34-36.
  66. Osobowość młodzieży słyszącej wychowywanej przez rodziców głuchych / Józef Stachyra.//W: Rozwój i edukacja dziecka : szanse i zagrożenia. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2005. - S. 411-417.
  67. Osoby głuche w świetle judaizmu : przeszłość i teraźniejszość / Hanna Grzesiak.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - 2010, nr 4, s. 132-143.
  68. Osoby niesłyszące na rynku pracy w Polsce = Deaf people in the Polish labour market / Dorota Antoniak, Zenon Wiśniewski. - 2021.// Polityka Społeczna. - 2021, nr 9, s. 6-14.
  69. Osoby niesłyszące w Poznaniu / Julia Kisielewska.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - 2010, nr 2, s. 87-103.
  70. Osoby z uszkodzonym narządem słuchu w kontekście badań nad jakością życia / Anna Czyż.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - 2013, nr 1, s. 70-84.
  71. Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika / Urszula Eckert.//W: Pedagogika specjalna : praca zbiorowa. - Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2005. - S. 167-177.
  72. Poczucie jakości życia osób z uszkodzonym narządem słuchu w kontekście psychospołecznych wskaźników / Anna Czyż.// W: Wspomaganie funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością. - Kraków : "Ignatianum" : "WAM", 2013. - S. 225-303.
  73. Poczucie tożsamości kulturowej Głuchych - tendencje izolacyjne czy szansa na integrację? / Urszula Bartnikowska.//W: Obszary społecznej marginalizacji - niepełnosprawność. - Olsztyn : Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, 2009. - S. 83-94.
  74. Polski Związek Głuchych w okresie stanu wojennego / Iwona Czarnecka. - 2021. // Forum Pedagogiczne. - 2021, nr 2, s. 239-255.
  75. Polskie rozwiązania systemowe w kształceniu dzieci i młodzieży z wadą słuchu / Małgorzata Zaborniak-Sobczak.// W: Wybrane problemy wsparcia wczesnorozwojowego i edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu na przykładzie pięciu krajów europejskich. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2016. - S. 162-189.
  76. Pomiędzy językami - tłumacz języka migowego w procesie kształcenia osób z uszkodzonym narządem słuchu na poziomie szkolnictwa wyższego / Ewelina Krzymowska.// Szkoła Specjalna. - 2016, nr 3, s. 205-212.
  77. Postrzeganie starości przez młodzież z wadą słuchu / Jolanta Lipińska-Lokś.//W: Wybrane problemy osób starszych. - Kraków : "Impuls", 2006. - S. 73-85.
  78. Potrzeby głuchych użytkowników w bibliotekach / Marta Korytkowska.// Poradnik Bibliotekarza. - 2018, nr 1, s. 4-9.
  79. Praca socjalna z osobami niepełnosprawnymi doświadczającymi uszkodzenia słuchu w środowiskach ich zamieszkania / Anna Dąbrowska.//W: Nowe przestrzenie działania w pracy socjalnej w wymiarze etyczno-prakseologicznym. - Kraków : Impuls, 2010. - S. 93-99.
  80. Problematyka audiologiczna w neurologopedii / Antoni Pruszewicz.// W: Wprowadzenie do neurologopedii. - Poznań : Termedia Wydawnictwo Medyczne, 2018. - S. 291-307.
  81. Problematyka badań nad zagadnieniem samobójstwa wśród Głuchych w Polsce / Zuzanna Kiwerska. - 2020.// W: Autodestrukcja : sytuacje graniczne we współczesnej kulturze. - Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2020. - S. 179-193.
  82. Problemy kształcenia osób z uszkodzonym słuchem na poziomie wyższym / Tamara Cierpiałowska.// Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych. - T. 61 (2008), s. 91-99.
  83. Procedura przedoperacyjna u pacjentów kwalifikowanych do wszczepienia implantu słuchowego / Katarzyna Plutecka, Anna Czyż.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - 2016, nr 3, s. 135-144.
  84. Proces czytania głuchych / Justyna Kotowicz.// Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych. - T. 66 (2013), s. 173-184.
  85. Próby utworzenia pomocy terapeutycznej dla osób niesłyszących i słabosłyszących z problemami alkoholowymi / Aneta Koczaska-Siedlecka.// Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia. - 2014, nr 1-2, s. 32-34.
  86. Przełamać barierę milczenia / Aneta Wawrzyniak.// Świat Problemów. - 2019, nr 1, s. 3-5.
  87. Przygotowanie bibliotek i bibliotekarzy do obsługi głuchych użytkowników / Marta Korytkowska.// Poradnik Bibliotekarza. - 2018, nr 2, s. 4-8.
  88. Przyjmowane postawy rodzicielskie a podejmowane role w rodzinie przez słyszące dzieci niesłyszących rodziców / Dominika Wiśniewska, Paulina Malenta. - 2020.// Edukacja. - 2020, nr 2, s. 73-88.
  89. Realizacja katechezy specjalnej wśród dorosłych osób z prelingwalnym uszkodzeniem słuchu z zastosowaniem wybranych metod komunikacji / Magdalena Bednarska.// Kwartalnik Edukacyjny. - 2017, nr 2, s. 57-68.
  90. Refleksje o teatrze osób niepełnosprawnych w kontekście ich edukacji, samorealizacji i terapii / Dorota Podgórska-Jachnik.//W: Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi. - Kraków : "Impuls", 2011. - S. 93-119.
  91. Rehabilitacja społeczna osób niesłyszących poprzez turystykę i sport (oferta wsparcia Polskiego Związku Głuchych w Rzeszowie) / Katarzyna Hul.//W: Dziecko niepełnosprawne w programach oddziaływań wyrównawczych : charisteria dla profesora Janusza Homplewicza. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2007. - S. 192-203.
  92. Rodzicielstwo głuchych matek słyszących dzieci KODA : przegląd wybranych badań / Malwina Kocoń. - 2020.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2020, nr 8, s. 69-80.
  93. Rola logopedy w programie implantów ślimakowych / Joanna Kasperuk, Kornelia Kowalewska.// Forum Logopedy. - 2016, nr 16, s. 20-24.
  94. Rola multimediów w komunikacji głuchych dzieci i nastolatków oraz w ich dostępie do informacji i czytelnictwa / Bronisława Woźniczka-Paruzel.// W: Biblioteki i książki w życiu nastolatków. - Warszawa : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich ; Łódź : Uniwersytet Łódzki, 2015. - S. 195-220.
  95. Rozwijanie kompetencji leksykalnej i gramatycznej osób z uszkodzeniami słuchu. Typy ćwiczeń słowotwórczych / Ewa Muzyka-Furtak.// W: Metody terapii logopedycznej. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2018. - S. [63]-89.
  96. Rozwijanie zdolności twórczych osób z uszkodzonym słuchem w kontekście edukacyjnym / Katarzyna Wanat-Żołądek.//W: Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości : teoria i praktyka pedagogiczna. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2006. - S. 259-266.
  97. Społeczno-kulturowy kontekst wielospecjalistycznej diagnozy i terapii osób niesłyszących / Grażyna Gunia.// W: Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej. - Gdańsk : "Harmonia Universalis", 2017. - S. 111-121.
  98. Społeczno-psychologiczne efekty kształcenia włączającego osób niesłyszących / Hanna Żuraw.// Forum Logopedy. - 2016, nr 16, s. 61-64.
  99. Sposób porozumiewania się a miejsce osoby z uszkodzonym słuchem w zarezerwowanej przestrzeni społecznej / Urszula Bartnikowska.// W: Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. - Kraków : "Impuls", 2013. - S. 271-283.
  100. Struktura i poziom inteligencji emocjonalnej u młodzieży niesłyszacej / Kaja Opasińska, Jarosław Rola.// Szkoła Specjalna. - 2018, nr 1, s. 33-44.
  101. Surdokatecheza : nowe rozwiązania metodyczne / Marcin Białas.// Wychowawca. - 2015, nr 3, s. 14-15.
  102. Swoi, gdy polscy. Inni, gdy głusi. Praktyki kolonizatorskie wobec głuchych w Polsce / Monika Zajkowska.// Przegląd Humanistyczny. - 2014, nr 5, s. 97-105.
  103. Tożsamość społeczno-kulturowa a akceptacja siebie jako osoby z głuchotą prelingwalną, użytkownika implantu ślimakowego - badanie wstępne / Joanna Kobosko.// Szkoła Specjalna. - 2021, nr 3, s.165-175.
  104. Tożsamość społeczno-kulturowa a samoocena osób głuchych z implantem ślimakowym komunikujących się w języku polskim fonicznym - badanie wstępne / Joanna Kobosko.// Edukacja. - 2018, nr 4, s. 125-135.
  105. Uczenie się języka obcego przez osoby korzystające z implantów ślimakowych / Ewa Domagała-Zyśk, Agnieszka Kłos-Dacka, Marek Zadrożniak.// Szkoła Specjalna. - 2017, nr 1, s. 17-27.
  106. Uczestnictwo osób niesłyszących w kulturze / Anna Grzebinoga.//W: Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi. - Kraków : "Impuls", 2011. - S. 151-161.
  107. Uczestnictwo osób z uszkodzonym słuchem w życiu religijnym a możliwości poznawcze tej grupy osób z niepełnosprawnością / Magdalena Bednarska.// W: Wybrane konteksty i wyzwania współczesnej pedagogiki specjalnej. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2017. - S. 195-204.
  108. Udział multimediów w podnoszeniu jakości życia osób z wadą słuchu / Jolanta Zielińska.// W: Media - komunikacja : zdrowie i psychologia. - Toruń : Adam Marszałek, cop. 2007. - S. 283-287.
  109. Udział w kulturze studentów niesłyszących i słabosłyszących - rzeczywistość i obszary wsparcia / Ewa Domagała-Zyśk, Magdalena Rosowicz.// W: Kompetentne wspieranie osób z niepełnosprawnością. - Lublin : Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2013. - S. 171-187.
  110. Ustawa o języku migowym - implikacje dla surdopedagogiki / Grażyna Gunia.// W: Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. - Kraków : "Impuls", 2013. - S. 41-51.
  111. W poszukiwaniu eklektycznego paradygmatu edukacji głuchych / Piotr Tomaszewski.// Studia Edukacyjne. - Nr 49 (2018), s. 281-297.
  112. W świecie ciszy... : "nie migaj się od biblioteki" : projekt MBP SCK w Mielcu / Marta Nowakowska.// Poradnik Bibliotekarza. - 2019, nr 4, s. 22-24.
  113. Wartość twórczości osób niesłyszących dla wychowania przez sztukę dzieci i młodzieży z wadą słuchu / Aniela Korzon.//W: Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi. - Kraków : "Impuls", 2011. - S. 51-60.
  114. Wibroakustyczna stymulacja jako forma odbioru muzyki przez ludzi głuchych / Maria Jałocha.// W: Terapia dźwiękiem. - Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski, 2007. - S. 159-173.
  115. Wiedza studentów kierunku pedagogika na temat osób niesłyszących i niedosłyszących / Paulina Rzepecka. - 2022. // W: Wielokontekstowość procesu całożyciowego uczenia się : tota vita discendum est..... - S. 261-276.
  116. Wokół pedagogiki rdzenia tożsamości Głuchych / Katarzyna Plutecka. - 2021.// Szkoła Specjalna. - 2021, nr 4, s. 245-254.
  117. Wpływ wady słuchu na sferę emocjonalną i relacje rodzinne / Olga Brulińska.// Forum Logopedy. - 2016, nr 16, s. 43-45.
  118. Wspieranie osób z uszkodzeniami słuchu w edukacji uniwersyteckiej w Polsce i na świecie / Ewa Domagała-Zyśk.// W: Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością. T. 2.1. - Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2011. - S. 212-218.
  119. Współczesne rozwiązania w zakresie wspierania zatrudnienia osób z uszkodzeniami słuchu / Ewa Domagała-Zyśk.// W: Kompetentne wspieranie osób z niepełnosprawnością. - Lublin : Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2013. - S. 147-169.
  120. Wybrane problemy kształcenia na poziomie wyższym studentów z uszkodzonym słuchem / Mariusz Sak.// Kwartalnik Edukacyjny. - 2005, nr 2, s. 3-10.
  121. Wybrane zagadnienia poradnictwa zawodowego głuchych / Mariusz Sak.// W: Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka : wybrane aspekty. - Warszawa : "Difin", 2010. - S. 85-106.
  122. Wykluczenie kulturalne osób głuchych i słabosłyszących w świecie kultury i muzeów / Agnieszka Kołodziejczak. - 2019.// W: Osoby z niepełnosprawnością i sztuka : udostępnianie, percepcja, integracja. - Łódź : Uniwersytet Łódzki, 2019. - S. 99-110.
  123. Wykorzystanie osiągnięć techniki w procesie wsparcia funkcjonowania osób z uszkodzeniem sensorycznym - przykłady praktyczne / Jolanta Zielińska.// Wychowanie na co Dzień. - 2011, nr 12, s. 28-31.
  124. Wyzwania rodzeństwa słyszącego (SODA) mającego rodzeństwo głuche : w świetle wybranych polskich badań / Malwina Kocoń, Natalia Malik. - 2023.W: Wspomaganie rozwoju dzieci zagrożonych marginalizacją w środowisku rodzinnym : konteksty teoretyczne i praktyczne rozwiązania. - Kraków : WNUP, 2023. - S. 71-84.
  125. Wzory osobowe niesłyszących dziewcząt w okresie dorastania / Aleksandra Grodecka.// Nauczyciel i Szkoła. - 2005, nr 1/2, s. 67-80.
  126. Z historii edukacji osób niesłyszących / Antoni Michno.// W: Systemowość oddziaływań w rehabilitacji, edukacji i psychospołecznej integracji jako przejaw troski o osobę z niepełnosprawnością : idee prof. Aleksandra Hulka i ich ponadczasowość w teorii i praktyce. - Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014. - S. 163-176.
  127. Zaburzenia mowy u osób z uszkodzonym narządem słuchem / Jolant Góral-Półrola, Monika Romaniec.// W: Patologia mowy / red. nauk. Zbigniew Tarkowski. - Gdańsk : Hamonia Uniwersalis, 2017. - S. 315-339.
  128. Zadaniowa wrażliwość edukacyjna uczniów z uszkodzonym słuchem / Magdalena Olempska-Wysocka.// Szkoła Specjalna. - 2017, nr 4, s. 262-276.
  129. Zmiany społeczne w polskiej surdopedagogice / Katarzyna Plutecka.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - 2015, nr 2, s. 3-15.

Autor: Alina Daniel