Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej

Rzeszów

Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej
(zestawienie bibliografizne w wyborze)

Artykuły z czasopism:

  1. A co, gdy przedszkolak z Ukrainy trafi w Polsce na lekcję religii? : najważniejsze jest pierwsze pięć minut... / z Elżbietą Brzeską-Walczak rozmawia Małgorzata Gasik. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 23-25
  2. "Buty khorobtym" - bądźcie dzielni / Ewa Banach. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 11-12
  3. Biblioteka - tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 10-11
  4. Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem : scenariusz lekcji dla klas VI-VIII / Anna Klimowicz. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 78-80
  5. Dobryj deń! Dzień dobry! Czyli rozmówki polsko-ukraińskie w bibliotece / Barbara Sikora. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 3--5
  6. Działamy, wspieramy, integrujemy - głos dyrektora społecznika / Krzysztof Lechmański. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 59-61
  7. Działamy, wspieramy, integrujemy - mamy doświadczenie w pomaganiu / z Agatą Pallasch, Moniką Maślaną oraz Aleksandrą Machurą o ich doświadczeniach w pracy z dziećmi cudzoziemskimi rozmawia Barbara Giża. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 53-58
  8. Działamy, wspieramy, integrujemy : Trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości w polskiej edukacji / z Kingą Białek rozmawia Hanna Drzewiecka-Krawczyk. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 62-68
  9. Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. - 2022.// Wiadomości Historyczne. - 2022, nr 3, s. 41-44
  10. Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. - 2022. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11
  11. Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 4-8
  12. Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. - 2022. // Dyrektor Szkoły . - 2022, nr 5, s. 20-23
  13. Edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności – jak ją skutecznie wdrażać? / Adriana Kloskowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 16-19
  14. Finansowanie oświaty do poprawki / Bogdan Bugdalski. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 13-16
  15. Grzeczność i gościnność w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza : scenariusz zajęć dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 42-44
  16. Indywidualna diagnoza ucznia cudzoziemskiego / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 42-44
  17. Integracyjne zabawy dla dzieci / Urszula Czyżewska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 72-75
  18. Jak kształtować umiejętności językowe u podopiecznych wielojęzycznych? : praktyczne wskazówki / Joanna Czapla.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 5-10
  19. Jak przygotować ukraińskich uczniów do włączenia w zespoły klasowe? / Bogusław Konrad. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 20-22
  20. Jak rozmawiać o migracjach na godzinach wychowawczych? / Centrum Edukacji Obywatelskiej. - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 133, s. 58-59
  21. Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? : wykorzystanie literatury do prowadzenia trudnych rozmów / Małgorzata Swędrowska. - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 131, s. 41-43
  22. Jak oswoić Obcego na mojej kanapie? Lekcja języka polskiego jako obcego dla uczniów różnojęzycznych z wykorzystaniem fragmentów filmu dokumentalnego Grzegorza Brzozowskiego / Justyna Hanna Budzik. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 32-35
  23. Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 131, s. 16-19
  24. Klub Dyskusyjny „W mieście”. Konspekt zajęć z języka polskiego jako obcego dla uczniów rosyjsko- i ukraińskojęzycznych / Dominika lewandowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 40-41
  25. Konflikt zbrojny na Ukrainie. Bezpieczni i solidarni - scenariusz / Anna Kiełczewska. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 7-9
  26. Multikulturowość w zaciszu gabinetu logopedy szkolnego : z praktyki logopedy / Anna Brych. - 2022.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 21-25
  27. Najbardziej potrzebny jest spokój i normalność / Małgorzata Ziółkowska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 14-15
  28. Najważniejszy egzamin w życiu? : ten z człowieczeństwa / z Izabelą Rachowicz rozmawia Małgorzata Gasik. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 26-27
  29. Niepokojące zachowania dzieci / Tomasz Garstka. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 75-77
  30. O wojnie w Ukrainie w edukacji filmowej / Anna Równy. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 79-80
  31. Od bycia obok do bycia razem : dlaczego warto doskonalić u uczniów kompetencje wielokulturowe?/ Łukasz Szeliga. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 20-24
  32. Oddziały przygotowawcze / Jolanta Szpilska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 15-18
  33. Opiekun tymczasowy dziecka z Ukrainy / Mikołaj Darmosz. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 27-29
  34. Osiem godzin dzieciństwa, czyli dzieci różnych narodowości w przedszkolu / Beata Kozłowska. - 2022.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 4, s. 48-50
  35. Piętno wojny / Mirosław Sielatycki. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 10-12
  36. Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) / Joanna Gałwiaczek. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 11-15
  37. Pomoc w dwie strony / Ewa Kruchowska. - 2022. // Charaktery. - 2022, nr 7, s. 82-85
  38. Pomoc w kryzysie / Tomasz Garstka. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 31-35
  39. Pomóc dzieciom jak najałagodniej zetknąć się z nową rzeczywistością / Joanna Rutka. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 12-14
  40. Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 82-85
  41. Potrzebny jest spokój i dom. Własny, rodzinny, ukraiński. Nauka jest na dalszym planie / z mamami uczniów ukraińskich rozmawiają Małgorzata Gasik i Emilia Ziółkowska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 37-39
  42. Poznajmy się : scenariusz zajęć dla dziecka dwujęzycznego w wieku od 7 lat / Justyna Reneteau. - 2022.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 63-65
  43. Poznajmy się: zajęcia integracyjne dla uczniów polskich i ukraińskich - scenariusz / Anna Kiełczewska. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 6-7
  44. Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 41-46
  45. Rekomendacje dla dyrektorów szkół, pedagogów szkolnych, nauczycieli oraz pozostałych specjalistów wspierających uczniów cudzoziemskich w szkole / Małgorzata Pruś. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 35-38
  46. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. - 2022.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 4, s. 20-26
  47. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. - 2022.// Matematyka. - 2022, nr 3, s. 42-49
  48. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. - 2022.// Życie Szkoły. - 2022, nr 4, s. 15-21
  49. Typowe błędy osób rosyjsko- i ukraińskojęzycznych w nauce języka polskiego jako obcego – jak ich unikać? / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 25-28
  50. Uchodźcy z Ukrainy w polskich klasach / Małgorzata Nowak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 62-66
  51. Uczeń cudzoziemski w środowisku szkolnym : organizacja adaptacji i nauczania / Marcelina Wnęk. - 2022. // Życie Szkoły. - 2022, nr 2-3, s. 50-54
  52. Uczeń migrujący w polskiej szkole / Iwona Jóźwiak. - 2022.// Wiadomości Historyczne. - 2022, nr 3, s. 37-40
  53. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z Ukrainy - zadania pedagoga i psychologa szkolnego / Małgorzata Łoskot. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 5-8
  54. Ukraińskie oddziały przygotowawcze / Małgorzata Nowak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 67-71
  55. Uśmiech jest jak słońce / z Teresą Iwoną Bartosiewicz rozmawia Alina Karaśkiewicz. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 28-30
  56. Wariacje frazeologiczne: jak nie kiwnąć palcem w bucie i mieć olej w głowie. Scenariusz lekcji dotyczącej frazeologii dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 45-47
  57. Widziane z różnych perspektyw / z uczniami polskimi i ukraińskimi rozmawia Monika Morel, komentują Katarzyna Gromek-Kulasza i Alina Karaśkiwicz. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 31-36
  58. Wojna w Ukrainie, a nasze życie nadal płynie / Joanna Pruban. - 2022.// Remedium. - 2022, nr 3, s. 2-4
  59. Wpływ doświadczenia uchodźstwa na uczniów z Ukrainy i jak sobie z nim radzić / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 9-13
  60. Wprowadzenie do planmetrii : wskazówki do lekcji dla uczniów z Ukrainy w oddziałach przygotowawczych / Magdalena Wojciechowska-Rysiawa.– 2022// Matematyka. – 2022, nr 4, s. 5-10
  61. Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego : (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) / Katarzyna Włodekowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 29-31
  62. Wykorzystanie technik mediacyjnych jako narzędzi wspierających w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa i w rozwiązywaniu konfliktów / Małgorzata Pruś. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 30-33
  63. Zacznij od A : wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi / Aleksandra Dobke. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 48-52
  64. Zadania pedagoga w budowaniu komunikacji i relacji z uczniami z Ukrainy i ich rodzinami / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 45-51

Netografia: 

  1. Materiały projekty Centrum Edukacji Obywatelskiej dotyczące migracji / materiały Centrum Edukacji Nauczycielskiej. [dostęp 16.08.2022]
  2. Materiały edukacyjne do wykorzystania w pracy z uczniami z Ukrainy / materiały MEiN.
  3. Rekomendacje systemowe dotyczące integracji dzieci-uchodźców z Ukrainy / Transaltlantic Future Leaders Forum . [dostęp 16.08.2022]
  4. Sytuacja w Ukrainie – materiały dla nauczycieli i nauczycielek / materiały Fundacji Szkoła z Klasą. [dostęp 16.08.2022]
  5. Ukraińscy uczniowie w naszej klasie – poradnik dla nauczycieli / Szkoła Edukacji. [dostęp 16.08.2022]
  6. Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa /Materiały MEiN. [dostęp 16.08.2022]
  7. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – wsparcie dzieci z Ukrainy / Рання підтримка розвитку дитини - підтримка дітей з України / materiały MEiN. [dostęp 16.08.2022]
  8. Zasady organizacji oddziałów przygotowawczych / Materiały MEiN. [dostęp 16.08.2022]
  9. Zasady przyjmowania cudzoziemców do polskich szkół w kontekście obecnej sytuacji na Ukrainie / materiały MEiN. [dostęp 16.08.2022]

Autor: Małgorzata Mika-Zarębska