Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego

Rzeszów

(Pkt. 4. Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024) 

Książki: 

  1. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego / Anna Seretny, Ewa Lipińska. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 236025
  2. Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Przemysław E. Gębal, Władysław T. Miodunka. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250473
  3. Emocje - kultura - język : wyrażanie emocji negatywnych w polonistycznej praktyce glottodydaktycznej / Barbara Łukaszewicz. - Wydanie 1. - Warszawa : Polonicum : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250642
  4. Gramatyka języka polskiego : podręcznik dla cudzoziemców / Barbara Bartnicka, Halina Satkiewicz. - Wyd. 2. - Warszawa : "Wiedza Powszechna", 1995.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 219393
  5. Język ukraiński dla średniozaawansowanych / Bożena Zinkiewicz-Tomanek, Oksana Baraniwska. - Wydanie trzecie. - Kraków : Petrus, 2021.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250267
  6. Kompendium wiedzy o obywatelach Ukrainy w polskiej oświacie od września 2022 roku / [redaktor: Agnieszka Stebelska]. - Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., copyright 2022.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250335
  7. Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego : stan obecny, programy nauczania, pomoce dydaktyczne / pod red. Władysława T. Miodunki. - Wyd. 2. - Kraków : "Universitas", cop. 2009.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 236075
  8. Ludyczność w (glotto)dydaktyce / pod redakcją Michaliny Biernackiej, Pauliny Kaźmierczak i Agnieszki Banach. - Wydanie I. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.
    Biblioteka Rzeszów  Sygnatura: CzytR 249191
  9. Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów / pod red. Jana Lewandowskiego. - Wyd. 2. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 177166
    Filia Leżajsk Sygnatura: BLżWy 24909
    Filia Mielec Sygnatura: BMWyp 38257
    Filia Strzyżów Sygnatura: BStWy 20317
  10. Pisać jak z nut : podręcznik rozwijający sprawność pisania : dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2 / Ewa Lipińska, Elżbieta Grażyna Dąmbska. - Kraków : "Universitas", copyright 2016.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 245648
  11. Po polsku? Tak! : przewodnik dla nauczyciela / Aneta Lica i Zenon Lica ; opracowanie gier i zabaw Katarzyna Rukojć. - Wydanie II. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2022.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250033
  12. Polonistyczna glottodydaktyka kulturowa : interdyscyplinarność i modele przestrzenne / Piotr Garncarek. - Wydanie 1. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022.
    Filia Sędziszów Sygnatura: BSdzW 49107
  13. Poznajmy się! = Davaj znajomytys’! / [tłumaczenie: Olena Zhernova ; opracowanie ilustracyjne, graficzne: Katarzyna Aziukiewicz ; opracowanie muzyczne: Grzegorz Dondziłło]. - Wydanie I. - Warszawa : Poltext, 2022.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250347
  14. Przewodnik po egzaminach certyfikatowych : certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego / red. i oprac. Anna Seretny, Ewa Lipińska ; Katedra Języka Polskiego jako Obcego Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 229315
  15. Teraz tu jest nasz dom = Teper naš dìm tut [wersja polsko-ukraińska] / Barbara Gawryluk ; ilustracje Maciej Szymanowicz ; [tłumaczenie Iryna Kotlarska-Fesiuk]. - Wydanie I w tej edycji. - Łódź : Wydawnictwo Literatura, 2022.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 249922
  16. Trudne, małe wyrazy : materiały do nauki języka polskiego jako obcego / Magdalena Foland-Kugler. - Warszawa : "Wiedza Powszechna", 1997.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 220073
  17. Uczniowie z różnych kultur w szkole / Ministerstwo Edukacji Narodowej ; Ośrodek Rozwoju Edukacji ; [red. Bogumuła Lachowicz]. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015.
  18. Uczymy się polskiego : podręcznik języka polskiego dla cudzoziemców. [T. 2], Komentarz językowy i ćwiczenia / zespół autorski pod kier. Barbara Bartnicka. - Warszawa : "Wiedza Powszechna", 1984.
    Filia Mielec Sygnatura: BMWyp 52396 

Artykuły: 

  1. Co rośnie na łące w Polsce, czyli nauczanie cudzoziemców polszczyzny za pomocą treści przedmiotowych / Ewa Moszczyńska. - 2023. // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 1, s. 43-49
  2. Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczeniem uchodźstwa? / Anna Józefowicz.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 1, s. 113-125
  3. Czego potrzebują dzieci z Ukrainy : (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. - 2022.// Wychowawca. - 2022, nr 6, s. 26-27
  4. Czy nauczyciele języka obcego potrafią pracować z uczniami wielojęzycznymi? / Joanna Rokita-Jaśkow. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 39-45
  5. Biblioteka - tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 10-11
  6. Dobryj deń! Dzień dobry! Czyli rozmówki polsko-ukraińskie w bibliotece / Barbara Sikora. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 3--5
  7. Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji / Beata Katarzyna Jędryka. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 29-46
  8. Działamy, wspieramy, integrujemy - głos dyrektora społecznika / Krzysztof Lechmański. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 59-61
  9. Działamy, wspieramy, integrujemy - mamy doświadczenie w pomaganiu / z Agatą Pallasch, Moniką Maślaną oraz Aleksandrą Machurą o ich doświadczeniach w pracy z dziećmi cudzoziemskimi rozmawia Barbara Giża. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 53-58
  10. Działamy, wspieramy, integrujemy : Trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości w polskiej edukacji / z Kingą Białek rozmawia Hanna Drzewiecka-Krawczyk. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 62-68
  11. Dzieci migrantów w polskim systemie edukacji. Problemy w diagnozowaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Barbara Ostafińska-Molik, Joanna Olszewska-Gniadek. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 3, s. 135-153
  12. Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. - 2022.// Wiadomości Historyczne. - 2022, nr 3, s. 41-44
  13. Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. - 2022. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11
  14. Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 4-8
  15. Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole podstawowej : studium przypadku / Aneta Sylwia Baranowska. - 2023. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 1, s. 42-52
  16. Dziecko w sytuacji kryzysowej : jak wesprzeć przedszkolaka z doświadczeniem traumy wojennej? / Hanna M. Górna. - 2022. // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 9, s. 2-4
  17. Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. - 2022. // Dyrektor Szkoły . - 2022, nr 5, s. 20-23
  18. Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole : problemy i wyzwania / Krystyna Kamińska. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 18-28
  19. Edukacja polonistyczna a kompetencje międzykulturowe = Polish language education and intercultural competences / Marianna Szumal. - 2019.// W: Nauczyciel i uczeń w przestrzeni społecznej. - Kraków : Impuls, 2019. - S. 63-70
  20. Edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności - jak ją skutecznie wdrażać? / Adriana Kloskowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 16-19
  21. Experiencing Migration : A Child in a New Socio-Cultural Environment / Anna Młynarczuk-Sokołowska. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 4, s. 138-158
  22. Explanatory potential of the concepts of transculturation/transculturality in intercultural education / Jadwiga Romanowska. - 2021.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2021, nr 2, s. 92-103
  23. Film jako tekst kultury na zajęciach z języka polskiego jako obcego. Na przykładzie filmu "Ostatnia rodzina" / Agnieszka Potyrańska. - 2021. // Języki Obce w Szkole. - 2021, nr 3, s. 105-117
  24. Indywidualna diagnoza ucznia cudzoziemskiego / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 42-44
  25. Integracyjne zabawy dla dzieci / Urszula Czyżewska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 72-75
  26. Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym - poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik. - 2022. // Polonistyka. - 2022, nr 3, s. 15-19
  27. Jak kształtować umiejętności językowe u podopiecznych wielojęzycznych? praktyczne wskazówki / Joanna Czapla.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 5-10
  28. Jak oswoić "Obcego na mojej kanapie"? / Justyna Hanna Budzik. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 32-35
  29. Jak rozmawiać o migracjach na godzinach wychowawczych? / Centrum Edukacji Obywatelskiej. - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 133, s. 58-59
  30. Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? : wykorzystanie literatury do prowadzenia trudnych rozmów / Małgorzata Swędrowska. - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 131, s. 41-43
  31. Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? / Marcelina Wnęk. - 2022.// Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 12-15
  32. Komunikacja ukierunkowana na ucznia : formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej / Monika Żelazna.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 103-111
  33. Kreatywność dla każdego dziecka, nieważne jakiej narodowości / Małgorzata Kowalak, Wiktoria Zubarewa. - 2023.// Meritum. - 2023, nr 1, s. 55-60
  34. Książki nas łączą : tydzień ukraiński w bibliotece / Magdalena Krawczyk. - 2023. // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 2, s. 21-23
  35. Książki, które można czytać językiem serca : inspiracje praktyczne / Małgorzata Swędrowska. - 2023.// Edukacja Wczesnoszkolna. - 2022/2023, nr 2, s. 111-115
  36. Mądry przewodnik. Rola nauczyciela w trudnych czasach / z Dominiką Izdebską-Długosz rozmawiała Monika Rosmanowska. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 25-27
  37. Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8 / Małgorzata Gębka-Wolak. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 68-84
  38. Model integracji edukacyjnej / Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Jędrzej Witkowski. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 73-77
  39. Na uchodźczej ścieżce. Doświadczenie przymusowej migracji w procesie edukacji formalnej / Anna Młynarczuk-Sokołowska. - 2020.// Forum Pedagogiczne. - 2020, nr 2, s. 147-163
  40. Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej : sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 7-22
  41. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci imigrantów / Anita Famuła-Jurczak, Małgorzata Lipińska. - 2021.// W: Poszukiwanie sojuszników i źródeł inspiracji w pedagogice dziecka. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. - S. 199-214
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 249431
    Filia Strzyżów Sygnatura: BStWy 388 U
  42. Nauka języka polskiego jako obcego / Dorota Janczak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 9, s. 42-44
  43. Nauka języka polskiego jako obcego / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 82-85
  44. Nauka poprzez zabawę : metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole podstawowej / Anita Skóra. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 93-106
  45. Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej / Anita Skóra. - 2021. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 53-67
  46. O wojnie w Ukrainie w edukacji filmowej / Anna Równy. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 79-80
  47. Od bycia obok do bycia razem : dlaczego warto doskonalić u uczniów kompetencje wielokulturowe?/ Łukasz Szeliga. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 20-24
  48. Organizacja nauki uczniów z Ukrainy : sytuacja w polskich szkołach i przedszkolach / Jakub Tylman. - 2023.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2023, nr 3, s. 39-43
  49. Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) / Joanna Gałwiaczek.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 11-15
  50. Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 82-85
  51. Praca z obcokrajowcem / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. - 2021.// Życie Szkoły. - 2021, nr 2-3, s. 59-63
  52. Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 10, s. 52-56
  53. Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 41-46Rekomendacje dla dyrektorów szkół, pedagogów szkolnych, nauczycieli oraz pozostałych specjalistów wspierających uczniów cudzoziemskich w szkole / Małgorzata Pruś. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 35-38
  54. Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 42-53
  55. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej : propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2 / Monika Żelazna. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 67-77
  56. Szkoła wielokulturowa w Polsce? Zacznijmy od zmiany sposobu myślenia / rozmowa z dr Izabelą Czerniejewską ; rozmawiał Maciej Dobrowolski. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 5-8
  57. Szkoła wobec kryzysu humanitarnego / Magdalena Tędziagolska, Bartłomiej Walczak. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 66-69
  58. Techniki mediacyjne w rozwiązywaniu konfliktów jako narzędzi wsparcia w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźctwa / Małgorzata Pruś. - 2022.// Monitor Dyrektora Szkoły. - 2022, nr 4, s. 42-50
  59. Temat lekcji : współczesne migracje / Julia Godorowska, Patrycja Kopcińska. - 2020. // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 10, s. 80-85
  60. Typowe błędy osób rosyjsko- i ukraińskojęzycznych w nauce języka polskiego jako obcego - jak ich unikać? / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 25-28
  61. Uczeń wschodniosłowiański w polskiej w szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 113-128
  62. Ukraińska lekcja / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023.// Dyrektor Szkoły. - 2023, s. 64
  63. Widziane z różnych perspektyw / z uczniami polskimi i ukraińskimi rozmawia Monika Morel, komentują Katarzyna Gromek-Kulasza i Alina Karaśkiwicz. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 31-36
  64. Wyciszanki-pocieszanki / Małgorzata Chudzik-Zawisza. - 2022. // Biblioteka w Szkole. - 2022, [nr] 5, s. 30-31
  65. Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego : (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) / Katarzyna Włodekowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 29-31
  66. Wykorzystanie multimedialnych kart pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Mariusz Wysocki.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 73-87
  67. Wykorzystanie technik mediacyjnych jako narzędzi wspierających w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa i w rozwiązywaniu konfliktów / Małgorzata Pruś. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 30-33
  68. Zacznij od A. Wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi / Aleksandra Dobke. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 48-52
  69. Zmora lektora, czyli jak kształcić kompetencje językowe u uczniów o zróżnicowanym poziomie językowym / Dorota Połatyńska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 54-57
  70. Zadania pedagoga w budowaniu komunikacji i relacji z uczniami z Ukrainy i ich rodzinami / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 45-51 

Scenariusze zajęć i materiały edukacyjne. 

Artykuły: 

  1. Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem : scenariusz lekcji dla klas VI-VIII / Anna Klimowicz. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 78-80
  2. Dzień Kobiet : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 147-150
  3. Grzeczność i gościnność w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza : scenariusz zajęć dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 42-44
  4. Klub Dyskusyjny "W mieście" : konspekt zajęć języka polskiego jako obcego dla uczniów rosyjsko- i ukraińskojęzycznych / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 40-41
  5. Optymizm czy pesymizm? : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 141-146
  6. Poznajmy się : scenariusz zajęć dla dziecka dwujęzycznego w wieku od 7 lat / Justyna Reneteau. - 2022.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 63-65
  7. Poznajmy się: zajęcia integracyjne dla uczniów polskich i ukraińskich - scenariusz / Anna Kiełczewska. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 6-7
  8. Scenariusz: Uczeń z doświadczeniem migracji - blaski i cienie życia na obczyźnie / Aleksandra Stolarczyk, Ivanna Bachynska. - 2022.// Remedium. - 2022, nr 12, s. 14-17
  9. Światowy Dzień Uchodźcy (20 czerwca) - scenariusz / Anna Kiełczewska. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 54, s. 9-10
  10. Wariacje frazeologiczne: jak nie kiwnąć palcem w bucie i mieć olej w głowie : scenariusz lekcji dotyczącej frazeologii dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 45-47 

Netografia: 

  1. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego dla dzieci i młodzieży [Scenariusze zajęć umieszczone na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej]/ Ministerstwo Edukacji i Nauki. [dostęp 17.08.2023]
  2. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji / Ośrodek Rozwoju Edukacji. [dostęp 17.08.2023]
  3. Materiały dydaktyczne dotyczące nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Centrum Edukacji Obywatelskiej. [dostęp 17.08.2023]
  4. Materiały dydaktyczne online dla nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracyjnym / Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. [dostęp 17.08.2023]
  5. Materiały edukacyjne dotyczące tematu wojny na Ukrainie oraz pracy metodycznej z takimi uczniami / Centrum Edukacji Obywatelskiej. [dostęp 17.08.2023]
  6. Ogólnodostępne materiały do nauki polskiego jako obcego / Fundacja Ocalenie. [dostęp 17.08.2023]
  7. Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci i młodzieży rozpoczynających naukę w polskiej szkole small oraz poradnik metodyczny small / Urząd do Spraw Cudzoziemców. Portal Gov.pl. [dostęp 17.08.2023]
  8. Podręcznik do nauki języka polskiego dla ukraińskich dzieci / Fundacja Wolność i Demokracja. [dostęp 17.08.2023]
  9. Scenariusze zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych dla nauczycieli na temat migracji i międzykulturowości / Fundacja EMIC. [dostęp 17.08.2023]
  10. Ukraińscy uczniowie w naszej klasie – poradnik dla nauczycieli - język polski / Szkoła Edukacji. [dostęp 17.08.2023]
  11. Wielokulturowość w szkole/uczeń cudzoziemski / Ośrodek Rozwoju Edukacji. [dostęp 17.08.2023]
  12. Wojna w Ukrainie. Emocje – fakty – wartości – działania (klasy IV-VIII sp) [Materiały edukacyjne] / Centrum Edukacji Obywatelskiej. [dostęp 17.08.2023]
  13. Wojna w Ukrainie. Emocje – fakty – wartości – działania (szkoły ponadpodstawowe) [Materiały edukacyjne] / Centrum Edukacji Obywatelskiej. [dostęp 17.08.2023]

 

Autor: Małgorzata Mika-Zarębska