Emisja i higiena głosu w pracy nauczyciela

Rzeszów

Emisja i higiena głosu w pracy nauczyciela – zestawienie bibliograficzne w wyborze.

 

  1. Głos jako narzędzie : materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem / Anna Walecik-Topiłko. - Gdańsk : "Harmonia" 2012.
    Biblioteka Rzeszów: sygnatura WypRz 242595
  2. Mówię i śpiewam świadomie : podręcznik do nauki emisji głosu / Bogumiła Tarasiewicz. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 
    Biblioteka Rzeszów: sygnatura WypRz 250936
  3. Podręcznik pracy głosem : ćwiczenia i wskazówki dla osób występujących publicznie / Agnieszka PłusajskaOtto. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2017.
    Biblioteka Rzeszów: sygnatura WypRz 246598
    Filia Mielec : sygnatura BMWyp 66823
  4. Podstawy emisji głosu / Danuta Wosik-Kawala. -  Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2015.
    Filia Łańcut sygnatura: BŁWyp 37222
  5. Praca głosem : technika mowy i prezentacji / Andrzej Siedlecki. - Rzeszów : "Fosze" 2016.
    Biblioteka Rzeszów: sygnatura WypRz 244968
    Filia Mielec sygnatura: BMWyp 66823
  6. Sztuka mówienia : podstawy emisji głosu dla studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych / Teresa Mazepa. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski 2015.
    Biblioteka Rzeszów: sygnatura WypRz 245424, CzytR 245819 CzytR
    Filia Strzyżów: sygnatura BStWy 37806
    Filia Łańcut; sygnatura BŁWyp 37219
  7. Siła głosu : jak mówić, by ludzie chcieli słuchać / Katarzyna Pietroń. Gliwice : "Helion", 2016.
    Biblioteka Rzeszów: sygnatura WypRz 244975
    Filia Mielec sygnatura: BMWyp 66825
    Filia Sędziszów sygnatura: BSdzW 46156
  8. Trening głosu : praktyczny kurs dobrego mówienia / Beata Ciecierska-Zajdel. - Warszawa: Edgard ; 2012.
    Biblioteka Rzeszów: sygnatura WypRz 242652

 

Artykuły

  1. ABC emisji głosu / Malwina Wilczyńska.// Forum Logopedy. - 2018, nr 27, s. 45-49.
  2. Anatomia i fizjologia układu o-f-a podstawą planowania skutecznej terapii głosu / Barbara Sambor.// W: Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej. - Gdańsk : "Harmonia Universalis", 2017. - s. 339-360.
  3. Anatomiczno-fizjologiczne podstawy głosu / Jerzy Kuczkowski.// W: Logopedia artystyczna. - Gdańsk : "Harmonia Universalis", 2016. - s. 258-275.
  4. Autorski program studiów podyplomowych dla nauczycieli akademickich "Emisja głosu", czyli "dlaczego i w jaki sposób nauczyciele powinni zgłębiać tajniki poprawnej emisji głosu?" / Iwona Kowalkowska.// W: Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy. - Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski, 2006. - s. 211-219.
  5. Choroby zawodowe narządu głosu wśród nauczycieli / Magdalena Rzepa.// Nauczyciel i Szkoła. - 2010, nr 3, s. 141-153, bibliogr.
  6. Co może nasada? / Ewa Kaptur.// Sygnał. - 2017, nr 11, s. 50-51.
  7. Co zdradza głos / Ewa Nieckuła. - 2025. // Wiedza i Życie. - 2025, nr 4, s. 46-50.
  8. Czas na oddech / Ewa Kaptur.// Sygnał. - 2017, nr 9, s. 47-49.
  9. Ćwiczenia do pracy z głosem dla nauczycieli. Część 1 / Beata Piasny.// Głos Pedagogiczny. - 2012, listopad, s. 37-39.
  10. Ćwiczenia do pracy z głosem dla nauczycieli. Część 2 / Beata Piasny.// Głos Pedagogiczny. - 2013, luty, s. 36-40.
  11. Efektywna komunikacja interpersonalna w szkole a problemy narządu głosu wśród nauczycieli / Katarzyna Wojciechowska.// Gazeta Szkolna. - 2009, nr 47, s. 6-7.
  12. Emisja głosu : kwalifikacje i zajęcia... o problemach słów kilka / Anna Walencik-Topiłko.// Forum Logopedy. - 2014, nr 2, s. 22-24.
  13. Emisja głosu dla nauczycieli / Daniel Bordman.// Polonistyka. - 2012, nr 6, s. 48-50.
  14. Emisja głosu jako skuteczne narzędzie wykorzystywane w komunikacji społecznej w oparciu o moje metody pracy nad głosem / Aleksandra Bubicz-Mojsa.// Arteterapia. - 2013, nr 3, s. 24-29.
  15. Emisja głosu - profesjonalne kształcenie w kontekście przekazu estetycznego współczesnych mass mediów / Anna Ulwańska.//W: Oświata w otoczeniu burzliwym. - Katowice : Uniwersytet Śląski, 2008. - S. 160-166.
  16. Emisja głosu w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej - istotne wątki / Lidia Kataryńczuk-Mania.// W: Pedagogika wczesnoszkolna. T. 2, Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej. - Toruń : Adam Marszałek, 2014. - s. 144-154.
  17. Emisja, higiena głosu i jej znaczenie w pracy nauczyciela / Beata Kamińska-Kłos.// Wychowanie Muzyczne. - 2017, nr 4, s. 27-34.
  18. Emocjonalne podłoże posługiwania się głosem / Ewa Binkuńska.// W: Logopedia artystyczna. - Gdańsk : "Harmonia Universalis", 2016. - S. 297-322.
  19. Głos i jego rola w mediach elektronicznych / Joanna Luboń.// W: Logopedia artystyczna. - Gdańsk : "Harmonia Universalis", 2016. - s. 536-541.
  20. Głos jako narzędzie pracy. - 2022.// Życie Szkoły. - 2022, nr 8, s. 44-45.
  21. Głos jako warsztat pracy nauczyciela - znaczenie emisji i higieny głosu / Lidia Kataryńczuk-Mania.// W: Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy. - Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski, 2006. - S. 39-48.
  22. Głos - narzędzie pracy doradcy zawodowego / Michał Kisiel-Dorohinicki.// Doradca Zawodowy. - 2014, nr 1, s. 39-43.
  23. Głos - podstawowe narzędzie pracy nauczyciela / Monika Węgrzyn.// Świetlica w Szkole. - 2019, nr 5, s. 20-21.
  24. Głos to skarb / Ewa Ostarek. - 2020.// Głos Pedagogiczny. - 2020, nr 119, s. 5-7.
  25. Głos to skarb / Ewa Ostarek. - 2020. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2020, nr 8, s. 45-47.
  26. Głos w kreowaniu wizerunku osób posługujących się nim zawodowo / Ewa Binkuńska.// W: Logopedia artystyczna. - Gdańsk : "Harmonia Universalis", 2016. - S. 347-361.
  27. Głos w pracy nauczyciela - kształtowanie kompetencji / Magdalena Rzepa.// Edukacja Ustawiczna Dorosłych. - 2011, nr 1, s. 103-111, bibliogr.
  28. Głośne czytanie, czyli jak samodzielnie pracować nad siłą i brzmieniem swojego głosu / Ewa Kozicka. - 2021.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2021, nr 10, s. 50-53.
  29. Higiena głosu i przemawianie - pożyteczne ćwiczenia / Maria Grażyna Szepe.// Polonistyka. - 2014, nr 1, s. 20-22.
  30. Jak nauczyć emisji głosu? : rozumienie uniwersalnych reguł i instrukcji / Katarzyna Winiarska.// Forum Logopedy. - 2014, nr 2, s. 46-49 2014
  31. Jak pracować głosem? / Agnieszka Spadło.// Bliżej Przedszkola. - 2009, nr 10, s. 44-45.
  32. Jedenaste : dbaj o głos / Marzena Czwarny.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2005, nr 1, s. 37-39.
  33. Korelacja ucho-oddech i prawidłowa emisja głosu / Iwona Kowalkowska.// W: Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy. - Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski, 2006. - S. 157-176.
  34. Kreatywność nauczyciela i ucznia w kontekście pracy nad głosem w mowie / Magdalena Ostolska, Agnieszka Sztuk. - 2023. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 9, s. 13-24.
  35. Krtań ma głos / Ewa Kaptur.// Sygnał. - 2017, nr 10, s. 48-50 2017
  36. Krzyczeć czy nie krzyczeć, czyli o sztuce operowania głosem / Paweł F. Nowak.// Magazyn Trenera. - 2016, nr 44, s. 8-11.
  37. Kultura żywego słowa w terapii logopedycznej i edukacji / Karol Pawlas.// W: Uniwersalne wartości kultury w edukacji i terapii. - Kraków : "Ignatianum" : "WAM", 2012. - S. 319-331.
  38. Logopeda a wybór techniki w pracy nad głosem / Grzegorz Piotr Kołodziej. - 2019.// Forum Logopedy. - 2019, nr 34, s. 62-66.
  39. Metodyka diagnozy i terapii głosu / Ewa Kowalewska, Anna Walencik-Topiłko.// W: Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. - Gdańsk : "Harmonia Universalis", 2015. - S. 270-285.
  40. Mówię i śpiewam świadomie : podręcznik do nauki emisji głosu / Bogumiła Tarasiewicz. - Kraków : "Universitas", cop. 2014.
  41. Na co zwracać uwagę w pracy nad głosem? / Marta Parfieniuk-Białowicz.// Polonistyka. - 2017, nr 1, s. 20-21.
  42. Nadużycia i zaniedbania wobec własnej osoby - nauczycielski problem z głosem / Anna Justyna Milewska, Dorota Citko, Robert Milewski.//W: Człowiek dorosły i starszy w sytuacji przemocy. - Białystok : Uniwersytet w Białymstoku, 2009. - S. 191-203, bibliogr.
  43. Narzędzie pracy nauczyciela : głos / Beata Kulik.// Życie Szkoły. - 2010, nr 1, s. 16-20.
  44. Nauczycielu, zadbaj o swój głos / Marzena Kubiak.// Wychowawca. - 2011, nr 10, s. 25-26.
  45. Nie trać głosu / Karolina Bińkowska. - 2020.// Życie Szkoły. - 2020, nr 7, s. 14.
  46. Nie trać mowy : praca w szkole silnie wpływa na nasz narząd głosu. Jak o niego zadbać? / Magdalena Goetz.// Głos Nauczycielski. - 2014, nr 24, s. 12.
  47. Oddech jako istotny element pracy nad głosem / Grzegorz Piotr Kołodziej.// Forum Logopedy. - 2014, nr 2, s. 54-56.
  48. Omówienie metody kształcenia głosu według Romeo Alavi Kia / Małgorzata Marczewska.// W: Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy. - Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski, 2006. - S. 181-192.
  49. Podstawy właściwej emisji głosu w pracy z dziećmi i młodzieżą. Cz. 1 / Ksenia Miśkiewicz.// Wychowanie Muzyczne. - 2018, nr 4, s. 26-32.
  50. Podstawy właściwej emisji głosu w pracy z dziećmi i młodzieżą. Cz. 2 / Ksenia Miśkiewicz.// Wychowanie Muzyczne. - 2018, nr 5, s. 39-44.
  51. Podstawy właściwej emisji głosu w pracy z dziećmi i młodzieżą. Cz. 3 / Ksenia Miśkiewicz.// Wychowanie Muzyczne. - 2019, nr 1, s. 46-55.
  52. Poglądy i opinie młodzieży akademickiej na temat znaczenia emisji głosu w pracy pedagoga = Views and opinions of academic youth on the importance of voice production in a teacher’s work / Marta Kędzia, Agnieszka Konarczak. - 2021. // Studia Edukacyjne. - Nr 62 (2021), s. 267-278.
  53. Poziom wiedzy nauczycieli z zakresu higieny i emisji głosu / Ewa Binkuńska.// Edukacja. - 2011, nr 2, s. 60 -66, bibliogr.
  54. Prawidłowa emisja głosu - higiena pracy nauczyciela / Ewa Gacka, Alicja Wypych.// Nowa Szkoła. - 2005, nr 4, s. 18-22.
  55. Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy / red. nauk. Lidia Kataryńczuk-Mania, Iwona Kowalkowska. - Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski, 2006.
  56. Przed mikrofonem : wskazówki terapeuty / Zenobia Bogdanowska.// Forum Logopedy. - 2014, nr 2, s. 17-20.
  57. Przekrzyczeć hałas : akustyka w szkolnych pomieszczeniach jest fatalna, dlatego mówimy za głośno... / akustyka w szkolnych pomieszczeniach jest fatalna, dlatego mówimy za głośno... Halina Drachal.// Głos Nauczycielski. - 2013, nr 41, s. 12.
  58. Przepona nadaje mocy słowom (...) - wiedza studentów polonistyki z zakresu emisji głosu (rekonesans) / Kinga Banderowicz.// Poradnik Językowy. - 2014, nr 4, s. 69-85.
  59. Psychofizyczne uwarunkowania zaburzeń fonacji u osób zawodowo posługujących się głosem / Barbara Sambor, Monika Jakowczuk.// W: Logopedia artystyczna. - Gdańsk : "Harmonia Universalis", 2016. - S. 323-346.
  60. Rehabilitacja głosu i mowy po operacjach krtani / Anna Sinkiewicz, Hanna Mackiewicz-Nartowicz.// W: Biomedyczne podstawy logopedii. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2014. - S. 227-239.
  61. Rola profilaktyki głosu u pacjentów z rozszczepem podniebienia / Agnieszka Banaszkiewicz.// Forum Logopedy. - 2018, nr 27, s. 17-20.
  62. Twój głos się liczy! / Joanna Czapla.// Głos Pedagogiczny. - 2016, nr 10, s. 12-15.
  63. Twój głos się liczy! / Joanna Czapla.// Polonistyka. - 2016, nr 6, s. 54-56 2016
  64. Twój głos się liczy! / Joanna Czapla.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2016, nr 10, s. 56-59.
  65. Twój głos się liczy! / Joanna Czapla.// Życie Szkoły. - 2016, nr 8, s. 2-5.
  66. Twój głos to skarb - pozwól mu wybrzmieć : część druga / Sylwia Prusakiewicz-Kucharska.// Bliżej Przedszkola. - 2011, nr 10, s. 50-51.
  67. Twój głos to skarb - pozwól mu wybrzmieć : część pierwsza / Sylwia Prusakiewicz-Kucharska.// Bliżej Przedszkola. - 2011, nr 9, s. 52-53.
  68. Twój głos to skarb - pozwól mu wybrzmieć : część trzecia / Sylwia Prusakiewicz-Kucharska.// Bliżej Przedszkola. - 2011, nr 11, s. 54-55.
  69. Właściwa emisja głosu nauczyciela - warunek skutecznej komunikacji i efektywnego nauczania / Piotr Arkadiusz Szymański.// Wychowanie Muzyczne. - 2012, nr 1, s. 19-22.
  70. Właściwa emisja głosu - warunkiem skutecznej komunikacji i efektywnego nauczania / Piotr Arkadiusz Szymański.// Wychowanie Komunikacyjne. - 2012, nr 1, s. 19-22, bibliogr.
  71. Wskazówki dla wszystkich pracujących głosem / Włodzimierz Mendelewski.// Forum Logopedy. - 2014, nr 2, s. 37.
  72. Wskazówki dotyczące rozmowy, prowadzenia wykładu i wystąpień / Włodzimierz Mendelewski.// Forum Logopedy. - 2014, nr 2, s. 38.
  73. Wykorzystanie emisji głosu mówionego w edukacji / Halina Laskowska.// W: Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy. - Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski, 2006. - S. 33-37 .
  74. Wykorzystanie rezonatorów w emisji głosu mówionego / Ewa Binkuńska.// Forum Logopedy. - 2014, nr 2, s. 50-53.
  75. Zaburzenia czynności fizjologicznych w obrębie narządu mowy a wady artykulacyjne / Agnieszka Siwińska.// Forum Logopedy. - 2014, nr 3, s. 41-43.
  76. Zaburzenia głosu u osób śpiewających / Joanna Cieszyńska.// W: Logopedia artystyczna. - Gdańsk : "Harmonia Universalis", 2016. - S. 288-296.
  77. Znaczenie emisji głosu w prowadzeniu zajęć wychowania fizycznego / Dorota Kopeć.// Lider. - 2008, nr 6, s. 18-19.
  78. Znaczenie higieny głosu w zawodzie pedagoga specjalnego / Izabela Antos.//W: Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. - Olsztyn : Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, 2008. - S. 174-179, bibliogr.
  79. Znaczenie prawidłowej emisji głosu w pracy katechety / Wiktor Plust.// Katecheta. - 2009, nr 2, s. 78-82.
  80. Znaczenie prawidłowej emisji głosu w pracy nauczyciela muzyki / Wiktor Plust.// Wychowanie Muzyczne w Szkole. - 2009, nr 2, s. 16-20.

Autor: Renata Bąk