Neurodydaktyka, mózg i uczenie się

Rzeszów

Neurodydaktyka, mózg i uczenie się
(zestawienie bibliograficzne w wyborze)

Książki:

  1. Architektura wiedzy w szkole / Stanisław Dylak. - Warszawa : "Difin", 2013.
    Sygn. WypRz 242253
  2. Edukacja i uczenie się : 16 największych mitów / Jeffrey D. Holmes ; przekład Ewa Czerniawska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.
    Sygn. WypRz 248626
  3. Elastyczny mózg : kreatywne myślenie w czasach niepewności i chaosu / Leonard Mlodinow ; przełożyła Magda Witkowska. - Warszawa : Prószyński i S-ka - Prószyński Media, 2019.
    Sygn. WypRz 248627
  4. Jak osiągać sukcesy w nauce ? : uwaga, równowaga i koordynacja / Sally Goddard Blythe ; współpr. Lawrence J. Beuret, Peter Blythe ; tł. Magdalena Trzcińska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
    Sygn. WypRz 238653, BLżWy 34379, BŁWyp 35930, BMWyp 60381, CzytR 238652
  5. Jak uczy się mózg / Manfred Spitzer ; przeł. [z niem.] Małgorzata Guzowska-Dąbrowska. - Wyd. 1, dodr. 1. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
    Sygn. CzytR 234618
  6. Jak uczy się mózg / Manfred Spitzer ; przeł. [z niem.] Małgorzata Guzowska-Dąbrowska. - Wyd. 1, dodr. 4. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
    Sygn. BKWyp 50272, WypRz 248634, BŁWyp 37305
  7. Jak uczy się mózg / Sara-Jayne Blakemore i Uta Frith ; tł. Robert Andruszko. - Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2008.
    Sygn. BLżWy 32014, BŁWyp 33826, BStWy 33352, CzytR 232196
  8. Kreatywność : mózg w dobie innowacji / Elkhonon Goldberg ; przekł. Anna i Marek Binderowie. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.
    Sygn. BSdzW 47621
  9. Mózg : podręcznik użytkownika / Marco Magrini ; posłowie Tomaso Poggio ; przekład Natalia Mętrak-Ruda. - Łódź : Wydawnictwo Feeria - Wydawnictwo JK, 2019.
    Sygn. WypRz 248655
  10. Mózg : rozwiń swój potencjał / Sylwester Kowalski. - Warszawa : Wydawnictwo Zwierciadło, cop. 2017.
    Sygn. BŁWyp 37788, WypRz 247907
  11. Mózg rządzi : twój niezastąpiony narząd / Kaja Nordengen ; il. Guro Nordengen ; przeł. Milena Skoczko. - Warszawa : "Marginesy", 2018.
    Sygn. BKWyp 50123, BŁWyp 37790
  12. Neurodydaktyka : nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi / Marzena Żylińska. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2013.
    Sygn. BKWyp 49379, WypRz 241883, WypRz 243164, BLżWy 34388, BŁWyp 36881,
    BŁWyp 36882, BMWyp 61962, BSdzW 43531, BSdzW 43959, BStWy 37351, CzytR 241966
  13. Neuroedukacja : praca zbiorowa / pod red. Wiesława Sikorskiego. - Słupsk : "Dobra Literatura", 2015.
    Sygn. WypRz 244303, BŁWyp 37120, BMWyp 66632, BSdzW 45713, CzytR 244268
  14. Neurokognitywistyka rozwoju : wprowadzenie / Mark H. Johnson, Michelle de Haan ; przekł. Alicja Niedźwiecka ; red. merytoryczna wyd. polskiego: Ewa Pisula, Przemysław Tomalski ; konsultacja w zakresie neurobiologii Michał Fiedorowicz. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018.
    Sygn. BStCz 38409
  15. Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka : fakty i mity / Małgorzata Chojak. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2019.
    Sygn. BKWyp 50506, BLżWy 35670, BŁWyp 38105, BSdzW 47924, BStWy 38592, BMWyp 67825, CzytR 248080
  16. Pamięć sensoryczna czyli myśleć ciałem : doskonalenie zasobów pamięci zmysłowej / Małgorzata Modrak. - Warszawa : "Difin", 2016.
    Sygn. BŁWyp 37816, BMWyp 67057, WypRz 245565
  17. Pedagogika kognitywistyczna : studium teoretyczne / Bronisław Siemieniecki. - Kraków : "Impuls", 2013.
    Sygn. BKWyp 49350, WypRz 243172, BŁWyp 36838, BMWyp 61871, CzytR 243171, BSdzC 44570
  18. Psychologia nauczania : ujęcie poznawcze : podręcznik akademicki / Maria Ledzińska, Ewa Czerniawska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
    Sygn. BKWyp 48158, WypRz 236847, BŁWyp 35243, BMWyp 60172, BStWy 34935, BSdzW 40360, CzytR 236846, BMCzy 60171
  19. Rola mózgu w uczeniu się / Erich Petlak, Jana Zajacova. - Kraków : "Petrus", cop. 2010.
    Sygn. BŁWyp 35686
  20. Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia : aspekty bioneuropsychologiczne / Jan Rostowski. - Warszawa : "Difin", 2012.
    Sygn. BŁWyp 37808, BMWyp 62113
  21. Różowy mózg, niebieski mózg : jak niewielkie różnice w mózgach dziewczynek i chłopców mogą stać się przepastne i co z tym zrobić / Lise Eliot ; tł. Krzysztof Puławski. - Poznań : Harbor Point Media Rodzina, cop. 2011.
    Sygn. BLżWy 35190, CzytR 242418
  22. Trening mózgu : 50 zadań wzmacniających lewą i prawą półkulę / Charles Phillips ; tł. Joanna Sugiero. - Gliwice : "Helion", 2018.
    Sygn. WypRz 247284
  23. Umysł, gramatyka, ewolucja : wykłady z filozofii umysłu / Szymon Wróbel. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
    Sygn. BMWyp 60058
  24. Zalękniony mózg : jak dzięki sile neuronauki pokonać zaburzenia lękowe, ataki paniki i zamartwianie się / Catherine M. Pittman, Elizabeth M. Carle ; tłum. Aleksandra Haduła. - Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2018.
    Sygn. WypRz 247970, BMWyp 67678, BStWy 38309
  25. Zintegrowany mózg - zintegrowane dziecko : 12 rewolucyjnych strategii kształtujących umysł twojego dziecka / Daniel J. Siegel, Tina Payne Bryson ; przeł. Norbert Radomski. - Poznań : "Rebis", 2013.
    Sygn. BMWyp 66651

 Artykuły: 

  1. Bez przyjemności nie ma nauki / Marzena Żylińska // Psychologia w Szkole. - 2012, nr 3, s. 44-54.
  2. Dlaczego neurony umierają z nudów? / Beata Gromadzka. // Polonistyka 2014, nr 5, s.48-49.
  3. Dlaczego priorytetem jest "nauka o ludzkim mózgu"? / Julian Piotr Sawiński // Nowa Szkoła. - 2005, nr 8, s. 30-32.
  4. Edukacja programowana neurolingwistycznie / Wiesław Sikorski. // W: Neuroedukacja / pod red. Wiesława Sikorskiego. Słupsk : "Dobra Literatura", 2015 S. 181-209.
    Sygn. WypRz 244303, BŁWyp 37120, BMWyp 66632, BSdzW 45713, CzytR 244268
  5. Edukacja wykorzystująca zasady neurodydaktyki / Julian P. Sawiński. // Geografia w Szkole 2012, nr 2, s. 4-6.
  6. Ewolucja biologiczna a procesy uczenia się i nauczania : dydaktyka ewolucyjna / Marek Kaczmarzyk, Dorota Kopeć //W: Jakość edukacji : różnorodne perspektywy. Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2012. - S. 203-214.
    Sygn. CzytR 239311; WypRz 239312; WypRz 239313, BKWyp 48765, BŁWyp 36060, BŁWyp 37450, BStWy 35922, BSdzW 41627, BMWyp 61254
  7. Imperatyw neurobiologiczny z perspektywy dydaktyki : ku ciągłemu rozwojowi (homo addiscens) / Robert Bielecki. // Nowa Szkoła 2015, nr 3, s. 11-19.
  8. Inteligencje wielorakie - neurodydaktyka i ocena ucznia / Kazimierz Kotlarski. //W: Cyberprzestrzeń i edukacja Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012 S. 239-254.
    Sygn. BMWyp 61501, CzytR 239558
  9. Jak psychologia rozumie uczenie się / Maria Ledzińska, Ewa Czerniawska. // Psychologia w Szkole 2011, nr 4, s. 77-83.
  10. Jak uczy się mózg? : wiedza jawna i utajone uczenie się / Magdalena Goetz. // Głos Nauczycielski 2014, nr 39, s. 8.
  11. Jak wiele może zmienić klimat uczenia się? / Aleksandra Kram, Marta Molińska. // Remedium 2015, nr 1, s. 5-7.
  12. Jak zbliżyć się do neurodydaktyki? : (scenariusz szkolenia nauczycieli) / Julian Piotr Sawiński.  // Wszystko dla Szkoły 2009, nr 1, s. 9-12.
  13. Język a uczenie się - o języku, instrukcji i samoregulacji w procesie nauczania-uczenia się / Ewa Lemańska-Lewandowska. //W: Rozwijanie zdolności uczenia się : wybrane konteksty i problemy Bydgoszcz : Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, 2008 S. 169-177.
    Sygn. BŁWyp 34306, CzytR 233941
  14. Kognitywistyczna orientacja badawcza - wyzwanie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Monika Wiśniewska-Kin. /W: Nauczyciel wczesnej edukacji w kontekście zmian edukacyjnych Łódź : Uniwersytet Łódzki, 2009 S. 221-234.
    Sygn. BSdzW 39861, CzytR 235709
  15. Kognitywistyczne podstawy odpowiedzialności prawnej osób autystycznych : świadomość w kontekście teorii umysłu / Maciej Próchnicki, Bartosz Janik.  // W: Autyzm a prawo / red. nauk. Adam Górski, Błażej Kmieciak. Warszawa : "Difin", 2019 S. 27-53.
  16. Kognitywistyka a dydaktyczne transgresje / Wiga Bednarkowa. // W: Pedagogika wczesnoszkolna : rekonstrukcja kluczowych problemów / red. nauk. Marzenna Magda-Adamowicz, Iwona Kopaczyńska, Mirosława Nyczaj-Drąg. - Toruń : Adam Marszałek, 2017 S. 24-35.
    Sygn. BKWyp 50206, BKWyp 50411, WypRz 246398, BŁWyp 37721, BMWyp 67279, BMWyp 67625, CzytR 246397
  17. Kognitywne aspekty komunikowania się w matematyce, o matematyce i z użyciem matematyki / Joanna Kandzia. //W: Język - komunikacja - media - edukacja Toruń : Adam Marszałek, 2010 S. 79-91.
    Sygn. BSdzW 40177, CzytR 235811
  18. Ku przyszłej szkole skoncentrowanej na uczniach / Józef Kuźma // Edukacja i Dialog. - 2013, nr 9-10, s. 74-81.
  19. Mózg idzie do szkoły i... się nudzi / Marzena Żylińska ; rozm. przepr. Małgorzata Stańczyk // Życie Szkoły. - 2014, nr 5, s. 4-8.
  20. Mózg lubi towarzystwo / Magdalena Goetz.  // Głos Nauczycielski 2015, nr 27, s. 16.
  21. Mózg ucznia to miejsce pracy nauczyciela / Marzena Żylińska. // Psychologia w Szkole 2014, nr 2, s. 4-12.
  22. Nauczać samego siebie / Małgorzata Łuba. // Głos Pedagogiczny 2015, nr 3, s. 20-24.
  23. Nauczyć uczenia się / Aleksandra Denst-Sadura. // Głos Nauczycielski 2014, nr 47, s. 16.
  24. Nauka uczenia / Barbara Kantrowitz.  // Świat Nauki 2014, nr 9, s. 58-64.
  25. Neurodydaktyczne implikacje dla dobrej edukacji. Cz. 1 / Anna Karpińska. // Gazeta Szkolna 2005, nr 29-30, s. 31.
  26. Neurodydaktyczne implikacje dla dobrej edukacji. Cz. 2 / Anna Karpińska. // Gazeta Szkolna 2005, nr 30-31, s. 31.
  27. Neurodydaktyka - czyli droga od subiektywizmu do sprawdzonych faktów / Ewa Weber. // Meritum 2014, nr 3, s. 91-92.
  28. Neurodydaktyka - perspektywą na sukces w uczeniu (się) / Anna Karpińska. //W: Nauczyciel między tradycją a współczesnością Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2007 S. 99-107.
    Sygn. WypRz 232493, BŁWyp 33891, BMWyp 57907, BStWy 33154, CzytR 232202
  29. Neurodydaktyka - przyjaciel czy wróg nauczyciela? : refleksje praktyka / Małgorzata Talarczyk. // Głos Pedagogiczny 2015, nr 9, s. 61-63.
  30. Neurodydaktyka : czy wiedza o mózgu nas zmienia? / Marek Kaczmarzyk, Jacek Francikowski, Dorota Kopeć. // Biologia w Szkole 2011, nr 5, s. 5-12.
  31. Neurodydaktyka : czy wiedza o mózgu nas zmienia? / Marek Kaczmarzyk, Jacek Francikowski, Dorota Kopeć. // Biologia w Szkole 2011, nr 5, s. 5-12.
  32. Neurodydaktyka : motywacja, koncentracja i substancje szczęścia / Ewa Jurkiewicz. // Życie Szkoły 2012, nr 2, s. 4-5.
  33. Neurodydaktyka a przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela / Anna Gołębiowska. // W: Edukacja i/a mózg : mózg a/i edukacja / red. nauk. Mirosław Kowalski, Irena Koszyk, Sławomir Śliwa. Kraków : "Impuls", 2016 S. 123-132.
    Sygn. BMWyp 66832, BSdzW 46346, CzytR 244854
  34. Neurodydaktyka pod lupą / Agnieszka Ważny// Sygnał 2015, nr 5, s. 53-54.
  35. Neurodydaktyka szansą usprawnienia mózgu / Dorota Fitał, Agata Foryt, Martyna Wasserman. // W: Opieka jako kategoria wychowawcza : metody i formy stymulacji dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku lokalnym Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2016 S. 425-431.
    Sygn. BŁWyp 37598, BMWyp 67123, BSdzW 46702, CzytR 245825
  36. Neurodydaktyka w nauczaniu religii / Anna Zellma. // Katecheta 2015, nr 10, s. 5-14.
  37. Neurodydaktyka w służbie szkole i scholiologii / Anna Karpińska. //W: Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej. T. 1 Kraków : "Impuls", 2006 S. 157-164.
    Sygn. WypRz 230093, BŁWyp 32943, CzytR 230092, BMCzy 56356
  38. Neurodydaktyka w szkole / Magdalena Goetz. // Głos Pedagogiczny 2017, nr 4, s. 50-56.
  39. Neurodydaktyka, czyli o tym, co wspiera, a co hamuje naturalne procesy uczenia się / Marzena Żylińska. // Meritum 2014, nr 3, s. 2-10.
  40. Neurofizjologiczne podstawy uczenia się w okresie starości / Jolanta Twardowska-Rajewska. //W: Dorosłość wobec starości : oczekiwania, radości, dylematy Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2008 S. 269-276.
    Sygn. BSdzW 38930, BŁWyp 34252, CzytR 233842
  41. Neuronauki w edukacji : nowe możliwości w procesie naucznia-uczenia się / Stanisław Juszczyk.  // Chowanna T. 2 (2012), s. 39-57.
  42. Neurony lustrzane w ławce szkolnej / Martyna Migacz. // W: Neuroedukacja / pod red. Wiesława Sikorskiego. Słupsk : "Dobra Literatura", 2015 S. 45-67.
    Sygn. WypRz 244303, BŁWyp 37120, BMWyp 66632, BSdzW 45713, CzytR 244268
  43. Neuropedagogika i neurodydaktyka - tendencje XXI wieku / Erich Petlak. // Chowanna T. 2 (2012), s. 59-66.
  44. Niedoceniana empatia : co mają wspólnego odkrycia neuronauki z uczeniem się? / Magdalena Goetz. // Głos Nauczycielski 2014, nr 32-33, s. 10.
  45. Nowa, wolna kultura uczenia się / Julian Piotr Sawiński. // Nowa Szkoła 2013, nr 2, s. 19-23.
  46. O poczuciu sprawstwa w procesie uczenia się / Iwona Kopaczyńska.  // Życie Szkoły 2010, nr 5, s. 5-13.
  47. O wpływie miejsca na pamięć / Przemysław Bąbel.  // Psychologia w Szkole 2012, nr 2, s. 76-80.
  48. Określenie własnego stylu poznawczego / Małgorzata Łuba. // Wychowanie w Przedszkolu 2015, nr 3, s. 37-40.
  49. Podstawy diagnozy i terapii specyficznych zaburzeń czytania (SZC) w perspektywie neurokognitywistycznej / Dorota Bednarek. //W: Dysleksja rozwojowa : fakt i tajemnica w diagnostyce psychologiczno-pedagogicznej Opole : Wydawnictwa Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji : Wydawnictwo Instytut Śląski, 2011 S. 60-92.
    Sygn. CzytR 237362
  50. Pozytywna neuroplastyczność w praktyce / Anna Andrzejewska, Joanna Marczyszyn-Berendt.  // Niebieska Linia 2017, nr 4, s. 23-24.
  51. Procesy poznawcze / Andrzej Falkowski, Tomasz Maruszewski, Edward Nęcka. //W: Psychologia akademicka : podręcznik. T. 1 Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011 S. 339-510.
    Sygn. BKWyp 48296, BLżWy 33497, CzytR 240100
  52. Rola mózgu w procesach uczenia się i zapamiętywania / Paweł Stróżak. // Katecheta 2015, nr 10, s. 58-64.
  53. Rzeźbienie mózgu / Emilia Lichtenberg-Kokoszka. // W: Neuroedukacja / pod red. Wiesława Sikorskiego. Słupsk : "Dobra Literatura", 2015 S. 21-43.
  54. Społeczne mapy drogowe w mózgu / Matthew Schafer, Daniela Schiller. // Świat Nauki 2020, nr 3, s. 19-23, 75.
  55. Style poznawcze a trudności w uczeniu się : wybrane aspekty teoretyczne i implikacje dla praktyki pedagogicznej / Piotr Gindrich. // W: Terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną / red. nauk. Agnieszka Pawlak-Kindler. Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2018 S. 59-69.
    Sygn. BLżWy 35660, CzytR 248185
  56. Style uczenia się / Agnieszka Jastrzębska.  // Sygnał 2018, nr 5, s. 12-18.
  57. Szkoła szkodzi na mózg / Marzena Żylińska // Polityka. – 2010, nr 36, s. 28-30
  58. Tajemnice ludzkiego mózgu, czyli słów kilka o neurodydaktyce / Aleksandra Kubala-Kulpińska.  // Życie Szkoły 2014, nr 8, s. 8-11.
  59. Techniki uczenia się sprzyjające poprawie koncentracji uwagi / Karolina Grzywacz. // W: Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość / red. nauk. Marta Jerzak Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016 S. 429-462.
    BMWyp 66950, WypRz 245443, CzytR 245442
  60. Uczenie się jako proces konstruowania wiedzy / Marzena Żylińska.  // Kwartalnik Edukacyjny 2018, nr 1. s. 105-115.
  61. Uczenie się przez konstruowanie / Anna Satel. // Dyrektor Szkoły 2018, nr 11, s. 47-49.
  62. Uczenie uczenia się - dorośli i dzieci - dwa modele? / Ewa Nowel. // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI 2016/2017, nr 1, s. 25-40.
  63. W stronę dydaktyki ewolucyjnej : praktyczny wymiar neuronauk w środowisku szkolnym / Marek Kaczmarzyk.  // W: Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2015 S. 141-157.
  64. Zachowania nauczyciela przyjazne neuronom uczniów / Wiesław Sikorski. // W: Neuroedukacja / pod red. Wiesława Sikorskiego. Słupsk : "Dobra Literatura", 2015 S. 330-365.
    Sygn. WypRz 244303, BŁWyp 37120, BMWyp 66632, BSdzW 45713, CzytR 244268

 

 

Autor: Dorota Lichota