Praca z dzieckiem zdolnym

Rzeszów

Praca z dzieckiem zdolnym
(zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2015-2020)

Książki:
  1. (Nie)codzienność indywidualizacji w przestrzeni wczesnoszkolnej : inny w ławce szkolnej. T. 2 / red. nauk. Marzenna Magda-Adamowicz, Marzanna Farnicka. - Toruń : " Adam Marszałek ", 2018.
    Sygn. BKWyp 50193, BŁWyp 37851, BStWy 38352, BMWyp 67524
  2. Alternatywy w edukacji / pod red. nauk. Bogusława Śliwerskiego i Andrzeja Rozmusa. - Kraków : "Impuls" ; Rzeszów : Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, 2018.
    Sygn. CzytR 247663 
  3. Debiutant czy ekspert? : identyfikacja i samoocena uzdolnień uczniów / Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunat. - Kraków : "Impuls", 2018.
    Sygn. BMWyp 67504, BStWy 38370
  4. Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci : perspektywa pedagogiczna / Małgorzata Stańczak. - Kraków : "Impuls", 2019.
    Sygn. WypRz 248016, BMWyp 67812, BSdzW 47907, BŁWyp 38085
  5. Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli / Franciszek Bereźnicki. - Kraków : "Impuls", 2015. 
    Sygn. BKWyp 49744, BLżWy 34809, BSdzW 46141, BŁWyp 37166 , WypRz 244853 , BStWy 37376, WypRz 243974, CzytR 245312, BMCzy 66466
  6. Edukacja małego dziecka. T. 10, Wychowanie i kształcenie-kierunki i perspektywy zmian / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Beaty Oelszlaeger-Kosturek. - Cieszyn ; Kraków : "Impuls", 2017.
    Sygn. BStWy 38034, WypRz 246367, BSdzW 46778, BMWyp 67227, BLżWy 35297, BŁWyp 37709, CzytR 246366
  7. Edukacja osób zdolnych / red. nauk. Eugeniusz Piotrowski, Maria Porzucek-Miśkiewicz. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2019.
    Sygn. BStWy 38578, BMWyp 67916, BStWy 242 U, BSdzW 48070 
  8. Nastolatki zdolne, ale rozkojarzone : skuteczny trening umiejętności / Richard Guare, Peg Dawson, Colin Guare ; tłumaczenie Aleksandra Wekdej. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.
    Sygn. BStWy 252 U, WypRz 248571
  9. Pedagogika wczesnoszkolna : rekonstrukcja kluczowych problemów / red. nauk. Marzenna Magda-Adamowicz, Iwona Kopaczyńska, Mirosława Nyczaj-Drąg. - Toruń : Adam Marszałek, 2017.
    Sygn. WypRz 246398, BMWyp 67279, BŁWyp 37721, BKWyp 50206, BMWyp 67625, BKWyp 50411, CzytR 246397
  10. Podmiotowe uwarunkowania radzenia sobie ze stresem w środowisku szkolnym młodzieży uzdolnionej artystycznie / Małgorzata Kuśpit. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2018.
    Sygn. WypRz 247373, BŁWyp 38108
  11. Praca z dokumentami w edukacji informatycznej w szkole ponadpodstawowej. Z. 2, Sporządzanie atrakcyjnych i przejrzystych prezentacji multimedialnych / Aneta Stasiak, Jacek Stańdo. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
    Sygn. WypRz 248432, CzytR 248431
  12. Przedszkolna i wczesnoszkolna edukacja przyrodnicza we wszechstronnym rozwoju dziecka młodszego. Z. 3, Prowadzenie pomiarów w rozwoju psychofizycznym uczniów we wczesnoszkolnej edukacji przyrodniczej / Kinga Pietrasik-Kulińska, Dorota Szuba. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
    Sygn. WypRz 248280, CzytR 248279
  13. Psychologia geniuszu : odblokuj talenty i kreatywność swojego dziecka / Andrew Fuller ; [tłumaczenie Grażyna Chamielec]. - Warszawa : Mamania. Grupa Wydawnicza Relacja, 2016.
    Sygn. WypRz 246472, BSdzW 46614, CzytR 246471
  14. Rodzina uczniów zdolnych / Sylwia Gwiazdowska-Stańczak, Andrzej E. Sękowski. - Warszawa : "Difin", 2018.
    Sygn. WypRz 246989, BStWy 38294, BMWyp 67436,
  15. Specjalne potrzeby edukacyjne / Agnieszka Olechowska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.
    Sygn. BStWy 112 U, BŁWyp 37259, BStWy 37899, BMWyp 66883, BSdzW 46261, WypRz 245419, BKWyp 50002, CzytR 245418
  16. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego / red. Barbara Wolny, Małgorzata Lis. - Łódź : Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, 2018.
    Sygn. WypRz 247281, BŁWyp 37874, BStWy 38443, BŁWyp 38043, BKWyp 50436
  17. Umiejętności społeczne dzieci : kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami / Aneta Jegier, Beata Szurowska. - Warszawa : "Difin", 2017.
    Sygn. BStWy 38064, BSdzW 46804, BMWyp 67299, WypRz 246780, CzytR 246417
  18. Uzdolnienia matematyczne u dzieci : co pozwala rozwinąć skrzydła dzieciom uzdolnionym matematycznie? / Karolina Skarbek. - Wydanie I. - Kraków : Impuls, 2020.
    Sygn. BStWy 38779 
  19. Zafascynowani światem : efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej / Tomasz Knopik. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018.
    Sygn.WypRz 247767, BMWyp 67691, BMWyp 67692, BSdzW 47882, BStWy 38512, BStWy 38511, BKWyp 50540 , BKWyp 50541, BLżWy 35757, CzytR 247766
  20. Zbyt inteligentni, żeby żyć szczęśliwie / Jeanne Siaud-Facchin ; przekład Monika Szewc-Osiecka. - Łódź : Feeria Wydawnictwo - JK Wydawnictwo, 2020.
    Sygn. BLżWy 35788

Artykuły:

  1. "Fascynujący Świat Nauki", czyli praca metodą projektu dla zdolnych uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych / Marta Bolińska. // Język Polski w Szkole Podstawowej 2018/2019, nr 3, s. 49-61.
  2. "Zdolne dziecko" - o rodzicielskim etykietowaniu dzieci / Joanna Łukasiewicz-Wieleba. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2018, nr 6, s. 35-45.
  3. (Nie)zwyczajni : tworzenie warunków do rozwoju zdolności w najbliższym środowisku dziecka / Teresa Kosiarek. // Meritum 2020, nr 1, s. 10-17.
  4. (Zdolny) sześciolatek w szkole - dlaczego czasem to nie wypala? / Anna Kałuba-Korczak. / Głos Pedagogiczny 2018, nr 2, s. 25-28.
  5. Akceptacja dziecka zdolnego przez rówieśników / Patrycja Banasik. // Remedium 2017, nr 7-8, s. 30-31.
  6. Błyskotliwa jak dziewczynka : wspieraj uczennice - niech uwierzą w swój intelekt / Magdalena Goetz. // Głos Nauczycielski 2017, nr 10, s. 12.
  7. Być ojcem twórczego dziecka / Klaudia Żernik. // W: Pedagogika przedszkolna szansą na świadome budowanie potencjału dziecka / red. nauk. Lidia Kataryńczuk-Mania, Marzenna Magda-Adamowicz, Agnieszka Olczak. - Toruń : Adam Marszałek, 2017 S. 109-122.
    Sygn. WypRz 246828, BKWyp 50205, BSdzW 47124, BKWyp 50410, CzytR 246827
  8. Can we educate a genius? Deliberations on the margins of the writings of Nietzsche / Katarzyna Gurczyńska-Sady. // Kwartalnik Pedagogiczny 2017, nr 1, s. 149-160.
  9. Co trzeba wiedzieć o zdolnych, utalentowanych, twórczych? / Irena Koszyk. // W: Edukacja i/a mózg : mózg a/i edukacja / red. nauk. Mirosław Kowalski, Irena Koszyk, Sławomir Śliwa. Kraków : "Impuls", 2016 S. 111-120.
    Sygn. BMWyp 66832, CzytR 244854
  10. Co wiemy o dzieciach matematycznie uzdolnionych? : wyniki badań, wnioski i działania naprawcze / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. // W: Pedagogika wczesnoszkolna : rekonstrukcja kluczowych problemów / red. nauk. Marzenna Magda-Adamowicz, Iwona Kopaczyńska, Mirosława Nyczaj-Drąg. - Toruń : Adam Marszałek, 2017 S. 207-226.
    Sygn. WypRz 246398, BMWyp 67279, BŁWyp 37721, BMWyp 67625, BKWyp 5041, CzytR 246397
  11. Coraz zdolniejsza młodzież / Bolesław Niemierko. // Nowa Szkoła 2016, nr 5, s. 29-40.
  12. Czy współczesna szkoła rozwija talenty? / Agnieszka Pieniążek. // Kwartalnik Edukacyjny 2015, nr 2, s. 95-97.
  13. Czy zdolni uczniowie mają swoje miejsce w tradycyjnej szkole? / Wiesława Limont. // W: Alternatywy w edukacji / pod red. nauk. Bogusława Śliwerskiego i Andrzeja Rozmusa. Kraków : "Impuls" ; Rzeszów : Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, 2018 S. 151-189.
    Sygn. CzytR 247663 
  14. Dostrzec w uczniu talent / Małgorzata Pomianowska. // Dyrektor Szkoły 2016, nr 9, s. 28-32.
  15. Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na szczególne uzdolnienia : kształcenie uczniów zdolnych, uzdolnionych i utalentowanych / Małgorzata Jabłonowska. // W: Dydaktyka specjalna : od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych / red. nauk. Joanna Głodkowska. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017 S 195-209.
    Sygn. BMWyp 67262, BStWy 38191, BKWyp 50660, BMWyp 67980, CzytR 246364, BMCzy 67225
  16. Dziecko zdolne czy nad wyraz ambitni rodzice? / Ewa Zielińska. : // Bliżej Przedszkola 2020, nr 6, s. 16-19.
  17. Dziecko zdolne czy nadambitny rodzic? / Anna Kałuba-Korczak. // Wychowanie w Przedszkolu 2015, nr 3, s. 57-61.
  18. Dziecko zdolne w przedszkolu : jak przedszkole może wspierać rozwój dziecka / Dominika Bardzińska. // W: Przedszkole w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / red. nauk. Beata Szurowska. Warszawa : "Difin", 2019 S. 151-167.
    Sygn. BStWy 38598, BŁWyp 38150, BMWyp 67899, Ł.Ks 38385, CzytR 248177
  19. Dziecko zdolne. Jak rodzina może wspierać rozwój dziecka zdolnego / Joanna Łukasiewicz-Wieleba, Karolina Jabłońska. // W: Rodzina w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą. Cz. 1 Warszawa : Difin, 2019 S. 106-121.
    Sygn. BStWy 38735, BMWyp 67988, BKCzy 50670
  20. Edukacja dla mądrości, czyli jak rozwiązywać problemy szkolne / Elżbieta Płóciennik. // Meritum 2017, nr 2, s. 7-13.
  21. Etykiety mają moc : o samospełniającej się przepowiedni w szkole / Magdalena Goetz. // Głos Pedagogiczny 2018, nr 4, s. 45-49.
  22. Etykiety mają moc : o samospełniającej się przepowiedni w szkole / Magdalena Goetz. // Biologia w Szkole 2018, nr 3, s. 25-29.
  23. Etykiety mają moc : o samospełniającej się przepowiedni w szkole / Magdalena Goetz. // Polonistyka 2018, nr 3, s. 26-29.
  24. Funkcja szkoły w rozwoju ucznia zdolnego we wczesnej edukacji / Joanna Skoczylas. // Nowa Szkoła 2016, nr 2, s. 34-45.
  25. Galeria talentów w bibliotece szkolnej / Małgorzata Sil. // Biblioteka w Szkole 2015, nr 1, s. 23.
  26. Identyfikowanie ucznia zdolnego w szkole / Joanna Skoczylas. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2016, nr 6, s. 23-29.
  27. Innowacja czy iluminacja...Twórcza aktywność dziecka w szkole / Anna Wileczek. // Nauczanie Początkowe 2014 / 2015, nr 4, s. 7-19.
  28. Internetowe kursy informatyki dla uczniów zdolnych / Witold Kranas. / Meritum 2020, nr 1, s. 91-100.
  29. Jak nie pozbawić dziecka geniuszu? / Michał Misiak [i in.]. // Remedium 2016, nr 5, s. 7-9.
  30. Jak odkrywać i rozwijać zdolności uczniów? : teoria inteligencji wielorakiej / Mariola Tracz. // Geografia w Szkole 2016, nr 2, s. 30-32.
  31. Jak pracować z dzieckiem zdolnym? / Kapuścińska-Kozakiewicz, Justyna. // Biologia w Szkole 2020, nr 5, s. 26-30
  32. Jak pracować z uczniem zdolnym / Bogdan Urbanek. // Nowa Szkoła 2016, nr 7, s. 32-43.
  33. Jak przygotować ucznia zdolnego do konkursu / Lidia Pasich. // Język Polski w Gimnazjum 2017/2018, nr 4, s. 28-49.
  34. Jak rozpoznać indywidualne zdolności dziecka i rozwijać jego potencjał? / Magdalena Goetz. // Głos Pedagogiczny 2017, nr 10, s. 61-64.
  35. Jak rozpoznać indywidualne zdolności dziecka i rozwijać jego potencjał? / Magdalena Goetz. // Biologia w Szkole 2018, nr 2, s. 30-33.
  36. Jak wspierać, żeby nie zaszkodzić? : stwarzanie najlepszych warunków dla rozwoju uzdolnień uczniów w szkole i poza nią / Maria Mach. // Meritum 2020, nr 1, s. 2-9.
  37. Jak wspomagać rozwój dziecka zdolnego? / Małgorzata Mróz. // Wychowawca 2015, nr 6, s. 20-21.
  38. Jak wykorzystać zainteresowania uczniów / Magdalena Goetz. // Dyrektor Szkoły 2015, nr 5, s. 52-54
  39. Jak znaleźć złoty środek? : praca z uczniami o zróżnicowanych możliwościach / Barbara Dudziak-Czajkowska, Aleksandra Marchwian. // Sygnał 2020, nr 2, s. 14-16.
  40. Kiedy zdolności to za mało / Magdalena Goetz. // Głos Pedagogiczny 2016, nr 12, s. 13-16.
  41. Koncepcje, modele i możliwości pracy z uczniem zdolnym / Marta Bolińska. // Język Polski w Szkole Podstawowej 2018/2019, nr 3, s. 7-19.
  42. Kształcenie dzieci utalentowanych : przegląd badań dotyczących praktyki w szkołach kanadyjskich / Małgorzata Gil. // W: Edukacja małego dziecka. T. 9, Szkoła - przemiany instytucji i jej funkcji / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Anny Gajdzicy. - Cieszyn-Kraków : "Impuls", 2014 S. 131-142.
    Sygn. WypRz 243528, BSdzW 44878, BMWyp 66419, BStWy 37247, BLżWy 34537, BŁWyp 36984, CzytR 243465 
  43. Kultura szkoły sprzyjająca rozwojowi twórczego potencjału dziecka / Agata Cudowska. // W: Pedagogika wczesnoszkolna : rekonstrukcja kluczowych problemów / red. nauk. Marzenna Magda-Adamowicz, Iwona Kopaczyńska, Mirosława Nyczaj-Drąg. - Toruń : Adam Marszałek, 2017 S. 181-194.
    Sygn. WypRz 246398, BMWyp 67279, BŁWyp 37721, BKWyp 50206, BMWyp 67625, BKWyp 5041
  44. Mentoring w pracy z uczniem zdolnym / Katarzyna Wasilewska-Ostrowska. // Nauczyciel i Szkoła 2018, nr 2, s. 95-105.
  45. Metody pracy z uczniem zdolnym / Janusz Kawa. // W: Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i społecznych - perspektywa life span Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2017 S. 95-108.
    Sygn. CzytR 247359
  46. Między zdolnościami a kłopotami. Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych / Marta Bolińska. // Język Polski w Szkole Podstawowej 2018/2019, nr 3, s. 20-30.
  47. Młode talenty : praca z uczniem zdolnym w bibliotece szkoły ponadpodstawowej / Elżbieta Kasprzyszak. // Biblioteka w Szkole 2020, nr 2, s. 21-25.
  48. Motywacja uczniów ze SPE a efektywność doradztwa / Andrzej Michalik. // Dyrektor Szkoły 2020, nr 1, s. 50-54.
  49. Nagrody i kary jako oddziaływania wychowawcze rodziców zdolnych dzieci / Joanna Łukasiewicz-Wieleba. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2018, nr 10, s. 25-38.
  50. Nauczyciel edukacji początkowej a uczeń zdolny - wokół problemu (nie)kompetencji / Małgorzata Kwiatkowska-Góralczyk. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2018, nr 4, s. 13-21.
  51. Nauczycielskie atrybucje zdolności do matematyki uczniów i uczennic / Dorota Turska, Urszula Oszwa. // Kwartalnik Pedagogiczny 2017, nr 2, s. 25-40.
  52. Nie zgubić talentu / Anna Kałuba-Korczak ; rozm. przepr. Marta Łyskawińska. // Życie Szkoły 2016, nr 1, s. 4-6.
  53. Nie zgubić talentu / Anna Kałuba-Korczak ; rozm. przepr. Marta Łyskawińska. / Wychowanie w Przedszkolu 2015, nr 10, s. 12-15.
  54. Nieidealny uczeń zdolny / Kinga Chojnacka, Weronika Sobczak, Weronika Syska. // Remedium 2016, nr 11, s. 14-15.
  55. O mistrzach uczniów zdolnych / Małgorzata Jabłonowska, Katarzyna Korbecka. // W: Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. T. 3, Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni : / pod red. Macieja Tanasia i Sylwii Galanciak. Kraków : "Impuls", 2018 S. 55-71.
    Sygn. WypRz 247667, CzytR 247257
  56. O niektórych mitach na temat uczniów zdolnych / Maria Ledzińska. // Psychologia w Szkole 2015, nr 5, s. 13-21.
  57. Obraz kreatywnego i idealnego ucznia w poglądach nauczycieli / Józefa Bałachowicz. // W: Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka / pod red. nauk. Ireny Adamek i Józefy Bałachowicz. Kraków : "Impuls", 2019 S. 157-179.
    Sygn. CzytR 248639 
  58. Od czego zależą sukcesy szkolne uczniów? : (praca z uczniami zdolnymi) / Bogdan Urbanek. // Nauczyciel i Szkoła 2018, nr 2, s. 107-119.
  59. Odkrywamy talenty przyszłości / Noemi Joanna Zasada. // Edukacja i Dialog 2015, nr 3-4, s. 77-79.
  60. Odkrywanie talentów : praca z dziećmi w wieku 6-10 lat / Aleksandra Karasowska. // Świat Problemów 2015, nr 6, s. 9-12.
  61. Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych uczniów / Alicja Ostrowska. // W: Pedagogika wczesnoszkolna : rekonstrukcja kluczowych problemów / red. nauk. Marzenna Magda-Adamowicz, Iwona Kopaczyńska, Mirosława Nyczaj-Drąg. - Toruń : Adam Marszałek, 2017 S. 250-265.
    Sygn. WypRz 246398, BMWyp 67279, BŁWyp 37721, BKWyp 50206, BMWyp 67625, BKWyp 50411, CzytR 246397
  62. Perspektywy edukacji dziecka w świecie alternatywnych trendów i wyborów / Monika Frania. // Chowanna 2018, t. 1, s. 21-34.
  63. Piosenki i inne dźwięki, czyli o pobudzaniu talentów u słuchowców / Agnieszka Szpilt. // Nauczanie Początkowe 2016/2017, nr 3, s. 93-103.
  64. Podejście tutorskie w pracy z uczniami o szczególnych uzdolnieniach / Kinga Białek. // Meritum 2020, nr 1, s. 18-27.
  65. Polimorficzność motywacji osób twórczych : implikacje pedagogiczne / Aneta Bartnicka-Michalska. // Kwartalnik Pedagogiczny 2015, nr 3, s. 34-52.
  66. Postawy rodziców a rozpoznawanie i rozwijanie zdolności dzieci / Joanna Łukasiewicz-Wieleba, Alicja Baum. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2015, nr 4, s. 48-58.
  67. Postrzeganie własnej rodziny przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi = High achieving students' perceptions of the family / Andrzej E. Sękowski, Sylwia Gwiazdowska-Stańczak. // Przegląd Psychologiczny T. 62, nr 2 (2019), s. 249-283.
  68. Potrzeby uczniów szczególnie uzdolnionych / Marta Herzog, Weronika Loch, Martyna Tomczak. // Remedium 2016, nr 2, s. 24-25.
  69. Praca nauczyciela z uczniem zdolnym w szkole podstawowej / Magda Jaskulska. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2018, nr 2, s. 20-27.
  70. Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu / Joanna Skoczylas. // Wychowanie w Przedszkolu 2017, nr 6, s. 35-38.
  71. Praca z uczniem zdolnym ruchowo ma lekcji WF / Ewa Brzozowska-Wicherek. // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne 2019, nr 6, s. 5-9.
  72. Praca z uczniem zdolnym szansą rozwoju nauczyciela / Mariusz Domański. // Edukacja i Dialog 2019, nr 3-4, s. 6-9.
  73. Prawdy i mity o nauczaniu ucznia zdolnego, czyli co ułatwia, a co utrudnia pracę nauczyciela / Edyta Bugaj-Brauze, Magdalena Nadolska. // W: Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2015 S. 253-270.
    Sygn. WypRz 243927, CzytR 243926 
  74. Problemy dzieci matematycznie uzdolnionych : wyniki badań, interpretacje i wnioski oraz rozpaczliwe wołanie o lepsze traktowanie tych dzieci w szkołach / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. // W: Alternatywy w edukacji / pod red. nauk. Bogusława Śliwerskiego i Andrzeja Rozmusa. Kraków : "Impuls" ; Rzeszów : Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, 2018 S. 191-216.
    Sygn. CzytR 247663 
  75. Proces kształtowania zdolności jako proces wychowania / Piotr Petrykowski. // Wychowanie na co Dzień 2017, nr 6, s. 3-7.
  76. Program pracy z uczniem zdolnym na zajęciach koła bibliologicznego / Agnieszka Staniak. // Biblioteka w Szkole 2018, nr 7-8, wkł. Biblioteka Centrum Informacji, nr 3, s. 24-27.
  77. Przygotowanie nauczycieli przedszkoli oraz edukacji wczesnoszkolnej do rozpoznawania w grupie rówieśniczej dzieci zdolnych / Samanta Derwich-Zdybel. // Szkoła Specjalna 2016, nr 1, s. 5-16.
  78. Rozpoznawanie uzdolnień artystycznych/teatralnych u dzieci / Teresa Giza. // Edukacja Wczesnoszkolna 2017/2018, nr 3, s. 29-41.
  79. Rozwój muzykalności u dzieci sześcioletnich / Joanna Szczyrba-Poroszewska, Monika Waligóra. // Nauczanie Początkowe 2016/2017, nr 1, s. 43-55.
  80. Rozwój talentów wychowanków metodą tutoringu / Agnieszka Rowicka. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2015, nr 4, s. 28-40.
  81. Skąd się biorą geniusze / Magdalena Goetz. // Głos Nauczycielski 2015, nr 48, s. 16.
  82. Słów kilka o statusie ucznia zdolnego w polskiej szkole / Mariusz Domański. // Edukacja i Dialog 2017, nr 1-2, s. 65-66.
  83. Spotkania młodych talentów / Paweł Pińczuk. // Biblioteka w Szkole 2016, nr 1, s. 26-27.
  84. Stymulowanie rozwoju informatycznego ucznia zdolnego / Małgorzata Rostkowska. // Meritum 2020, nr 1, s. 101-106.
  85. Stymulowanie rozwoju zdolności matematycznych u dzieci w szkole podstawowej / Małgorzata Marmola. // W: Opieka jako kategoria wychowawcza : metody i formy stymulacji dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku lokalnym Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2016 S. 285-294.
    Sygn. BSdzW 46702, BŁWyp 37598, BMWyp 67123
  86. Sukces edukacyjny ucznia : bibliografia w wyborze / Elżbieta Trojan. // Nowa Szkoła 2017, nr 5, s. 57-62.
  87. Trudności w pracy z dziećmi z wyzwaniami poznawczymi w percepcji nauczycieli edukacji przedszkolnej / Elżbieta Kwiatkowska. // W: Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku : terapia i wspieranie / pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij, Elżbiety Kwiatkowskiej. Warszawa : Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2018 S. 33-48.
    Sygn. BSdzW 48003, CzytR 248102
  88. Tutoring szansą rozwoju talentów w polskiej szkole / Magdalena Leżucha. // Wychowanie na co Dzień 2018, nr 1, s. 8-14.
  89. Twórczość plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym / Marzena Majkut. // Nauczanie Początkowe 2014/2015, nr 4, s. 20-28.
  90. Uczeń - dociekliwy odkrywca. TIK i IBSE na lekcjach chemii / Justyna Kamińska. // Meritum 2020, nr 1, s. 86-90.
  91. Uczeń - mały naukowiec / Paulina Barańska. // Nauczanie Początkowe 2014/2015, nr 4, s. 48 - 55.
  92. Uczeń szczególnie uzdolniony / Kaja Chojnacka. // Remedium 2015, nr 1, s. 28-29.
  93. Uczeń uzdolniony matematycznie w opinii nauczycieli wczesnej edukacji / Karolina Skarbek. // W: Nauczyciel wczesnej edukacji kreatorem środowiska edukacyjnego dziecka / pod red. Elżbiety Płóciennik, Doroty Radzikowskiej. - Łódź : Uniwersytet Łódzki, 2016 S. 85-99.
    Sygn. BSdzW 46610, CzytR 245933
  94. Uczeń zdolny - uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - uczniem uzdolnionym? / Iwona Chrzanowska. // Studia Edukacyjne 2015, nr 34, s. 123-134
  95. Uczeń zdolny w perspektywie "dyskursu produkcyjnego". W stronę krytycznej rewizji pedagogiki zdolności / Astrid Męczkowska-Christiansen. // Problemy Wczesnej Edukacji 2018, nr 4, s. 30-38.
  96. Uczeń zdolny w perspektywie dyskursu produkcyjnego. Cz. 2 : Świat szkoły / Astrid Męczkowska-Christiansen, Kamila Zdanowicz-Kucharczyk. // Problemy Wczesnej Edukacji 2019, nr 4, s. 47-57.
  97. Uczeń zdolny w przedszkolu kłopot czy wyzwanie? / Anna Kałuba-Korczak. // Monitor Dyrektora Przedszkola 2016, nr 1, s. 47-50.
  98. Uczeń zdolny w szkole - teoria i praktyka edukacyjna / Małgorzata Drost-Rudnicka. // W: Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogicznej / red. nauk. Joanna Skibska i Justyna Wojciechowska. Warszawa : "Żak", 2015 S. 101-112.
    Sygn. BŁWyp 37315, CzytR 245311 
  99. Uczeń zdolny w szkole. Jak szkoła może wspierać rozwój dziecka / Dominika Bardzińska. // W: Szkoła w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / redakcja naukowa Beata Szurowska. Warszawa : Difin, 2020 S. 108-125.
    Sygn. BMWyp 68051, Ł.Ks 38389, K.Ks 50723, CzytR 248880
  100. Uczeń ze SPE w programie profilaktyczno-wychowawczym / Andrzej Michalik. // Dyrektor Szkoły 2020, nr 3, s. 50-56.
  101. Uzdolnienia dzieci, uczniów szkół podstawowych / Łukasz Kledzik. // Wychowanie Muzyczne 2018, nr 3, s. 32-36.
  102. Uzdolnienia plastyczne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną : rozpoznanie i wspierania rozwoju / Urszula Gembara. // W: Pedagogika wczesnoszkolna : rekonstrukcja kluczowych problemów / red. nauk. Marzenna Magda-Adamowicz, Iwona Kopaczyńska, Mirosława Nyczaj-Drąg. - Toruń : Adam Marszałek, 2017 S. 227-237.
    Sygn. WypRz 246398, BMWyp 67279, BŁWyp 37721, BKWyp 50206, BMWyp 67625, BKWyp 50411, CzytR 246397
  103. Więź matki z twórczym uczniem klas I-III / Klaudia Żernik. // W: Pedagogika wczesnoszkolna : rekonstrukcja kluczowych problemów / red. nauk. Marzenna Magda-Adamowicz, Iwona Kopaczyńska, Mirosława Nyczaj-Drąg. - Toruń : Adam Marszałek, 2017 S. 238-249.
    Sygn. WypRz 246398, BMWyp 67279, BŁWyp 37721, BKWyp 50206, BMWyp 67625, BKWyp 50411, CzytR 246397
  104. Wspieranie potencjału twórczego uczniów w wieku wczesnoszkolnym podczas rozwiązywania problemów matematycznych / Renata Reclik. // W: Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogicznej / red. nauk. Joanna Skibska i Justyna Wojciechowska. Warszawa : "Żak", 2015 S. 163-174.
    Sygn. BŁWyp 37315, CzytR 245311
  105. Wspieranie rozwoju dzieci zdolnych w rodzinie / Joanna Skoczylas. // Wychowanie na co Dzień 2017, nr 1-2, s. 7-10.
  106. Wspieranie uczniów w identyfikacji ich mocnych stron / Paweł Borowiecki.  // Remedium 2018, nr 11, s. 5-7.
  107. Wspieranie uczniów zdolnych / Urszula Solińska. // Wychowawca 2016, nr 5, s. 16-17.
  108. Wspomaganie rozwoju uzdolnień matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym / Leokadia Szymczyk. // W: Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogicznej / red. nauk. Joanna Skibska i Justyna Wojciechowska. Warszawa : "Żak", 2015 S. 175-189.
  109. Wspólne zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym - rozwijanie zainteresowań matematycznych / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak. // Wychowanie w Przedszkolu 2015, nr 5, s. 46-50.
  110. Współczesne tendencje w badaniach nad wybitnymi zdolnościami oraz wspomaganiem osób zdolnych / Andrzej E. Sękowski, Martyna Płudowska.  // Przegląd Psychologiczny 2018, nr 3, s. 305-315.
  111. Zdolni czy niedostosowani? Perfekcjonizm dziecięcy i młodzieżowy z perspektywy psychologii edukacji / Iwona Dudek, Romuald Polczyk. // Edukacja 2018, nr 3, s. 58-74.

Autor: Dorota Lichota