Honorowy patronat nad przedsięwzięciem objął Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.
Głównym założeniem konferencji było wsparcie szkół w realizowaniu jednego z priorytetów MEN – „Kształtowanie postaw młodego pokolenia”. Program ten zakłada, że głównym przekaźnikiem wartości jest wychowanie.
Spotkanie rozpoczęła Anna Żarów – dyrektor Biblioteki - powitała uczestników, następnie głos oddała dr Małgorzacie Makowskiej z Wydziału Zamiejscowego w Sandomierzu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Prowadząca, swoje wystąpienie zatytułowała „Uczenie języka wartości poprzez kontakt z literaturą piękną”. Zwróciła szczególną uwagę na rozwój i reakcje naszego mózgu podczas czytania. Czytając nie tylko poszerzamy nasze horyzonty umysłowe ale także kształtujemy swoją osobowość. Zasygnalizowała, że nie ma dobrego wychowania bez popularyzacji czytelnictwa.
Bohaterowie lektur w wyrazisty sposób przemawiają do każdego czytelnika a co dopiero do najmłodszych, którzy najbardziej chłoną świat fantazji. Dobra lektura uczy, bawi wychowuje nie tylko najmłodszych ale każdego z nas.
Kolejna prowadząca - psycholog Bożena Andrychowicz przybliżyła treści na temat „Jak kształtować szczęśliwego człowieka”. Zwróciła szczególną uwagę na prawidłowy jego rozwój i dobre wzorce w rodzinie a następnie w szkole. Prawdziwym drogowskazem w wychowaniu każdego z nas jest wrażliwość, dobroć oraz dialog, który buduje a nie odstrasza.
Posłużyła się cytatem Wojciecha Eichelbergera „Zadbać o własne szczęście – to jedyny sposób na to, żeby otworzyć dzieciom drogę do szczęścia…”. Podkreśliła, że tak naprawdę nie ma jednoznacznej recepty na szczęście człowieka, gdyż każdy z nas jest inny.
Następnie dr hab. Anna Szylar, prorektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. S. Tarnowskiego w Tarnobrzegu, oraz pracownik PCEN/O Tarnobrzeg, starała się znaleźć odpowiedź na pytanie „Czy można nauczyć wychowania do wartości?”
W przedstawionych treściach pokazała, że młodego człowieka należy od samego początku uwrażliwiać i wzbogacać jego rozwój dobrymi przykładami dającymi radość jemu i otaczającym go osobom. Należy to interpretować jako przygotowanie człowieka do życia oraz kształtowanie jego osobowości w konkretnych warunkach społecznych zgodnie z obowiązującymi zasadami rozwoju cywilizacyjnego. Natomiast cele tego procesu zależą od czynników społeczno-ustrojowych oraz ekonomicznych danego kraju. W myśl tego przedstawiła hierarchię wartości uniwersalnych wg Maxa Schelera: religijne, duchowe, witalne, utylitarne (przynoszące korzyść), hedonistyczne (przyjemnościowe). Wystąpienie zakończyła sentencją, że realizacja zadań wychowawczych szkoły powiedzie się wówczas, gdy równolegle przedmiotem zabiegów pedagogów będzie budowanie pogłębionych relacji z wychowankami.
W kolejnych rozważaniach Piotr Duma – dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Gorzycach, autor wielu publikacji dotyczących Tarnobrzega i regionu, zaprezentował sylwetkę wybitnego tarnobrzeskiego sportowca Alfreda Freyera, który na pierwszym miejscu stawiał dobro innych i zawsze był chętny do pomocy. Osobowość jego jako sportowca i człowieka była wyjątkowa, do końca swojego życia w sposób bezinteresowny służył ludziom i środowisku. Był prawdziwym społecznikiem i patriotą godnym naśladowania po wsze czasy. Zginął tragicznie podczas pożaru Pałacu w Dzikowie, ratując dzieła sztuki rodu Tarnowskich.
Ostatnim punktem programu była prezentacja Zofii Wójcikowskiej-Grandys – pracownika Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli w Tarnobrzegu. Prelegentka w wyjątkowo przystępny sposób omówiła: „Zasady konstruowania programu wychowawczego-profilaktycznego” w myśl Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę mają uwzględnić program wychowawczo-profilaktyczny (art.98, ust.4 pr. ośw.) Najogólniej można powiedzieć, że w oparciu o prawidłowy program wychowawczy zbieramy „później nasze owoce”. Program wychowawczy to ścieżka po której wędrują nasze dzieci
i wychowankowie.
Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród nauczycieli i wychowawców, którzy na co dzień służą przykładem i dobra radą swoim wychowankom na polu dydaktyczno-wychowawczym.
Przedsięwzięciu towarzyszyły dwie wystawy:
- „W ślad za patronem” – Klub 8 Wspaniałych Gimnazjum Nr 1 im. Stanisława Jachowicza w Tarnobrzegu.
- Alfred Freyer 1901-1927.
Można było również podziwiać rzeźby i płaskorzeźby autorstwa Jana Grandysa.
Dla uczestników sporządzono zestawienie bibliograficzne nt. „Wychowanie do wartości”.
{AG}/2017/Wychow{/AG}