„Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowych” – relacja z konferencji

Tarnobrzeg

14 listopada 2019 r. Biblioteka Pedagogiczna w Tarnobrzegu wspólnie z PCEN Odział w Tarnobrzegu zorganizowała konferencję zatytułowaną „Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowych”.
Adresatami spotkania byli dyrektorzy i nauczyciele szkół oraz wychowawcy placówek oświatowo-wychowawczych.
Celem konferencji było wsparcie szkół w prowadzeniu działalności profilaktycznej   przeciwdziałającej zagrożeniom z jakimi młodzież szkolna może się spotkać, co jest jednym z priorytetów polityki oświatowej MEN. Z uwagi na sytuację coraz większego dostępu uczniów do niebezpiecznych zdarzeń prewencja w tym zakresie jest niezbędna.
Zasadniczym punktem programu była prelekcja Pawła Strumińskiego, który współpracuje z Fundacją Homo Homini im. Karola de Foucauld i Instytutem Profilaktyki Uniwersalnej w zakresie realizacji szkoleń z zakresu profilaktyki zintegrowanej. W początkowych rozważaniach przybliżył ogólne zadania profilaktyki uzależnień a następnie przedstawił Mapę Poziomów Świadomości, która ma wpływ na podatność dzieci na sytuacje zagrożenia, Zaprezentował też „Siedem dźwigni skutecznej profilaktyki” - siedem aspektów rzeczywistości, od których w największym stopniu zależy efektywność działania w obszarze profilaktyki i wychowania:
  • Dźwignia pierwsza - kierować uwagę na to, co dobre, wówczas znajdujemy odpowiedniejsze rozwiązania problemów;
  • Dźwignia druga - o  zachowaniach problemowych i profilaktyce myśleć w sposób zintegrowany, wtedy rozwiązania będą całościowe, a nakłady ekonomiczne mniejsze;
  • Dźwignia trzecia - bazować na zasobach społeczności lokalnej, w ten sposób  zyskujemy więcej  sojuszników w naszym działaniu;
  • Dźwignia czwarta - budować na wartościach i marzeniach młodzieży (wtedy przyjmą zdrowy styl życia jako środek do ważnych dla nich celów);
  • Dźwignia piąta - szczególnie dbać o to, by wychowanie i profilaktyka były priorytetem rozwojowym - przykładem może być Program profilaktyki zintegrowanej „Archipelag Skarbów”, jako uzupełnienie i wzmocnienie pracy wychowawczej rodziców i nauczycieli;
  • Dźwignia szósta – przy tworzeniu strategii - należy szukać maksymalnych efektów, aby włożony wysiłek dał nam najlepszy wynik;
  • Dźwignia siódma – do współpracy angażować ludzi z pasją i zamiłowaniem do młodzieży, którzy współpracują z młodzieżą i dają dobry przykład przy wykorzystywaniu smartfonów i internetu.
Prowadzący podkreślił, że „Siedem dźwigni skutecznej profilaktyki” to sposób myślenia, który może stać się podstawą do formowania lokalnych zespołów współdziałających na rzecz wychowania młodzieży. Działania zintegrowane dają najlepsze efekty wychowawcze. Nowoczesne technologie są po to aby nam ułatwiać komunikację i codzienne życie. Istotą jest aby nie przekraczać pewnych granic w korzystaniu z narzędzi i zatracaniu się w świecie wirtualnym. W drugiej części swojego wystąpienia prelegent zwrócił uwagę na patotreści w Internecie, które najczęściej mają formę streamów, nadawanych w czasie rzeczywistym przez tzw. patostremerów -  początkowo w serwisie YouTube, a aktualnie też na innych  aplikacjach. Treści te są bardzo niebezpieczne, gdyż promują przemoc, agresję,  alkoholizm, pokazane jako sposób na łatwe życie.
Podkreślił, że świat wirtualny nie może nam przysłonić naszego funkcjonowania i komunikowania się w naszym codziennym życiu. Podał przykłady zagrożeń wynikających z fonoholizmu m. in.: izolacja, osłabienie tradycyjnych więzi społecznych, alienacja prowadząca do depresji, trudności w nawiązywaniu relacji bezpośrednich z innymi ludźmi, zubożenie języka, zanik zainteresowań i pasji itp.  Należy pamiętać, że z wszelkich dobrodziejstw cywilizacji, a zwłaszcza w zakresie Internetu, który niesie nam najróżnorodniejsze aplikacje, należy „korzystać w sposób kontrolowany” tak aby nas wzbogacały i rozwijały a nie uzależniały.
Kolejna prelegentka, podinsp. Alina Pieniążek - ekspert Wydziału Prewencji KWP w Rzeszowie omówiła zagadnienie dotyczące substancji psychoaktywnych i działania policji w tym zakresie. Zwróciła szczególną uwagę na konsekwencje prawne i karne nieletnich (Kodeks postepowania karnego), związane z sięganiem przez nieletnich po substancje zabronione - narkotyki i dopalacze. Poinformowała o procedurach jakie obowiązują, gdy uczeń w szkole jest pod wpływem środków odurzających, bądź zachodzi podejrzenie, że jest w posiadaniu substancji psychoaktywnych. Zaznaczyła, że w takich sytuacjach należy powiadomić dyrektora, rodziców lub opiekunów prawnych i policję. Zachęcała do współpracy szkoły z dzielnicowymi, przy pomocy aplikacji „Moja Komenda”.  
Ostatnim punktem spotkania było zaprezentowanie przez Martę Król nowości z zakresu tematyki konferencji, które  znajdują się w zbiorach biblioteki.
Dla uczestników sporządzono zestawienie bibliograficzne nt. „Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowych”.
Przedsięwzięciu towarzyszyła wystawa zbiorów odpowiadająca tematyce konferencji.

Autor: BP Tarnobrzeg