Adresatami spotkania byli dyrektorzy i nauczyciele szkół oraz wychowawcy placówek oświatowo-wychowawczych.
Celem konferencji było wsparcie szkół w prowadzeniu działalności profilaktycznej przeciwdziałającej zagrożeniom z jakimi młodzież szkolna może się spotkać, co jest jednym z priorytetów polityki oświatowej MEN. Z uwagi na sytuację coraz większego dostępu uczniów do niebezpiecznych zdarzeń prewencja w tym zakresie jest niezbędna.
Zasadniczym punktem programu była prelekcja Pawła Strumińskiego, który współpracuje z Fundacją Homo Homini im. Karola de Foucauld i Instytutem Profilaktyki Uniwersalnej w zakresie realizacji szkoleń z zakresu profilaktyki zintegrowanej. W początkowych rozważaniach przybliżył ogólne zadania profilaktyki uzależnień a następnie przedstawił Mapę Poziomów Świadomości, która ma wpływ na podatność dzieci na sytuacje zagrożenia, Zaprezentował też „Siedem dźwigni skutecznej profilaktyki” - siedem aspektów rzeczywistości, od których w największym stopniu zależy efektywność działania w obszarze profilaktyki i wychowania:
- Dźwignia pierwsza - kierować uwagę na to, co dobre, wówczas znajdujemy odpowiedniejsze rozwiązania problemów;
- Dźwignia druga - o zachowaniach problemowych i profilaktyce myśleć w sposób zintegrowany, wtedy rozwiązania będą całościowe, a nakłady ekonomiczne mniejsze;
- Dźwignia trzecia - bazować na zasobach społeczności lokalnej, w ten sposób zyskujemy więcej sojuszników w naszym działaniu;
- Dźwignia czwarta - budować na wartościach i marzeniach młodzieży (wtedy przyjmą zdrowy styl życia jako środek do ważnych dla nich celów);
- Dźwignia piąta - szczególnie dbać o to, by wychowanie i profilaktyka były priorytetem rozwojowym - przykładem może być Program profilaktyki zintegrowanej „Archipelag Skarbów”, jako uzupełnienie i wzmocnienie pracy wychowawczej rodziców i nauczycieli;
- Dźwignia szósta – przy tworzeniu strategii - należy szukać maksymalnych efektów, aby włożony wysiłek dał nam najlepszy wynik;
- Dźwignia siódma – do współpracy angażować ludzi z pasją i zamiłowaniem do młodzieży, którzy współpracują z młodzieżą i dają dobry przykład przy wykorzystywaniu smartfonów i internetu.
Podkreślił, że świat wirtualny nie może nam przysłonić naszego funkcjonowania i komunikowania się w naszym codziennym życiu. Podał przykłady zagrożeń wynikających z fonoholizmu m. in.: izolacja, osłabienie tradycyjnych więzi społecznych, alienacja prowadząca do depresji, trudności w nawiązywaniu relacji bezpośrednich z innymi ludźmi, zubożenie języka, zanik zainteresowań i pasji itp. Należy pamiętać, że z wszelkich dobrodziejstw cywilizacji, a zwłaszcza w zakresie Internetu, który niesie nam najróżnorodniejsze aplikacje, należy „korzystać w sposób kontrolowany” tak aby nas wzbogacały i rozwijały a nie uzależniały.
Kolejna prelegentka, podinsp. Alina Pieniążek - ekspert Wydziału Prewencji KWP w Rzeszowie omówiła zagadnienie dotyczące substancji psychoaktywnych i działania policji w tym zakresie. Zwróciła szczególną uwagę na konsekwencje prawne i karne nieletnich (Kodeks postepowania karnego), związane z sięganiem przez nieletnich po substancje zabronione - narkotyki i dopalacze. Poinformowała o procedurach jakie obowiązują, gdy uczeń w szkole jest pod wpływem środków odurzających, bądź zachodzi podejrzenie, że jest w posiadaniu substancji psychoaktywnych. Zaznaczyła, że w takich sytuacjach należy powiadomić dyrektora, rodziców lub opiekunów prawnych i policję. Zachęcała do współpracy szkoły z dzielnicowymi, przy pomocy aplikacji „Moja Komenda”.
Ostatnim punktem spotkania było zaprezentowanie przez Martę Król nowości z zakresu tematyki konferencji, które znajdują się w zbiorach biblioteki.
Dla uczestników sporządzono zestawienie bibliograficzne nt. „Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowych”.
Przedsięwzięciu towarzyszyła wystawa zbiorów odpowiadająca tematyce konferencji.