Program został wdrożony przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie – Departament Edukacji, Nauki i Sportu.
W ramach Programu, wyznaczeni pracownicy Pedagogicznych Bibliotek w Rzeszowie, Krośnie, Przemyślu i Tarnobrzegu prowadzą dokumentację na podstawie przedszkolnych dzienników zajęć oraz raportów sporządzanych przez koordynatorów bibliotecznych podczas cokwartalnych wizyt monitorujących w przedszkolach.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie dziecka w świat języka angielskiego od najmłodszych lat, równolegle do języka polskiego, poprzez naturalne przyswajanie w trakcie zabawy, ćwiczeń i codziennych czynności w przedszkolu i w domu oraz zaangażowanie do Programu wychowawców przedszkolnych i rodziców.
Biblioteka Pedagogiczna w Tarnobrzegu w ramach I, II i III edycji współpracowała z 3 przedszkolami:
- Przedszkole nr 4 w Tarnobrzegu,
- Przedszkole nr 1 w Nisku,
- Przedszkole nr 7 im. Marii Konopnickiej w Stalowej Woli.
Podczas cyklicznych wizyt monitorujących miałyśmy okazję wielokrotnie uczestniczyć w zajęciach pokazowych opartych na materiałach z Programu Powszechnej Dwujęzyczności, obserwować zaangażowanie nauczycieli oraz radosną aktywność przedszkolaków, które bardzo chętnie uczestniczyły w zabawach, ćwiczeniach i śpiewały proste piosenki w języku angielskim.
Także 24. 06. 2025 r. odbyłyśmy wizytę monitorującą w przedszkolach, które realizują Program „Dwujęzyczność w przedszkolu”. Celem wizyty była ocena sposobu wdrażania programu oraz obserwacja zajęć prowadzonych w języku polskim i angielskim.
Zaobserwowałyśmy aktywny udział dzieci w proponowanych formach zabawy i nauki, naturalne reagowanie na polecenia w języku angielskim oraz duże zaangażowanie nauczycieli w realizację założeń programowych. Wszystkie przedszkola zapewniają odpowiednie warunki do nauki języka obcego, a kadra pedagogiczna wykazuje się kreatywnością i profesjonalizmem. Najbardziej ucieszył nas postęp jaki poczyniły dzieci w znajomości języka angielskiego w trakcie trzech lat realizowanego Programu.
Wizyta potwierdziła również wysoką jakość realizacji programu i pozytywny wpływ dwujęzycznego środowiska na rozwój językowy dzieci.
Aby wspierać nauczycieli i koordynatorów w krzewieniu idei dwujęzyczności nasza Biblioteka zapewnia dostęp do materiałów dydaktycznych i metodycznych. Polecamy także nasze zestawienie bibliograficzne na ten temat Wychowanie dwujęzyczne w przedszkolach.
Koordynatorkami projektu w Bibliotece Pedagogicznej są Małgorzata Fajt i Ewa Wicherska.