Nauczyciel – ratownik pierwszego kontaktu

Tarnobrzeg

Nauczyciel – ratownik pierwszego kontaktu.
Zestawienie bibliograficzne w wyborze


Wydawnictwa zwarte
1.  "... i wtedy postanowiłam go wysłuchać" : skuteczność bez agresji : podręcznik dla rodziców i nauczycieli / Wiesława Rutkowska-Dydyna. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls 2021, sygn. TG 113265, NG 61002
2.  100 pomysłów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych : wspomaganie uczniów z autyzmem / Claire Bullock ; przekład: Karol Jaroszewski. - Gdańsk : Harmonia Universalis 2019, sygn. NG 60505
3.  Adaptacja : vademecum efektywnych rozwiązań : praca zbiorowa / pod redakcją Marii Brody-Bajak. - Kraków : CEBP 24.12 Sp. z o. o. 2023, sygn. TG 114771
4.  Agresja w szkole / redakcja naukowa Maria Libiszowska-Żółtkowska, Krystyna Ostrowska. - Warszawa : Difin 2019, sygn. TG 112090
5.  Arteterapia w twórczym rozwoju : ćwiczenia, warsztaty projekty dla dzieci
i młodzieży / Wiesław Karolak,(Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. Karola Goduli w Chorzowie), Barbara Karolak. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2021, sygn. TG 113540
6.  Autorytet nauczyciela czyli Jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą / Jarosław Kordziński. - Warszawa : Wolters Kluwer Polska 2020, sygn. TG 112578, SG 62734
7.  Cała nadzieja w szkole : polska edukacja może być wspaniała / Justyna Suchecka. - Warszawa : Wydawnictwo W.A.B. 2024, sygn. TG 115297
8.  Charakterystyka wybranych pomocy terapeutycznych do realizacji zajęć specjalistycznych z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych : profesjonalne wsparcie terapeuty pedagogicznego / Anna Waligóra, Dominika Furtak, Natalia Grabowska, Szymon Suchon, Patrycja Tupek. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek 2021, sygn. TG 113275, SG 63316
9.  Co się za chwilę może stać? : ćwiczenia rozwijające myślenie przyczynowo-skutkowe / Amanda Hopkins. - Gdańsk : "Harmonia" 2023, sygn. NG 61527
10. Dobry nauczyciel, dobry uczeń, dobra szkoła / redakcja naukowa Krzysztof Gawroński, Stefan M. Kwiatkowski. - Warszawa : Wolters Kluwer 2024, sygn. TG 114597, SG 63809
11. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych : I etap edukacyjny / [autorzy] Renata Naprawa, Alicja Tanajewska, Cecylia Mach, Krystyna Szczepańska. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2024, sygn. TG 115300
12. Dzień dobry, moje kłopoty! : pomoc dla uczniów z trudnościami w zachowaniu w codziennych sytuacjach społecznych : opowiadania i karty pracy / Renata Malek. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2019, sygn. NG 60600, SG 62769
13. Efektywna szkoła : o relacjach jako podstawie dobrze funkcjonującej edukacji / Joachim Bauer ; przełożył Andrzej Lipiński. - Gdańsk/Warszawa : Wydawnictwo Dobra Literatura 2024, sygn. TG 114785, NG 61833, SG 63975
14. Emocje w języku : nauka rozpoznawania emocji i empatycznej komunikacji / Agnieszka Fabisiak-Majcher, Elżbieta Ławczys. - Kraków : Wydawnictwo WiR 2023, sygn. TG 114458, NG 61649, SG 63888
15. Emocjonalne SOS : scenariusze zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej / Anna Busz. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2020, sygn. TG 112988, NG 60857, SG 62967
16. Empatia zmienia nas, szkołę, świat : scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli / Joanna Berendt, Paulina Orbitowska-Fernandez, Magdalena Sendor. - Warszawa : CoJaNaTo? 2019, sygn. TG 112243, NG 60391
17. Gdy dziecko chce zmienić płeć : odpowiedzialna pomoc zamiast ideologii / Paulina Kwietkiewicz. - Warszawa : Eureka 2024, sygn. TG 115041, SG 64260
18. Inny : edukacja równościowa : tworzenie przestrzeni i warunków dla innego / redakcja naukowa Małgorzata Obrycka, Grzegorz Piekarski i Marta Anna Sałapata. - Kraków : Impuls 2020, sygn. TG 113023, SG 63055
19. Integracja sensoryczna na co dzień / Maria Borkowska, Kinga Wagh. - Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2020, sygn. TG 112638
20. Jak zaangażować uczniów w naukę i zbudowć dobry klimat w szkole : poradnik dla nauczycieli / Sylwia Gwiazdowska-Stańczak. - Warszawa : Difin 2022, sygn. TG 113778
21. Jak zorganizować współpracę szkoły z policją, by pomagać a nie straszyć uczniów? / [Małgorzata Celuch, Bożena Winczewska, Leszek Zaleśny]. - Warszawa : "Wiedza i Praktyka" 2017, sygn. TG 109950
22. Jak zostać mistrzem w sporcie i w życiu : psychologiczne wskazówki do pracy z dziećmi, dla nauczycieli, trenerów i rodziców : opowiadania, interpretacja psychologiczna / Jan Blecharz, Małgorzata Siekańska, Gershon Tenenbaum. - Warszawa : Cedewu 2021, sygn. TG 114303
23. Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne w percepcji nauczycieli szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych / Joanna Skibska, Anna Borzęcka, Agnieszka Twaróg-Kanus. - Kraków : "Impuls" 2020, sygn. TG 112992, NG 60808, SG 62990
24. Kompetencje relacyjne w edukacji : od posłuszeństwa do odpowiedzialności / Jesper Juul, Helle Jensen ; przełożyła z języka angielskiego Anna Boniszewska. - [Podkowa Leśna] : Wydawnictwo MiND © 2023, sygn. TG 115046
25. Mediacje rówieśnicze w praktyce szkolnej : implikacje i rekomendacje / Anna K. Duda, Wioletta Skrzypek, Anna Mróz, Paulina Koperna, Kinga Sobieszczańska, Ewa Zawisza-Wilk ; [recenzentki: dr hab. Joanna Łukasik prof. UP, dr Karolina Czerwiec]. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar 2019, sygn. SG 63406
26. Metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością : ruch i rozwój / redakcja naukowa: Jacek Szmalec. - Warszawa : Difin 2021, sygn. TG 114006, SG 63592
27. Motywacja wewnętrzna : gry edukacyjno-terapeutyczne dla nastolatków : 10-15 lat / Anna Kaim. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2023, sygn. TG 114724, NG 61679
28. Mutyzm wybiórczy : kompendium wiedzy / Maggie Johnson, Alison Wintgens ; przekł. Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska. - Gdańsk : Harmonia Universalis 2020, sygn. SG 62486
29. Nastolatek w kryzysie : karty terapeutyczne i karty pracy psychologiczno-pedagogicznej / Agnieszka Lasota. - Warszawa : Difin 2022, sygn. TG 114095, NG 61377, SG 63562
30. Naucz się nauczania : praktyczne wykorzystanie osiągnięć neurobiologii / Barbara Oakley, Beth Rogowsky, Terrence J. Sejnowski ; przekład: Adam Trybus. - Gliwice : Sensus copyright 2023, sygn. TG 114523, NG 61683, SG 63768
31. Nauczyciel a szkoła jako przestrzeń uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych / redakcja naukowa Elżbieta Stokowska-Zagdan, Piotr Miller, Grażyna Cęcelek, Elżbieta Woźnicka. - Warszawa : Difin 2022, sygn. TG 114158
32. Nauczyciel i uczeń w kontekście społecznych przemian i oczekiwań / pod redakcją naukową Joanny Skibskiej. - Kraków : Impuls 2019, sygn. TG 112878
33. Nauczyciel mentor : zbuduj klasę marzeń / Marzena Kud, Barbara Lew. - Warszawa : Difin 2019, sygn. TG 111856, SG 62319
34. Nauczyciel wspomagający w szkole, przedszkolu, ośrodku / [autor: Małgorzata Celuch]. - Warszawa : Wiedza i Praktyka sp. z o.o. copyright 2021, sygn. TG 113256
35. Nauczyciel wspomagający w szkole, przedszkolu, ośrodku / [autorzy: Małgorzata Celuch, Marzenna Czarnocka]. - Warszawa : Wiedza i Praktyka sp. z o.o. 2024, sygn. SG 63820
36. Nauczyciel wspomagający w szkole, przedszkolu, ośrodku: pojęcie i umocowanie prawne, obowiązki i zasady współpracy z innymi nauczycielami, niezbędna dokumentacja, pytania i odpowiedzi ekspertów / Małgorzata Celuch. - Warszawa : Wiedza i Praktyka copyright © 2019, sygn. TG 112393, SG 62663
37. Nauczyciele : wielki zawód / Joanna Sokolińska. - Warszawa : Wydawnictwo RM © 2023, sygn. TG 114159
38. Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej / Iwona Chrzanowska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2019, sygn. TG 112131
39. Pedagog szkolny : "homo viator" w labiryncie życia szkolnego / Agnieszka Domagała-Kręcioch. - Kraków : Impuls 2020, sygn. TG 112813, SG 62888
40. Pedagog w klasie : warsztaty edukacyjne, psychoedukacyjne oraz scenariusze na święta i uroczystości / [redaktor publikacji: Agnieszka Stebelska]. - Warszawa : Wiedza i Praktyka sp. z o.o. 2023, sygn. TG 114613, SG 63744
41. Pierwsza pomoc dla dzieci : porady i ćwiczenia / Beata Guzowska, Wojciech Trzciński ; [ilustracje Katarzyna Kwietniewska]. - Toruń : Literat [2024], sygn. TG 115275
42. Plecak emocji : jestem ważny! : poradnik dla nauczycieli i rodziców / Joanna Laszczkowska, Joanna Gutman. - Gdańsk : Pan Wydawca 2023, sygn. TG 114392, SG 63770
43. Podróż do świata uczuć : program edukacyjny i terapeutyczny dla dzieci / Bożenna Wardęszkiewicz, Elżbieta Zawadzka. - Warszwa : Difin 2023, sygn. TG 114162, SG 64202
44. Pokazuję, co czuję : ćwiczenia rozwijające umiejętność rozpoznawania oraz nazywania uczuć i emocji / Renata Malek. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2020, sygn. TG 112927
45. Poznajemy uczucia : poznawczo-behawioralna terapia złości dla osób z zespolem Aspergera / Tony Attwood ; przekład Juliusz Okuniewski. - Gdańsk : Harmonia Universalis 2019, sygn. TG 112219, NG 60393, SG 62558
46. Prawo Marcina : znaj swoje prawa w szkole / Marcin Kruszewski. - Warszawa : Wydawnictwo Agora 2024, sygn. SG 64053
47. Przemoc psychiczna w relacjach pomiędzy uczniami szkoły podstawowej : badania nad bullyingiem w codziennym życiu szkoły / Daria Modrzejewska. - Łódź : Wydawnictwo Akademii HumanistycznoEkonomicznej w Łodzi 2021, sygn. TG 114213
48. Przemoc, której nie widać : jak rozpoznać i przerwać cykl przemocy psychicznej / Theresa Comito ; przekład Sylwia Pikiel. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2021, sygn. TG 113398, NG 61696
49. Radzę sobie z poczuciem lęku : karty pracy dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami lękowymi oraz ze spektrum autyzmu / Agnieszka Kolanko. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2024, sygn. TG 115224
50. Radzę sobie z przemocą w szkole i internecie : karty pracy dla dzieci i młodzieży w wieku 9-16 lat, w tym uczniów ze spektrum autyzmu / Agnieszka Kolanko. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2022, sygn. TG 114242, NG 61496, SG 63641
51. Rozwijam umiejętności życiowe : zabawy i ćwiczenia kształtujące kompetencje społeczne : wesoła strona nauki! / pod redakcją Barbary Franco ; [tłumaczenie Ewa Ziembińska]. - Ożarów Mazowiecki : Wydawnictwo Olesiejuk 2023, sygn. TG 114703
52. Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej / Magdalena Wegner-Jezierska ; [ilustracje: Dawid Żabiński]. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2020, sygn. TG 112931, NG 60517, SG 62908
53. Sytuacje kryzysowe w szkole : praca zbiorowa / pod red. Katarzyny Koszewskiej i Małgorzaty Taraszkiewicz. – Warszawa :Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2007, sygn. TG 91564
54. Szkoła jako przestrzeń uczenia się / redakcja naukowa Grażyna Cęcelek, Elżbieta Woźnicka, Piotr Klimczyk. - Warszawa : Difin 2021, sygn. TG 113654, SG 63463
55. Świat uczuć i emocji : jak kształtować kompetencje społeczne : scenariusze zajęć dla nauczycieli i wychowawców klas IV-VIII / Maria Gudro-Homicka. - Warszawa : Difin 2023, sygn. TG 114582, NG 61800, SG 63828
56. Terapia pedagogiczna : scenariusze zajęć dla uczniów w starszych klasach szkoły podstawowej. Cz. 2 / Anna Radwańska. - Warszawa : Difin 2024, sygn. TG 114587, NG 61804, SG 63922
57. Terapia ręki od A do Z : zrób jak ja / Jacek Szmalec, Dariusz Wyszyński. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2021, sygn. SG 63264
58. Tęczowa młodość : vademecum dla rodziców i wychowawców osób LGBT / Krzysztof L. Krzystyniak, Hanna M. Kalota. - Warszawa : Wydawnictwo Medyk Sp. z o.o. 2022, sygn. TG 113976
59. To, co ważne i poważne : inscenizacje o bezpieczeństwie, zdrowiu i emocjach : scenariusze przedstawień dla przedszkolaków i klas I-III / Ewa Kujawińska. - Kraków : "CEBP 24.12" 2018, sygn. TG 111287, NG 59689, SG 62004
60. Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży : przewodnik dla terapeutów / Joanna Węglarz, Dorota Bentkowska. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2020, sygn. TG 112784
61. Tylko ja i moc wzespołków, czyli Jak wygrywać i przegrywać / Jovanka Tomaszewska, Wojciech Kołyszko ; ilustrował Wojciech Kołyszko. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2023, sygn. TG 114539
62. Tymon rozumie innych : historyjki społeczne o tym, jak się zachować w różnych sytuacjach życia codziennego / Magdalena Gut-Orłowska. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia - Grupa Wydawnicza Harmonia 2019, sygn. TG 112365, NG 60395, SG 62503
63. Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych. Tom I / redakcja naukowa Elżbieta Stokowska-Zagdan, Elżbieta Woźnicka, Grażyna Cęcelek. - Warszawa : Difin 2024, sygn. TG 115062, SG 64060
64. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań / Kazimierz Słupek. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia 2019, sygn. SG 62416
65. Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu / [autor: Marzenna Czarnocka]. - Warszawa : Wiedza i Praktyka sp. z o.o. 2020, sygn. TG 112673
66. Uwolnij się od dręczycieli : praktyczne wskazówki jak przejąć kontrolę nad sytuacją / Michael Panckridge i Catherine Thornton ; [tłumaczenie: Zespół]. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna 2023, sygn. TG 114770
67. Wielkie problemy małych ludzi : 131 interwencji Play Therapy w terapii traumy i zaburzeń autoregulacji / Paris Goodyear-Brown ; przekład Aleksandra Samson-Banasik. - Warszawa MT Biznes Sp. z o.o. 2024, sygn. TG 115202
68. Wybrane obszary diagnozy, profilaktyki, terapii w teorii i praktyce pedagogicznej / redakcja naukowa Elżbieta Stokowska-Zagdan, Małgorzata Przybysz-Zaremba, Joanna Stepaniuk. - Warszawa : Difin 2020, sygn. TG 112695, NG 60966
69. Wychowanie do empatii : koncepcje teoretyczne, metody i programy wspierania empatii u dzieci w wieku szkolnym / Maciej Ciechomski. - Kraków : Impuls 2020, sygn. TG 112997, NG 60770
70. Zagubieni w szkole : jak odkryć źródła szkolnych trudności dziecka i pomóc mu je przezwyciężyć / Ross W. Greene ; [przekład: Jowita Maksymowicz-Hamann]. - Warszawa : Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja copyright 2019, sygn. TG 112123, NG 60714, SG 62822
71. Zajęcia twórcze w szkole / Grzegorz Noras. - Warszawa : rozpisani.pl copyright 2020, sygn. TG 112676, SG 62823
72. Zarys pracy mediatora szkolnego / Anna K. Duda ; [recenzentki: dr hab. Joanna Łukasik prof. UP, dr Karolina Czerwiec]. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar 2019, sygn. TG 113519, SG 63407
73. Zawód nauczyciel : książka dla nauczycieli z pasją / Magdalena Tecław. - Brzezia Łąka : Wydawnictwo Poligraf copyright 2023, sygn. TG 114591, SG 63835
74. Zdrowie psychiczne : współczesne zagrożenia i możliwości wzmacniania / Ewa Wilczek-Rużyczka, Magdalena Kwak. - Warszawa : PZWL 2022, sygn. TG 113640
75. Zespół Tourette'a i lista kontrolna zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych OCD / Susan Conners ; przedmowa Cathy Budman ; tłumaczenie Katarzyna Kmieć-Krzewniak. - Otwock : Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna [2021], sygn. TG 113767
 
Artykuły z czasopism
76. ABC interwencji kryzysowej / Ewa Miturska.// Świat Problemów. - 2012, nr 7, s. 5-8
77. Bolesna codzienność dzieci / Jarosław Karpiński. - 2023. // Głos Nauczycielski. - 2023, nr 8, s. 6
78. Depresja u dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Dorota Zając. - 2021.// Życie Szkoły. - 2021, nr 9, s. 34-40
79. Dlaczego boimy się interweniować, gdy podejrzewamy, że dziecku dzieje się krzywda / Dorota Uliasz. - 2024. // Magazyn Pielęgniarki i Położnej. - 2024, nr 5, s. 42-43
80. Dziecko i nastolatek w żałobie : rola nauczycieli i pedagogów / Agnieszka Paczkowska. - 2021. // Życie Szkoły. - 2021, [nr 7], s. 42-43
81. Interwencja kryzysowa w szkole (3) : sytuacje kryzysowe szkoły / Jarosław Jagieła.// Psychologia w Szkole. - 2010, nr 1, s. 50-54
82. Interwencja kryzysowa wobec młodzieży o skłonnościach samobójczych / Aneta Sylwia Baranowska.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2015, nr 5, s. 24-30
83. Kluczowe interwencje terapeutyczne ukierunkowane na leczenie traumy wykorzystania seksualnego / Paweł Jankowski. - 2024.// Psychologia w Praktyce : zawodowe czasopismo dla psychologów i psychoterapeutów. - 2024, nr 12, s. 68-74
84. Kształcenie dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - w kierunku nowego modelu edukacji / Magdalena Zając, Renata Jakubowska. - 2024.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2024, nr 6, s. 22-50
85. Nie ma gotowej recepty na problemy / z Markiem Lipcem rozmawiała Elżbieta Piotrowska-Albin. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 1, s. 83-85
86. O przemocy nie wolno zapominać / z Renatą Durdą rozmawiała Anna Hernik-Solarska. - 2020. // Świat Problemów. - 2020, nr 7/8, s. 32-36
87. Relacje nauczyciel – uczeń w perspektywie praw dziecka : głos uczniów / Ewelina Żurek. - 2024. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2024, nr 7, s. 66-76
88. Sposoby na agresję w klasie / Dorota Zając. - 2020.// Głos Pedagogiczny. - 2020, nr 114, s. 34-37
89. Telefon zawsze pod ręką / Sonia Ziemba-Domańska. - 2023. // Charaktery. - 2023, nr 7-8, s. 39-41
90. Uczeń i nauczyciel wobec wojny / Dorota Zbroszczyk, Daria Majcher. - 2024. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. - 2024, nr 2, s. 11-26
91. Uczeń w sytuacji kryzysowej / Aleksandra Kubala-Kulpińska. - 2021.// Życie Szkoły. - 2021, nr 2-3, s. 46-53
92. Uczmy interwencji kryzysowej / Jarosław Karpiński. - 2023. // Głos Nauczycielski. - 2023, nr 17/18, s. 11
93. Zamknięci w klatce lęku / Katarzyna Kulesza. - 2020. // Świat Problemów. - 2020, nr 4, s. 7-10
94. Zapobiec kryzysowi, czyli o grupach wsparcia dla nauczycieli / Aleksandra Lorenc-Steinmec, Alicja Zaremba.// Psychologia w Szkole. - 2007, nr 2, s. 29-35

Autor: Ewa Fajt